Recenze Monster Hunter Rise
Recenze Recenze Monster Hunter Rise

Recenze Monster Hunter Rise

Pavel Leňko

Pavel Leňko

Platformy Nintendo Switch Switch Windows PC

Přístupnější díl série přinesl povedené novinky.

Po vskutku obřím úspěchu Monster Hunter World a jeho expanze Iceborne spousta hráčů s napětím očekávala, co přinese Capcom nového v této sérii. K překvapení většiny to není další hra na "velké" konzole a PC, ale na malou hybridní Nintendo krabičku/handheld. Omezení hardwaru se tu projevuje opravdu ve velkém. Pryč jsou obří lokace, hi-res textury a mnohdy dech beroucí scény. Místo toho se hra vrací ke kořenům a nabízí tak herní zážitek, který je někde na půl cesty mezi World a Generations - komornější ale zároveň i přehlednější.

• Platforma: Nintendo Switch
  • Datum vydání: 26. 3. 2021
  • Výrobce: Capcom (Japonsko)
  • Žánr: akční RPG
  • Multiplayer: až 4 hráči
  • Dat ke stažení: 32 GB
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Přístupnost: 12+
  • Prodejní verze: Krabicová i digitální
  • Cena: 1499 Kč (Xzone)

Nová lovecká výprava

Co je tedy Monster Hunter? Pro ty, co ještě neměli tu čest s touto sérií tedy ve zkratce: ocitáte se v roli Lovce, který vyjíždí z vesnice lovit monstra. Můžete na to jít sami, nebo v až čtyřech lidech v online multiplayeru. Z ulovených monster si ve vesnici vyrábíte brnění a zbraně (každý typ zbraně je naprosto unikátní a supluje víceméně systém povolání. Jejich celkový počet se tentokrát nezměnil a zůstává tedy na čtrnácti) jen abyste se mohli utkat s agresivnějšími a nebezpečnějšími kousky.

Než začnu hlouběji rozebírat herní mechaniky, je třeba zmínit technickou stránku hry. Co se grafiky týče, opravdu nelze čekat nějakou obří nádheru, proto prosím berte následující text s rezervou - jelikož nelze srovnávat sílu hardwaru mezi PS4/XBO/PC a switchem. I přesto však hra neurazí, hlavně v konkurenci ostatních Switch titulů. Celkový design evokuje asijský styl a to jak architektonicky, tak zvukově. Na jednotlivých mapách najdete různé kapličky, chrámy (na jedné dokonce i aztécký) a i nová monstra jsou inspirované japonskými Yokai mýty a legendami. Graficky jde o jednu z nejlépe vypadajících her na této platformě a velmi překvapivé je, že hra na switchi i výborně běží. V docku jsem občas zpozoroval nějaký ten framedrop, nicméně jen v minimálním množství zatímco snímky v handheld módu jsou naprosto stabilní. Což není úplně vždy ten případ. Spousta her na této konzoli si stabilní FPS nedokáže udržet, a některé jsou na tom katastrofálně, viz například Hyrule Warriors:Age of Calamity. Za to rozhodně patří tvůrcům uznání a nutno říci, že RE Engine to na switchi opravdu sekne.

Graficky jde o jednu z nejlépe vypadajících her na této platformě.

Hudební stránka je opět solidní. Každé monstrum má vlastní hudební téma, které povětšinou opravdu nízkou kvalitou netrpí. Přijde mi trošku škoda, že zde nejsou tak výrazné hudební pozadí ve vesnici nebo HUBu jako v MH World, ale to je už asi jen na osobních preferencích. Každé monstrum má vlastní sadu zvuků, zbraně a předměty taktéž a celkově se dá říct, že hra zůstává v kvalitních kolejích celé série. Jediná změna, kterou jde zpozorovat na první poslech, je fakt, že hlavní postava už není němá, a dění na obrazovce komentuje. Ať už hlásí co se děje a po kom zrovna váš cíl jde, nebo jen děkuje za pomoc, konstantně jde slyšet nějaké reakce a celkově to hru oživuje

Nová monstra jsou inspirované japonskými Yokai mýty a legendami.

Stejně jako každá iterace této série, i Rise přináší řadu nových mechanik, které hře dodávají vlastní identitu, a nejedná se tedy o NHL/FIFA styl re-releasu s novou číslovkou na konci. Největší novinkou je tzv. Wirebug a mechaniky s ním spojené. Každá zbraň ve hře má vlastní unikátní sadu nových útoků a efektů které jde použít v boji. Longsword (autorova nejpoužívanější zbraň) má například counter mechaniku, nebo speciální výskok ze kterého jde poté udělat velmi silné, až ultimátní útoky. Každá zbraň má svoje vlastní, a teď jde navíc jednotlivý moveset upravit za pomoci tzv. Switch Skills. Jde tak upravit jak základní útoky, tak nové silkbind schopnosti.

