Star Wars: Battlefront - dojmy z bety
Preview Star Wars: Battlefront Článek Star Wars: Battlefront - dojmy z bety

Star Wars: Battlefront - dojmy z bety

Martin Cvrček

Martin Cvrček

46

V předstihu jsme vyzkoušeli betu očekávaného Battlefrontu, abychom se přesvědčili, zda vývojáři z DICE nekráčí cestou temné strany Síly.

Reklama

Dojmy z hraní PC verze

Otevřená beta napjatě očekávaného Star Wars: Battlefront bude sice veřejnosti zpřístupněna až zítra, ale my jsme dostali možnost navštívit bojiště v předaleké galaxii už včera ráno. Toho jsem přirozeně musel využít. Jako velký příznivec Star Wars univerza přirozeně Battlefront sleduji už od jeho oznámení a doufal jsem, že beta napoví, jakým směrem se tvůrci z DICE vydávají a jestli je ve hře pořád cítit Battlefield nebo inspirace původními Battlefronty od Pandemicu. A beta tohle všechno skutečně napověděla.

Kořeny nezapřeš

Aby bylo jasno, z nového Battlefrontu je stále cítit skutečnost, že na něm dělají tvůrci série Battlefield. Podobně jako se Luke Skywalker snažil v původní trilogii odlišit od svého otce v hrozivém černém brnění, i Battlefront se snaží, aby dělal dojem samostatného multiplayerového titulu. Svůj původ ale nezapře. Odlišností je určitě dost, stačí se podívat na základní hratelnost. V případě zbraní nemusíte řešit munici, stačí střílet, dokud se zbraň nepřehřeje, následně počkat nebo se pokusit zbraň ručně zchladit klávesou R, a pak klidně střílet dál. I zdraví se vám po čase obnoví, což znamená, že musíte zapomenout na droidy doplňující zdraví a munici, se kterými jste se setkávali v původních Battlefrontech. Stejně tak ve hře neexistují jasně dané třídy.

Navzdory tomuhle všemu jsem měl ale stejně občas pocit, že hraju Battlefield v prostředí Star Wars, za což může především pocit ze střelby a z pohybu po bojišti. Další změny a novinky už tenhle pocit ale často eliminují. Stačí se podívat na herní módy. Beta nabízí dva a nejvýraznějším z nich je bezesporu mód Walker Assault, který je zasazený do prostředí dobře známé bitvy o mrazivou planetu Hoth.

Na první pohled je Walker Assault jakousi obdobou módu Rush z novějších Battlefieldů. Povstalci musí bránit dvě stanice na mapě a Impérium musí tyto stanice deaktivovat. A pokud se jim to podaří, dál na mapě se objeví další stanice, v jejichž případě je třeba dělat totéž až do určitého konečného bodu. Oproti módu Rush je zde ale jedna velká odlišnost, a to obří kráčející kolosy AT-AT, které pomalu postupují napříč mapou. Stanice jsou totiž především způsob, jakým povstalci povolávají bombardéry zaměřené na AT-AT, které musí Impérium bránit tak dlouho, dokud nedojdou na dostřel povstalecké základny. Často jsem sice měl pocit, že má Impérium značnou výhodu a tvůrci by ještě měli zapracovat na vyváženosti, ale i tak jsem se u tohohle módu docela dobře bavil.

V kokpitu X-Wingu

S ohledem na podstatu módu Walker Assault vám nejspíš musí být jasné, že se asi nemůže odehrávat na mrňavých mapách pro pár hráčů. Skutečně je to tak, Hoth nabízí poměrně otevřené prostranství a maximální počet hráčů je 40. Na 64 hráčů jako v Battlefieldu však zapomeňte. Důležité ale je, že velká mapa dává prostor technice. Na rozdíl od Battlefieldů a původních Battlefrontů ale vozidla nečekají na okraji mapy, až k nim někdo přiběhne, přístup k nim totiž dostanete díky power-upům, které jsou rozmístěné na mapě. Pokud chcete vyzkoušet třeba X-Wing, A-Wing, TIE, kráčející AT-ST nebo střelbu z obřího AT-AT, musíte nejdřív najít patřičný power-up a ten v krátkém čase aktivovat, což vás teleportuje do kabiny příslušného vozidla.

Power-upy jsou ale nezřídka k dispozici na poměrně choulostivých místech a někdy o ně prostě budete muset bojovat. Několikrát se mi stalo, že jsem zmerčil power-up, díky němuž získám přístup k mému oblíbenému AT-ST, ale než jsem na něj dosáhl, někdo mě zastřelil. A když jsem ho dosáhl a pokusil se ho aktivovat, opět mě někdo zastřelil, protože aktivace power-upu vyžaduje trochu času, během něhož jste naprosto bezbranní. A pokud vás při pokusu o aktivaci nepřítel zabije, máte prostě smůlu a musíte si pro power-up doběhnout znovu.

Zprvu se mi tenhle systém zdál dost nešťastný, ale teď mám pocit, že má své kouzlo. Přístup k vozidlům zkrátka není zadarmo a někdy si ho musíte vybojovat a přemýšlet, kdy a kde ho aktivujete, což je příjemná změna oproti pasivně čekající technice v Battlefieldech, fungující na principu „kdo dřív přijde, ten dřív jezdí“. Systém power-upů je tudíž poměrně férový, a to v tom smyslu, že na vozidla může dosáhnout opravdu každý, pokud je ochotný podstoupit určité riziko. To riziko se ale vyplácí, protože řízení vozidel je dost zábavné. Snad není třeba zvlášť zdůrazňovat, jakou paseku může AT-ST nebo střelba z AT-AT udělat v řadách povstalců, kteří žádnou pozemní techniku nemají. Ve vzduchu je ale situace odlišná a o poznání vyrovnanější.

Ovládání stíhaček je navíc celkem prosté, na PC vám postačí pár kláves, pohyby myši a dvě klávesy pro aktivaci výbavy letounu (světlice na odlákání zaměřených střel a štít nebo boost rychlosti). Občas je třeba procvičit prstoklad, ale v porovnání s ovládáním letounů v libovolném Battlefieldu je ovládání mnohem jednodušší. To nahrává maximálnímu zaměření na obyčejné vzdušné souboje na principu jeden na jednoho. Nepřátelskou stíhačku před sebou můžete uzamknout ve svém zorném poli a pak už jen stačí toho parchanta sestřelit. A samozřejmě dávat pozor na to, aby neudělal nějaký šikovný manévr, mající za následek to, že se z lovce stane kořist. Věřte mi, stává se to.

Dobré karty

Power-upy vám ale nedávají přístup jen k vozidlům. Nezřídka z nich můžete získat i nějakou speciální zbraň nebo vybavení, například nálože, generátor štítu nebo těžký kulomet, potažmo opakovací blaster, abych zůstal věrný terminologii Star Wars. Tyhle výdobytky doplňují až tři karty, které představují výbavu, s níž jdete do boje. V základu totiž máte jen primární zbraň a nutno říct, že beta obsahuje jen čtyři, takže si zatím nedovolím posoudit, jak moc jsou primární zbraně vyvážené. Další výbavu, ať už jde o termální detonátory, příruční blaster, soukromý štít nebo jetpack získáváte díky kartám. Ty si kupujete za kredity získané za váš výkon v zápase a právě karty mají vynahradit skutečnost, že Battlefront neobsahuje tradiční systém herních tříd, což už jsem zmínil v úvodu.

Na kartách tedy závisí nejen to, co všechno můžete v boji provést, ale i to, jak budete spolupracovat s ostatními. I v Battlefrontu se můžete dát dohromady s jiným hráčem a při respawnu se snadno podíváte, jakou má výbavu a na základě toho sestavit tu svou. Zatím mi přijde, že něco takového nemůže systém tříd zcela nahradit a týmová spolupráce není tak citelná jako třeba ve starších Battlefieldech. Sice si nevybavuji případ, kdy bych měl v betě s týmovou spoluprací kdovíjaké problémy, ale já také nehrál v době, kdy je beta otevřená všem, často jsem hrál i přímo se zaměstnanci EA a DICE. Obávám se, že jakmile se do hry dostane větší množství neznalých hráčů, spolupráce půjde v mnoha případech k šípku a systém karet a podstata herních módů, která spolupráci určitě nahrává, nebude stačit.

Tvůj nedostatek schopností mě hluboce znepokojuje

Poslední důležitá věc, jež souvisí s power-upy, je přístup k hrdinským postavám. V případě módu Walker Assault na Hothu jde o Luka Skywalkera a Dartha Vadera a oba si můžete zkusit po nalezení příslušného power-upu. Hrdinové fungují víceméně stejně jako v Battlefrontu 2, na vyzkoušení postavy tedy máte určitý čas, který může zkrátit dobře mířená nepřátelská palba, a kromě světelného meče máte k dispozici několik velmi šikovných schopností.

Obzvlášť hraní za Dartha Vadera jsem si vážně užíval. Není nad to vpovzdálí přiškrtit nějakého špinavého povstalce a mrštit po něm světelný meč. Luke má také své výhody, i když by leckdo mohl namítnout, že jeho podoba neodpovídá filmové předloze. Což ale nevadí, Battlefront se koneckonců nesnaží o přesné napodobení průběhu filmů a kdyby proti Vaderovi stanul nevycvičený Luke v letecké kombinéze z úvodu páté epizody, šlo by o dost krátký boj. Samozřejmě platí, že pokud dokážete hrdinskou postavu patřičně využít, můžete s průběhem boje docela zahýbat. Kromě toho, díky power-upům je Luke a Vader přístupnější širšímu množství hráčů v průběhu zápasu. V Battlefrontu 2 byl přístup k hrdinovi odměnou pro hráče, který měl nejvíc bodů.

Nutno ale říct, že celou tuhle parádu zatím kazí jeden velký problém, a to respawny. Několikrát se mi stalo, že jsem se objevil přímo v cestě kráčejícího AT-ST nebo uprostřed přestřelky. Tohle se samozřejmě může stát i v Battlefieldu, jakmile si vyberete respawn za zády vašeho kolegy. Jenomže v betě Battlefrontu se můžete blbě objevit i po klasickém respawnu, který nemá co dělat s tím, kde se zrovna nachází spoluhráč. Troufám si říct, že takhle špatnou mechaniku respawnu jsem neviděl už hodně dlouho.

Na nové planetě

Walker Assault doplňuje komornější mód Drop Zone, který se pro změnu odehrává na planetě Sullust. Ta si prostřednictvím Battlefrontu odbyla svou premiéru, ve Star Wars jsme o ní zatím jen slyšeli a tvůrci z DICE ji navrhli a zpracovali podle sebe. A navrhli ji velmi dobře. Navzdory hornatému, na pohled nehostinnému povrchu má Sullust krásnou atmosféru, o což se stará především příliš silný svit slunce, který je pro tvorbu DICE tak typický. Dobře ale navrhli i samotný mód. Drop Zone je vyloženě pěchotní záležitost pro 16 hráčů, která spočívá v postupném zabírání únikových modulů, jež dopadají na povrch planety. Mód je tak víceméně klasická přetahovaná a nejvíc mi připomíná režim Headquarters ze starších dílů Call of Duty.

Tenhle mód klad ještě větší důraz na týmovou spolupráci, což vítám. Drop Zone také funguje jako alternativa pompézního Walker Assaultu a dokázala mě zabavit na docela dlouhou dobu. Mapa je navíc jako dělaná pro vertikální boj, takže počítejte s tím, že zmíněný jetpack, dovolující obří skok, je zde zatraceně užitečný. I zde přitom dostávají prostor power-upy, jež můžete sebrat poté, co úspěšně ubráníte únikový modul. V tomto případě se samozřejmě omezují na výbavu, pro hrdiny a vozidla tu prostě není místo.

Dva multiplayerové módy doplňuje ještě survival mise na planetě Tatooine. Jak už víme z dřívějška, mise mají za cíl nahradit singleplayer nebo co-op a zatím se to celkem daří. Survival mise rozhodně není nijak novátorská, prostě se bráníte před několika vlnami různě vybavených Stormtrooperů a občas i AT-ST. Příležitostně můžete zabrat i spadlý únikový modul a získat z něj několik power-upů. Ale určitě zabaví, obzvlášť v kooperaci s dalším hráčem. Samozřejmě je otázka, jak dlouho půjde o zábavu, což ale bude možné posoudit až v plné hře a po vyzkoušení většího množství misí. Survival na Tatooine je vážně jen taková ochutnávka, okořeněná o ikonický řev Tuskenů.

Naděje pro PC hráče?

Beta mimo jiné dokazuje, že Battlefront je skutečné audiovizuální žrádlo pro každého příznivce Star Wars. Grafika je podle očekávání na dobré úrovni, od Frostbite enginu koneckonců nelze očekávat nic jiného, jen musíte počítat s tím, že oproti Battlefieldům zde destrukce prostředí nemá téměř žádný prostor. A na modelu Luka Skywalkera si vývojáři také mohli dát víc záležet. Ozvučení se pak zdárně snaží navodit správnou atmosféru Star Wars, autentické zvuky odpovídající filmům a celému univerzu uslyšíte prakticky na každém kroku. Tohle všechno pak dotváří úžasnou atmosféru, ve které se každý fanda musí cítit jako ryba ve vodě.

Dobrý dojem dělá i optimalizace PC verze. Včera zveřejněné HW nároky jsou sice dost přestřelené, ale zatím mi přijde, že je Battlefront dobře optimalizovaný a hravě ho rozjede i starší PC. Moje sestava se až na procesor (Intel Core i5-3350P 3.1 GHz) shoduje s minimálními požadavky a přesto jsem mohl betu hrát na střední detaily při průměrně 75 až 80 snímcích za sekundu. Grafické nastavení je navíc dost bohaté. Jedinou vadou na kráse PC verze je zatím tolik diskutovaná absence vyhledávače serverů. Matchmaking sice funguje a zápasy netrvají tak dlouho jako v Battlefieldech, ale stále platí, že server browser má mnohem víc výhod a matchmaking by mohl být osudný v případě životnosti hry. I tohle ale ukáže až finální verze.

Budoucnost nejistá je

Z bety Battlefrontu si určitě odnáším pozitivní dojmy. V tuto chvíli se mi zamlouvají hlavně oba herní módy, boj s vozidly a hrdinskými postavami a samozřejmě autentická atmosféra, která dokazuje, že vývojářům z DICE na příznivcích Star Wars záleží a dělají vše pro to, aby se v jejich nové hře cítili jako doma. Všechno ale není tak ideální a vážně doufám, že ještě stihnou něco udělat s otřesnými respawny a že nabídnou víc podnětů k řádné týmové spolupráci. Tvůrci ale mají určitě našlápnuto dobře a Battlefront na mě zatím dělá dojem slibného potomka série Battlefield, který má v sobě navzdory nepopiratelným kořenům i DNA poctivé a autentické hry ze světa Star Wars.

Beta Star Wars: Battlefront se otevře všem na PC, PS4 a Xbox One již zítra. Boje potrvají do 12. října.

Za předobjednávku v našem obchodě Xzone.cz získáte bitvu o planetu Jakku v DLC balíčku Battle of Jakku. Budete tak mít 7 dní náskok oproti ostatním hráčům.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama