GeForce RTX dva roky poté
Novinka GeForce RTX dva roky poté

GeForce RTX dva roky poté

Inzerce

Inzerce

Platformy Windows PC

Co nám dnes nabízí vlajková řada herních grafik?

Reklama

Platforma GeForce RTX je tu s námi už druhým rokem. Nejzajímavějším lákadlem je od začátku bezesporu hardwarově akcelerovaný ray tracing v reálném čase. Pod označením RTX se toho ale dnes již ukrývá mnohem více. Pojďme si projít největší taháky, které mohou pomoci s rozhodováním při volbě nové grafické karty.

Připraven na budoucnost…

GeForce RTX jsou aktuálně jediné grafické karty na trhu, které plně podporují nové API DirectX 12 Ultimate. Pod nenápadným názvem se skrývá zásadní update, samotný Microsoft si od něj slibuje vytvoření nového standardu pro next-gen hry. Kromě DirectX Ray-tracingu ve verzi 1.1, který dokáže věrně simulovat chování světla v reálném světě a dodat v závislosti na míře implementace do hry realistický vzhled globálnímu dynamickému osvětlení, odrazům nebo třeba stínům, podporuje řadu dalších zajímavých funkcí.

Detailní rozbor DirectX 12 Ultimate

První z nich je Mesh Shading. Dnes dokáže maximální nastavení detailů pořádně potrápit i výkonnější grafické karty. Zejména pokud mluvíme o hrách v otevřeném světě. Právě Mesh Shading by v budoucnu měl umožnit grafickému procesoru inteligentně vybírat a upravovat detaily i úroveň teselace objektů. Díky tomu se sníží dopad na výkon při vykreslování komplexních scén s mnoha složitými prvky.

Variable Rate Shading (VRS) a Sampler Feedback sdílejí společnou filosofii: Chytřejší práce se zdroji vede k nižšímu vytížení GPU a hráči tedy dostanou více výkonu. První jmenovaná funkce, tedy VRS, upravuje míru stínování v různých částech scény. V praxi na ní již staví adaptivní stínování NVIDIA. To měří pohyb a změny barev v každém snímku a chytře tak snižuje míru stínování v těch oblastech snímku, kde není vyžadována, tedy např. na obloze nebo na zdech. Majitelé headsetů pro virtuální realitu možná VRS znají z tzv. foveated renderingu používaného k optimalizaci detailů podle toho, kam směřuje hráčův pohled.

Sampler Feedback zase optimalizuje práci s grafickou pamětí. Umožňuje již vypočítaná data znovu využít např. při streamování textur, kde zajistí hladší přechod na detailnější vykreslení při přiblížení, nebo počítání stereo obrazu ve VR. Inteligentní kontrola využití grafické paměti umožní efektivněji využívat hardwarové prostředky, a tedy ušetři znatelnou část výkonu.

…která už je tady!

Jak již padlo v úvodu, hlavním tahákem GeForce RTX dosud byl ray tracing k vykreslování realistického chování světla. Jeho podporu najdeme napříč žánry od akčních fps jako Call of Duty: Modern Warfare, přes akční adventury Control nebo Deliver us the Moon po nejprodávanější hru na světě – Minecraft.

GeForce RTX dva roky poté

Minecraft s RTX je zatím ve stádiu beta verze. Hra stínů a světel ale už teď dodává hře novou hloubku a dává možnosti s ní kreativně pracovat

A seznam se stále rozrůstá. V listopadu vychází Cyberpunk 2077, asi nejočekávanější hra současnosti. Futuristické město plné neonů má ohromný potenciál stát se výkladní skříní této technologie. Podpora bude skutečně široká, ray tracing se postará o globální osvětlení, technologii Ambient Occlusion, odrazy a samozřejmě i stíny. Posun ve vizuální stránce směrem k realističnosti tak bude opravdu značný a vzhledem k předpokládané herní době čítající minimálně mnoho desítek hodin hodin by byla škoda se o grafické hody a s nimi spojenou sugestivní atmosféru ochuzovat.

Mezi další oznámené AAA hry s podporou ray tracingu patří další velmi slibně vypadající cyberpunková záležitost Watch Dogs: Legion nebo pokračování u nás populárního upírského RPG Bloodlines 2.

Trailer ukazuje možnosti ray tracingu v Cyberpunk 2077

Parádní grafika ale něco stojí. Zejména u novějších titulů dokáží ray tracingové efekty, ale i například 4K rozlišení, ukousnout značnou část výkonu. A právě tady nastupuje další eso v rukávu karet GeForce RTX – funkce DLSS, zejména její značně inovovaná verze 2.0. Nejde sice o součást standardu DirectX 12 Ultimate, jejímu rozšíření však nahrává poměrně snadná implementace a také začlenění této funkce například do Unreal Engine.

DLSS znamená Deep Learning Super Sampling. Jak již název napovídá, využívá neuronové sítě k dopočítávání obrazu z nižšího na vyšší rozlišení. Není to ovšem obyčejný upscaling. Neuronový grafický framework NGX trénuje síť pomocí desítek tisíc obrázků v extrémně vysokém rozlišení a kvalitou 64 samplů na pixel. Výsledkem komplexního algoritmu je kvalita obrazu, která si při nejvyšším nastavení nezadá s nativním rozlišením a někdy jej ve vykreslování detailů dokáže i předčít.

Hráči si tak nastavením jednotlivých profilů (Kvalita, Rovnováha, výkon) sami zvolí poměr kvality zobrazení a úspory výkonu, který pak lze využít k vyššímu nastavení detailů nebo třeba právě ray tracingových efektů. Pomůže hráčům si užít např. Control ve 4K na GeForce RTX 2060 SUPER a chybět nebude ani ve zmiňovaném Cyberpunk 2077.

Death Stranding se konečně dostal i k PC hráčům. Plynulému hraní ve 4K pomůže DLSS 2.0

Neomezuje se však pouze na hry využívající DXR. DLSS 2.0 najdeme mimo jiné i v nedávno vydané PC verzi hitu posledního roku Death Stranding, kde zajistí plynulých 60 a více snímků za sekundu ve 4K při maximálních detailech na libovolné GeForce RTX.

Samozřejmostí jsou i další výhody platformy GeForce a architektury Turing. Patří mezi ně WHQL certifikované Game Ready Drivery nebo GeForce Experience umožňující snadné nastavení optimálních detailů na jedno kliknutí a disponující zajímavými funkcemi jako ANSEL nebo Highlights (podrobněji jsou rozebrány v tomto článku).

Při streamování nebo exportu videa pak lze využít hardwarový enkodér NVENC. Kreativní jedinci pak využijí RT a Tensor jádra k výrazné akceleraci práce v populárních programech od Adobe, Blackmagic Design nebo například Blender Foundation.

Podrobný výběr GPU GeForce RTX lze najít na Alza.cz. Ceny nejdostupnějších modelů dnes začínají na částkách okolo osmi až devíti tisíc Kč a vybrat by si tak měl opravdu každý náročný hráč, který se nechce ochudit o zážitek z next-gen her. Navíc při jejich koupi lze po omezenou dobu zdarma získat již zmiňované Death Stranding a to je rozhodně zajímavý bonus.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama