Clair Obscur: Expedition 33
Clair Obscur: Expedition 33 nabídne tahové souboje, které budou okořeněny o akční sekvence, během kterých budeme muset hbitě reagovat. Příběh hry se točí okolo postavy záhadné malířky, která se zjevila z neznámých příčin a jakmile namaluje neustále se snižující číslovku, všichni, kterým je přesně tolik let, zemřou. Spolu s expedicí označenou číslem 33 se vydáme tuto smrtící záhadu vyřešit.
Clair Obscur: Expedition 33 – malovaný konec světa
V temném, fantaskním světě Lumière se po kataklyzmatické události zvané Fracture na horizontu objeví záhadný ostrov s obrovským monolitem. Každý rok na něj bytost známá jako Malířka namaluje číslo – a v ten okamžik zmizí z existence všichni lidé tohoto věku. Malířka číslo rok od roku snižuje. Lidstvo tak vymírá alarmujícím tempem a jediné, co zbývá, je každoroční expedice vysílaná na ostrov s cílem zastavit Malířku – nebo alespoň připravit lepší podmínky pro ty další.
Takto začíná Clair Obscur: Expedition 33, hra, která spojuje nádherný vizuální styl s těžkými tématy, propracovaným bojovým systémem a pozoruhodnou atmosférou. A i když není pro každého, rozhodně stojí za pozornost.
Zbývá ti rok. Udělej s tím něco.
Letos číslo na monolitu ukazuje 33 a vy se vydáváte na cestu jako člen expedice složené převážně z dvaatřicetiletých lidí, kterým zbývá jeden jediný rok života. Plán je jasný: udělat něco smysluplného, když už máte poslední šanci. Expedice je však po vylodění na ostrově téměř zničena a hra začíná v momentě, kdy se jako zázrakem přeživší vydáváte dál plnit svoji misi.
Hned první čtvrtina hry je depresivní, syrová a emocionálně drtivá. Těla padlých členů expedice i jejich předchůdců leží na každém kroku. Motivy smrti, zoufalství a beznaděje jsou všudypřítomné, ale právě díky silným hereckým výkonům a perfektní hudbě vás tahle tíseň spíš přitáhne, než odradí.
Souboje jako tanec barev a bolesti
Hra využívá tahový soubojový systém ve stylu starších dílů Final Fantasy. Váš tým a nepřátelé se střídají v tazích a vy rozdáváte pokyny k útoku, obraně či podpoře. Originálním prvkem je implementace QTE, které oživují nejen vaše útoky, ale i obranu. Správně načasované odražení útoku totiž spouští devastující protiútoky, které mohou zcela zvrátit průběh bitvy.
Nejste fanoušci QTE? Nevadí. Hra nabízí možnost si jejich využití v tahu hráče zcela vypnout a dokonce přizpůsobit obtížnost i časové okno při obraně. Reflexy z Souls her se vám zde ale budou hodit.
Soubojům nechybí ani systém elementů – oheň, led a další – s tím, že různí nepřátelé na ně reagují odlišně. Bohužel vám ale hra před bojem neřekne, proti komu stojíte, a tak se může stát, že ohnivý útok léčí místo zraňuje. Škoda, že tu chybí náznak nebo indikátor, který by vás na to dopředu upozornil.
Neomezené možnosti buildu
Každá postava má vlastní skill tree, unikátní zbraně a odlišný bojový styl – od přepínání postojů přes sbírání „ranků“ až po možnost proměnit se v nepřítele a použít jeho vlastní zbraň proti němu. Zbraně lze vylepšovat a potřebné materiály získáte snadno – hra umožňuje znovu projít již navštívené oblasti a grindit dle libosti.
Další klíčový systém je Pictos – v podstatě perky, které upravují chování vašich schopností. Některé přidávají bonusové léčení, jiné zcela mění styl hry (např. obrovská redukce zranění výměnou za nemožnost léčení). Kombinace Pictos, zbraní a dovedností nabízí téměř nekonečné možnosti pro tvorbu vlastního buildu.
Svět jako obraz – a vy v něm
Graficky je hra skutečně jedinečná. Vznášející se kusy krajiny, surrealistické scény i nepřátelé jako vystřižení z plátna. Stylizace, kde zbraně připomínají štětce, je nejen originální, ale dokonale zapadá do celkové estetiky. A především: hra vypadá nádherně v pohybu. Animace soubojů jsou jako tanec – balet magie a mečů podtržený skvěle dynamickou kamerou. Postavy co chvíli vysekávají náležitě hrdinské pózy, celé je to trochu přepálené, ale v kontextu a stylu hry to sedí skvěle.
Výborný dojem podtrhuje i dabing. Postavy zní autenticky, scénář je kvalitní a emoce fungují. Občas sice nesedí lipsync, protože je laděn na francouzštinu, ale nejde o nic rušivého.
Hudba si zaslouží samostatné ovace. Soundtrack je fenomenální – tklivý, když má být, epický, když je potřeba, s vokály i orchestrálními pasážemi. Pro mě osobně nejlepší herní hudba od Baldur's Gate 3.
Co bych hře vytkl?
Abych jen nechválil – některé věci by si zasloužily doladit. Kromě již zmíněné nečitelnosti nepřátelských slabin mi vadila nemožnost plně si přizpůsobit klávesy a absence myši v bojovém ovládání. Také by neškodilo lépe indikovat úroveň nepřátel na otevřených mapách — některé souboje totiž končí zbytečně krutým výpraskem jen proto, že nemáte šanci vědět, do čeho jdete.
Verdikt
Clair Obscur: Expedition 33 je jedinečný mix tahového RPG, temné fantasy, audiovizuálního umění a neotřelého vyprávění. Hra si bere inspiraci z klasik jako Final Fantasy, ale přidává vlastní kreativní twist – nejen vizuálně, ale i mechanicky. Není bez škobrtnutí a nesedne každému, ale pokud vám sedne její rytmus a nálada, čeká vás výjimečný zážitek, na který jen tak nezapomenete. Smekám klobouk před Sandfall Interactive, že ve třiceti lidech dokázali vytvořit něco, na co se několikanásobně větší společnosti mohou jen závistivě dívat.
Hodnocení: 9/10.
Nejlepší indie RPG roku. Těžké, krásné a hluboké jako tahy štětcem v dešti.
Zajímavý a neotřelý příběh
Taktické souboje
Nepřeberné množství buildů
Nádherný fantaskní svět
Sympatické a dobře napsané postavy
Vynikající hudba
Spousta zákoutí k prozkoumání
Nelze zcela volně změnit ovládání
Nemožnost ovládat boje myší
Občas nepadnoucí lipsync
Ne vždy dobře víte co je před vámi
Napíši to hned na úvod. Díky za Game Pass, protože jinak bych se ke hře nedostal. Jelikož hra obsahuje pro mě souboje ala JRPG, za plnou cenu bych si jí určitě nekoupil. Na úvod mě spadla čelist z nádherné hudby a opravdu parádního úvodu. Krásné až snové prostředí, vtažení do velmi zajímavého děje a první procházka světem mě hodně potěšila. Hned úvodní kapitola mě ale vrátila zpět na zem. Design levelů mě přišel fádní, nezajímavý, ale souboje s QTE mě dokonale odradily. Po spoustě soubojů, doplnění družiny na 3 členy, pár střetnutí s bossy a asi 10 odehraných hodinách jsem hru vzdal. Uznávám její kvality, proto jí celkově mohu doporučit, ale za mě byl nejlepší jen prolog hry a zbytek mě až moc připomínal béčkové hry podobné těm od studia Spiders. Fanoušky si hra bezpochyby najde, já se ale raději porozhlédnu po jiných, bližších mému šálku kávy. Pro jistotu to zopakuji i na konci recenze. Díky za Game Pass.
nádherný soundtrack
zajímavá hlavní zápletka
vynikající úvod do hry
povedené charaktery
stromy dovedností
nic moc design úrovní
zpracování nepřátel
pro mě nezábavné souboje
mnohdy zahlcení a špatná orientace v loru
Clair Obscur: Expedition 33 dostane oficiální českou lokalizaci
K dispozici bude na PC i konzolích.
Jeden z favoritů na titul hry roku 2025 nově vyšel na GOGu
Populární digitální obchod zároveň slaví 17 let.
Oceňované Clair Obscur: Expedition 33 se dočká pokračování
Vývojáři chtějí ze značky udělat celou sérii.
Baldur's Gate 3 a Expedition 33 jsou příklady toho, co je možné, když hra dostane čas na vývoj
Bývalý spisovatel série Dragon Age se vyjádřil k úspěchu obou titulů.
Na Steamu zabodovaly hned tři populární novinky
Francouzský hit zatím odolal novému Doomu.
Oceňované RPG Clair Obscur: Expedition 33 si budete moci zahrát v češtině
Známý komunitní překladatel se již pustil do práce.
Pouze tři vývojáři pracující na Clair Obscur: Expedition 33 byli zaměstnáni v minulosti Ubisoftem
Vedoucí studia vyvrátil spekulace o “uprchlících” z Ubisoftu.
Steam si podmanil překvapivý hit, nové RPG oslovilo miliony hráčů
Tento týden dokonce porazilo remaster Oblivionu.
Emmanuel Macron pogratuloval vývojářům Clair Obscur: Expedition 33 k úspěchu
Francouzský prezident nešetřil chválou.
Clair Obscur: Expedition 33 slaví už pár dní po vydání úspěch
Počty prodaných kopií letí neustále nahoru.
Vychází RPG Clair Obscur: Expedition 33, řadí se mezi nejlépe hodnocené hry roku
Titul je k dispozici na PC, konzolích i v Game Passu.
Recenze Clair Obscur: Expedition 33 – pošramocená fantazie
Výtvarně mimořádná expedice do krásného neznáma.