Total War: Warhammer 2 - Rise of the Tomb Kings (recenze)
Recenze Total War: Warhammer 2 - Rise of the Tomb Kings (recenze)

Total War: Warhammer 2 - Rise of the Tomb Kings (recenze)

Jakub Němec

Jakub Němec

3

Pod písečnými dunami začíná být nezdravě neživo. Do bojů na Novém kontinentu se zapojili králové kobek.

Reklama

Pokračování trilogie Total War: Warhammer potvrdilo kvality prvního dílu. Nikoho tak nepřekvapí, že studio Creative Assembly naváže na svou tvůrčí politiku přídavných balíčků a do aktuální části přivede pomocí DLC několik nových národů, které se budou bít o své místo na slunci v krvavých řežích. První odvážná frakce se prohrabává z písečných dun, aby nás oblažila svou přítomností. Rise of the Tomb Kings přináší mýty opředenou rasu Králů kobek. Jestli nás zaujala natolik, abychom ji doporučili, se dočtete v následujících řádcích.

Nemrtvý čtenářský kroužek

Znalce série zřejmě nepřekvapím, když prohlásím, že lid mumifikovaných králů patří k těm nejvíce záhadným obyvatelům Nového světa. Ukryti pod písky nekahrské pouště před zraky smrtelníků čekali na svou chvíli, aby mohli obsadit pověstmi opředenou Černou pyramidu, jejíž vstup zapečetil arcinekromant Nagash. Své učení sepsal do devíti knih, které se v kole času dostaly do rukou drancujících kmenů, starobylých národů či nepřátelských králů. Kometa aktivující Oko Víru má také vliv na energii černé stavby, a tak k její aktivaci není nutné kompletní dílo zapovězeného čaroděje. Hon za ztracenými kodexy nemrtvých začíná.

V rámci příběhu se dostáváme do politicky velmi ožehavé situace. Vrchní vládce Settra Nehynoucí třímá pevně otěže na severu Africe podobného kontinentu. Jeho v písku si lebedící lid čelí úhlavnímu nepříteli Arkhanu Černému, který se skrývá na východě vody prosté země. Učedník samotného Nagashe se pídí po prastarých svitcích, aby mohl svého mistra přivést k neživotu a započít svou hrůzovládu.

Po knihách mrtvých pátrají také příslušníci upírského rodu kvůli vlastním zvrhlým rituálům, v nichž hraje posvátná pyramida svou významnou roli. Jejich choutkám má zabránit třetí z kvarteta nabízených hrdinů, Nejvyšší královna Khalida, která se mimo krvesajů musí popasovat také s ještěrčím lidem. Pravděpodobně nejtěžší úděl na svá bedra dostal Velký hierofant Khatep, jenž upadl v nemilost na Settrově dvoře. Musel tak se svou Pohřební sektou utéct do exilu na dalekém severu, kde se musí vypořádat s armádou ambiciózních temných elfů.

„U Králů kobek však nebudete na rozdíl od jiných národů během budování své mocné armády obracet každý zlaťák, abyste mohli najmout silnější jednotky.“

Našim hrdinům, ať už jsou jejich zájmy jakékoliv, nezbývá nic jiného než vytvořit soustavu mocných armád a vyrazit do světa po stopách ztracených svitků. Cesta plná útrap vás donutí prozkoumat písčité duny, rovníkové tropy trápící vaše suchomilné posluhovače, horská prostředí prolezlá trpaslíky či sopečné pláně přinášející pouze smrt. V každém případě si hledání artefaktů vybere svou krvavou daň, na jejíž příděl jsme v Total War hrách více než zvyklí.

A z které dynastie jsi ty?

V původní hře jsme si navykli důsledně rozmýšlet výstavbu jednotlivých vojsk, protože jejich vydržování řádně ubíralo peníze z rozpočtu. U Králů kobek však nebudete na rozdíl od jiných národů během budování své mocné armády obracet každý zlaťák, abyste mohli najmout silnější jednotky. Nemrtví faraoni totiž, stejně jako jejich předobraz v lidské historii, nemají problém své vojáky platit, otroci totiž zaplaceno nedostávají. Kde tedy vězí háček, který zabrání nekonečným zástupům písečných bojovníků pohltit celý svět? Počty velitelů a jednotek jsou striktně vázány na vývojový strom frakce, resp. množství jednotlivých budov postavených ve vámi držených sídlech.

Z počátku tak budete živořit s jedinou armádou a mrzce přežívat se slabými kostlivci, než vaši učenci prozkoumají odkazy některé z nabízených dynastií. Na ně se váží specifické bonusy, takže musíte přemýšlet, který pradávný rod bude pro váš postup nejvýhodnější. Po objevu vyvolené éry můžete probudit ze spánku jejího hrdinného válečníka, který se stane velitelem vaší další armády.

„Silnější útvary budete doplňovat slabými kostěnými šermíři a lukostřelci, kteří ovšem v boji mnoho nevydrží a jsou spíše potravou pro soupeře“

Za investované peníze můžete stejným způsobem rozšiřovat řady vašich hrdinů – nekrotekti se postarají o přetváření ruin ve města, lichové přispějí různými druhy magie a princové podpoří vaše nekonečné voje. Bonusem jsou tzv. prohlášení dynastie, díky nimž získáte potřebná vylepšení z dané éry pro vaši říši.

Hodně zajímavým konceptem přispívá k jedinečnosti pohřební frakce také práce s vytěženými surovinami. V kombinaci s vnitřními orgány uloženými v kanopách (buď ze zbytků poražených nepřátel či v rámci nálezů prastarých džbánků ve městech) mohou vyrábět široké spektrum artefaktů, kterými je možné vybavovat své vojevůdce nebo hrdiny.

Pozůstatky měkkých tkání v keramice můžete také obětovat bohům a za odměnu od nich dostanete nového hrdinu nebo na svém území vyvoláte písečnou bouři, která přivodí přirozené ztráty všem přítomným narušitelům.

Chřestění kostí a dunění kamene

Správa říše a vojska přejde vcelku rychle do krve, takže se brzy pustíte do prvních střetů se sousedy vašeho impéria. Tvůrci vás v podstatě nutí k agresivní politice, protože bez nových měst nebudete moci aktivně rozšiřovat své zástupy vojáků. Každá budova trénující jednotku totiž zvýší množství těchto válečníků v řadách vaší armády. Silnější útvary budete doplňovat slabými kostěnými šermíři a lukostřelci, kteří ovšem v boji mnoho nevydrží a jsou spíše potravou pro soupeře, jež zdrží na dostatečnou dobu, než se k nim přiřítí vaše elitní kolosy.

„Destrukci si však naplno užijete až s nejvyššími úrovněmi vašich hrobkami a památníky přetékajících citadel.“

Z počátku se budete obracet na chřestící bojovníky, jimž bude mezi kostmi hrudního koše svištět vítr, protože se po válečném poli budou prohánět na bojových vozech či bezmasých ořích. Slabé přední řady vyztužíte strážci hrobek a za nimi budou stát přesnější a účinnější ostrostřelci než základní jednotky. Od třetí úrovně městských struktur se ovšem začnou objevovat zajímavější kousky. Blyštivým brněním budou oslňovat rytíři nekropole sedlající kobry, nad jejichž hlavami mohou kroužit nenasytní mrchožrouti útočící z oblohy.

Destrukci si však naplno užijete až s nejvyššími úrovněmi vašich hrobkami a památníky přetékajících citadel. Kdo by se podivoval nad klepety máchajícím hrobovým škorpionem či nekrosfingou chránící nemrtvého faraona, že? Ale dominantní hierotitáni či jednotky válečníků ushabti dají vzpomenout na majestátní sochy okolo pohřebních komplexů starověkého Egypta. Nejsilnější jednotky jsou schopné zaměstnat obrovské počty soupeřových válečníků, čímž dají prostor slabším jednotkám, aby dokonaly zkázu vašeho oponenta. Zároveň tak vyvažují relativně málo odolné základní kostitřasy.

Jazýček na vahách může převážit na vaši stranu podlý trik, který bych se nebál přirovnat k povolání krys uprostřed vašich řad. Po dosažení určitého počtu padlých na bojišti můžete aktivovat frakční schopnost Království duší, která do rozehrané partie vyvolá silnou jednotku, která může poskytnout čas k reorganizaci armády nebo likvidaci silnějších smrtonošů soupeře.

Svérázný národ

Frakce Králové kobek splňuje všechny atributy povedeného přídavku úspěšné hry. Koupí DLC získáte velmi originální národ, který se vymyká snad v každém pohledu. Ekonomiku nebrzdí nedostatek financí (i když produkční budovy poskytují relativně málo zlata), ze surovin můžete vyrábět zbraně či jiné artefakty a armáda je zpočátku slabá, ale levná (tedy zadarmo). Přestože se z taktického hlediska zdá vyzbrojený doprovod králů jako lehce porazitelný, musíte postupovat agresivně, abyste své vojsko posílili. Určitě na vás čeká řada netradičních prvků, především v rámci vývojového stromu, který mě potěšil snad nejvíce.

Studio Creative Assembly navíc odložilo stranou některými proklínaný Vír a soustředilo se na jinou náplň příběhové kampaně za pískem zocelenou rasu. Pro fanoušky druhého dílu Total War: Warhammeru je koupě rozšíření Rise of the Tomb Kings v podstatě povinností. Sporadičtí hráči se musí zamyslet, zda mají čas a energii poznávat z gruntu nový národ. Pro někoho ovšem možnou překážku vytvoří cena, za níž lze v dnešní době koupit plnohodnotnou hru. Poté se určitě vyplatí sledovat veškeré slevové akce, protože Králové kobek se opravdu povedli.

Já osobně jsem byl i přes počáteční skepsi více než spokojen a nelituji, že jsem se nechal na zvrhlý archeologický výlet nalákat. Dokonce jsem dopadl až tak, že vyschlé mrtvoly vytlačily z piedestalu mého nejoblíbenějšího národa šílený ještěrčí národ.

Verdikt: Rise of the Tomb Kings je prvním DLC Total War: Warhammeru 2 a musíme přiznat, že se opravdu povedl. Do ruky se vám dostane originální frakce Králů kobek s vlastní kampaní, která vás opět připoutá k obrazovkám počítačů. Příznivci série zřejmě nebudou otálet s koupí, ostatní musí zvážit relativně vysokou cenu za jeden národ.

Total War: Warhammer 2 - Rise of the Tomb Kings (recenze)

Verdikt

Rise of the Tomb Kings je prvním DLC Total War: Warhammeru 2 a musíme přiznat, že se opravdu povedl. Do ruky se vám dostane originální frakce Králů kobek s vlastní kampaní, která vás opět připoutá k obrazovkám počítačů. Příznivci série zřejmě nebudou otálet s koupí, ostatní musí zvážit relativně vysokou cenu za jeden národ.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

kampaň mimo Oko Víru
osobitá frakce s odlišnými přístupy k hraní (vypsat je všechny do kladů by bylo šílené)
náročnější střety, především na začátku kampaně
cena
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama