Unity zavede poplatek za každou instalaci hry
Novinka Unity zavede poplatek za každou instalaci hry

Unity zavede poplatek za každou instalaci hry

Jan Urbančík

Jan Urbančík

8
Platformy Windows PC

Vývojáři zuří a zvažují změnu enginu.

Reklama

Přestože na ty největší AAA hry se většinou nepoužívá, engine Unity je stále populární volbou pro vývojáře menších titulů či mobilních her. Společnost jako taková ale na tom příliš dobře není. Loni například koupila firmu, jež v minulosti vyvíjela malware, letos zase přišly hned dvě velké vlny propouštění (nejprve 300 a poté 600 zaměstnanců). Nová zpráva, která se týká ceny za používání enginu, je však pro některé tvůrce poslední kapkou.

Unity totiž od 1. ledna 2024 zavede pro vývojáře poplatek za každou instalaci hry, a to po překročení 200 000 dolarů v tržbách a 200 000 stažení, přičemž se pravidlo bude vztahovat i retrospektivně na již vydané hry. Částky jsou různé podle toho, jakou verzi Unity si daný tvůrce platí, maximální poplatek je 0,20 $ za instalaci.

Problém ale je, že lze tento systém lehce zneužít a v podstatě si vynutit bankrot jakékoli firmy, jež vydává hru postavenou na Unity. Do počtu instalací se totiž počítá i ta opakovaná a i na další zařízení. Dalším obrovským problémem jsou pak předplatitelské služby, jako například Game Pass, kde si mohou miliony hráčů tituly nainstalovat zadarmo a vývojáři za to budou muset platit. A nejvíc bizarní na tom všem je, že se zřejmě do součtu budou započítávat i upirátěné kopie, z nichž vývojáři skutečně neuvidí ani dolar, a naopak jich spoustu ztratí.

Uživatelům Unity se pochopitelně změny vůbec nelíbí. Indie studio Aggro Crab vydalo prohlášení, v němž uvádí, že pokud nebudou plány zrušeny, silně zváží přechod na jiný engine.

Vývojář Dan Marshall pro magazín Eurogamer označil rozhodnutí Unity za absolutní katastrofu: "Je to všechno naprosto příšerné a musí to hned vrátit zpátky, jinak každý vývojář, kterého znám, zítra odejde."

Někteří tvůrci už přímo zmiňují, že raději přejdou na Unreal Engine, který se často využívá i při vývoji AAA titulů, či stále populárnější open-source engine Godot, jenž před pár měsíci obdržel velký update v podobě verze 4.0. Uvidíme, jestli na kritiku Unity nějak zareaguje.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama