Warhammer: End Times – Vermintide je vydařená krysí řež
Recenze Warhammer: End Times – Vermintide je vydařená krysí řež

Warhammer: End Times – Vermintide je vydařená krysí řež

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

26

Lezou vám zombíci krkem? Tak to tu pro vás máme chlupatou alternativu.

Reklama

Najít na herní scéně kvalitní kooperaci není zrovna lehké. Až na pár otřepanějších kousků tu totiž moc vydařených děl nenajdete. Nyní se nám tu ale rýsuje nesmlouvavá řež ze světa Warhammeru. Krvavé FPS Warhammer: End Times – Vermintide má na svědomí švédské studio Fatshark, jehož předchozí práce mě zrovna nenadchla. Přesto jsem se ale nakonec rozhodl, že dám jejich novému projektu šanci. Snad nebudu litovat.

Liščí pětka

Svět Warhammeru nikdy nebyl nejklidnějším místem. Nyní ale přicházejí skutečně temné časy. Bohové Chaosu se po řadě dekád konečně rozhodli spojit. Křehká aliance vznikla jen za jediným účelem, zničit všechny civilizované rasy. První na řadě jsou lidé a jejich Císařství. To je vedeno odvážným imperátorem Karlem Franzem. Válka se vede na mnoha frontách, pokud se vám postaví nepřítel čelem, je lehké s ním bojovat. Existují ale rasy, které nezastaví ani ta nejpevnější hradba. Přesně takový rod monster udeřil na Imperiální metropoli Ubersreik. V cestě mu stojí jen skupina pěti hrdinů, kteří čirou náhodou dorazili v den útoku do města.

Voják, trpaslík, elfka, lovec čarodějnic a mág nejsou žádní mlíčňáci. Každý z nich má za sebou nejednu krvavou bitvu. Jejich pohnutky jsou různé, spojuje je však touha po přežití, která dokáže být v jistých momentech hodně silná. Z pěti hrdinů mě asi nejvíce zaujal trpaslík. Ten hraje roli nezdolné tankovací mašiny. Když mu do jeho malých svalnatých pracek dáte obří sekeru a náhodou narazíte na obří krysu, jistě si vzpomenete na slavného Gotreka Gurnissona a jeho touhu po legendární smrti.

„Příběh není zrovna z těch nejlepších. Mapy jako takové nemají ucelenou návaznost. Pro celek je zásadní prakticky jen první a poslední mise.“

Mapy se dělí na dva typy. Krátké a dlouhé. První zmíněný druh se většinou zabývá rychlý nošením věcí na předem dané místo. Posádka Ubersreiku bez zásob a munice prostě nepřežije. V této skupině se výrazně odlišuje snad jen jedna lokace, v které bráníte studny před zamořením.

Delší mapy jsou více propracovány a jejich děj nabízí i větší počet úkolů. Mimo to je v nich možné také najít různé bonusové materiály. Hřbitovy, temné městské ulice, opuštěné samoty a řada dalších míst dohromady tvoří třináct atmosférou nasáklých lokací, na kterých jde jasně vidět, že si s nimi tvůrci vyhráli. Jejich práce dokáže v současné verzi nabídnout minimálně 7-8 hodin dobré zábavy.

Příběh není zrovna z těch nejlepších. Mapy jako takové nemají ucelenou návaznost. Pro celek je zásadní prakticky jen první a poslední mise. Od tohoto žánru se pravděpodobně nedají čekat žádné zázraky. Naštěstí je komplex podepřen perfektním soundtrackem a hutnou atmosférou spící metropole, která úpí pod náporem krysí hordy.

Hra plná krys

Přesto, že je paleta nepřátel tvořena převážně krysami, je nebývale pestrá. Autorům Warhammer: End Times – Vermintide se podařilo naplno využít krysí potenciál. Na nejnižším stupni potravního řetězce stojí otroci. Tyto opelichané chudinky útočí převážně v obřích hejnech, jsou postradatelné. O něco lépe jsou na tom obyčejní členové klanu, podobně jako jejich předchůdci vás ale nevytrhnou z tempa. Prvním nepříjemným překvapením je válečná havěť. Ta operuje buď samostatně, anebo v silném oddílu. Skaveni vybavení obouruční zbraní a těžkou zbrojí se dají považovat za hodně silného protivníka. Ve skupině jsou doslova smrtící, naštěstí se před nimi můžete ukrýt, útočí jen při provokaci.

„Bezduché zombie jsou snad všude. Osobně jsem rád, že ve Warhammer End Times – Vermintide mám konečně jiného nepřítele.“

Zmínění krysáci operují převážně ve skupinách. Narazit ale můžete i na chlupáče se specifickým povoláním. Vrazi a vůdci se zaměřují hlavně na osamělé členy družiny. Když se loudáte, dokážou se o vás velmi rychle postarat. Vrhač jedovatého plynu spolu s kulometčíkem se naopak nebojí zaútočit na hrdiny, když jsou pospolu. Největším problémem je však obří krysí lidožrout. Dílo klanu Tvůrců je účinný stroj na zabíjení. Položit tohoto mutanta k zemi není vůbec snadné.

Bezduché zombie jsou snad všude. Osobně jsem rád, že ve Warhammer End Times – Vermintide mám konečně jiného nepřítele. Ten na rozdíl od bezduchých nemrtvých neútočí jen tak nazdařbůh. Dokonce jsem při hraní zpozoroval i různé formy chování krys. Když jsou osamocené, k akci se moc nemají, jejich agresivita stoupá až při vyšším počtu. Reakce nepřátelské AI je na slušné úrovni, zázraky se od ní ale čekat nedají.

Ostří, kulka a magie

Výbavu určenou k zabíjení Skavenů si u vaší postavy nastavíte vždy na začátku mise. Hrdinové si na sebe mohou dát vždy dvě zbraně. Jednu kontaktní a druhou střelnou. Při boji muž proti kryse používáte kladiva, sekery, meče a dýky. Pokud náhodou hrajete za trpaslíka či imperiálního vojáka, je možné nakombinovat palcát se štítem. Díky němu se budete efektivněji bránit útokům smradlavých krys. Daní za vyšší výdrž je snížená síla vašeho útoku. Za předpokladu, že na obranu moc nejste, seberte si obouruční sekeru, meč či válečné kladivo. Zmíněné hračky jsou osvědčenými krotiteli davu. Většinou po něm zůstane jen krvavá kaše.

Ne každá postava je ale zaměřená na kontaktní boj. Elfka je kupříkladu nejefektivnější v momentu, kdy stojí v dáli a vystřeluje jeden smrtící šíp za druhým. Přestože je mladá lučištnice hodně dobrý střelec, ostatní členové skupiny za ní v tomto ohledu vůbec nezaostávají. Trpaslík, imperiál či lovec čarodějnic mají též účinné střelné zbraně. Pušky, pistole, brokovnice a kuše tvoří výbavu každého z nich. Nejvíce mě asi zaujal rotační kulomet, který si na sebe může nasadit ve zbroji zasazený voják. Jeho funkce je jednoduchá, buď střílíte náboje po jednom, anebo to pořádně roztočíte a vypálíte zásobník nárazově. Při lovu na obří krysu se to hodí. Jedinou nevýhodou střelných zbraní je neustálá nutnost hledat náboje. Již zmíněná elfí bojovnice je má totiž vystřílené za pár sekund.

„Když se naučíte naplno využít uhýbání, krytí a protiútoky vámi zvoleného hrdiny, máte částečně vyhráno.“

Pokud vám žádná ze zmíněných zbraní nepřijde dostatečně silná, je tu ještě magie. Tu prozatím ovládá jen Bright Wizard v sukni. Kouzla, kterými rozsévá zkázu a destrukci do davů nepřátel, jsou ohnivého ladění. Základní útok většinu protivníků asi moc nevytrhne. Když se ale zaměří na vyvolání silnější vlny magické energie, dokáže se vypořádat i s celou hordou krysích válečníků. Aby tato hrdinka nebyla příliš silná, dali jí tvůrci určitou limitaci. Čarodějové ve Warhammeru totiž čerpají z vichrů magie. Ty jsou prakticky neomezené. S jejich odčerpáváním se to ale nesmí přehánět. Čím víc útočných kouzel sešlete, tím větší energie se kolem vás nahromadí. Když se nebudete hlídat, může dojít až k hodně bolestivému výbuchu magické energie. Tento aspekt dělá z Bright Wizard náročnou třídu, která v boji zastává hlavně roli podpory, která by měla zasahovat jen v určitých momentech bitvy.

Volba zbraní určuje vaší roli v průběhu mise. Nejvíce je rozdíl patrný asi u dvou tankujících tříd. Trpaslík spolu s vojákem po nasazení štítu představují zeď, o kterou se rozbíjí jedna vlna nepřátel za druhou. Když si ale oba vezmou obouruční zbraň, je zaděláno na problém, protože ostatní povolání jsou hlavně ofenzivního ražení, tím pádem mizí aspekt ochrany hrdinů vytvářejících dmg. Každý jede v daný moment sám za sebe. Efektivní kombinace rolí je ve Warhammer End Times – Vermintide hodně důležitým prvkem, vyšší obtížnosti bez ní není možné zvládnout.

Kdo uteče, ten vyhraje

Když se naučíte naplno využít uhýbání, krytí a protiútoky vámi zvoleného hrdiny, máte částečně vyhráno. Postava dokáže totiž souboj přežít bez jediného škrábance. Pokud máte štít, je vaše šance na přežití o něco vyšší. S dobrou partou, která zvládá tyto základy, je možné dojít až na konec mapy, bez větších problémů. Ne vždy ale narazíte na šikovné plně spolupracující hráče. V takových momentech je dobré zaměřit se na rychlý pohyb vpřed. Krysí armáda totiž na nikoho nečeká. Čím víc budete vyčkávat a okounět, tím větší dusno vám bude.

„Šance na získání hodnotného předmětu nejsou zrovna vysoké.“

Lékárniček, lektvarů a bomb není nikdy dostatek a regenerace zde trošku schází, takže musíte neustále postupovat kupředu. Za předpokladu, že se vám podaří udržet tempo, je možné, že i s náhodnou partou akci zvládnete. Pravděpodobnost, že se konce dožijete všichni, je však hodně malá. Ve většině případů totiž jeden či dva členové skupiny zdržují celek zbytečnými souboji a šarvátkami. Je tedy dobré nechat je vzadu a postupovat bez nich. Není to sice nejbezpečnější volba, ale šance na přežití se po opuštění těchto válečných štváčů zvyšují. Dokonce vám na konci hry ještě poděkují za to, že jste to na rozdíl od nich dotáhli do konce.

Osobně jsem takovou situaci zažil při průchodu městskými stokami. Postup družiny byl hodně pomalý. Členové party měli strašnou potřebu se dělit od skupiny, jejich nejoblíbenější aktivitou byl boj s podřadnou krysí havětí, která nad nimi pomalu začala získávat převahu. Vydal jsem se proto na vlastní pěst kupředu. Díky kladivu a štítu jsem se probojovával skrz vlny kupředu. Tlak mi zvedli až okapoví běžci (vrazi), těm se mi ale naštěstí podařilo zdárně uniknout. Přestože ostatní hrdinové nepřežili, výslednou odměnu dostala celá skupina.

Velkorysá odměna?

Odměny má rád každý. Šance na získání hodnotného předmětu nejsou zrovna vysoké. Rozhoduje o nich totiž hod kostkami. Vylepšit či zvětšit jejich počet si můžete sběrem předmětů v průběhu mise. V určitých mapách se jedná o knihy či temné svazky. Dva zmíněné zlepšováky sebou nenesou jen pozitiva. Nositel knihy přichází o možnost nosit lékárničku. To není zrovna příjemné, větším závažím je ale svazek. Ten uvaluje prokletí na celou družinu, díky němu se členům party sníží zdraví. Na oplátku za toto příkoří, ale na konci získají jednu 100% kostku, která má na všech stranách úspěch. Neutrálně působícím zlepšovákem jsou výstrojové kostky. Ty najdete v truhlách rozmístěných po mapě. Občas narazíte i na krysu s podivným pytlem. Ten je plný cenností, takže se rozhodně vyplatí ulovit hlodavce, který ho nese na svých zádech.

„Popravdě mi systém rozdělování lootu za pomoci kostek moc nesedl. Osud totiž ve většině případů není zrovna spravedlivým sudím.“

Šance na úspěch se dá navýšit ještě za pomoci šperku, který u sebe nosíte. Procento není zrovna vysoké, přesto to občas pomůže. Trinkety neovlivňují jen váš hod kostkami, jejich moc vám může prodloužit život, vylepšit léčení a upravit rychlost přebíjení. Aspekt šperků není špatným bodem hry, o něco zajímavějším aspektem je však crafting. Ten není ve Warhammer End Times – Vermintide zrovna extrémně náročný. Předměty buď vylepšujete, nebo přetváříte v něco zcela nového. Čisté vylepšení na novou úroveň stojí vždy pět kousků od dané zbraně. Když je nemáte, můžete zkusit míchat různé typy, v tomto případě ale nikdy nemáte zcela jasný výsledek vašeho projektu. Výrobou se můžete dopracovat až k exotickým zbraním, které jsou proti nepřátelům extrémně efektivní.

Popravdě mi systém rozdělování lootu za pomoci kostek moc nesedl. Osud totiž ve většině případů není zrovna spravedlivým sudím. Osobně bych asi více uvítal možnost nákupu předmětů za měnu získanou na misích. Čím obtížnější byste splnili úkol, tím víc penízků byste dostali. Bylo by to asi lepší než dostat řadu zbytečností, které nebudete mít nikdy šanci použít v bitvě.

Hlupáci vs. AI

Warhammer End Times – Vermintide má dva výrazné nešvary. Prvním z nich je chatrná optimalizace, která je na střední úrovni. Po většinu času si na lepší mašině udržíte 60fps. V určitých momentech ale může počet snímků spadnout i pod 30. Což minimálně v některých situacích dokáže nepříjemně překvapit. Snad s tímto výrazným nedostatkem tvůrci něco udělají.

Druhým problémem je trošku přihlouplá AI. Boti, kteří vás doprovází, jsou nastavení tak aby útočili hlavně na speciální krysí nepřátele. Tím pádem se často zasekávají a nereagují moc chytře. Zdatně jim v tomto směru konkurují i lidští hráči. Otázka je, kdo je na tom hůř.

V hodně povedeném celku mi krom dvou zmíněných nedostatků nesedí ještě absence hry proti hráčům, kterou disponuje kupříkladu Left 4 Dead. Díky pestré paletě nepřátel se tato inovace úplně nabízí. Uvidíme, jestli se jí někdy dočkáme. Přítomnost PvP by mohla zvednout herní dobu o desítky hodin.

Kvalitní řež

Už teď vím, že Warhammer End Times – Vermintide asi nebude hrou roku. Přesto má toto dílo své osobité kouzlo, které si sebou nese snad každý titul zasazený do surového vesmíru Warhammeru. Jako bonus si sebou krysí řež nese hutnou atmosféru, vysokou náročnost a zajímavou paletu chlupatých nepřátel. Kdyby měla i vydařený příběh, PvP a lepší optimalizaci, možná bych se nebál ohodnotit jí ještě o něco lépe.

Jak jsem již řekl hned na začátku. Dobrá kooperační řež se hledá skutečně těžko, Warhammer End Times – Vermintide je ale hrou, která splňuje všechny standarty, jenž vytvořilo kupříkladu legendární Left 4 Dead. Mimo to, si sebou přináší i osobité kouzlo a velmi přístupnou cenu (na Steamu 27,99€), což se jen tak nevidí. Pokud si najdete partu dobrých přátel, kteří se s vámi do víru Ubersreiku vrhnou, nebojím se vám tento krvavý projekt doporučit.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

Warhammer: End Times – Vermintide je vydařená krysí řež

Verdikt

Warhammer End Times – Vermintide má za sebou relativně vydařený start. Jeho tvůrcům se podařilo vytvořit hru, která si vůbec na nic nehraje. Je to prostě kvalitní kooperace na řadu hodin. V současném stavu se jí nebojím doporučit.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

zasazení do světa Warhammeru
hratelnost
specifická výbava postav
atmosféra podtržená perfektní soundtrackem
nutnost spolupráce
vysoká obtížnost
technické nedostatky
absence zajímavějšího příběhu
mírně frustrující systém lootu
zvláštně jednající AI
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama