Recenze Way of the Hunter - frustrující pobyt v přírodě
Way of the Hunter Recenze Recenze Way of the Hunter - frustrující pobyt v přírodě

Recenze Way of the Hunter - frustrující pobyt v přírodě

Ondřej Partl

Ondřej Partl

17
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Lovení pod nánosem chyb.

Reklama

Venku začíná být konečně zase trochu obyvatelno. Jistě, tropy stále občas vystrčí své imaginární růžky, nicméně už to není tak hrozné, jako tomu bylo třeba v červnu či červenci. Jednoduše se tam dá žít, tím spíše, pokud člověk vyrazí někam do přírody, do lesů či hor. Kdyby ale zrovna počasí nevycházelo, tak hráči mohou alespoň vyrazit na výlet do přírody virtuální, a to třeba skrze nový lovecký titul Way of the Hunter, na němž pracovalo studio Nine Rocks Games, které je navíc sousedské, protože se nachází na Slovensku. Jenomže problémem trochu je, že právě ony výlety do přírody jsou jediným, kvůli čemuž tento projekt lze s čistým svědomím doporučit.

  • Platforma: PC, PlayStation 5 (recenzovaná verze) a Xbox Series X/S
  • Datum vydání: 16. srpna 2022
  • Vývojář: Nine Rocks Games
  • Žánr: Lovecký simulátor
  • Česká lokalizace: Ano (titulky)
  • Multiplayer: Ano (až pro 4 hráče)
  • Dat ke stažení: 8,7 GB (PS5)
  • Herní doba: zhruba 6 hodin (příběhová kampaň)
  • Prodejní verze: Digitální i krabicová
  • Cena: 39,99 eur ( zhruba 1 000 Kč) standardní verze / 54,99 eur (zhruba 1 375 Kč) elitní verze

Trampoty Rivera Knoxe

Simulátory, tím spíše ty lovecké, pravděpodobně nikdy nebudou patřit do nějakého herního mainstreamu, avšak svou věrnou fanouškovskou základnou jistě oplývají, kdy třeba takový theHunter: Call of the Wild dokázal, že se může jednat i o titul, který zaznamená opravdu slušný úspěch (ačkoliv neustálé updaty a patche hru často spíše kazí), jenž by určitě rádo Way of the Hunter napodobilo. Ačkoliv s poněkud jiným přístupem. Hra totiž až překvapivě dává velký důraz na příběh, který při prvním spuštění musíte chtě nechtě ochutnat, jelikož je třeba odehrát jeho určitou část, abyste byli vpuštěni do volného hraní a odemkly se vám další možnosti. Ale ono to ve skutečnosti vůbec nevadí.

Hra dává velký důraz na příběh.

Upřímně totiž mohu říct, že zrovna příběh byl jedním z největších hnacích motorů mého zdejšího snažení. Samozřejmě, v rámci různých komplexních vyprávění jiných titulů se jedná o opravdu prostinkou, někdy až banální báchorku o trampotách jedné rodiny a blízkých přátel, avšak z jejího podání, které se děje skrze variabilní úkoly, pár poněkud krkolomných cutscén, dialogových výměn či v rámci různých namluvených dopisů, mailů a rozpohybovaných komiksů, jsem měl jednoduše příjemný pocit z poněkud nenáročné, leč fungující a do jisté míry i hladivé povídky. A v některých případech jsem si vzpomněl i na mnou velice oblíbené Firewatch, což si myslím není špatná vizitka. Plus se zde dělá trochu legrace z různých módních kulinářských trendů či veganů, a to na mě funguje vždycky. Jen je tedy velká škoda, že tento příběh je dostupný pouze na jedné ze dvou přítomných map, přičemž ho zvládnete projít za 6 hodin i méně. O dodatečnou zábavu se nicméně postarají různé vedlejší mise, které se rozhodně netočí pouze kolem lovu.

Amerika ani Evropa se stydět nemusí

Každopádně ano, titul ve svém základu nabízí dvě rozlehlé lokace (výbavu si přenášíte). Jedna přináší údolí Nez Perce, inspirováno Severní Amerikou, zatímco druhá bude bližší srdci našince, jelikož je situována do Evropy, přesněji do Transylvánie. V obou případech se však dá tvrdit, že jejich zpracování se opravdu povedlo, jednotlivé regiony nabízí pěknou variabilitu, a v jejich rámci narazíte na mnoho opravdu malebných výhledů (trochu je kazí podoba nebe), které si budete užívat za doprovodu příjemně ozvučené přírody. Tudíž jak jsem zmínil na začátku, vycházky zdejší přírodou si člověk opravdu dokáže užít a lze u nich krásně vypnout. Jenom bych možná uvítal větší zaplnění z pohledu zajímavých míst.

Vycházky zdejší přírodou si člověk opravdu dokáže užít.

