SimCity Recenze SimCity – začínáme od základů

SimCity – začínáme od základů

Michal Maliarov

Michal Maliarov

24

Oblíbená série budovatelských strategií se vrací, aby nám nabídla ještě více způsobů, jak obyvatelům znepříjemnit život. Jak se to Maxisu povedlo tentokrát?

Už je to pěkná řádka let, co jsme naposledy zasedli s božskou mocí nad kus zeminy a postavili na něm obří metropoli. Poslední díl SimCity s podtitulem Společnost vyšel v roce 2007, od té doby se však mnoho změnilo. Komplexní systém nahradila větší přístupnost a nový engine přivádí města k životu jako nikdy dříve. Pod tenkým povrchem jednoduchých principů se však ukrývá extrémně propracovaný systém, který v ničem nezaostává za předchozími simulátory série. SimCity je jak extrémně jednoduché, tak maximálně propracované a dává možnosti si pohrát s městečkem takřka každému hráči, nezávisle na tom, jak moc hrál předchozí díly nebo nakolik se chce svému výtvoru věnovat. Hra nabízí především nástroje a možnosti. Jak s nimi naložíte je už kompletně na vás.

Rozpačitý start

Dobře, obejít problém serverů a stálého internetového připojení v recenzi nemůžeme, ať už si o tom myslí kdo chce, co chce. Titul vyžaduje stabilní připojení k internetu, jinak se do hry ani nedostanete. Některým to může rozhodně přijít jako drastické řešení, zdaleka ne všichni totiž internetem disponují a i přesto, že v moderní době většinou není problém nalézt připojení, občas se prostě nikdo nechce nikam neustále přihlašovat. SimCity ale z neustálého propojení těží, a to nejen svou sociální strukturou, ale také možností ukládat nastavení a pozice na servery.

Po katastrofálním startu titulu, který si mělo EA jednoduše pohlídat, už se servery začínají víceméně stabilizovat. Už jeden den po startu prodejů přidali vývojáři celou řadu světových serverů a aktualizací, dostat se do hry tak prakticky nepředstavuje problém a vše běží jako po másle, až tedy na některé funkce, které jsou zatím vypnuty. Tento problém tedy můžeme nechat stranou a zmínit se pouze o jedné nepříjemnosti, které se už nejspíše nezbavíme. Každé město v regionu, které postavíte, je totiž vázáno na server, ve kterém se nacházíte. Pokud tedy pozvednete svůj výtvor k životu, a poté se připojíte na jiný server, musíte začít nanovo. To rozhodně není moc příjemný, především pokud je právě váš server neustále zabraný, to se ale podle všeho neděje nijak často a téměř každý hráč si stejně vytvoří několik regionů a měst na různých serverech, takže se někam dostane vždy.

Hezky popořadě

Po výběru vhodné mapy v regionu už se můžete vrhnout na samotnou stavbu, která se většinou odehrává v několika vrstvách. Napřed musíte položit základy, tedy silnice, kterých je několik druhů a jdou postupně vylepšovat (v pozdějších fázích hry nezbytné). Až budete spokojeni s asfaltovou kresbou, je načase vyznačit podél silnic tři druhy oblastí – bytové, obchodní a průmyslové. Jak už názvy napovídají, jedná se o oblasti, kde Simíci bydlí, nakupují (případně prodávají) a pracují (případně udržují město při životě). Hráč musí dávat pozor na množství faktorů, které má přehledně schované v uživatelském prostředí. Počítat musíte se směrem větru, těžebním materiálem v okolí, čistotou vody, zkrátka nelze jen plácnout domy a doufat, že to bude fungovat. Simíci jsou totiž stále náročnější a pokud náhodou šoupnete těžební důl vedle obytné čtvrti, chytnou si první vlak z města.

Myslet dopředu se rozhodně vyplatí, v případě správného výběru staveb pak nemusíte zbytečně bourat větrné mlýny, abyste postavili elektrárnu se slunečními panely, protože zjistíte, že tu je vítr minimální.

Po označení oblastí automaticky začíná stavba a hráč se může soustředit na další životně důležité prvky – elektřinu, vodu a odpad. Následuje tedy stavba elektrárny, vodního čerpadla a čističky odpadků. Každá stavba má samozřejmě několik druhů a hráč musí pečlivě vybírat v závislosti na vybraném regionu a zaměření města. Myslet dopředu se rozhodně vyplatí, v případě správného výběru staveb pak nemusíte zbytečně bourat větrné mlýny, abyste postavili elektrárnu se slunečními panely, protože zjistíte, že tu je vítr minimální. Jakmile město ožije, je načase vrhnout se na další složky velkoměsta.

Samozřejmě mluvím o nemocnici, požární stanici, policejním okrsku a dalších stavbách, které budou udržovat ve městě klid, čistotu a pořádek. Přihoďte ještě školy, vlaková nádraží a pár kasín a můžete začít šetřit na něco většího. Jakýmsi ústředím vašeho města je samozřejmě úřad, ve kterém jako starosta přijímáte stížnosti a rozšiřujete jednotlivá ministerstva. Jak se postupně zvyšuje počet obyvatel, máte na výběr nová a nová ministerstva, jež se soustředí na jednotlivé vrstvy společnosti. Bezpečnost, turismus, technologie či školství, jaké si vyberete je samozřejmě na vás, od toho se však bude značně odvíjet rozvoj vašeho města. V žádném případě totiž nestihnete všechno a jedno město nemá šanci utáhnout všechny specializace a druhy staveb. Zde přichází na řadu sociální propojení hry a ostatní regiony, o tom si však povíme později. Velký pozor musíte dávat na hustotu obyvatel. Objem budov totiž napřímo závisí na úrovni silnic a pokud chcete na jedno místo nasoukat více simíků (a věřte, že budete chtít), musíte včas rozšířit ulice. To s sebou pro změnu přinese větší spotřebu elektřiny a vody. A už se nám to kupí.

Obyvatelé pod palcem

Bezhlavé stavění SimCity rozhodně neodmění. Simíci mají mnohé potřeby a žádosti, a pokud budete na většinu obyvatelstva kašlat, hodně rychle přijdete nejen o lidi, ale také o peníze, daně a časem úplně krachnete. Ekonomika světa je neméně důležitá a vedle správných staveb a správného rozdělení města musíte umět hlídat také daně, příjmy, výdaje a samozřejmě půjčky, které jsou příjemnou novinkou. V případě, že umíte chytře naložit s penězi, dokážou vás půjčky vytáhnout z hodně velké bryndy, případně vám pomoci rychleji postavit žádanou budovu. V případě, že chcete mít veškeré město pod palcem, budete často navštěvovat lišty statistik. A že toho je. Pod značně jednoduchou skořápkou totiž SimCity schovává velmi podrobné a propracované statistiky všeho, na co jen můžete pomyslet. Biologie, hospodářství, finance, vše je přehledně rozděleno a ukazováno hráči prostřednictvím grafů a vizuálních ukazatelů, které jde pochopit mnohem jednodušeji, než tuny textu.

Skvělou novinkou jsou specializace, které ještě více přetvoří město k obrazu vašemu, resp. vašich snů. V zásadě jde o seznam unikátních budov, které můžete postavit a které vám do městečka přitáhnou určitou sortu obyvatel a návštěvníků z jiných regionů. Zaměření na hazardní hry vám přetvoří město na nabité ulice plné kasín a zábavných středisek, čekejte však značně zvýšenou kriminalitu. Zaměření na technologie ocení pracovitější typy, které preferují výzkumná střediska a časem i vesmírná centra. Nebo si snad chcete postavit stadión a arénu pro pořádání koncertů? Není problém. Možností je spousta a je jen na vás, jak budete zpříjemňovat svých obyvatelům pobyt ve městě.

Není totiž nic horšího, než vyhodit několik desítek tisíc za letiště a zjistit, že jej vlastně nikdo nepoužívá.

Velmi důležitou složkou je doprava. Z důvodu zjednodušení nám zmizelo metro, na druhou stranu je stále z čeho vybírat. Ulice vám mohou křižovat autobusy a tramvaje, taxíky a rozhodně se vyplatí investovat do vlakového nádraží. V pokročilém stádiu postavíte letiště a turisté se do města jen pohrnou. Mějte však na paměti, nakolik velké město máte a jaké je jeho zaměření. Není totiž nic horšího, než vyhodit několik desítek tisíc za letiště a zjistit, že jej vlastně nikdo nepoužívá. Doprava s větším objemem je však extrémně důležitá, protože rychle spojuje města v regionu a přivádí vám do města velké množství občanů, které utrácí, pracují a občas u vás i zůstanou.

Menším zklamáním je relativně malá rozloha měst, které spíše působí jako čtvrti. To je však dáno grafickou náročností a propracovaností prostředí, které by ve větším měřítku naše počítače prostě neutáhly. Engine GlassBox vskutku dělá divy a dokáže vykouzlit neuvěřitelně propracovaná města plná malých detailů a bujarého života. Díky kameře můžete navíc nahlédnout takřka do příbytku každého simíka, takže je osobní pouto mezi vámi a vaším výtvorem ještě o to pevnější. Vývojáři časem slibují rozšíření oblastí pro stavění, je však velkou otázkou, zda to nenechají až do dalšího dílu. Tak trochu nechápeme, proč tvůrci nemohli jednoduše udělat ukazatel, kterým byste si v nastavení změnili velikost města podle vašeho hardwaru a vkusu. Ale budiž. Alespoň v hudební složce Maxis opět nezklamal a přinesl příjemné oddychové melodie ve stylu The Sims, které naladí na odpočinkovou vlnu.

Přátelské domluvy

Jak už jsem zmínil výše, propojení s přáteli a jinými regiony je velmi vítanou novinkou, a to především proto, že při hraní dostanete pocit nejen živoucího města, ale i jeho okolí. Každý region má omezení až na 16 měst, které v něm lze postavit. Samozřejmě není problém nastavit filtry, udělat region privátní či pozvat jen určité přátele, nebo jej naopak otevřít a nechat hráče z celého světa, aby se k vám připojili. Sociální složka hry je velmi silná. Můžete samozřejmě spoléhat sami na sebe a o okolí se nestarat, to byste ale přišli o množství výhod.

Vše je samozřejmě oboustranné, a pokud máte ve městě nějakou silně rozvinutou složku, určitě toho využijte.

Vše přitom začíná nevinně, výměnou a výpomocí sousedům sanitkami, hasičskými vozy či popeláři. Vy si vyděláte a kamarádi mají radost. Jak se ale postupně vrtáte v systému, zjišťujete, že to jde mnohem dál. V případě, že si někdo z vašich sousedů obnoví úřad a přidá nové ministerstvo, je dostupné hned v celém regionu, takže vám odpadá potřeba jej stavět a utrácet vlastní peníze. Můžete si od kamarádů kupovat vodu a elektřinu, případně půjčovat finanční obnosy, pokud jste v úzkých. Vše je samozřejmě oboustranné, a pokud máte ve městě nějakou silně rozvinutou složku, určitě toho využijte. To platí i pro společné tvoření unikátních staveb mimo města, které pak přispívají celému regionu.

Má to však i své temné stránky. V mnoha případech na sousedy doslova spoléháte, a pokud se nejedná o vaše kamarády, se kterými máte předem vše domluveno, mohou nastat komplikace. Někdo si tak například může zbourat elektrárnu, kterou už nepotřebuje, avšak na kterou jste vy spoléhali ve svém městě. To samé lze říci i o ostatních stavbách, což jen poukazuje na to, že hrát s kamarády je mnohem lepší. Nejen, že můžete společně budovat propracovanou hierarchii, navíc se ale nestanou omyly a naschvály, které jen znepříjemňují hratelnost. Přibližně stejně, jako přírodní katastrofy, které vás mohou postihnout.

Stačí totiž postavit jadernou elektrárnu, aniž byste měli dostatečně kvalifikované obyvatele a můžete se těšit na opáčko Černobylu.

Ano, vrací se přírodní neplechy. Bouře, zemětřesení, déšť meteoritů, Godzilla. Vaše městečko se může v mžiku přetvořit na hořící ruiny a vy budete muset řádně zapřáhnout, abyste jej opět dali do pořádku. Je to rozhodně zajímavé zpestření, které dokáže rozvířit pohodlně tekoucí hratelnost, je to však také nesmírně iritující. Představte si, že několik dní budujete své město snů a pak jej během půl minuty rozcupuje asteroid. Opravy naštěstí nejsou tak těžkopádné a zdlouhavé, vše ale stojí peníze a čas. Pozor musíte dávat i na vlastní minely. Stačí totiž postavit jadernou elektrárnu, aniž byste měli dostatečně kvalifikované obyvatele a můžete se těšit na opáčko Černobylu. Takže bacha na to.

Hra na boha

SimCity je dlouho očekávaným nástupcem skvělé série stavebních simulátorů, který ve svém žánru nemá konkurenci. Nabízí opravdu nekonečné možnosti tvorby, které navíc podporuje velmi podrobnou statistickou stránkou, jež je chytře schovaná pod pohodlným a přehledným uživatelským rozhraním. Je prakticky nemožné spočítat, kolik hodin lze do hry nasypat, jelikož jim nemusí být konce. Stavění a hospodaření je extrémně návykové a především neustále jiné, protože se mění prostředí a jeho okolí. Skvělou novinkou je i maximální propojení herního světa, díky kterému si nikdy nepřipadáte sami a který žije vlastním životem stejně, jako vaše město. Původně jsem se rozhodoval pro osmičku, především kvůli problémům během startu. Trable se servery už jsou však téměř minulostí, a proto nemohu sáhnout po vyšší a naprosto zasloužené devítce.

SimCity

Verdikt: V žánru stavebních simulátorů nemá SimCity žádnou konkurenci. Nový přídavek do série vrací komplexní systém předchůdců, a přitom jej dokáže navléknout do přitažlivého a jednoduchého kabátku, který bez problému sedne nováčkům a příležitostným hráčům. Ať už hrajete cokoliv, SimCity je zážitkem, který musí vyzkoušet každý poctivý stavitel tělem i duší.

přívětivější rozhraní
nekonečné možnosti
sociální propojení