Conarium Recenze Conarium – v horách šílenství

Conarium – v horách šílenství

Ylbirda

Ylbirda

13

Další adventura na motivy H. P. Lovecrafta zkoumá lidskou mysl a limity našeho psychického a fyzického bytí.

Recenzovaná verze: PC

Zoetrope Interactive je nezávislé studio sídlící v Istanbulu. Jejich prvním dílem byla adventura inspirovaná dílem H. P. Lovecrafta nazvaná Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder. Druhý díl Darkness Within 2: The Dark Lineage na sebe nenechal dlouho čekat. Po delší odmlce nám toto studio sestávající ze tří členů prezentuje další lahůdku. Inspirovali se tentokrát povídkou „V horách šílenství“.

Daleko na jihu

Jako Frank Gilman se probouzíte ve společenské místnosti výzkumné stanice Upuaut v Antarktidě. Máte silné bolesti hlavy a nevíte, co se děje. Stanice je bez elektřiny a nikoho nemůžete najít. Poté co se trochu rozkoukáte, je vaším prvním úkolem zprovoznit elektřinu. Kvůli tomu se budete muset vydat ven do vánice. Po sesbírání pár součástek ale celkem bez problémů elektřinu nahodíte a díky tomu získáte přístup do dalších místností základny. Nevíte, co je přesně vaším cílem, ale podaří se vám najít vysílačku. Díky ní se občas budete moci spojit se členy týmu. To, že je základna prázdná, má také tu výhodu, že můžete prošmejdit i pokoje vašich kolegů a dozvědět se tak více o současné situaci i o cíli této výpravy.

Přímo ve stanici nestrávíte mnoho času. Účelem vaší výpravy bylo prozkoumání starověkého města, jež bylo v této oblasti nalezeno. Vaši druhové se podle toho, co se dozvíte z vysílačky, nachází v něm. Vydáte se tedy za nimi. Nejprve skrze stanici, posléze musíte absolvovat cestu ponorkou (a samozřejmě ji přežít). V průběhu putování se vaše bolesti hlavy zhoršují a máte různé vize, jež se pojí s místy, na nichž se nacházíte.

Vaším úkolem však není pouze prozkoumání starověkého města, postupně také odhalujete záhadu Conaria, přístroje, jež má pomoci rozšířit vědění a snad se na Zemi dostal pomocí mimozemské civilizace. To umožňuje překonat hranice času i prostoru, ve hře vás tudíž čeká mnoho neobvyklých situací a přesunů, které nebudou na první pohled dávat smysl.

Zima, přítmí a strach

Conarium vás opravdu chytí. Na začátku hry vám bude hlavního hrdiny líto, protože co chvíli budete vidět v mrazivém počasí jeho dech. Postupem času vás okouzlí různá prostředí, ať už podzemní patra laboratoře, či hrdinovy bolesti hlavy, jež jsou velmi dobře znázorněny rozostřením a zrněním obrazu. Také starověké město je skvěle prezentováno, při čtení povídky jsem měla potíže si ho konkrétněji představit, ale autoři ho ztvárnili skvěle. Velký dojem na mě udělala plavba ponorkou, nejen, že i pod vodou toho bylo plno vidět, jak jsme se ostatně mohli dozvědět i ze zápisků, ale i ovládání bylo jednoduché a pohodlné.

Vizuál je opravdu povedený, i na nejnižší nastavení hra vypadá skvěle. Já se svojí šunkou jsem si holt lepší nastavení nemohla dovolit, ale technické problémy jsem jinak nezaznamenala (až na jeden propad do textury). Hudební podkreslení bylo taky velmi dobré, bohužel jsme se občas nevyhnuli zvukovým „lekačkám“, ale bylo jich ve hře poskrovnu, ve většině případů byl zvuk velmi kvalitní a nerušil. Také dabing byl až na výjimky příjemný, líbilo se mi, že je zachována angličtina 30. let, která tomu dodávala autenticitu.

Největší problém jsem ve hře měla s jedinou akční pasáží. V honičce tři proti jednomu se musíte dostatečně dlouho vyhýbat svým pronásledovatelům a nemůžete se nijak bránit, ačkoli máte ve výbavě sekyrku, kterou můžete rozmlátit stěnu. Tato pasáž mě do jisté míry zklamala, jelikož narušila atmosféru plnou strachu a napětí, co se objeví za rohem. Zároveň příběh nikam neposunuje, spíš je otravným bodem, který musíte nějak vyřešit, abyste mohli postupovat dál.

Co se ovládání týče, je jednoduché. Normálně se pohybujete, můžete běhat a můžete kdykoli otevřít váš inventář nebo deník. Různé interakce probíhají vždy pomocí myši. Inventář mi ale přišel poněkud nevyužitý, na ruce máte celou dobu podivné zařízení, které ale nic nedělá, a baterku, kterou celou dobu nosíte s sebou, také nemůžete využít vždy. No a již zmíněná nevyužitelnost sekyrky mě mrzela nejvíc.

Zase Lovecraft

Povídka „At the Mountains of Madness“ (V horách šílenství), jež byla inspirací pro tuto hru, vypráví o expedici do Antarktidy a náhodném objevení města, které postavili takzvaní Prastaří, kteří cestovali vesmírem a objevili mimo jiné Zemi a usídlili se na ní. Vybudovali zde potom město i několik kolonií, z nichž mnohé byly na mořském dně. Hra se sice odehrává v již zmiňovaném městě, příběh je však nezávislý na původní povídce, do jisté míry je možné ho vidět jako nepřímé pokračování.

H. P. Lovecraft je velmi oblíbený hororový autor, a tak není divu, že se vývojáři jeho povídkami rádi inspirují při tvorbě nových her. Je jich už tolik, že na Steamu mají dokonce vlastní štítek. V této souvislosti si většina pravděpodobně vybaví Call of Cthulhu či jiné hry o tomto monstru. Ale Lovecraftovy povídky toho nabízí mnohem víc. Často zkoumají lidskou mysl, historii naší planety a naše domnělé předchůdce.

First person adventura nabízí rozmanité hádanky, hodně čtení a strašidelnou „lovecraftovskou“ atmosféru. Kromě několika lekaček vás také čeká honička s bytostmi z minulých dob. Ačkoli je atmosféra opravdu hutná, nejde vyloženě o horor. Většinu času si budete v klídku prohlížet povedené prostředí, chodit nebo pobíhat, řešit rébusy a místy trochu bloudit v jeskyních a rozlehlých chodbách. Rozumně dávkovaný příběh se v závěru větví a vy pak máte na výběr ze dvou konců.

Fanoušci adventur v tomto díle jistě najdou zalíbení, ne každý však má rád first person hry. Pokud to platí i o vás, můžete zkusit prvotinu Zeotrope Interactive The Darkness Within, což je point and click hra. Pokud ovšem máte first person tituly a atmosférické kousky rádi, Conarium si jistě užijete. Nabízí zhruba 4-6 hodin napětí a odhalování neznámého světa.

Conarium vyšlo přes Steam na PC. Koncem roku 2017 mají následovat verze pro PlayStation 4 a Xbox One.

Conarium

First person adventura s hororovými prvky a hutnou atmosférou jistě mnohé nadchne. A i když nejste zrovna fanouškem first person titulů, dejte Conarium šanci, rozhodně má, co se týče hádanek a krásných prostředí, co nabídnout.

vizuál
hudba
atmosféra