Navíc k prolezení jednotlivých zákoutí vybízí i zdejší systém průzkumu, kdy mapu odhalujete tím, že se po ní pohybujete, čímž odstraňujete zahalující mlžný opar. Během toulek pak narazíte na různé struktury či přírodní zajímavosti, mezi nimiž naleznete statické posedy, chatky (vždy je jedna hlavní, kde lze i vystavovat vypreparované trofeje, a několik vedlejších) či tábořiště (společně s chatkami slouží jako bod rychlého cestování, kdy v nich naleznete ještě mapky, označující různá zajímavá místa v oblasti). Kdyby vás ale přeci jen z toho virtuálního chození začaly bolet nohy, můžete využít i služeb jedné ze tří barevných variant džípu, který oplývá zjednodušeným, avšak funkčním jízdním modelem. Veškeré své zážitky lze navíc zvěčnit i za pomoci zabudovaného fotorežimu, který nabízí slušné množství možností.

Vysoká i ptáci

Vzhledem ale k tomu, že se jedná hlavně o titul lovecký, tak během vašich toulek samozřejmě kromě pohledné flóry narazíte i na nějakou tu faunu v podobě několika druhů zvěře, kdy se portfolio rozpíná od ptactva, přes kusy spárkaté až po dravce, přičemž počet to není vyloženě závratný, avšak určitě adekvátní. Každopádně každý typ této zvěře se pohybuje v různých částech mapy, kdy vám jeho hledání ulehčí nalézání zón potřeb (zóna odpočinku, jídla, pití…), které vám jasně říkají, co v okolí můžete očekávat. Kromě těchto zón však své hledání také můžete dělat za pomoci různých „dynamických“ indicií, jako jsou stopy či výkaly. Případně lze využít služeb některé ze zdejších vábniček.

Počet druhů zvěře není závratný, avšak adekvátní.

Nicméně jakmile konečně narazíte na váš vysněný kus či stádo (nejlepší kusy se objevují v regionech, v nichž potřebujete speciální povolení, které buď koupíte, případně získáte z úkolu), konečně dojde na onen vysněný moment rozvážného zamíření, zadržení dechu a v ideálním případě jednoho smrtícího výstřelu, abyste následně získali svou trofej, kterou buď prodáte, abyste měli finance na další výbavu, či vypreparujete a vystavíte ve zmíněných chatách. A přesně tady bohužel začínají nepříjemné problémy, které vám zážitek začnou výrazně kazit.

Zbytečný rozkol

Okamžitě totiž zjistíte, že pocit ze střelby je ve hře poněkud nemastný, neslaný, spíše tíhnoucí k arkádovosti. A to je v lovecké hře poměrně problém, jelikož právě ono střílení by mělo nabízet dostatečně velkou dávku adrenalinu a radosti při správném zásahu. Avšak to se zde v žádném případě nedostavilo. Navíc tomu ani příliš nepomáhá, že výběr zbraní je opravdu velice nudný a obyčejný. Ve skutečnosti tu totiž naleznete jenom tři brokovnice a několik pušek (ty se navíc chováním zase tolik neliší), čímž to hasne. Žádné luky, žádné kuše, žádné pistole, žádné zajímavější volby. A ani nabídka ostatních kusů výbavy není příliš bohatá, přičemž zde opět zcela chybí nějaké stany, přenosné posedy či jiné vychytávky. Zároveň mne stále mrzí, že tu nenalezneme ani kameru při dobře mířeném zásahu, protože něco podobného, jako má série Sniper Elite, by se zde opravdu velice vyjímalo. Nebo třeba zaimplementování loveckých sezón.

Pocit ze střelby je nemastný, neslaný.

A ono celkově lze o hře říct, že ačkoliv se označuje jako lovecký simulátor, tak nabízí poněkud zvláštní rozkol mezi arkádovostí a simulací, kdy se snaží o jakousi maximální přístupnost, leč poněkud neobratně a nešťastně. To znamená, že jsou ve hře například zabudovány různé systémy, na které si při lovu musíte dávat pozor, jako je směr a rychlost větru, pach, vaše viditelnost, energie zásahu či hluk, ale z nějakého zvláštního důvodu zde není třeba přítomna výdrž a neřeší se tu nákup nábojů nebo rozdílnost vytváření hluku podle terénu. Pochválit ale musím různé systémy, mezi něž patří úbytek zvěře v regionu podle toho, jestli lovíte samce či samice, získávání různých výhod skrze dělání jednotlivých úkonů, případně rozličný systém trofejí, díky nimž jsou jednotlivé kusy a jejich paroží či rohy vždy něčím zvláštní/unikátní, i třeba jen minimálně. A mezi povedené věci se jistě řadí i přehledná a povedená tabulka s informacemi o vašem úlovku a doprovodný ukazatel zásahu, který podrobně ukáže dráhu letu kulky, kdy si ho můžete i přetáčet. Ovšem dohromady to dává poněkud zvláštního kočkopsa, který sám ve skutečnosti příliš neví, na jakou stranu barikády se má přidat, a já jsem si během hraní několikrát klepal na čelo z tvůrčích rozhodnutí.

Ale aby byl výčet kompletní, tak z pohledu přístupnosti tu ještě naleznete speciální lovecký smysl, který vám zvýrazní jednotlivé stopy a dodá různé dodatečné informace, které vám ulehčí lov. Celé hraní posléze můžete podstupovat v rámci jedné ze čtyř úrovní obtížnosti, které se liší plachostí zvěře, a právě dostupností zmíněného pomocníku. Osobně mi ale přišlo, že hra je více uzpůsobena na hraní právě s pomocníky.

Špatně promazaný stroj

Navíc s tou plachostí zvěře nastává problém další. Tvůrci sice míří na realistické chování, avšak velice často dochází ke kiksům, které mají k realističnosti opravdu daleko. Hned několikrát se mi třeba stalo, že se stádo jelenců při procházení místní přírodou spawnulo jenom pár metrů ode mne, což samozřejmě vyústilo jejich okamžitým vyplašením. Ale někdy zase docházelo k tomu, že jsem byl u zvířete na metr, koukal jsem na něj, ono koukalo na mne, a nepohnulo se. Ani potom, co jsem do něj vystřelil. V jiných případech ale třeba místní zvěř běhala v kroužku kolem mne, případně pobíhala po stále stejné dráze, tam a zpátky. Kromě toho také příliš nechápu rozhodnutí, že veškerá zvěř před vámi ve všech situacích bude utíkat, a to včetně predátorů, jako jsou vlci, kteří by jinak mohli (a podle mého i měli), představovat hrozbu, která vás bude ohrožovat na životě (ve hře vás tak ohrožují akorát pády z výšek). No a skutečnost, že postřelený kus budete stopovat pouze za pomoci cákanců krve, jelikož za sebou nezanechává jiné stopy, taky nevidím jako poměrně šťastnou. Nehledě na to, že místní zvěř občas působí až podivně mrtvolným dojmem.

Zvířata se chovají zvláštně; běh hry je opravdu velice špatný.

Za některé výše zmíněné nesmysly pak jistě může i tristní stav hry. Nevím, jestli se jedná o specifikum PlayStation 5 verze, ale ta běhala opravdu velice špatně. Na denním pořádku během hraní bylo neustálé doskakování textur, obrovské propady FPS i v režimu výkonu (občas se díky nim v podstatě nedalo přesně střílet), velká plejáda vizuálních glitchů, zaseknutí nápisů pro akční tlačítko či kompletní pády celé hry. Navíc jsem neustále narážel na bugy, kdy se zvěř při běhu zasekávala (hlavně při pohybu do kopce), nemohl jsem získat svou kořist či jsem se sám zasekl o hranu textury stromu, z níž už jsem se běžným způsobem nedostal, tudíž bylo třeba využít potřeb rychlého cestování. Také ale nechybí opravdu velice toporné animace, prazvláštní lip-sync a mnohokrát zcela nereagující ovládání. Pomyslnou korunku tomu ale nasadilo zničení mé uložené pozice (bohužel zde není možnost více slotů). Kdyby se to stalo jednou, chápu, mohl být problém i na mé straně. Avšak se mi to stalo dvakrát, kdy podruhé jsem se již nacházel ke konci hry, což si asi dokážete představit, že nepotěší. A chyby se bohužel nevyhnuly ani českému překladu, kdy některé věty byly přeloženy špatně či neobratně, přičemž některé dokonce zůstaly kompletně bez překladu. Musím však zmínit, že autoři slibují Day 1 patch, tudíž se vaše zkušenost nakonec může lišit (pokud ano, k hodnocení si můžete připočíst jeden bod, případně pokud jste opravdu shovívaví, klidně i dva). Ale těch problémů bylo tolik, že v jejich kompletní vymizení snad ani nedoufám.

Smutný výsledek

A opravdu to člověka zamrzí, jelikož podobných povedených her je stále jako šafránu, kdy Way of the Hunter k tomu měl určitě alespoň trochu nakročeno a zdravý základ tam je. Výsledkem je však nakonec poněkud obyčejná lovecká „střílečka“, která při správné náladě a s přimhouřenýma očima stále dokáže nabídnout relativně příjemné chvíle rozjímání a lehké zábavy, ale s příliš velkou porcí zádrhelů.

Way of the Hunter
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 5
Windows PC

Verdikt

Slovenský lovecký titul během svých světlých chvil nabízí příjemně strávené průzkumy rozlehlých a pěkně zpracovaných map, podtržené i možná trochu překvapivě zábavnou příběhovou kampaní. Žel každou tuto chvíli okamžitě zhyzdí opravdu špatně zvládnutý technický stav a poněkud zvláštní rozkol mezi arkádovostí a simulací, zanechávající z této šoulačky nepříjemnou pachuť.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Pěkné a velké mapy
Průzkum a procházení
Překvapivě kompetentní příběhová kampaň
Povedené informace ohledně zásahu
Několik zajímavých mechanik
Žalostný stav (PS5)
Toporné animace
Malá nabídka výbavy
Nemastný pocit ze střelby
Spawnování a chování zvířat
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama