XCOM – deskovka
Speciály Článek XCOM – deskovka

XCOM – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

5
Platformy pkgsrc Desková hra

Létající talíře jsou na obzoru. Od úspěšné invaze dělí mimozemšťany soustředěná obrana centrály XCOM. Nechte se rekrutovat!

Reklama

Po minulém speciálu, v němž jsme se zaměřili na civilní přežívání v This War of Mine, se opět ponoříme do válečné vřavy na straně vojáků ve sci-fi deskovce XCOM. Nebudeme však pobíhat v první linii, jak jsme si zvykli ve strategii od studia Firaxis (recenze druhého dílu), ale soustředíme se na pečlivé plánování všech kroků na velitelství, které by měly vést k vyhnání galaktických útočníků. Populární námět využil uznávaný kanadský designer stolních her Eric M. Lang (Blood Rage, Arcadia Quest, Hry o trůny: Karetní hra, Kmotr), který se známých předloh nebojí. Jak si poradil s vesmírnou invazí?

Čtyři bojovníci za svobodu

Lidstvo ještě nebylo tak blízko svému vymazání z povrchu Země. V různých částech světa se začínají objevovat sektoidi a éteřané, kteří chtějí zotročit místní obyvatelstvo. Na obzoru nejednoho města se vznášejí létající talíře a orbitální prostor naší planety také zažívá krušné chvilky. Naštěstí se lidstvo může spolehnout na XCOM (Extraterrestrial Combat Unit), který se šedých mužíčků s velkýma černýma očima nebojí. Vaše úloha spočívá v pečlivém investování zdrojů během velmi rychlé a agresivní invaze z mimozemských planet.

Ve velitelství se sejdou čtyři důstojníci, z nichž má každý na starost svůj vlastní úsek. Obsazení centrály XCOM není odvozeno od počtu hráčů, mohou si tak společně zahrát až čtyři hráči (což tedy doporučujeme, alespoň na vyšší obtížnosti), ale klidně se můžete do boje za lidskou rasu pustit sami. V hlavní roli se představí důstojník centrály, který předává všem zúčastněným přímé informace o dění na bojištích. O rozpočet se stará náčelník štábu, zatímco vedoucí výzkumu se snaží za pomoci svých podřízených vymyslet co nejúčinnější technologie proti MZákům. Důležitou pozici zastává také velitel jednotky, jenž je pověřen vedením jednotek XCOMu při misích a obraně základny. Výše uvedené popisy jsou pouhým nástinem jejich pracovní náplně, protože činností a rozhodnutí vůdců musí během každého kola vykonat mnohem více.

Čas neúprosně utíká

XCOM se zakládá na propracované kooperaci. To většinou znamená, že jeden hráč diriguje ostatní, co mají dělat, a přátelé u stolu se dostanou do nejednoho sporu. XCOM se však svými principy liší a dává společnému snažení nový a svěží impuls. Během první fáze každého kola se totiž v časovém presu jednotliví hráči starají pouze o svůj úsek, musí ho mít velmi dobře zmapovaný a mít promyšlené kroky. Nikdo jiný do jejich problematiky nemůže mít takový vhled a už vůbec nemá čas mu do jeho rozhodnutí mluvit. Jak je to možné?

„Mnohdy během desítek vteřin musíte vybrat vhodný vynález, přiřadit vojáky na bojiště či detekovat útočníky po celém světě. Do hry se tak přináší neustávající pocit napětí z nových a nebezpečných hrozeb, jimž se musíte přizpůsobit.“

V tzv. fázi reálného času jste totiž odkázání na pokyny mobilní aplikace, která vám různorodě předává zprávy z bojiště a vy na ně musíte v krátkém časovém limitu adekvátně reagovat. Mnohdy během desítek vteřin musíte vybrat vhodný vynález, přiřadit vojáky na bojiště či detekovat útočníky po celém světě. Do hry se tak přináší neustávající pocit napětí z nových a nebezpečných hrozeb, jimž se musíte přizpůsobit.

Postupem času jednotlivé pokyny vyhodnotíte automaticky, čímž zažijete vojenský dril v praxi. Samozřejmě se vyplatí zachovávat své pozice v týmu a být tak pro centrálu nepostradatelným členem. Změna pozic po každé hře vám sice dovolí zakusit jinou pozici v mužstvu, ale budete své spoluhráče brzdit pomalými reakcemi a nerozhodností. Na nižší obtížnosti lze sice čas kdykoliv zastavit, ale na vyšších úrovních, kde tuto schopnost tak volně neužijete, vám bude v závěrečném zúčtování kola každá vteřinka k dobru.

Za chyby se platí

Každá nasazená jednotka (voják, stíhačka, satelit, vědec) stojí peníze. V časovém tlaku musíte dobře počítat a zodpovědně rozhodovat o přesunutí každého jednotlivce, protože nedostatek zdrojů ve fázi vyhodnocení draze zaplatíte – panikou na jednotlivých kontinentech. Pokud takto ztratíte alespoň dva z nich, hra končí vaším neúspěchem. Důležitá je proto pozice náčelníka štábu, který musí pracovat se zdroji natolik transparentně, aby ostatní viděli, co si ještě mohou dovolit. Hamižný vědec může neuváženým investováním do výzkumu totálně sabotovat vojenskou obranu základny a podobně – takže pozor!

V druhé fázi se také rozhoduje o nerovných podmínkách budoucího boje, protože musíte vyřešit karty krize odkryté ve fázi reálného času. Poté již na řadu přichází šestistěnný mučitel, který rozhodne o úspěšnosti vašeho snažení. Podle počtu nasazených jednotek pro jednotlivé úkoly (vědecké projekty, plnění mise, obrana světadílů a orbity či likvidace mimozemšťanů infiltrující základnu) si vezmete příslušný počet kostek a k nim přiřadíte osmistěnnou kostku vetřelců.

Za každý úspěch na kostce plníte jeden ze svých cílů (o pořadí se stará aplikace) a za postupného zvyšování ohrožení můžete přihazovat další úspěchy. Vaše snažení trvá, dokud na červené kostce nepadne hodnota nižší nebo rovna hodnotě ohrožení. Poté končí etapa boje, výzkumu či další příslušné akce a musí se vyhodnotit její negativní dopad, pokud má nějaký přijít. Mimo propadnutí paniky na jednotlivých světadílech se tak můžete dočkat likvidace vaší základny a začít XCOM pěkně od začátku.

Vavříny vítězství obdržíte pouze, pokud udržíte šílenství ve světě na snesitelné míře, udržíte svou centrálu a navíc splníte finální misi invazivního plánu, což rozhodně prověří veškeré vaše taktické schopnosti.

S mobilem v ruce

Jak jste asi pochopili, základní stavební kámen XCOMu spočívá v mobilní aplikaci, která mimo jiné také obsahuje kompletní návod (v krabici naleznete pouze postup k přípravě hry). Aplikace, kterou stáhnete zdarma jak na Google Play, tak na App Store, je zcela nepostradatelná. V rámci základního nastavení (počet hráčů, obtížnost a scénář) se náhodně připraví jednotlivé události, takže nikdy nehrajete úplně stejné dobrodružství. Právě pokyny v rámci mobilního rozhraní vás krok po kroku provedou celou hrou. Appka vám bude klást překážky, jež musíte překonat. Na konci každého kola jednoduše popíšete situaci na bojišti a můžete se pustit do dalšího střetu.

Veškeré texty včetně karet jsou díky místnímu vydavateli deskovky ADC Blackfire lokalizovány do češtiny. Prostředí aplikace koresponduje povedeným grafickým rozhraním se stolní hrou a navíc potěší vaše uši atmosférickou hudbou.

XCOM patří mezi deskové hry, které určitě nezaujmou každého. Jedná se totiž o skutečně strategicky náročnou záležitost. Nejvíce se pobaví parta čtyř kamarádů, kteří jsou ochotni přistoupit na přísné časové intervaly a soustředit se na zdokonalování svých dovedností v rámci jednoho povolání. Hra pro jednoho hráče je reálně proveditelná jedině na nižší obtížnosti, kdy se nemusíte koncentrovat na všechny aspekty velitelského managementu (zcela jistě se však najdou i hardcore fajnšmekři). Rozhodně se této stolní hře vyhněte, když nad každou maličkostí dlouho přemýšlíte a stresujete se, pokud vás někdo nutí k rychlému rozhodnutí.

Líbí se nám

  • netradiční přístup ke kooperaci, v němž na každém hráči záleží
  • využití mobilní aplikace určující podmínky v průběhu střetnutí
  • funkční mechanika úspěchů/nezdarů v závislosti na vaší ochotě riskovat
  • kvalitní provedení (figurky, karty odpovídající předloze)
  • více obtížností

Vadí nám

  • kruté časové mantinely nemusí sednout každému
  • úspěchy závislé čistě na hodu kostkami
  • pro někoho nutnost mít chytré zařízení vždy po ruce
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama