Dungeons 3 Recenze Dungeons 3 – ničte, palte, pleňte, vše je dovoleno!

Jakub Němec

Jakub Němec

4

Už vás nebaví hrdinské chování hlavních postav pohádkových příběhů? Odhalte svou temnou stránku v kůži mladé elfky vládnoucí smrduté kobce!

Recenzovaná verze: PC

Realmforge Studios působí na herním trhu už od roku 2008, přesto největší díru do světa udělali až ve druhém desetiletí tohoto století. Přivedli zpět k životu myšlenku vládce kobky ve své sérii Dungeons, původně známou všem hráčům díky legendárnímu Dungeon Keeper, na jehož pokračování zřejmě čekáme marně. Němečtí vývojáři zaujali především druhým dílem své antihrdinské série z roku 2015. Nyní se na relativně slušný úspěch snaží navázat. Zda měla jejich více než roční práce zdárný konec, se dozvíte v naší recenzi.

Nechat se zlákat zlem

Vládce kobky se na starém kontinentu obrovsky nudil. Jeho pekelným pohnutkám podlehl již každý, kdo se jen náznakem přiblížil hrdinskému chování. Hordy zlomyslných kreatur pomalu podléhaly apatii, což vedlo jejich pána k nové zábavě – invazi do zámořské říše. Zde musel najít vhodnou oběť, kterou by mohl přetáhnout na stranu zla, protože bez pořádného nohsleda se neobejde. Jeho vyvolenou bytostí se stala mladá temná elfka Thalya, jež právě dokončila převýchovu k dobrým činům. Její patron Tanos musel nutně odjet z města Twistram, což byla příhodná chvíle zkorumpovat nevinnou dívku k značně nevlídnému chování.

S Thalyou však není lehké pořízení. Nejenže má problém sama se sebou a musí neustále svádět schizofrenní spor se svým skrytým dobrým já, ale ochotně se pohádá s každým. Třeba s vyprávěčem příběhu, který na ni ve vzteku pošle uprostřed mise jen tak tlupu rozzuřených medvědů.

„S hrstkou lenivých sloužících (popohnat se dají rychlým pohlavkem za špičaté ucho) se pustíte do budování složitého komplexu chodeb a místností.“

Z předcházejících řádků zcela jistě chápete, že tvůrci drží scénáristickou laťku předchozích dílů série Dungeons a na roztomilý, místy až infantilní humor opět kladou důraz až na prvním místě. Během dvacítky misí, které vám spolknou přibližně stejný počet hodin, tak narazíte na mnoho vtipných dialogů založených na převrácených klišé fantasy příběhů a popkulturních odkazech, jež si na paškál vezmou knížky, komiksy, televizní seriály a filmy všech žánrů.

Teplo domova

Nejkvalitnější neplecha se vaří pod zemí, a proto každou svou misi za zmařením co největšího počtu životů statečných obránců blaha a zničením maximálního množství jejich vybavení začnete v nevelké jeskyni ústící na povrch. S hrstkou lenivých sloužících (popohnat se dají rychlým pohlavkem za špičaté ucho) se pustíte do budování složitého komplexu chodeb a místností, přičemž na vás může číhat řada nebezpečí. Trpaslíci, pekelní psi či jedovatí pavouci se do vás bez milosti pustí, pokud je vyrušíte svým kopáním.

Dungeons 3 patří k zástupcům méně komplexních real-time strategií, takže nepočítejte se závratnými možnostmi rozšiřování vaší dystopické říše. Na omezené ploše musíte postavit ubikace pro vaše bojovníky (orkové raději pohodlné postele, démoni dimenzionální brány, zatímco nemrtví si nejlépe odpočinou ve vlhké hlíně hřbitova) a zabezpečit jejich požadavky na jídlo. Nevyhnete se ani těžbě zlata či jiných drahocenných komodit. Ty budete skladovat do pokladnic lákajících hrdiny toužící po bohatství. A nezapomeňme ani na nezbytné mučírny nebo žaláře, v nichž můžete konvertovat bojovníky světla na svou temnou stranu.

„Vzhledem k tomu, že během napadení kobky děsivé kreatury relaxují, svačí nebo vyrábí pasti, nezbývá vám nic jiného, než je všechny vzít do svých silných pařátů a vysypat je na hromadu před nájezd provádějící rytíře a kouzelníky.“

Vše se točí kolem centra vaší sklepní základny, v níž tepe jako srdce kámen kobky, s nímž se pojí vaše existence. Jedna z vašich hlavních činností se tak váže na zabezpečení ústředního zdroje hříšné energie, která pohání všechny bytosti ve vaší moci. Protože umělá inteligence proti vám posílá jednu vlnu nechutně čestných bojovníků za druhou a vy přesto chcete plundrovat povrch, musíte vytvořit důmyslný systém pastí, jež každého dobrodruha pošlou pod kytičky. Výroba a umisťování smrtelných překvapení stále skvěle baví a mnohdy vám dá zapomenout na hlavní úkol mise (mohl by vzniknout nový žánr – trap tyccon). Po investování korupčních bodů zla do vývojového stromu technologií můžete počítat s tradičními kovanými vraty, nášlapnými podlahami a šípy vystřelujícími ze zdi. Ty se spouští automaticky, ale k dispozici budou také silnější překážky, které musíte zapnout svým klikem. Valící se koule vypuštěná v pravý čas udělá větší paseku než armáda krvežíznivých monster.

