Recenze Judgment
Judgment Recenze Recenze Judgment

Recenze Judgment

2
Platformy PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 4

Stylová detektivka nejen pro fanoušky Yakuza série.

Judgment byl před dvěma roky pokusem slavného japonského studia Ryu Ga Gotoku vymanit se ze složité historie a návaznosti jejich série Yakuza her - konkrétně nabídnutím nového hrdiny, nové zápletky a do jisté míry také nového herního konceptu, ačkoliv zasazením i jádrem hratelnosti zůstává Judgment věrný jejich původní sáze o organizovaném zločinu. Nyní hra vyšla ve vylepšené verzi pro současné konzole a jelikož nám na Zingu chyběla její recenze, využili jsme tuto příležitost k zhodnocení hry samotné i jejího vylepšení pro nový hardware.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, XSX|S, Stadia
  • Datum vydání: 23. 4. 2021
  • Výrobce: Ryu Ga Gotoku Studio (Japonsko)
  • Žánr: JRPG s realtime souboji
  • Dat ke stažení: 30 GB
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Přístupnost: 17+
  • Cena: 1099,- Kč (Xzone)

Právník a detektiv

Jak odkazuje samotný název hry (Judgment = rozsudek), hra se na problematiku organizovaného zločinu ve fiktivním japonském distriktu Kamarucho (inspirovaném "zábavní" čtvrtí ve skutečném Tokiu) tentokrát dívá nikoliv očima mafiána z řad Yakuzy, ale naopak z pohledu představitele spravedlnosti. Váš hrdina jménem Takayuki Yagami je velmi úspěšný právník (advokát), který dokázal z ledasčeho vysekat i ty nejproblematičtější klienty. Jeho hvězdná kariéra ale nabere strmý pád poté, co hned v úvodu hry jeden z klientů krátce po osvobození spáchá mimořádně brutální vraždu své přítelkyně. Skutečná hra tak začíná o tři roky později, kdy se z Takayukiho stal soukromý detektiv, jehož pomocníkem jsou třeba bývalý člen mafiánského Tojo klanu nebo dálkově ovládaný dron s nahrávacím zařízením.

Jelikož ve svém základu je Judgment pouliční mlátičkou v otevřeném RPG světě, stejně jako celá původní Yakuza série, pokusili se tvůrci hru odlišit pomocí celé řady dodatečných miniher a aktivit, souvisejících s detektivní prací vaší postavy. Budete tedy nenápadně stopovat podezřelé v rušných ulicích, nahánět je v sériích QTE sekvencí připomínajících Heavy Rain, pokud začnou utíkat a samozřejmě také kurzorem zkoumat různá místa činu, abyste našli klíčové informace apod., k čemuž vám pomůže i onen dálkově ovládaný dron s kamerou. Bohužel žádná z těchto aktivit není extra zábavná ani propracovaná, ale správnou atmosféru docela úspěšně navozují. Kromě nich hra nabízí plejádu tradičních miniher, jako jsou všemožné společenské aktivity a videohry. Jádrem hratelnosti ale zůstává propracovaný bojový systém.

Jeden z vašich klientů krátce po osvobození spáchá brutální vraždu.

Boje probíhají v reálném čase a obsahují kromě jiného systém všemožných speciálních kontextových úderů či komb, díky kterým vypadají opravdu filmově a podle vámi zvolené obtížnosti vyžadují i precizní ovládání a hraní. Na nejvyšší obtížnost se musíte opravdu snažit ubránit zraněním (jejich léčení pak není zrovna jednoduché), zatímco na tu nejjednodušší obtížnost můžete vesele mačkat jedno tlačítko a hra bude veškerá efektní komba spouštět za vás. Takže i když vám třeba mlátičky jako žánr nesednou, máte smysl si užít příběh, který je stejně hluboký a filmově prezentovaný, jako v Yakuza sérii. Kromě velké konspirace se točí také kolem sériového vraha, který se zaměří na klíčové představitele Yakuzy a jejich těla zanechává na místě činu s vyříznutýma očima.

Výprava a celek

Hra původně vyšla v roce 2019, ale současná vylepšená verze pro nové konzole přináší kromě bleskových nahrávacích časů také vylepšenou grafiku, včetně modelů, textur i efektů. To vše navíc nyní běží v 60fps (původně hra běžela na PS4 ve 30fps). Pohromadě s filmovou kamerou a důrazem na detaily postav tak vzniká skutečně parádní podívaná, která pohromadě se skvělým dabingem (můžete si vybrat anglický nebo japonský, povedly se oba). Není možné přehlédnout, že se tvůrci snažili o stylizaci v duchu moderních západních detektivek typu True Detective. Bohužel ale není možné PS4 verzi hry upgradovat a její majitelé si tak musí PS5 verzi koupit znovu, byť za nižší cenu. Tuhle nepříjemnost nevyrovná ani skutečnost, že nová verze hry obsahuje všechna vydaná DLC - víceméně jde totiž jen o záplavu kosmetických doplňků.

Z výše napsaného je patrné, že pro majitele původní PS4 verze hry nedává Judgment na nových konzolích moc smysl - pokud tedy nejste vyloženě srdcovým fanouškem Ryu Ga Gotoku tvorby: v takovém případě si určitě jejich povedený nový titul rádi zopakujete znovu ve výpravnější podobě. Jestliže jste ale původní verzi hry nehráli, za sníženou cenu se tenhle kousek vyplatí, obzvláště pokud máte rádi propracované charakterní příběhy s mimořádnou výpravou. Ačkoliv je ústřední příběh napínavý a postavy sympatické, osobně přeci jen považuji za lepší vstup do světa Yakuzy titul Yakuza: Like a Dragon, který také nabízí nového hrdinu a zápletku, ale přišel mi příběhově ještě o kus silnější a navíc mi tamější tradičně tahový JRPG bojový systém sedl lépe.

Judgment

Vžijte se do role soukromého detektiva a zneuctěného bývalého advokáta, který v ulicích japonského kriminálního podsvětí pronásleduje tajemného sériového vraha. Tvůrci série Yakuza nezapřou svůj rukopis, ale hra může dobře posloužit nováčkům v tomto světě. Vylepšená verze pro nové konzole nedává moc smysl pro majitele původní hry, ale ostatním fanouškům příběhových her a mlátiček ji lze bez obav doporučit.

Propracovaný příběh a postavy
Zábavný bojový systém
Záplava všemožných miniher