Silent Hill: Downpour – z českých luhů a hájů
Preview Silent Hill: Downpour Článek Silent Hill: Downpour – z českých luhů a hájů

Silent Hill: Downpour – z českých luhů a hájů

17

Osmá návštěva městečka Silent Hill představí novou postavu, prostředí i pojetí. A pracují na ní čeští vývojáři!

Reklama

Silent Hill je pojem, při jehož vyslovení se vlasy na hlavě automaticky staví do pozoru. Tato hrůzná hororová série, jež se řadí mezi nejznámější, neřkuli nejlepší hororové hry všech dob se nyní vrací.

Po sedmém dílu Homecoming vystřídali americké vývojáře Double Helix Games brněnští Vatra Games, utečenci z 2K Czech. Jejich inovace Silentu Hillu může čerstvé české studio buď katapultovat mezi světovou špičku, nebo naservírovat další pokálení asijské kultovní videohry.

V kůži trestance

Downpour představí zcela nového protagonistu, toho času vězně Murphyho Pendletona. Hádáte špatně, z titulního městečka se nestalo stylové vězení. Hlavní (anti?)hrdina se do uliček plných monster a mlhy zase dostal na vlastní pěst.

Jak už to ve světě Silent Hillu chodí, Murphy byl transportován za katr, avšak jeho autobus dostal smyk, havaroval a umožnil tak svému osazenstvu dostat se na svobodu. Murphy následně udělal jedinou logickou věc, totiž že utekl do blízkého Silent Hillu.

Naštěstí k sobě bude mít společnost. Po krku mu půjde vězeňská důstojnice Anne Cunningham, taktéž přeživší z vězeňského transportu. Dvojice spolu bude mít určitý „love-hate“ vztah. Chvíli se budou snažit jeden druhého zbavit, chvíli si pomohou, a nakonec... ale nepředbíhejme.

Už s novou story souvisí první změny napáchané Vatrou. Silent Hilly vždycky servírovaly čerstvé a pokřivené hlavní postavy, tentokrát se ovšem vývojáři dušují, že příběh zpřetrhává vazby se starými díly a bude se snažit koncentrovat na postavu Murphyho. Spíše než na tradiční horor se nám tedy Downpour profiluje do story o útěku před minulostí.

Podívat se ostatně máme do doposud neprozkoumané jihovýchodní části města.

Jak je to s filmovou dvojkou?

Filmový Silent Hill je nejspíše tou úplně nejvíc nejpovedenější adaptací videohry na stříbrné plátno. Letos by přitom mělo dojít jeho přímému pokračování jménem Silent Hill: Revelation 3D.

To vzniklo v režii Michaela J. Bassetta (natočil Solomon Kane) a vrací se i sestava minulého dílu v čele s Seanem Beanem a Radhou Mitchell. Mezi novými jmény se objeví i jména jako Malcolm McDowell (!) či Carrie-Anne Moss (Trinity z Matrixu).

"Už teď se těšíme na momenty, kdy nevinné dešťové kapky v hráčích vzbudí panickou hrůzu."

Se špitálem je amen

Jak možná odtušíte, nevelký Silent Hill je příliš titěrný pro další nemocnice a školy a tyto typické znaky série se tedy v Downpouru neobjeví.

Industriální lokace, tolik oblíbené v Japonsku, mají vůbec značně ustoupit lesnatějším porostům (jeden by skoro mohl spekulovat, že v tomto případě je evropské neogotické pojetí hororu evidentní, v kontrastu s japonskou posedlosti urbanismem a moderními udělátky). A dojde samozřejmě také na exkurze do jiné obskurní dimenze. Budou-li ale nové lokace mít podobně zhovadilý efekt na hráčovo psyché, není zatím známo.

Nově však má důležitou roli hrát voda, na což ostatně upomíná i podtitul osmého dílu - Downpour alias „liják“. Integrovaný systém počasí bude vůbec hrát roli při vytváření atmosféry – bude-li se blížit nebezpečí, začne poprchat a už teď se těšíme na momenty, kdy nevinné dešťové kapky v hráčích vzbudí panickou hrůzu.

Celkově potemnělý vizuál je z ohlasů rovněž vychvalován pro svou detailnost. Hra ostatně šlape na Unreal 3 Enginu.

Mezi inspirační zdroje Vatry navíc patří filmy jako Přelet nad kukaččím hnízdem, Uprchlík či Vykoupení z věznice Shawshank – jak vidno, jeden snímek o nedobrovolných vyvrhelích vedle druhého.

Jak je pro mindfuck tituly typické, soustředění hry na Murphyho drobnokresbu chce hráči vyjevit i takové šokantní momentky, jako nejistotu nad tím, jestli opravdu bojuje proti monstrům (alespoň podle pitvy traileru).

Příběh a lokace sice mají nabídnout přímočarou hratelnost, jenže lidé z Vatry do mixu přimíchali jedno velké ale.

Okénko wannabe vývojáře: chci více Afraid of Monsters!

Silent Hill: Downpour sice prozatím vypadá, že neurazí, ale dost možná ani nezpůsobí záchvaty extatického nadšení. Možná by to pomalu chtělo do série (nebo hororového žánru obecně) zakomponovat nějaký originální prvek.

Třeba ten, který realizoval mód Afraid of Monsters pro první Half-Life. Brilantní hororové provedení dovedla k dokonalosti dvojice hráčů Spike & Barley, když jejich kooperativní pachtění proti netvorům v reálném čase upravoval člověk třetí, totiž herní administrátor. Jak lze vidět v tomto seriálu videí, výsledkem byly naprosto neuvěřitelné situace, které byly navíc akcentovány Spikovou a Barleyho performancí.

Je nasnadě, že Vatra (ani jiné menší studio) asi nezaplní stadión podobnými adminy, kteří by v pracovní době strašili miliónů hráčů. Avšak game designér, který vymyslí, jak podobný nápad zakomponovat do svého titulu (jeden hráč jako strašič, druhý jako oběť, ovšem bez výrazné přesily), ten pánové a dámy vydělá majlant!

"Ani automatické přepnutí do fixního pohledu na Murphyho nemá nutně znamenat, že hráče čeká brzká lekačka."

Normální vs. morální

Největším překvapením je totiž jasně definovaný systém morálního rozhodování. Ten je evidentní právě třeba u důstojnice Cunninghamové – bude na hráči, jestli ji zakroutí krkem nebo ji padne do náruče. Mimo větvení příběhu (a tedy i tradiční nabídku více konců) prý bude morálka mít jasný efekt po celou dobu hraní.

Nejen dilematy je ale hráči živ. Jádro hratelnosti proto nabídne systém pohledu z třetí osoby ovšem s tím, že výjimečně dojde i na fixní „šmírácké“ kamery. Vatra původně chtěla zcela přejít na fixní pohledy, typické pro první díly série Silent Hill, ale něco takového by se dnes už nejspíše špatně prodávalo. Ani tak ovšem přepnutí do fixního pohledu nemá nutně znamenat, že hráče čeká brzká lekačka.

Kromě běžného pohledu bude Downpour navíc umožňovat i stereoskopické zobrazení - pro méně bystré to znamená, že při nasazení 3D brýlí se můžeme těšit na monstra skákající „z obrazovky“.

I hratelností Downpouru zachová principy survivor akce – Murphy bude mít k dispozici minimum střelných zbraní a ty nestřílející se zase budou postupně poškozovat. Dle gameplay videí možná až moc rychle, ale dává smysl, že kdo si proti kreatuře vezme paraple, nemůže očekávat valný sukces.

A závěren se lze těšit rovněž na puzzle hádanky. Méně briskní hráči naštěstí budou mít k dispozici trojici volitelných obtížností.

Dexter v Silent Hillu

Na radikální proměnu došlo také u hudebního doprovodu. Vzhledem k tomu, že z Konami odešel Akira Yamaoka, skladatel muziky k předchozím dílům, najala Vatra Daniela Lichta.

Ten je sice citován jako autor hudby k béčkovým hororům jako Children of the Night nebo i Hellraiser: Bloodline, nejznámější je ale jeho soundtrack k seriálu Dexter. Lichtova účast mimo jiné znamená i méně výrazné industriální prvky.

Kontroverzní je rovněž volba autorů hlavního songu. Ten dostala na starost nu metalová kapela Korn a někteří fanoušci Silent Hillu proti jejich účasti založili i petici.

Brno není, čím se zdá být

Kreativní změny na Downpouru si vysloužily kritiku za „pozápadnění“ tradičně japonské série i chválu za čerstvé prvky. Jestli brněnská Vatra potěší i konzervy mezi hráči nebo půjde na ruku pouze evropským strašpytlům, se definitivně ukáže údajně už 13. března 2012 na PlayStationu 3 a Xboxu 360.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama