Recenze Chimparty – soutěž o největšího opičáka
Recenze Recenze Chimparty – soutěž o největšího opičáka

Jiří Šmerda

Jiří Šmerda

1
Platformy PlayStation PlayStation 4 pkgsrc Desková hra

Další nová hra pro PlayLink s českým dabingem.

Systém PlayLink si za víc jak rok své existence získal mnoho fanoušků, a to především proto, že ze známé a otřepané fráze „hraní spojuje lidi“ dělá skutečnost. Odbourává totiž bariéru dostupnosti her a díky snadnému ovládání přes chytré telefony se k takovým titulům mohou dostat i naprostí nehráči. V našich končinách má tato funkce speciální místečko, jelikož většina titulů obsahuje nejenom české titulky, ale také plně lokalizovaný dabing v našem rodném jazyce. Na stejném principu teď vývojáři ze studia NapNok Games přináší i svoji novou hru Chimparty.

Chimparty se stejně jako ostatní tituly patřící do rodiny PlayLink zaměřuje především na hraní se skupinou kamarádů u jedné televize. Nejlépe pak u mísy plné brambůrků a s otevřeným chlazeným pivem na stole. Proto jsem chytnul šanci za pačesy a na páteční večer pozval několik kamarádů abychom si mohli vyzkoušet tuto opičí novinku.

• Vychází na: PS4
  • Datum vydání: 14. listopadu 2018
  • Žánr: PlayLink plošinovka
  • Lokalizace: český dabing a české titulky

Další Frantics?

Dánští vývojáři nás už jednou dokázali přesvědčit o kvalitách svých hrách pro PlayLink. Bylo to formou úspěšné hry Frantics. A když něco funguje, tak proč to měnit, že ano? Chimparty proto navazuje na svého slavného předchůdce. Soutěžit tedy budete v řadě několika miniher proti dalším svým 3 protivníkům. Do rukou se vám opět dostanou zástupci živočišné říše, tentokrát však řada přišla výhradně na roztomilé opičáky. Navíc stejně jako u Frantics se budete po celou dobu zápolení s vašimi soky rozplývat nad krásnou grafikou a vtipnými grimasami vašich lidoopích společníků. Tady však můj výpočet podobností končí, a ačkoliv bych rád řekl, že ostatní herní prvky dělají hru originální, nemůžu, protože ostatních prvků je tu minimálně. Díky tomu je party opic mnohem přímočařejší a jednodušší hrou. Je tento fakt ku prospěchu herního zážitku?

Hop a je tu lidoop

Pojďme ale pěkně od začátku. Podíváme se, co tahle hra vlastně nabízí. K hraní vám stačí váš mobilní telefon se systémem Android nebo iOS, na který si bezplatně stáhnete aplikaci Chimparty. Po připojení k vašemu systému PS4, kde máte nainstalovanou hru Chimparty, vás telefon vybídne k vytvoření selfie fotky, kterou následně vložíte do siluety opičáka. Už tak moje selfíčka vypadají šíleně, obrys opice tomu však dodává ten správný drive. Váš výtvor vás pak bude doprovázet celým zbytkem herního večera. „Hurá!“

Na výběr máte hned 4 herní módy. Hra vám sama řekne, že tím hlavním je Desková hra. Ta vás i vaše společníky umístí na hrací pole plné políček se symboly, znázorňující jednotlivé minihry. Celkově je rozděleno na pět tematických částí po šesti hracích políčkách. V praxi to tedy znamená, že ten kdo první proskáče třiceti políčky, se stává vítězem. Posouváte se samozřejmě pomocí výsledků v minihrách. Podle vaši úspěšnosti jste odměněni jednou, dvěma nebo třemi hvězdičkami. Opičák s nejlepším skórem je pak odměněn jednou extra hvězdičkou. Ty mají dvojí využití. Za prvé značí, o kolik polí se posouváte. Za druhé se vám ve vaší mobilní aplikaci shromažďují a při dosažení požadovaného počtu vám odemknou jeden „lootbox“. Nebojte, nemusíte se hned mračit, tyto lootboxy získáváte jen a pouze pomocí hvězdiček a uvnitř se nachází pouze kosmetické předměty, se kterými vaši opičku uděláte ještě víc roztomilou. Poslední hráč v pořadí pak vždycky hází kostkou a podle toho, na které políčko dopadne, hra vybere novou minihru. Různé twisty, případně speciální úkoly však nečekejte. Maximálně můžete skončit na značce -3, která vás posune o tři místa zpět či naopak.

Občas se stane, že na kostce padne něco jiného než číslo. Takový symbol značí nějakou specialitku. Například náhodnou výměnu pozice nebo posunutí ostatních hráčů o pole vzad. V našich pokusech nás to však potkalo jen výjimečně. Hra bohužel nebuduje žádnou rivalitu mezi protihráči, podobně jako třeba ve Frantics (recenze) nebo Knowlidge is Power (recenze původní hry a rozšíření) a jen velice těžko můžete některému vašemu protihráči záměrně uškodit. To následně vyvolává pocit, že si každý hraje vlastní hru, jen ten, kdo má víc schopností nebo štěstí dosáhne vrcholu dříve než ostatní.

Tento pocit přiživují i některé z miniher. Nechci však házet všechny do jednoho pytle. Jsou tu i takové, v nichž musíte spolupracovat nebo naopak zabírat území protihráči. Je jich zde však dost takových, kdy ostatní opičáci na váš výkon nemají žádný vliv. Navíc systém bodování nezáleží na vašem pořadí, proto i když skončíte poslední, můžete si stále odnést tříhvězdičkovou odměnu, pokud dosáhnete požadovaného skóre. Celkem jich tu najdete 18, každá má však 5 různých provedení, založených na prostředí. Minihry jsou často originální variací na něco, co jistě znáte. Nejzábavnější jsou asi ty kooperační, jako je například fotbal, volejbal, různé variace pongu, kdy jste rozděleni po dvou hráčích a každý ovládá jen jeden směr, či podobně laděný arkanoid. Z těch, kdy bojujete sami za sebe, můžu zmínit třeba hru na babu, zabírání území barvami nebo „skoč se svým opičákem co nejdál“. Prostředí pak ovlivňuje samotné hrací pole. V pirátském prostředí se třeba můžete nechat vystřelit kanónem, v tom kouzelnickém se zase objevují teleportační dveře atd.

Dalším herním mechanizmem je samotné ovládání. Celou hru totiž ovládáte jen jedním tlačítkem na vašem telefonu. Některé minihry po vás chtějí tlačítko podržet, u dalších stačí jednou za čas kliknout. Těchto druhů je asi 5 a ty se mezi jednotlivými soutěžemi liší. Jednou tak stlačením jenom skáčete a směr se mění pouze při nárazu do objektu či protihráče, podruhé třeba prvním kliknutím nastavíte uhel a druhým sílu výskoku, v jiném případě zase při držení utíkáte, když však tlačítko pustíte, vaše gorilátko se na místě začne otáčet, čímž měníte směr. Ten poslední zmiňovaný způsob tímto veřejně prohlašuji za své Nemesis. Ačkoliv je ovládání velice primitivní, odpovídá tak celkovému nastavení a jednoduchosti hry, přesto vše se může velice snadno stát strůjcem obrovského chaosu. Při takovém volejbale není vůbec snadné současně sledovat balón a směr letu vaší opice. To vede k takovým momentům, že si s protihráči úplně vyměníte místa nebo jen bezcílně lítají z jedné strany na druhou. Paradoxně u takové hry jsme si užili nejvíce legrace.

Více téhož

Již dříve jsem zmiňoval přítomnost více různých módů. Důležité je však zmínit, že se od sebe zase tolik neliší. Co si určitě zaslouží pochvalu, je fakt, že vývojáři nezapomněli na vlky samotáře a vytvořili hru i pro jednoho hráče, což není u her na PlayLink zase taková samozřejmost. Tento režim vás opět vypustí na známou hrací desku, tentokrát však nezávodíte s ostatními hráči, nýbrž utíkáte před obrovskou gorilou s dortem v ruce. Poté už všechno funguje stejně jako v Deskové hře. Jen místo lidí se vám v minihrách postaví umělá inteligence. Zbylé dva módy také moc pestrého koření nepřidají. Jeden vás postaví před 10 náhodně vybraných miniher a ve druhém si těch 10 oblíbených soutěží můžete vybrat sami.

Co této opičárně zvedá kredit, je její grafické ztvárnění. Nejenže hra vypadá krásně, ale čtveřici opičáků s jejich bláznivými grimasami, šílenými gaučovými kousky na úvodní obrazovce a potrhlými skřeky si okamžitě zamilujete. Když je navíc vybavíte různými doplňky ve formě klobouků, bot, brýlí a dalšího příslušenství, už nikdy nebudete chtít jiného domácího mazlíčka.

Vaše ratolesti to budou milovat

Kdyby Chimparty vznikla jako jedna z prvních her pro PlayLink, věřím, že by sklidila obrovské ovace. Ale bohužel nám už jiné tituly ukázaly, čeho všeho je díky této technologii možné dosáhnout, a proto tito sympatičtí opičáci zapadají trošičku do průměru. Každopádně si velice živě dokážu představit Chimparty jako naprosto perfektní záležitost pro rodinou zábavu při nedělním podvečeru, když se zrovna nevysílá Ulice. Jednoduchost celé hry, ovládáním počínaje až po samotné herní módy, ji zpřístupňují prakticky každému, kdo dokáže vytočit telefonní číslo. Pokud tak máte doma nějakého potomka, stále nezkaženého světem podfuků, aby ocenil výjimečnost Frantics, nebo neznalého lidské manipulace, aby byl zdatným protivníkem v Hidden Agenda, jsou pro vás tito šimpanzi tou správnou volbou.

Chimparty koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

pkgsrc Desková hra

Chimparty si na první pohled zamilujete. Šílení a roztomilí opičáci v kombinaci s krásnou grafikou vás přímo donutí se usmívat jako sluníčko. Při druhém pohledu však zjistíte, že se vlastně jedná o pouhý seznam několika opakujících se miniher. Hra bohužel nebuduje žádnou velkou rivalitu mezi protihráči a vy se cítíte spíše jako společníci na cestách nežli nesmiřitelní protivníci. Pokud Chimparty chcete jako rodinou zábavu, klidně můžete připočíst bodík k dobru, nepočítejte však, že na party dojde za touto hrou někdo dvakrát.

Grafické zpracování
Jednoduchost a dostupnost ovládání
Rodinná hra