Recenze Yo-kai Watch 3 - Originální monstra už nejsou doménou Japonska
Recenze Recenze Yo-kai Watch 3 - Originální monstra už nejsou doménou Japonska

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

Platformy Nintendo 3DS 3DS

Třetí, a naprosto nejlepší, návrat do světa yo-kaiů odhaluje úplně nová monstra a zavede nás za dobrodružstvím, odehrávajícím se nově za velkou louží.

Různé herní světy ukrývají nejrozmanitější druhy monster a roztodivných bytostí. Pro většinu z nich musel být náš skutečný svět přizpůsoben, aby byla jejich existence tak nějak logická. Některá z nich jsou obrovská, jiná se vejdou třeba i do kapsy (čti do pokébalu). Další druhy si naši planetu vybraly jen proto, aby nás připravily o život, ale jiné nám naopak dokážou pomoci. Najdou se ale i takové bytosti, které s námi dokáží kooperovat a o některých ani nemáme tušení, že jsou všude kolem nás.

• Vychází na: Nintendo 3DS
  • Datum vydání: 7. prosince 2018
  • Žánr: RPG

Právě do takové skupiny patří yo-kaiové. Bytůstky, které v Japonsku můžou za vaše neúspěchy, za to, že v jednom kuse ztrácíte své věci, a i za to, že třeba nejste šikovní ve sportovních utkáních. Nebo někdy jen za obyčejnou rýmu. Ale na jejich vrub můžeme připsat i úspěchy v podnikání nebo že se vás drží peníze.

Podivné slovo yōkai není nijak novým výmyslem. Pochází z japonského folklóru a dá se přeložit jako duch, fantom nebo zjevení. V kanji se skládá ze dvou výrazů, z "okouzlující, atraktivní nebo katastrofický" a "strašidlo, zjevení nebo tajemství”. Povahově jsou yōkaiové od zákeřných, zlovolných až po ty, kteří lidem při setkání občas přináší štěstí. Často i u nich najdeme zvířecí znaky, ale jiní mají většinou lidské tvary. Najdou se i tací, kteří vypadají jako neživé objekty, zatímco jiní nemají tvar vůbec.

Z této premisy vycházelo i studio Level-5, ale protože nechtěli být jejich you-kaiové spojováni přímo s folklórem a s nějakými konkrétními bytostmi, přidali mezi slovní spojení pomlčku a vytvořili tak velmi poutavý, a přitom vlastně úplně obyčejný svět, se všedními i neobyčejnými problémy. A tento svět můžeme navštívit již potřetí (když pomineme různé spin-offy jako Yo-kai Watch: Blasters, Dance a Sangokushi) a i když jsem na lokalizaci trojky pro západ museli čekat nějakých dva a půl roků, rozhodně se to vyplatilo!

Hurá, opouštíme Japonsko!

Hra Yo-kai Watch 3 do sebe posbírala všechny exkluzivní yo-kaie z her Tempura, Sushi a Sukiyaki, doplnila je o režim Blasters ze spin-offu Blasters a v kombinaci s vylepšeným bojovým systémem, přidáním druhého aktivního hrdiny, a tím pádem i úplně nové lokality, a mnoha dalších nových yo-kaiů, vytvořila triumfální zhodnocení této série na konzoli Nintendo 3DS.

„Pokud jste hráli některou z předchozích her, tak můžu rovnou prozradit, že hlavní herní principy se vůbec nezměnily.”

Pokud jste hráli některou z předchozích her, tak můžu rovnou prozradit, že hlavní herní principy se vůbec nezměnily. Pro nováčky jen v rychlosti nastíním, že hlavní dějová linie se skládá z mixu průzkumu, zautomatizovaných bitev a miniher, zabudovaných do obyčejného života průměrné rodiny. Tím pádem je tento koncept přístupný víceméně všem věkovým kategoriím hráčů. Z pohledu shora prozkoumáváte nejrůznější lokality, jednak staré známé město Springdale, inspirované typickým japonským maloměstem, ale nově navštívíte typický americký St. Peanutsburg, ve kterém se prohánějí takzvaní Merican yo-kaiové. Při této činnosti občas narazíte na příšerky a na vás je, jestli se s nimi pustíte do křížku a postupně je začnete sbírat a dělat si z nich kamarády. Následně řešíte problémy vlastní rodiny, okolních obyvatel a sem tam do toho zachráníte celý svět.