Nakopat hrdinům zadek

Každý správný záporák se především zabývá ničivou destrukcí týraných království, která se neobejde bez hord věrných nohsledů. Třetí díl Dungeons neohromí masivními vojsky (pod svou kontrolu dostanete maximálně dvacítku svěřenců), zaměřit se musíte spíše na vyváženost svojí party (útok na blízko – z dálky – léčení). Pod svou moc můžete dostat tři zástupce tupohlavé zelené rasy (rychlí Goblini, silní Orci, léčivé Nagy), oheň pálící démony nebo zetlelé zástupy nemrtvých v podobě zombií, kostěných lučištníků, agresivních upírů či uřvaných přízraků. Vzhledem k volnému prostoru v nabídce jednotek se dá předpokládat, že další zrůdičky přibydou v rámci DLC politiky studia.

Vaše jednotky mají své specifické potřeby, které byste měli respektovat a snažit se je naplnit. Přesto se mi ani jednou nestalo, že by se mi při ignoraci potřeb armády moji válečníci vzbouřili. Jen jsou méně efektivní. Zaměřit byste se měli na dostatek stravy a vybudování místa k odpočinku a léčení ran z lítých střetů, ale také třeba vařit pivo. Za odměnu se vaši bojovníci v období „míru“ promění v pracanty. Očekávat od nich můžete produkci pastí nebo vyvolávají manu potřebnou na kouzlení. Lákavou možností je vstup do kooperačního multiplayeru. V něm se jeden hráč může starat o funkčnost kobky, zatímco druhý plení okolí.

„Kreatury valící se z kobek připomenou spíše roztomilé kreslené filmy, než aby děsily hráče u obrazovek.“

Dlouhé přemýšlení nad seřazováním jednotek ve vnějším světě nezažijete. Ovládání totiž připomíná spíše styl „hurá na ně“, kdy se jako nejlepší taktika jeví označit celou armádu a poslat ji na skupinu jiných hrdinů. Navíc ovlivňovat pohyb bojovníků můžete pouze na povrchu, v podzemí se musíte spolehnout na umělou inteligenci. Vzhledem k tomu, že během napadení kobky děsivé kreatury relaxují, svačí nebo vyrábí pasti, nezbývá vám nic jiného, než je všechny vzít do svých silných pařátů (což je jediná část, kterou z Temného pána vidíte) a vysypat je na hromadu před nájezd rytířů a kouzelníků. Likvidační či obrannou činnost svých hord můžete podpořit několika jednoduchými kouzly, která způsobí v řadách soupeře zkázonosný chaos.

Německá malebnost

Počítačovou hru, tím spíše RTS, od našich západních sousedů poznáte téměř okamžitě. Mezi její hlavní vlastnosti bude patřit především líbivé prostředí, o nějž se grafici starali do posledního detailu, což se splnilo také v aktuálním dílu Dungeons. Samotné kreatury valící se z kobek připomenou spíše roztomilé kreslené filmy, než aby děsily hráče u obrazovek (pamětníci si mohu vzpomenout na skoro až kýčovité provedení osadníků v Settlers). Na druhou stranu se poté mohou zdát šokující krvavé fleky na místě skonu bojovníků.

Ať už se budete pohybovat v lese nebo pod zemí, budou vaše zraky přitahovat pohádkové modely, ladící s celkově odlehčeným pojetím titulu. Mě osobně nejvíce nadchnula změna krajiny poté, co jste ji získali do své moci. Nádherně čisté svatyně se pokryjí pestrými masožravými rostlinami, z majestátních soch vznikne pokroucená skřetí variace na Mount Rushmore a ztepilé stromy se zkřiví do neplodných pahýlů. Zároveň se také změní hudební motiv z heroického oslavného chorálu na ponuřejší melodie.

Dungeons 3 kráčí po vyšlapané cestičce předchozího dílu. Při koupi dostanete do ruky nenáročnou real-time strategii v pohádkové grafice, která však nijak nepotrápí vaše mozkové závity ani taktické myšlení. Spíše si budete užívat možnost likvidovat houfy naivních hrdinů vstupujících do vaší kobky. Být zlý je v podání Realmfroge Studios vtipnou a oddechovou zábavou.

Dungeons 3 koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Dungeons 3

Realmforge Studios navázali na úspěšný druhý díl Dungeons a přináší nenáročnou zábavu v nádherném grafickém provedení, kterou zvládnou i začátečníci v žánru RTS. Skromné taktické možnosti možná zklamou hardcore hráče, ale na oplátku si mohou jejich srdce získat humorným pojetím celého titulu.

humorně pojatý příběh s obrovským počtem kulturních odkazů
likvidace zlata chtivých hrdinů
funkční mechaniky v rámci správy kobky