Recenze hry Biomutant
Biomutant Recenze Recenze hry Biomutant

Recenze hry Biomutant

Martin Pritula

Martin Pritula

43

Vzhůru do zmutovaného světa.

Hned na úvod se musím přiznat, že jsem jedním z těch hráčů, kteří na Biomutant netrpělivě čekali již od jeho oznámení, k němuž došlo v roce 2017. Kvůli velikosti hry, drobným změnám v její podobě a jen velmi malému vývojářskému týmu, který čítá pouze těžko uvěřitelné dvě desítky vývojářů, se však vývoj značně protáhl a od prvního oznámení to již zanedlouho budou čtyři roky. Učinit hru takto rozmanitou a rozsáhlou v malém týmu je značně ambiciózní úkol – no a na jeho výsledek se podíváme v této recenzi.

• Platforma: PC (recenzováno), PS4 a Xbox One (PS5 a Xbox Series X/S skrze režim zpětné kompatibility)
  • Datum vydání: 25. 5. 2021
  • Vývojářské studio: Experiment 101
  • Vydavatel: THQ Nordic
  • Žánr: Kung-Fu RPG s otevřeným světem
  • Dat ke stažení: cca 13 GB
  • Herní doba: 13-15 hodin (pouze hlavní dějová linie), vyšší desítky hodin pro kompletní dokončení
  • Přístupnost: 12+
  • Prodejní verze: krabicová i digitální
  • Cena: 1499 Kč (Xzone)

Vzhůru do zmutovaného světa

Už při prvním spuštění jsem upřímně netušil, co mám od Biomutanta očekávat. Pakliže jste podobně jako já pečlivě sledovali veškeré informace, které se okolo tohoto titulu vyrojily, jistě jste si povšimli spousty šíleně vypadajícího vybavení, nepřátel a mnoha dalších věcí, jež vás mohly vést k mylnému pocitu, že půjde o jakýsi mišmaš všech žánrů. Není tomu tak. Pokud bych měl základní zápletku a strukturu hry popsat bez toho, aniž bych vám vyzradil příliš, bylo by to vlastně velmi jednoduché. Jste mutant, stvoření podobné mývalovi, které v této povídce hraje klíčovou roli. Zdejší svět, jehož osud závisí na stromu života, umírá, neboť jej pojídají čtyři takzvaní pojídači světů, které musíte (alespoň v mém případě, jedná se k RPG, a tak se váš průchod může lišit) zlikvidovat. Kromě toho v zemi zuří také válka mezi kmeny, jejichž názory a přesvědčení se značně rozcházejí.

Zdejší svět umírá a je jen na vás, zda mu zvládnete či chcete pomoci.

Dle toho, ke kterému kmenu se přidáte, budou určeni vaši nepřátelé, kterých se budete muset zbavit likvidováním základen a pevností ve Far-Cry stylu (ano, je zde i ta animace po obsazení každého outpostu). Tyto úkoly jsou tedy velmi prosté, byť se postup k jejich splnění do jisté míry liší (někdy do základny pro její zničení ani nemusíte vtrhnout, stačit může například zbraň na dálku). Výrazně více příběhově zaměřená je pak hlavní dějová linie, o jejíž konci a průběhu rozhodnete na samotném začátku titulu.

Explorace bez otravných otazníků?

Biomutant je jednoduchou hrou na pochopení, s čímž souvisí, že během hlavní linie máte vždy jasně označeno místo začátku úkolu i místo interakce během něj. Dá se tedy říci, že vás hra spíše ,,vodí za ručičku,“ což ale není na škodu, jelikož to pomáhá tempu hry. Kde vám nikdo pomáhat nebude jsou enviromentální hádanky. Ty sice nejsou nikterak obtížné, ale starají se o jakési ozvláštnění hratelnosti zejména v podzemních chodbách, které spojují bojové arény.

Recenze hry Biomutant

Ani úkoly vedlejší nejsou na mapě zobrazeny formou otazníčků, ony vlastně nejsou ze začátku zobrazeny vůbec – zobrazí se totiž až tehdy, když se pobavíte s NPC či vám úkol někdo zadá (od té doby již značku na mapě uvidíte).

Za průzkum herního světa jste značně odměňováni.

K exploraci následně hra vyloženě vybízí. Můžete ve světě nalézt minibosse, ze kterých dostanete vybavení či materiály a procvičíte si na nich své schopnosti, ale spatřit můžete i větší monstra. Zákoutí mapy či podzemní systémy zase ukrývají vybavení, zbraně, zbroje a součástky.

Kromě klasických biomů zde naleznete i toxické a jinak nebezpečné zóny, jejichž prostředí se můžete vystavit jen na krátkou dobu, případně musíte nalézt ochranný oblek. To se týká i vyprahlých pouští a zamrzlých částí mapy.

Crafting

Ještě předtím, než si povíme, jakým způsobem zde funguje vyprávění příběhu, se zaměříme na tvorbu zbraní, která je neuvěřitelně komplexní. Vše začíná u částí zbraní (ty můžete nalézt či koupit), které následně můžete dle libosti kombinovat, dokud nevznikne vámi zamýšlená zbraň – bez nadsázky zde můžete tvořit miliony kreativních kombinací. K jejímu vyrobení ale budete kromě jednotlivých částí zbraně potřebovat i spojovací materiály a další drobné části, které budete nalézat zejména při plnění vedlejších úkolů a exploraci.

Recenze hry Biomutant

Příběh, kterému nemáte šanci porozumět

Personifikovaná zvířata ve světě Biomutanta pochopitelně nemluví lidskou řečí, ale produkují jen jakousi spleť podivného huhňání. Jak tedy ale zjistit, co se kolem vás vlastně děje?

Příběh je vám prezentován skrze vypravěče.

Inu, celý příběh je vám prezentován pomocí vypravěče, který vám veškeré dialogy překládá – vy tak nejprve slyšíte cizí řeč postavy a následně překlad od vypravěče. Celá hra je navíc až překvapivě ukecaná a v dialogových volbách během hlavního příběhu strávíte leckdy podobné množství času, jako v samotných hratelných sekvencí, což mě velmi překvapilo.

Tip:

Doporučil bych v nastavení snížit frekvenci poznámek vypravěče. Ani on nemá nekonečnou slovní zásobu a jeho poznámky se během explorace po několika odehraných hodinách začnou opakovat.

Na stranu dobra či zla?

V průběhu hry by vás měla zajímat také vaše karma. Negativní či přímo útočné odpovědi s vámi diskutujícího urazí, což změní jeho názor na vás. Zda jste odpověděli dobře či správně se pak dozvíte ihned po dialogové volbě a to za pomocí létajících příšerek, které se o vaší volbě pobaví. Jedna z nich reprezentuje právě dobro, zatímco druhá zlo.

Recenze hry Biomutant

Délka hry a její rozvržení

Rozhodnete-li se do hraní Biomutanta pustit, určitě se vyvarujte chyby, které jsem se při hraní dopustil já – nenechte se pohltit hlavním příběhem, jelikož jinak by mohlo vaše dobrodružství poměrně rychle skončit. Celá příběhová kampaň se totiž dá dohrát za pouhých 12-15 hodin, ovšem na rozdíl od toho, co nedávno sdělili sami vývojáři, se jedná o 12-15 hodin bez přeskakování dialogů – jde zkrátka o plnohodnotný průchod hrou.

Je tedy hra příliš krátká?

Nikoliv, stejně jako není krátká ani poslední Zelda, a to navzdory skutečnosti, že její závěrečné titulky můžete spatřit během několika desítek minut. Jistě již víte, kam tím mířím. Tak jako u Zeldy i zde platí, že převážná většina hry se skrývá ve vedlejším obsahu, který svou kvalitou může hlavní dějové linii mnohdy i konkurovat.

Recenze hry Biomutant

Soubojový systém

Soubojový systém je zkrátka nápaditý. Kombinuje magii, střelné zbraně a zbraně na blízko, přičemž mezi různými typy od každé skupiny lze plynule přepínat i v souboji. Během vteřiny tak lze například po zabití protivníka přepnout na mechanizovanou pěst, která vám umožní prorazit stěnu. Každá zbraň má i speciální schopnost a komba, jejichž využívání vám zajistí lepší výsledky během boje.

Pohybový systém je poměrně variabilní – kromě pohybu po vlastních můžete i šplhat po lanech a po skalách, létat, sehnat si vlastního ,,koně", na kterém můžete jezdit a během úkolů se dostanete i k motorizovaným a dobře vyzbrojeným strojům. Hratelnost se zkrátka povedla.

S mnoha aktivitami (ne)přichází technické problémy?

Ani nevím, co k tomu napsat. Za celý průchod hrou jsem zkrátka nenalezl ať už větší či menší technický problém. Vše vždy fungovalo a já si jen přeji, abychom hry s takto vyladěnou technickou stránkou vídali častěji. Mluvit pochopitelně mohu jen za PC verzi hry a nezbývá tedy než doufat, že na tom budou konzolové verze podobně. Experiment 101 zde zkrátka ukazuje, že i v malém týmu se dá vyvinout velmi obsáhlá hra s otevřeným světem bez otravných bugů.

Recenze hry Biomutant

Vizuální zpracování a hudba

Vizuální zpracování hry je nadprůměrné (obzvláště kvalitní jsou textury), jen nečekejte to nejlepší, co může současná herní scéna nabídnout. Stále se jedná o menší vývojářský tým. Co se týče hudby, tak ta je na přibližně stejné úrovni. Naleznete zde několik zajímavých skladeb, ale nevyhnete se ani jen stěží zapamatovatelným melodiím.

Recenze hry Biomutant

Závěrem

Ve výsledku je tak Biomutant jednoznačně skvělou hrou, která se navíc obešla bez technických problémů. Svět hry je nápaditý a rozmanitý a kdyby vám sedm herních biomů nestačilo, tak se vždy můžete vrhnout do podzemí či zamořených oblastí. Explorace je smysluplná a hráč je za ní řádně odměňován. Hlavní příběh s jednoduchou zápletkou ale nepřekvapí a je velmi předvídatelný. Je to škoda, jelikož toto zasazení by se nepochybně dalo využít lépe. Ve výsledku to jsou ale spíše menší problémy, které celkový zážitek ze hry naruší jen minimálně.

Biomutant

Biomutant je bezpochyby skvělá hra s krásným vizuálním zpracováním, nápaditými lokacemi a postavami a působivým soubojovým systémem, přičemž to vše se povedlo dodat v perfektním technickém stavu. Zamrzelo mě však známé pojetí otevřeného světa a jakási nenápaditost hlavního příběhu. Pakliže vás hry s otevřeným světem nebaví, Biomutant váš názor jen těžko změní, pokud jste ale OW pozitivní, neváhejte.

Rozmanitý svět
Odměňující hratelnost
Příběh prezentovaný skrze vypravěče