Stejně, ale viditelně nově

Pojďme se ale podívat na některé velké změny, které nám Level-5 se třetím dílem přinesl. Za prvé jde o úplně nový bojový systém. Když boj začne, jde stále o automatizovanou záležitost, při které se váš tým yo-kaiů pustí do soupeře základními útoky a umělá inteligence rozhoduje o tom, kdo na koho a jak zaútočí a jaké buffy nebo debuffy se budou používat. Vše trvá tak dlouho, dokud nepřítele neporazíte nebo dokud vašim svěřencům nedojde zdraví. Boj probíhá na horní obrazovce 3DSka a spodní dotyková funguje jako takzvaný Tactics Medal Board.

„Když boj začne, jde stále o automatizovanou záležitost, při které se váš tým yo-kaiů pustí do soupeře základními útoky”

V předchozích dílech jste měli yo-kaie naskládány na ruletě se 6 pozicemi, kdy jste bojovali se třemi předními a další tři jste měli jakoby v záloze. Pokud některému docházelo nebo už došlo HP, stačilo ruletu otočit, umírajícího vyléčit anebo “mrtváka” oživit. Vliv na sílu týmu mělo seskupení, kdy stejné typy yo-kaiů vedle sebe získávaly nějaký ten bonus navíc.

Tentokrát je váš tým rozmístěný na mřížce 3x3 čtverce a opět, pokud jsou vedle sebe dva přátelští yo-kaiové, jsou automaticky propojeni a jejich statistiky se vyrovnají. A tým tím pádem bude celkově silnější. Rozmístění yo-kaiů můžete provést před bitvou a pak do ní vstupujete vždy v tomto útvaru, s dalšími třemi jako náhradníky. Je důležité upozornit, že postavení monster za sebou jim vzájemně neposkytuje žádnou podporu, ale umožní vám více chránit ty v zadních řadách. Je to ale na úkor získání menšího množství XP u chráněné bytosti. Jde o nový mechanizmus, který je dobré před každou prověřit a rozmístění podle typu nepřátel a když tak upravit. S tímto novým strategickým prvkem musíte neustále myslet jeden nebo více kroků dopředu, ale pokud na to zapomenete, můžete svá monstra takticky přesouvat i během boje. Nově totiž z nepřátel padají různé předměty a různé typy orbů, některé nabíjí měřák Soulmate akcí a jiné dokážou vyléčit, a vy je tak můžete lehce posbírat.

Tento systém je velmi příjemnou změnou, ale pro mnohé může být lehce matoucí. Pro fanoušky jde jednoznačně o oživení, i když jej ze začátku nedokážete plně využít. Souboje jsou totiž docela krátké a když už můžete nějaký ten bonus sebrat, je boj u konce a vaši svěřenci se ani nestačili pohnout. V potaz musíte brát i rozšířené bojové možnosti, jakými jsou Soulmate akce. Ty můžete aktivovat pro každého yo-kaie v době, kdy má naplněný měřák příslušné akce. Následně na vás čeká některá z krátkých miniher, kdy jich je pár starých známých z minulých dílů, jako je třeba nutnost stylusem roztočit spirálu, ale najdou se i jiné nové, mezi něž patří třeba pospojování určitých bodů jedním tahem. Úspěšným zvládnutím minihry spustíte nějaký ten frontální útok nebo získáte bonus do útoku, obrany nebo oslabíte nepřítele.

Jenže stejně jako jsou vaši svěřenci rozmístěni na mřížce 3x3 čtverce, nachází se na podobně v prostoru i nepřátelé, a ne všechny Soulmate útoky dokáží pokrýt celou plochu. Spíše naopak. Někdy působí jen na dvě první řady a jindy jen na sloupec před dotyčným yo-kaiem. A když se každý nepřítel nachází v jiné řadě, a ještě v jiném sloupci, je o zábavu postaráno. Pobíháte tak se svými “vojáky” po bojišti a než je dostanete do vhodné pozice, je většinou opět po boji. Jak už jsem řekl, tento systém je kýženým oživením hry, ale proti obyčejným nepřátelům je takřka nevyužitelný a pro nováčky může být lehce (nebo možná silně) matoucí.

Level-5 je ale hlavně pro hráče

Level-5 dal ve třetím díle Yo-Kai Watch viditelně na názory fanoušků a podpořil názor, že jim na zpětné vazbě záleží. Jedním z nich jsou další možnosti, jak zapojit hráče aktivněji do děje. V minulosti jste museli před bojem yo-kaie udržet nějaký čas zaměřeného a sledovat jeho pohyb, abyste na sebe upoutali pozornost. Teď do něj pomocí tlačítek L nebo R (nebo klepáním stylusu na spodní obrazovku) pálíte výboje energie a snažíte se mu zdraví dostat na nulovou hodnotu. Samozřejmě vám to stejným způsobem vrací, a tak jde o novou, velmi zábavnou minihru před samotným bojem.

„Poprvé se nám také představila dvojice herních hrdinů a odpadá tak prvotní volba, zda budete hrát za Natea nebo Kate.”

Poprvé se nám také představila dvojice herních hrdinů a odpadá tak prvotní volba, zda budete hrát za Natea nebo Kate. Nate se totiž s Jibanyanem a Whisperem stěhuje do Spojených států, protože zde jeho otec získává novou práci. Ale abychom neztratili spojení s Japonskem, děj nám nabízí i novou hrdinku jménem Hailey-Ann. Tato šílená otaku dívka narazí na vesmírného yo-kaie Usapyona a rozjede vlastní část příběhu ve starém známém Springdale. Hrdiny si samozřejmě můžete přejmenovat a přeskakovat mezi nimi prakticky kdykoli se vám zachce, ale občas hra přímo vyžaduje uchopení dotyčného hrdiny, takže já se držel striktně jedné postavy a až to bylo nutné, přesunul jsem se z jedné strany zeměkoule na druhou. Výhodou této dvojice je nejen potlačení nudy, ale také výrazné prodloužení hry a možnost postavit si dvě velmi odlišné skupinky yo-kaiů.

Humor nade vše!

Osobně mne ale nadchnul přístup studia Level-5 ke scénáři. Hned na začátku narazíte na několik vyloženě šílených pop-kulturních odkazů třeba na sérii Sailor Moon nebo na seriál Akta X. Ty prezentujou agenti Blunder a Folly z FBY, řešící případy Y-Files. Navíc je jejich poslední případ tak závažný, že nespadá ani do kategorie 3 nebo 4, ale je to rovnou Level 5.

Musíte ale počítat, že s průzkumem strávíte nepříjemně hodně příjemného času. Není totiž problém spadnout do některé z dalších aktivit (chytání brouků a ryb, hledání tajných yo-kaiů nebo tajných dveří do jiných dimenzí) a různých dalších miniher od QTE jezení pokrmů v restauracích, až po zombie režim Terror Time. A jestli si myslíte, že se budete nudit mezi jednotlivými kapitolami, tak i předělové scény stojí za to. Komentáře toho, co se stalo už stalo ve formě trailerů a lehké vyzrazení děje typu “Příště uvidíte”, dokáže pořádně pobavit. K dispozici je také podpora online a lokálních bitev pro více hráčů a možnost propojit Yo-Kai Watch 3 s oběma verzemi Yo-Kai Watch 2 a Yo-Kai Watch Blasters a importovat si k sobě další monstra.

Uvidíme, jak to bude se sérií Yo-Kai Watch dál, protože čtvrtý díl je již ve vývoji pro Nintendo Switch. Naštěstí jsou Yo-Kai Watch 3 tím nejlepším, co doposud z této franšízy vyšlo a jen lituju docela hloupého načasování vydání hry na západě na stejnou dobu, jako Pokémon: Let’s Go Pikachu! a Let’s Go Eevee!

Hru můžete koupit v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Nintendo 3DS 3DS

Yo-Kai Watch 3 jsou důstojným rozloučením série s konzolí Nintendo 3DS. Prozatím poslední díl v sobě kombinuje to nejlepší z předchozích her se silně přepracovaným bojovým systémem, většími možnostmi průzkumu, s novou lokalitou a hromadou nových yo-kaiů. Je až s podivem, že jde o více než dva roky starou hru, která ale neztratila nic ze svého lesku a pro západní majitele 3DSka tak jde o jedno z nejlepších RPG na konzoli, které pomalu končí životnost.

dvojice herních hrdinů
nová lokalita a noví yo-kaiové
nový bojový systém