Hlavní novinky

Wirebug přináší ještě tři nové faktory do rovnice. Prvním je Recovery Move, který můžete použít poté, co vás monstrum zraní. Funguje to jako okamžitý úskok, který vás buďto dostane do bezpečí a to rovnou se schovanou zbraní, a tudíž připravené pro HP lahvičku, nebo naopak můžete rovnou skočit zpět do akce a zaútočit útokem z výskoku. Druhá je možnost pomocí wirebugu ovládnout monstrum a dočasně na něm chvíli jezdit. Jde tím potom útočit na ostatní monstra, nebo s ním opakovaně nabourat do zdi nebo skály a tak jej zranit, případně omráčit. Při správném zacházení se to dá provést opakovaně a můžete tak urychlit a zlehčit si celkový lov. Třetí věc ke které je Wirebug určený je celkový pohyb po mapě. Díky jeho vlastnostem se lze po lokacích pohybovat téměř jako Spider-Man. Získáváte tím obrovskou volnost pohybu a prozkoumávání jednotlivých map tím získává zcela nový rozměr. Není problém šplhat po skalách, běhat po zdech nebo za použití tzv. Giant Wirebugů aktivovat různé body na mapě které pak fungují jako takový prak, který vás vystřelí klidně přes půlku mapy. Žádné zranění při pádu z výšky se v této hře samozřejmě nevyskytuje. Každá mapa má pak vlastní příběhové pozadí které můžete tímto průzkumem odhalit.

Další novinkou je Palamute. Váš věrný psí parťák, který funguje jako bojový pomocník spolu s už klasickým Palico (představte si velmi, velmi ozbrojenou kočku co nezná strach) a zároveň způsob dopravy. Nově jde také s vámi do boje i v Multiplayeru, a to znamená že v jeden okamžik můžou být v akci až čtyři hráči a jejich čtyřnozí parťáci. Nadšení poněkud upadá u další nové aktivity, a tou jsou tzv. Rampage mise. Toto je jedna z mála výtek kterou ke hře mám. Jedná se víceméně o Tower Defense herní režim, jehož umístění do této hry je pro mě naprosto nepochopitelné. Vlna za vlnou monster se snaží probít se bránou a váš úkol je jim v tom za pomoci obranných platforem zabránit. Máte nekonečno "životů", většinu akce si "užijete" ve formě střelby z různých věží a celkově mi to přišlo nezáživné a ploché. Tím hůř že je to několikrát povinné v rámci postupu příběhem.

V jeden okamžik můžou být v akci až čtyři hráči a jejich čtyřnozí parťáci.

Kromě výše zmíněných novinek tvůrci upravili i menší aspekty hratelnosti. Každé monstrum je představeno formou krátkého videa, během kterého vypravěč recituje Haiku (japonská forma básní). Není to sice můj šálek čaje, nicméně to dokresluje asijskou atmosféru celého Rise. Přidali v nastavení také možnost zobrazovat hráčův obrys když je jeho postava zakryta tělem monstra, což velmi pomáhá přehlednosti. Z herních mechanik jsou pryč otravné Cool/Hot drinky, které jen zabíraly omezené místo v inventáři. Maximální HP a staminu lze získat za pomoci světlušek které jde najít na každé mapě, a buffy zůstávají i po smrti. Celkově mi přijde že se autoři snaží udělat hru ještě více přístupnou masám, než to bylo v případě World. Nemám proti tomu vcelku nic, jen mě jakožto veterána trochu mrzí, že obtížnost šla rapidně dolů. Hlavním viníkem je výše zmiňovaný Wirebug recovery move, který téměř vynuluje nevýhody spojené s tím, že vás monstrum zranilo. Celé je to potom mnohem bezpečnější a zároveň to vypadá mnohem efektnější. Bohužel je to na úkor obtížnosti a trošku to zabíjí ducha předchozích her. Nezbývá než doufat, že nás v budoucnu čekají dostatečně obtížné cíle, které svou obtížností vyváží tuto herní mechaniku.

Budoucnost hry

A o budoucnosti už něco víme. První update nás čeká už v dubnu. Má přinést Chameleose, což je neviditelný Elder Dragon s opravdu otravným jazykem který krade předměty z inventáře a může hráče otrávit, Apex Rathalose (který evokuje Dreadking Rathalose z Generations a bude "zabitelný" jen a pouze v Rampage modu) a několik nespecifikovaných nových monster. Následující druhý update přinese další monstra a hlavně dokončení hlavní příběhové linky, která je v tomto okamžiku "ukončena" v poněkud nešťastném okamžiku, a její konec je tedy velmi otevřený. Hra vám ani neřekne že máte počkat na update - nebýt vyjádření samotných vývojářů, tak ještě dnes hledám skryté questy a doufám že jsem něco přehlédl a mohu tak ten příběh dokončit.

Obsahu v tomto okamžiku není přehnaně mnoho, ani příliš málo. Je to relativně rozsáhlá hra jejíž příběhová linka zkušeným veteránům zabere zhruba 30-40 hodin k dohrání a pak samozřejmě nespočet hodin farmení, kde pokračujete v zabíjení a hromadění výbavy v rámci přípravy na budoucí obsah, který bude mimochodem zcela zdarma a měl by vycházet v měsíčních intervalech po dobu jednoho roku. Předpokládám že nás po roce čekání "překvapí" i placeným rozšířením jako tomu bylo v případě většiny minulých titulů (MH3/4 Ultimate, Generations X, Iceborne atp) které uvede do hry G rank nebo Master Rank, nové lokace, monstra a zbrusu nový příběh.

Recenze Monster Hunter Rise

Monster Hunter Rise není dokonalá hra, ani to není pokračováni MH World. Je to samostatný díl dlouhé série, který má vlastní identitu a není zaměnitelný s předchozími díly. Některé novinky jsou úžasné (Wirebug), a některé jsou naprosto nepochopitelné (Rampage). Ne každému asi udělá radost otevřený konec, ale ve výsledku se dá říci, že pokud vás bavil MH World, nebo MH Generations, koupí Rise určitě chybu neuděláte.

Výborné technické zpracování
Wirebug mechaniky
Jednodušší obtížnost pro začínající hráče