Recenze Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin - skvělá komedie
Recenze Recenze Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin - skvělá komedie

1

Od meme generátoru až po velkolepé dojemné finále.

Téměř dekádu jsme tu neměli videohru, která by byla takhle silným a vděčným generátorem memů - snad jediný srovnatelný titul po této stránce byl v roce 2013 Metal Gear Rising: Revengeance. Naprosto absurdní dialogy nejnovější Final Fantasy "odbočky" působí, jako kdyby je vyplivnul generátor náhodných slov, poté co mu někdo nakrmil slovní zásobu Final Fantasy a moderního hip hopu. Setkáte se tady se situacemi, kde hlavní hrdina Jack poslouchá popovou hudbu přes bluetooth sluchátka mezi jednotlivými souboji mečem i magií s draky a démony. V jeho partě se přitom všichni zdraví zásadně "fist-bump" stylem. Zkrátka a dobře, co filmová scéna, to perla (a je jich opravdu hodně). Jaké je ale samotná hra?

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, PC, X1, XSX|S
  • Datum vydání: 15. 3. 2022
  • Výrobce: Team Ninja (Japonsko)
  • Žánr: Akční JRPG
  • Multiplayer: ano (co-op pro 3)
  • Dat ke stažení: 71 GB
  • Herní doba: 20+ hodin
  • Cena: 1799 Kč (Xzone)

Final Fantasy metaverse

Marketingový tým Square Enix zašel docela do extrémů, aby před vydáním hry utajil skutečnou povahu jejího příběhu i celkového rozsahu. Dle mého názoru je to ale škoda, protože právě na tento aspekt hry mohli spoustu fanoušků série nalákat. Tahle hra totiž není jen alternativním převyprávěním úplně první Final Fantasy hry z roku 1987, ale navíc díky cestování mezi dimenzemi zahrnuje kus doslova každé číslované Final Fantasy, která kdy vyšla - od jedničky až po patnáctku. Díky tomu navštívíte oblíbené lokace ze všech těchto her a uslyšíte také remixy milovaných hudebních melodií.

V základu se ale jedná o "tradiční" příběh "čtyř válečníků světla", kteří mají zachránit království před útokem temné armády, vedené zosobněným démonem chaosu. Obzvláště hlavní hrdina Jack je touhou zničit chaos doslova posedlý a připomene to vám i všem okolo něj víceméně pokaždé, když otevře ústa. Jeho jednostranné zaměření do určité míry souvisí se ztrátou paměti, která z nějakého důvodu postihla všechny bojovníky světla. Navíc se těchto bojovníků sejde během hry pět místo čtyř, které předpovědělo proroctví. Podobně jako ve Final Fantasy VII Remake i zde tvůrci rafinovaně obracejí naruby zažitá dogmata původní hry, aby nabídli nečekané směrování a završení příběhu.

Není jen převyprávěním úplně první Final Fantasy hry z roku 1987.

Než se tam ale dostanete, čeká vás ohromná záplava absurdních situací - od samotného seznámení hlavních hrdinů (narazí na sebe náhodně na ulici, rozvibrují se krystaly v jejich kapsách, takže si vymění dvě věty ve stylu "přišel jsem zabít Chaos" a "tak to jsme na tom stejně", dají si fist-bump a od té doby jsou tým a nejlepší přátelé) až po řešení některých situací (princezna odmítá utéct ze zámku přepadeného démony, tak jí hrdina omráčí ranou pěstí a suše to okomentuje "až se probere a vychladne, bude za to ráda"). Navzdory téhle záplavě absurdních scén ale příběh vyvrcholí nečekaně rafinovaným, velkolepým a dojemným finále. Zatímco jsem poslední hodinu zíral na obrazovku s otevřenou pusou, u závěrečné věty jsem ucítil šimrání na tváři - od toho, jak mi po ní stekla osamělá slza dojetí. Tahle hra opravdu klame tělem a pointa jejího vyprávění je překvapivě silná.

Škaredá ale zábavná

Bohužel jednou z věcí, které zážitek dost kazí, je místy až nepochopitelně škaredé vizuální zpracování. Nejde přitom jen o nízkou kvalitu modelů nebo textur, ale navíc řadu prostředí halí až absurdně nevyvážená mlha nebo tma, díky kterým je občas opravdu problém vidět, co se vlastně děje. Zkoušel jsem všemožná nastavení grafiky i televize, vypnutí HDR a tak dále, ale víceméně nic nepomohlo. Dělá to na mě dojem, že tvůrci možná doslova přebrali některé herní mapy ze zmíněných starších dílů série a nechali je pouze nějak strojově updatovat (podobný proces, jakým se nedávno Rockstar pokusili znovu vydat GTA trilogii). Nějaký takový problém by naznačovala také podezřelá velikost hry, jelikož takhle jednoduchá grafika by opravdu neměla zabírat přes 70 GB. Mimochodem, na PS5 si rozhodně nechte zapnutý grafický režim kvality, ve kterém hra ve skutečnosti také běží na 60 fps.

Co hra ztrácí na prezentaci, to vynahrazuje samotnou hratelností. Struktura misí volených na mapě a do značné míry i bojový systém jsou přebrány ze série Nioh, jelikož tuto hru mělo na starost stejné studio (Team Ninja). Díky tomu si můžete užít parádní realtime akční soubojový systém, připomínající hry FromSoftware. Stejně jako Nioh také FFO nabízí stovky zbraní a brnění, které vám budou vypadávat prakticky z každého protivníka, což pohromadě se systémem přepínání povolání vaší postavy vede k opravdu pestré kombinaci taktik na bojišti. Pokud si přitom zapnete vyšší obtížnost, bude hra skutečnou výzvou (obzvláště někteří bossové) - ale nechybí ani nízká obtížnost pro ty, kdo si chtějí jen užít příběh. Celou hru můžete odehrát v co-opu s jedním nebo dvěma dalšími spoluhráči. Pokud budete hrát sami, o vaše spolubojovníky se bude starat umělá inteligence (ale můžete ovlivňovat jejich vybavení a taktiku).

Jádrem hry je velmi pestrý a zábavný soubojový systém, který si navíc můžete užít na několik obtížností až ve třech hráčích. Zároveň hru táhne dopředu až absurdně komický příběh, který ale ve finále završí nečekaně silná pointa. Pokud skousnete citelně slabší vizuální zpracování, tohle je mimořádně vtipná jízda nejen pro fanoušky Final Fantasy.

Zábavný bojový systém
Absurdně komický příběh
Nečekaně silné finále