Stellaris – Paradox míří ke hvězdám
Stellaris Recenze Stellaris – Paradox míří ke hvězdám

Stellaris – Paradox míří ke hvězdám

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

28

Nadchla nás první vesmírná strategie od Paradoxu stejně jako kultovní Crusader Kings II?

Reklama

Již šestnáct let dobývá Paradox Interactive se svými strategiemi pozemská bojiště minulosti. Jeho projekty se vyznačují perfektními soundtracky, vysokou mírou komplexnosti a kvalitní hratelností. Zacílení na evropská bojiště, intriky a politiku mu prozatím šlo na jedničku. Nyní se však se svým novým titulem chystá vyletět ke hvězdám, které dosud nechával ležet ladem. Podaří se mu se Stellaris prorazit mezi podobně laděnou konkurencí?

Nezadržitelný růst

Děj herní kampaně se odehrává na počátku dvaadvacátého století. Lidstvo je v této etapě svých dějin rozděleno na dva na sobě nezávislé národy. Každý z nich má už pár dekád svůj vlastní domovský svět, kulturu a technologii. Prakticky je k sobě už nic neváže. První uskupení zůstalo na své rodné planetě. Sjednotilo všechny soupeřící frakce pod vlajkou United Nations of Earth. Spojené národy Země tu fungují na stejné bázi jako západní státy současnosti. Jejich obyvatelé jsou dobře vzdělaní a otevření vůči novým myšlenkám. Vůdce tohoto společenství je zástupci držitelů volebního práva volen vždy jednou za pět let. Armáda UNE je vybavena nukleárními hlavicemi a warpovými pohony.

Druhá odnož lidské civilizace, jež v jednadvacátém století opustila Zemi, tíhne svým smýšlením spíše k východním státům či diktátorským režimům. Commonwealth of Man je frakce xenofobních militantních fanatiků oslavujících válku a otroctví nelidských ras. Panovník po svém zvolení vládne až do konce svého života. Vesmírné bárky tohoto uskupení disponují laserovými děly a generátory červích děr.

Na podobné bázi jako Commonwealth of Man funguje i Impérium Tzynnů. Říše ještěrům blízkých humanoidů nemá na rozdíl od svých lidských protějšků žádné předsudky, otroky bere ze všech dostupných zdrojů. Zástupci této rasy jsou silní a talentovaní. Imperátoři vedou svůj lid od svého zvolení až do momentu skonu. Jedinou nevýhodou tohoto druhu je špatná schopnost adaptace. Osídlování nepřístupných světů je pro ně hodně náročné. K rychlému cestování mezi světy užívají lodě Tzynnů podobnou technologii jako obyvatelé Země. Efektivní ofenzivu jim zajišťují v prvních etapách vývoje elektromagnetickými kanóny.

Opakem na válku zacíleného Commonwealth of Man a Impéria Tzynnů je pacifistické království Yondarim. Rasa Yondarů je jedním z nejstarších druhů ve vesmíru. Její zástupci se v mnoha směrech podobají našim ptákům. K válkám se tato frakce staví velmi negativisticky. Obyvatelé planety Yondarim jsou náboženští fanatici. Systém vlády je tu podobný jako ve starověkém Egyptě. Vládce byl podle lokální víry vybrán bohy, tím pádem kontroluje svůj národ až do své smrti. Po ní se role panovníka ujímá následovník určený nadpozemskou silou, již za vlády svého předchůdce. Konstrukční plavidla a útočné křižníky jsou obdařeny hyper-prostorovým pohonem a energetickými děly.

Království Yondarim si je ve směru ideálů hodně blízké s pacifistickou byrokracií Jehetma Dominia. Houbovití obyvatelé Jehet Prime mají extrémní odpor k jakémukoliv druhu násilí, konflikty se snaží řešit za pomoci diplomacie. Vůdčí jedinec je zde volen jednou za čtyřicet až padesát let. Pokud chcete volby vyvolat dříve, bude vás to něco stát. Defenzivně laděné koráby cestují do jiných soustav skrz červí díry. V případě nutnosti se brání elektromagnetickými děly.

Takřka totožný volební systém jako Jehetma Dominia má i uskupení vědců Chinnor Stellar Union. Rasa Stellar se zaměřuje na těžbu, inženýrství a shromažďování majetku. Její přístupnost k ostatním vesmír obývajícím druhům není moc velká. Vojenská síla této frakce má v počátečních fázích hry po ruce laserové věže a hyper-prostorové motory.

Jednou z nejpokrokovějších frakcí Stellaris je rozhodně Scyldarská konfederace. Její zástupci jsou proti válce, akceptují nové názory a rychle se učí. Diplomacie je pro ně zásadní. Držitelé volebního práva si své vůdce vybírají jednou za pět let. Armáda tohoto uskupení operuje se stejnou výbavou jako Impérium Tzynnů.

„Planetární kolonizace je tu díky různým klimatickým a geologickým prostředím vcelku náročná. Každá rasa totiž vyžaduje pro své efektivní fungování trošku jiné podmínky.”

Protipólem pokrokové Scyldarská konfederace je rasa broukům podobných Ix'Idaru. Život jednotlivce má pro členy Ix'Idar Star Collective prakticky nulovou hodnotu. Primární je prosperita a expanze celku. Přístupnost k ostatní formám života je nízká. Vládnoucí člen kolektivu si moc drží až do své smrti. Po jeho skonu jí přebírá jeho pravoplatný nástupce. Pokud ho panovník nemá, může dojít k boji o uvolněný trůn. Frakční lodě jsou vybaveny hyper-prostorovými generátory a elektromagnetickými střílnami.

Jestli vám ani jedna z primárních frakcí nesedla, můžete si vytvořit své vlastní společenství, v němž je možné kombinovat elementární prvky různých herních uskupení. Při tvorbě a následném výběru specifických vlastností národa je nutné mít vždy na paměti vliv určitých rysů na chod celku. Když si například vybere přístupnost vůči mimozemšťanům, nebudete při válečných taženích brát mimozemské zajatce a otroky. Každý perk má své výhody a nevýhody, tím pádem je zásadní definovat charakteristické rysy svého druhu velmi pečlivě.

Po navolení herní frakce musíte nastavit velikost mapy a počet protihráčů. Nejmenší varianta vesmíru před vás postaví sto padesát hvězdných systémů, největší jich k dobývání naopak nabídne celkem tisíc. Počet počítačem řízených oponentů může dosáhnout maximálně číslovky devětatřicet. Definované hodnoty určují hlavně délku kampaně a četnost konfliktů.

Startovní čára

Na začátku vašeho tažení vesmírem budete mít za každou rasu po ruce jen jednu planetu, orbitální přístav a pár lodí. V prvních minutách hraní věnujete veškerou svou pozornost rozšiřování planetární infrastruktury, výzkumu nových technologií, průzkumu okolních planet a zakreslování dosud nezmapovaných systémů. Do vynálezů kolonizačních lodí je vaše planetární expanze omezená jen na první soustavu. Po jejím objevení se můžete vydat do nekonečna a ještě dál.

Planetární kolonizace je díky různým klimatickým a geologickým prostředím vcelku náročná. Každá rasa totiž vyžaduje pro své efektivní fungování trošku jiné podmínky. Pokud chcete, aby na dané planetě žila, musíte jí zajistit nákladnou úpravou jejího povrchu. Terraformovat je možné zamrzlé obry, pouštní trpaslíky a vodou zalité světy.

„Vůdce potřebují prakticky všechna primární odvětví. Správa armády, výzkumu a kolonií je bez přiděleného specialisty neefektivní.”

Při rozšiřování vlivu vaší rasy se setkáte i s jinými podobně rozvinutými druhy. Jejich říše si k vám při prvním kontaktu většinou vytvoří neutrální vztah, který je následně možné rozvinout buď ve vřelé přátelství, nebo v otevřenou nenávist. Diplomaticky smýšlející jedinci mohou u nově objevených frakcí vybudovat ambasády, zlepšují vzájemné vztahy. Váleční štváči si z nich naopak mohou udělat nesmiřitelné rivaly, s nimiž bude lehké rozpoutat konflikt. Všechny herní uskupení spolu vedou diplomatické rozhovory, uzavírají obchodní smlouvy, sdílí informace a tvoří vojenské aliance. Kontakt s okolními impérii je pro váš úspěch zásadní.

Na výpravách vesmírem nenarazíte ale jen na úspěšná společenství. Čas od času objevíte i zbytky padlých říší, jež svůj boj o celistvost prohrály. Jejich síla je přesto stále vysoká, tím pádem je dobré vyhnout se jim obloukem. Krom rozpadlých impérií jsou tu také dosud nerozvinuté světy, které je možné podrobit či technologicky podpořit. Co s jejich obyvateli uděláte, bude jen na vás. Volby hráče tu mají velký vliv na vnitrostátní i mezinárodní politiku. Špatný čin je vždy po zásluze potrestán.

Rebelská špína

Jak již bylo řečeno v předchozích řádcích, každá rasa má svůj systém vlády, který prosazuje ve svých světech. Při kolonizaci nových planet může občas kvůli tomuto aspektu dojít ke spiknutí, která jsou vedena za účelem získání samostatnosti či převzetí moci v určitém sektoru. Rebelanty je možné umlčet nebo podplatit. Pokud je situace neudržitelná a nemáte dostatek sil na efektivní ofenzivu, je dobré nechat je jít svou cestou. Když máte dostatek sil, můžete jejich požadavky ihned po vznesení smést ze stolu. Válka je ve Stellaris vedena jak na povrchu planet, tak i ve vesmíru. Výsledek bitev se dá ovlivnit jen v minimálním měřítku, jednotky totiž řídí AI. Průběh konfliktu je tu mapován podobně jako v Crusader Kings II. Vítězem se v kostce stává ten, který vyhraje největší procento zásadních střetů.

Lodě užívané v konfliktech je možné různě upravovat. Každé plavidlo vám dá k dispozici určitý počet slotů k vylepšování. Čím větší křižník máte, tím víc prvků do něj namontujete. Vesmírné kocábky můžete obohatit o nové zbraně, štíty, motory a naváděcí systémy. Design korábů se ale moc nevydařil. Tvůrci prakticky kopírují flotily z Sword of the Stars, což není zrovna ideální.

„Švédské studio svým novým projektem jasně ukazuje, že expanze do nového prostředí mu nedělá žádný problém.”

Nové vybavení do svých korábů získáváte za pomoci vědy. Výzkumná centra se zaměřují na fyziku, techniku a společnost. Každé odvětví od vás vyžaduje jiný typ experimentálních materiálů. Když jich poskytnete dostatek, nabídne vám na oplátku rychlý vývoj dosud nepoznaných technologických zázraků. K práci v laboratoři potřebujete, krom specifických surovin, také odborníka, který celý projekt povede po řadu měsíců. Vedoucí vědecký pracovník se nevěnuje jen laboratorní práci, občas musí zkoumat i taje vesmíru.

Vůdce potřebují prakticky všechna primární odvětví. Správa armády, výzkumu a kolonií je bez přiděleného specialisty neefektivní. Na vaši smůlu nejsou zkušení odborníci nesmrtelní, tím pádem musíte čas od času naverbovat nezkušeného profíka, který se časem vypracuje. Povolání vyvolených jedinců do služby stojí vaši říši vliv, který získáváte buď rivalitou s ostatními frakcemi, nebo vylepšováním městských center. Stellaris má jen tři typy elementárních surovin, společnost jako celek potřebuje pro chod energetické kredity, minerály a vliv. Ostatní materiály jsou zde jen pro výstavbu specifických budov.

Spoluvláda AI

Hráč je při hraní schopen ovládat účinně jen pět planet. Když si pod svou kontrolu vezme víc světů, je postižen penalizací. Po určité době ho Stellaris tímto způsobem přinutí rozdělit svou říši na sektory, které jsou pod správou AI. Umělá inteligence tu má hodně vysokou úroveň. Její reakce jsou hodně rychlé a úderné. Osobně jsem byl velmi příjemně překvapen.

Krom kvalitní AI, dostal Stellaris po svém spuštění také řadu zajímavých modifikací redefinujících vzhled, statistiky a základní mechanizmy celku. Paradox byl vůči moderské komunitě velmi vstřícný, hru dal vybraným kreativním jedincům k dispozici již před jejím vydáním. V současnosti je jejich dílo možné přizpůsobit vašim představám za pomoci tří set různých modifikací. Osobně jsem si nejvíce zamiloval režim, který do tohoto díla přidal rasy z kultovního Warhammeru 40K. Snad k nám v budoucnu dorazí i plnohodnotná konverze univerza Star Wars či Star Treku.

Technická stránka tohoto titulu je hodně vyladěná. Celek jede stabilně za všech okolností, pády fps jsem v průběhu hraní nezaznamenal ani při střetu dvaatřiceti hráčů na jedné galaktické mapě. Audio vizuál Stellaris je oproti jiným 4X strategiím na velmi vysoké úrovni. Některé záběry ze hry bych se nebál vložit na plochu jako pozadí.

Paradox míří ke hvězdám

Švédské studio svým novým projektem jasně ukazuje, že expanze do nového prostředí mu nedělá žádný problém. Stellaris v sobě šikovně kombinuje většinu prvků z jeho předchozí tvorby. Celek je komplexní, zábavný a náročný. Kritizovat se na něm dá snad jen nedostatek výrazných inovací a nevydařený design lodí, který si tvůrci pravděpodobně vypůjčili v sousedství. Přes tyto nešvary je toto dílo jednou z nejvýraznějších vesmírných strategií dnešních dní. Současná i budoucí konkurence to vedle něj při srovnáních nikdy nebudete mít lehké.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

Stellaris

Verdikt

Skok z historie do sci-fi se Paradoxu povedl málem na jedničku. Pokud hledáte komplexní vesmírnou strategii na desítky či stovky hodin, neměl by Stellaris na vašem listu možných kandidátů chybět.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

vysoká znovuhratelnost
primární paleta frakcí
systém diplomacie
chytrá AI
komplexnost celku
zkoumání tajů vesmíru
nevydařený design lodí
malý počet inovativních prvků
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama