Recenze MotoGP 21
MotoGP 17 Recenze Recenze MotoGP 21

Recenze MotoGP 21

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

1
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Dočkali jsme se technické evoluce a výborného jízdního modelu.

Reklama

Italské studio Milestone nás licencovanými hrami z prostředí MotoGP v pravidelných intervalech zásobuje od roku 2013. Letošní MotoGP 21 je tak už devátým dílem od milánského týmu. Série s novým ročníkem vůbec poprvé zamířila i na novou generaci konzolí. Jak však ukázaly díly minulé i jiné série, tak tento fakt nemusí automaticky znamenat přísun výraznějších novinek a technických inovací.

  • Platforma: PC (recenzovaná verze), PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
  • Datum vydání: 22. 4. 2021
  • Výrobce: Milestone (Itálie)
  • Žánr: závody
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano (online)
  • Dat ke stažení: 22 GB
  • Herní doba: 25 hodin
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: fyzická i digitální
  • Cena: od 899 Kč v obchodě Xzone

Zacíleno na jízdní model

Z trailerů a materiálů před vydáním bylo zřejmé, že se vývojáři při vývoji MotoGP 21 zaměřili především na jízdní model a větší autentičnost celého zážitku, který se měl ještě více přiblížit reálné předloze. A to se vývojářům podařilo. Jízdní model doznal v porovnání s loňským dílem (recenze) citelných změn. Nejvíce je pocítíte při vypnutí všech asistentů. Dříve byla hra i v tomto nastavení poměrně benevolentní. Nový ročník tento trend mění a chyby ihned trestá. Vypnutí různých pomocníků má na náročnost i chování motorky opravdu znatelný vliv. Proces učení proto bude zejména pro nové hráče o něco delší.

V MotoGP 21 je například o poznání více cítit váha i síla jednotlivých strojů. Při nájezdech do zatáček není vůbec snadné trefit ideální brzdný bod i stopu. Motorky při prudkém brzdění často samovolně nadzvedávají zadní kolo a různě sebou zmítají. Při výjezdech ze zatáček zase musíte pro změnu být velmi obezřetní s plynem. V opačném případě následuje nepříjemný highsider nebo rychlá degradace zadní pneumatiky. Celkově přináší MotoGP 21 dosud nejpropracovanější jízdní model v sérii, který překonává i sesterské Ride 4 nebo konkurenční TT Isle of Man 2.

Povedený jízdní model doplňují další zajímavé mechaniky.

Pokud vám tedy u závodních her jde především o pocit z jízdy a upřednostňujete příklon k realismu, tak vám v tomto směru nové MotoGP má rozhodně co nabídnout. Díky nespočtu asistentů, pomocníků a různých obtížností si ale hru snadno dle svých preferencí dokážou přizpůsobit i příznivci arkádovější hratelnosti. Milestone se tak podařilo vytvořit produkt pro relativně širokou skupinu hráčů. Přímo se nabízí porovnání třeba se sérií F1 od Codemasters, kterou si díky bohatým možnostem různých nastavení a obtížností mohou rovněž užít ostřílení virtuální závodníci i sváteční hráči.

Správa brzd a nový systém penalizací

Pro nové hráči ostatně vývojáři připravili obsáhlý tutoriál, během kterého jsou vám ovládání i všechny důležité mechaniky důkladně vysvětleny. Následně hra podle vašeho výkonu doporučí i obtížnost a asistenty. Povedený jízdní model doplňují další zajímavé funkce, které zážitek ze závodů přibližují realitě. Během závodů si musíte hlídat opotřebení pneumatik, stav paliva a nově také teplotu brzd. Právě velikost a typ brzdových kotoučů si nyní společně se směsí pneumatik volíte před samotným závodem. Při volbě je dobré přihlédnout k profilu okruhu i teplotě trati. V průběhu samotného závodu je poté záhodno brdy i pneumatiky šetřit, aby zůstaly použitelné až do protnutí cílové čáry.

Novinku v podobě správy brzd dále doplňuje možnost úplně vypnout respawn. Při zvolení tohoto nastavení vás hra po pádu automaticky nevrátí na trať. Místo toho budete muset k motorce nejprve doběhnout po svých a ručně ji zvednout. Přepracování se dočkal také systém penalizací. Hra vám v případě zkracování trati nejprve udělí několik napomenutí a až po opakovaných prohřešcích udělí takzvanou long lap penalizaci. Abyste ji absolvovali, tak si musíte na předem daném a vyznačeném místě okruhu naopak trasu prodloužit. I z těchto novinek je vidět snaha autorů o autentický zážitek a přiblížení k reálnému MotoGP.

Nabídce herních režimů tradičně vládne kariéra.

Zatímco hratelnost v čele s jízdním modelem doznala zajímavých změn, tak po obsahové stránce žádné výrazné inovace nečekejte. Samozřejmostí je oficiální licence pro aktuální sezonu mistrovství světa silničních motocyklů, díky které hra obsahuje kompletní soupisku jezdců a týmů rozdělené do tříd Moto 3, Moto 2 a MotoGP. Někdy po vydání vývojáři slíbili přidat ještě doplňkové třídy MotoE a Red Bull Rookies Cup. Seznam tratí čítá celkem 23 okruhů. Překvapivě mezi nimi nechybí Brno, které už součástí skutečného šampionátu není. V případě MotoGP 21 se však přesunulo mezi historické tratě, kde jej doplňuje britský Donington a americká Laguna Seca.

Staronová kariéra

Nabídce herních režimů tradičně vládne kariéra. V ní si nejprve vytvoříte vlastního jezdce a následně zvolíte kategorii, ve které svou kariéru závodního jezdce započnete. Poté už stačí podepsat smlouvu s některým z týmů a vaše cesta na výsluní motocyklového sportu může začít. Kariéra kromě závodní složky skýtá i manažerskou část. Mezi jednotlivými závody si tak užijete i roli šéfa týmu. Nejdůležitější složkou je vývojové oddělení. V této sekci zkoumáte a následně instalujete různá vylepšení pro váš motocykl. Vrcholná třída MotoGP obsahuje čtyři oblasti vývoje v podobě motoru, rámu, aerodynamiky a elektroniky. Je samozřejmě na vás, jakou sekci upřednostníte. Každá však nějakým způsobem vylepší výkon či chování motorky.

Směřování vývoje lze ovlivnit i volbou dvou důležitých členů týmu ve formě hlavního inženýra a datového analytika. Vývoj jednotlivých komponentů můžete urychlit sběrem vývojových bodů, které lze získat plněním dodatečných úkolů v rámci závodního víkendu nebo poctivou účastí v trénincích. V průběhu sezony vás rovněž bude čekat vyjednávání s dalšími týmy, které o vaše služby projeví zájem. Nabídky budou chodit od oficiálních i neoficiálních týmů. V ideální situaci byste si dobrými výsledky měli říct o sedačku v jednom z předních týmů v MotoGP.

Koncept režimu s historickými motocykly na papíře nevypadá vůbec špatně.

Například postup z nejnižší kategorie Moto 3 až do královské kategorie ale každopádně pár sezon zabere. Pokud jste hráli loňský díl a přijde vám popis kariéry identický právě s minulým dílem, tak nejste daleko od pravdy. V tomto směru totiž MotoGP 21 nepřináší nic moc navíc. Vývojáři zkrátka vzali fungující režim z loňska a v nezměněné podobě ho přenesli do aktuálního ročníku. Pravidelní hráči série MotoGP proto mohou být lehce zklamaní. Na druhou stranu je třeba připomenout, že s výrazně přepracovanou kariérou přišel právě loňský díl. Pro letošek tak vývojáři v této oblasti zůstali při zemi a zaměřili se na jiné části.

Už tradičně odbytý historický režim

Ze zbylých režimů stojí kromě tradičního rychlého závodu, šampionátu a jízdy na čas za zmínku potencionálně zajímavý historický mód, ve které osedláte stroje z let minulých. K dispozici jsou dvoudobé pětistovky z počátku 90. let, čtyřtaktní litrové stroje z přelomu tisíciletí i osmistovky z let 2007 až 2011. Koncept režimu s historickými motocykly na papíře nevypadá vůbec špatně. Stejně jako v loňském roce ale zůstává v pozadí zájmu.

U MotoGP 21 už ve skutečnosti ani nelze hovořit o samostatném režimu. Historické stoje si totiž můžete vyzkoušet maximálně v běžném režimu rychlého závodu, šampionátu nebo jízdy na čas. Speciální herní mód, ve kterém by vám vývojáři jednotlivé stroje a slavné jezdce minulosti třeba formou dobových záběrů blíže představili, byste v MotoGP 21 hledali marně. Je to nesmírná škoda a jednoznačně promarněný potenciál. Takto zůstává i nový ročník pevně svázaný oficiální licencí, nad jejíž rámec toho moc nenabízí. Z hlediska šíře obsahu tak může MotoGP 21 jen tiše závidět už jednou zmíněnému Ride 4 od stejného studia.

Nedošlo ani na dnes už relativně běžně využívané dynamické počasí.

Ve staraých kolejích vše zůstává i při pohledu do nabídky režimů pro více hráčů. Zde naleznete pouze online multiplayer. V aktuální verzi se v rámci jednoho závodu může utkat maximálně 13 hráčů. Do budoucna by vývojáři tento počet chtěli navýšit až na 22. Vzhledem k pokračujícímu úsilí o rozvoj e-sportu je tato snaha pochopitelná. Pokud holduje spíše offline multiplayeru, tak se musíte poohlédněte jinde. Ani tentokrát totiž v sérii MotoGP na split-screen nedošlo. Tradiční herní režimy doplňuje editor, ve kterém najdete nespočet polepů a grafických návrhů. Z nich si poté lze vytvořit třeba vlastní design helmy, kombinézy nebo závodního čísla.

Technická evoluce

Pokud jste od MotoGP 21 čekali v oblasti audiovizuálního zpracování revoluci, tak vás asi zklamu. Nový ročník přináší spíše lehkou evoluci. V přímém porovnání s loňským dílem novinka disponuje lepším nasvícením, odrazy a modely motorek a jezdců. Za očekáváním naopak zůstává okolí tratí a vzdálenější objekty jako třeba tribuny, stromy či diváci. Opět nedošlo ani na dnes už relativně běžně využívané dynamické počasí. Výraznější péči by si zasloužila i celková prezentace.

Třeba animace stupňů vítězů působí i díky nepříliš povedeným obličejům a kostrbatým animacím značně archaickým dojmem. Dílčího pokroku ale doznaly třeba zvuky. Především motory zní poznání výrazněji. Pochvalu si zaslouží už tradičně dobrá optimalizace. Až na výjimečné propady snímků při startu závodů jsem žádné potíže technického rázu v průběhu hraní nezaznamenal. Jasně patrné jsou naproti tomu výrazně kratší načítací obrazovky.

MotoGP 21 si můžete zakoupit v Xzone.

MotoGP 17
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 5
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

MotoGP 21 přijíždí s vylepšeným jízdním, který díky nespočtu asistentů uspokojí sváteční hráče i letité virtuální závodníky. Maximální snaha o přiblížení k reálné předloze je dobře patrná na novém systému penalizací, manuálním zvedání motorky po pádu nebo propracovaném systému správy brzd, pneumatik a paliva. Z hlediska herních režimů a jejich náplně nám však Milestone naservírovali téměř identické menu jako v loňském roce, které se navíc výhradně spoléhá na kariérní režim.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Povedený jízdní model
Propracovaná správa pneumatik, paliva a brzd
Větší příklon k realismu a skutečnému MotoGP
Oficiální licence
V oblasti herních režimů minimum novinek
Nevyužitý historický režim
Slabší prezentace a zpracování okolního prostředí
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama