To nejlepší z obou světů.
Když Mark Cerny prostřednictvím krátké prezentace v září představoval konzoli PlayStation 5 Pro, jako první ukázku zvolil The Last of Us. Všichni se nad tím podivovali, a i mně to přišla jako mimořádně zvláštní volba. Po podrobnějším testování ale můžu říct, že jsou PS5 Pro verze obou her lepší, než se na první pohled může zdát. Jen byly v prezentaci ukázány velmi nešikovně.
Jak jsou na tom původní PS5 verze
Faktem nicméně je, že remake prvního Last of Us i letošní remaster dvojky vypadají velmi dobře už na základní PS5. Hra, jak bývá zvykem, nabízí dva režimy: Fidelity a Performance.
První zmiňovaný míří na nativní 4K při 30 FPS, zatímco režim výkonu se do finálního rozlišení 4K dostává pomocí jednoduchého upscalingu ze 1440p, zato však nabízí stabilních 60 FPS. Oba režimy je navíc možné hrát také s odemčeným frame ratem, na což se podíváme později, protože díky tomu půjde dobře srovnat výkon obou konzolí.
- Performance
- Input: 1440p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: Jednoduchý spatial + TAA
- Maximální frame rate: 60 FPS (120 s VRR)
- Skutečný frame rate: Stabilních 60 FPS (70 až 100 s VRR)
- Fidelity
- Input: 2160p
- Output: 2160p
- Anti-aliasing: TAA
- Maximální frame rate: 30 FPS (60 s VRR)
- Skutečný frame rate: Stabilních 30 FPS (40 až 55 s VRR)
Co všechno přibylo na PS5 Pro
Vývojáři z Naughty Dog se, jako jedni z mála, rozhodli jít cestou, na kterou Cerny lákal v úvodní prezentaci – to nejlepší z obou světů. Ponechali tedy původní dva režimy, ale nad jejich rámec přinesli nový Pro režim, který láká na stabilních 60 FPS při kvalitě obrazu srovnatelné s původním režimem věrnosti. Nastavením renderování je nicméně blízko Performance režimu, protože se také upscaluje ze 1440p, nově však pomocí technologie PSSR.
- Pro
- Input: 1440p
- Output: 2160p
- Upscaling + anti-aliasing: PSSR
- Maximální frame rate: 60 FPS (120 s VRR)
- Skutečný frame rate: Stabilních 60 FPS (80 až 100 s VRR)
Vegetace
Jako jsme to mohli vidět už u Alana, PSSR exceluje u vegetace, tedy trávy, listů a jiných porostů, které zrovna v The Last of Us tvoří výraznou část prostředí. V Performance režimu je vegetace rozmazaná a jednotlivé klasy splývají, zato režim Pro nabízí velmi ostré a přesné vykreslení.
Znát je to v obou hrách.
A také na zažloutlé trávě v pozdější fázi dvojky.
Režim Pro bez problémů obstojí v porovnání s původním Fidelity módem, jak bylo slíbeno.
Dokonce bych se nebál říct, že ho po stránce vegetace i lehce překonává, byť rozdíl v čistotě a ostrosti vykreslení samozřejmě není tak velký jako při srovnání s režimem výkonu.
Detaily
Velkou výhodou PSSR je také celkově vyšší ostrost obrazu a rekonstrukce detailů. Vidět to můžeme například na batohu Diny v následujícím záběru. Rozdíl je to dost značný.
Stejně tak jde posun pozorovat například na srsti koně a celkově modelech zvířat či postav.
A detailnější jsou také nápisy, které jde dobře přečíst i z větší dálky.
I detaily jsou navíc oblast, kde se Pro režim vyrovná či překoná režim věrnosti.
Na druhou stranu jsem si všiml, že se v obrazu objevuje zrnění, a ne, film grain jsem zapnutý neměl, schválně jsem ještě některé sekce testoval znovu. Zdá se, že jde o jednu z negativních vlastností PSSR, protože podobný problém má i již zmíněný Alan Wake 2. Tam to ale je poměrně extrémní, v TLOU si toho prakticky nevšimnete, pokud obraz nepřiblížíte nebo se na to vyloženě nezaměříte.
Aliasing
Další větší výhodou režimu Pro je eliminace aliasingu, nebo minimálně snížení jeho množství, což se daří dobře. Úplně sice nezmizel, ale je ho mnohem méně, hlavně na objektech v dáli.
V porovnání s režimem věrnosti je stabilita obrazu velmi podobná, každý mód má své přednosti a nevýhody. Ani jeden bych zde neoznačil jako jasného vítěze.
Shimmering
Stejně tak byl téměř eliminován shimmering u vlasů nebo vousů, jak můžeme vidět například na Joelovi.
Pro režim navíc dokáže přinést čistší vousy a vlasy než Fidelity režim.
Cutscény
Kombinaci vylepšení lze pozorovat také v cutscénách, které každopádně vypadají velmi dobře už v základním Performance režimu, ať už jde o akčnější…
…či intimnější scénu.
Frame rate
Měření frame ratu je v těchto hrách poměrně zajímavé. Všechny režimy sice drží své snímkové frekvence stabilně a není co řešit, ale pokud máte displej s podporou 120 Hz a VRR, můžete frame rate v každém módu odemknout.
Pokud tak učiníte v novém Pro režimu, můžete očekávat frame rate okolo 80 až 100 FPS, není ale vyloučeno, že se v náročnějších pasážích propadne více. Je to každopádně solidní posun nad rámec základních 60 FPS.
Kdyby vám vůbec nešlo o to, jak hra vypadá, můžete teoreticky sáhnout také po režimu výkonu s odemčeným frame ratem. Na základní PS5 by se snímková frekvence pohybovala zhruba mezi 70 a 100 FPS, zatímco na PS5 Pro jste téměř vždy nad hranicí 100 snímků za sekundu a v méně náročných sekvencích dosáhnete i absolutního limitu 120 snímků za sekundu.
Poslední variantou je pak režim Fidelity, který držel na základní PS5 snímkovou frekvenci mezi 40 a 55 FPS, na nové konzoli je to, alespoň v testovaných lokacích, stabilních 60, ale není vyloučeno, že se může frame rate propadnout.
Shrnutí
Celkově je PS5 Pro upgrade The Last of Us mnohem lepší, než jsem si myslel, když jsem se do testování pouštěl. Pro režim nabízí výrazně ostřejší a čistší obraz oproti původnímu režimu výkonu, znát je to především na vegetaci a vyšších detailech. V mnoha ohledech dokonce překonává i Fidelity režim.
Režim Pro je tak jasnou volbou pro všechny, kteří si budou chtít The Last of Us na PS5 Pro zahrát. Čistě teoreticky ale uplatnění najdou také původní dva módy. Režim výkonu pro ty, kterým jde čistě o hodnotu snímkové frekvence, a režim Fidelity pro ty, kteří opravdu moc touží po nativním 4K při 60 FPS, byť, jak už jsem uvedl výše, v podstatě tím z hlediska kvality obrazu oproti Pro režimu spíš utrpíte ztráty, než že byste získali mnoho navíc.
Předchozí speciály: