Recenze Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 - příjemné překvapení
Recenze Recenze Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 - příjemné překvapení

18

Pamatujete misi v Černobylu z první COD: Modern Warfare?

Do hraní tohoto kousku jsem šel poněkud nejistý, jelikož jsem s touto sérií ještě neměl zkušenosti. Tak nějak jsem ale předpokládal, že jde o skromnější béčkový titul, který se snaží najít svoji cílovou skupinu specificky mezi hráči, kteří v akčních hrách rádi "kempí a snajpují". Navíc mám tento měsíc za sebou zkušenost s Necromundou, která mi připomněla, jak únavné někdy může být recenzovat průměrné hry. Naštěstí mne ale čekalo příjemné překvapení, protože Contracts 2 mi nabídla mnohem víc, než jsem čekal. Jde o zdařilou variaci na Hitman šablonu, ve které máte velkou volnost přístupu (nemusíte bojovat jen tiše nebo jen na dálku) v parádním sandboxu, zarámovaném uhlazeným a dokonale funkčním herním rozhraním. Atmosféra jednotlivých misí je přitom vynikající.

• Platforma: XSX (recenzovaná verze), PS4, PS5, X1, PC
  • Datum vydání: 4. 6. 2021
  • Výrobce: City Interactive (Polsko)
  • Žánr: FPS
  • Česká lokalizace: ano (titulky)
  • Dat ke stažení: 20 GB
  • Herní doba: 10+ hodin
  • Přístupnost: 18+
  • Cena: 999 Kč (Xzone)

Sám na nepřátelském území

Ačkoliv hra zpracovává fiktivní konflikt, je zasazená do poměrně přesvědčivé působícího prostředí mezi libanonskými a syrskými hranicemi, díky čemuž působí mnoho scén jako válečné záběry, které jsme bohužel zvyklí z oblasti Blízkého východu vídat ve zprávách. Každopádně tím získává atmosféra uvěřitelné a realistické syrovosti celého zážitku, což můžete dále podpořit nastavením vyšší obtížnosti, která kromě jiného schová různé části HUDu a pomocné ukazatele. Jako žoldák s přezdívkou Raven jste najatý na tajný zásah: vaším úkolem je destabilizovat tyranskou vládu, která terorizuje oblast a ohrožuje pořízením jaderných zbraní i uzavřením ropných polí také geopolitickou stabilitu.

Upřímně jsem byl překvapen, jak skromný - ale dobře podaný - příběhový rámec uvádí i podporuje celou hru. Velký podíl na tom má hlas vašeho operátora, který se s vámi občas spojí, aby vám dodal potřebný intel. Rozhovory mezi ním a Ravenem mi připomněly oblíbené scény i postavy z filmů typu Sicario. Každopádně je opravdu parádní pocit, když vás vrtulník vysadí uprostřed obrovské otevřené mapy a jakmile odletí, svět kolem vás ztichne a uvědomíte si, že odteď je vše pouze na vás. Vy rozhodnete, na kterou stranu mapy a za kterým úkolem se vydáte, zda půjdete hlavní cestou nebo se budete plížit křovím. Kromě hlavních odstřelovacích pasáží hra obsahuje také mnoho náhodných střetů s hlídkami nebo předsunutými základnami nepřátel, kde je nalezení vhodné pozice pro průzkum či likvidaci zcela na vás. To napětí, když se blížíte k opuštěné vesnici a zkoumáte, zda tam jsou nějací nepřátelé, je parádní.

Nemusíte bojovat jen tiše nebo jen na dálku.

V kombinaci se zdařilým příběhovým rámcem a nečekaně působivou grafikou jsem se skutečně cítil jako elitní voják na nebezpečné a náročné operaci, který musí velmi pečlivě studovat prostředí a rozmístění nepřátel, než se rozhodne pro určitou taktiku a pustí se do boje. Tohle pomalé a napínavé tempo mi opravdu připomnělo legendární misi v Černobylu z první Call of Duty: Modern Warfare, na čemž má, kromě výše napsaného, podíl třeba i zdařilá dynamická hudba. Velkým překvapením pro mne bylo i to, že můžete odložit pušku a bojovat nožem, pistolí, samopalem nebo třeba minami a granáty. Také díky přítomnosti AI automatické palebné věže nebo drona je hratelnost mnohem pestřejší, než jsem čekal.

Proměna ze stínu v dravce

Doporučuji, abyste si názor na hratelnost nedělali z prvních minut nebo první mise. Začínáte totiž záměrně vyzbrojení jen základním vybavením a schopnostmi, aby toho na vás nebylo příliš a mohli jste se učit věci postupně. Vedlejší efekt je, že jste mnohem slabší a zranitelnější, než v podobných hrách. Nutí vás to zpomalit a hrát jako "stín", který se vyhýbá otevřenému boji. Jak ale budete plnit jednotlivé mise, získáte přístup k lepší výzbroji a budete odemykat nové schopnosti vaší postavy, jako třeba "šestý smysl" nebo schopnost déle zadržet dech. Postupně se tak z vás stane ničivý dravec, který se (podle obtížnosti) nebude bát otevřeného boje se zapojením výbušnin či speciální munice. Ke konci hry jsem dokázal udolat celé skupiny obrněných nepřátel nebo vozidel s naprosto vražednou jistotou - po této stránce hra obsahuje zadostiučinění z vašeho vývoje, které by jí mohlo závidět lecjaké RPG. Jediné, co mi přišlo trochu křečovité, je střelba na dálku větší než kilometr - kde musíte opravdu mířit velmi, velmi vysoko nad cíl.

Hrál jsem na Xbox Series X, kde bohužel první dny nebyl k dispozici "next-gen" patch, takže hra měla docela vážné problémy s plynulostí (tohle je bohužel můj už druhý takový zážitek v krátké době). Jakmile ale patch dorazil, začala hra šlapat naprosto parádně. Jejích pět rozsáhlých map s odlišným prostředím i denní dobou vypadá překvapivě dobře, což se týká nejen rozlehlé otevřené přírody, ale také místy překvapivě komplexních interiérů továren nebo pevností. České titulky si slušně poradily s vojenskou hantýrkou a nijak nenarušovaly vážnou atmosféru hry. Po splnění jednotlivého cíle na mapě máte možnost tam zůstat a nebo se vrátit do hlavního menu přezbrojit. Jednotlivé mise lze hrát opakovaně jinými způsoby, abyste splnili pestrou sbírku konkrétních výzev. Jeden průchod kampaní vám ale nezabere víc, než deset hodin. Ačkoliv je tedy hra poněkud skromnější a kratší, skvěle jsem se u ní bavil, rozhodně teď vyzkouším ostatní díly série a budu se moc těšit na případné DLC nebo pokračování.

Tohle je velmi silná sedmička, pocitově jsem se u hry bavil na mnohem vyšší známku, ale musím vzít v potaz určitou skromnost a krátkost "budgetové" hry. Každopádně pokud máte rádi atmosférické vojenské akce, nechybí vám špetka trpělivosti a vyhovuje vám rámcová šablona Hitman série, tenhle titul vám mohu vřele doporučit. Příjemná je i nižší cena a česká lokalizace.

Jedinečná atmosféra
Otevřená mapa, svoboda volby
Systém vylepšování výzbroje