Recenze Scars Above - nápadná podobnost
Recenze Recenze Scars Above - nápadná podobnost

Recenze Scars Above - nápadná podobnost

Martin Zavřel

Martin Zavřel

6
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Napodobování je nejupřímnější forma lichocení.

Reklama

Opravdu by mne zajímalo, zda vývojáři ze srbského studia Mad Head Games měli rozpracovaný koncept své hry ještě před vydáním titulu Returnal v roce 2021 a pouze "využili" inspiraci pro doplnění jejich příběhu, nebo zda je Returnal zaujal natolik, že se v reakci na něj pustili do tvorby. Scars Above každopádně svoji inspiraci druhou jmenovanou hrou nemá šanci popřít, aniž by ji přímo jmenovali, autoři kromě jiného používají skoro shodné fráze v rozhovorech o hře. Nicméně Returnal je jedna z mála her, které si od nás odnesly maximální hodnocení, takže ve skutečnosti probudila tahle "východní napodobenina" úspěšně náš zájem. Zároveň je ale potřeba nastavit si reálná očekávání pro "budgetovou" hru.

  • Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, X1, XSX|S, PC
  • Datum vydání: 28. 2. 2023
  • Výrobce: Mad Head Games (Srbsko)
  • Žánr: sci-fi "soulsovka"
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 20 GB
  • Herní doba: 10 hodin
  • Cena: 899 Kč (Steam)

"Některé věci neměly být objeveny"

"Některé věci neměly být objeveny" je oficiální tagline této videohry - odkazuje přitom na tajemný objekt, který se v blízké budoucnosti z ničeho nic vynoří na oběžné dráze Země. Otázka, zda jsme ve vesmíru sami, tím byla zodpovězena. Ale co je tenhle tajemný objekt, přezdívaný "Metahedron" vlastně zač? Lidstvo k němu vyšle průzkumnou výpravu čtyř vědců-kosmonautů, tvořících speciální "SCAR" (Sentient Contact Assessment and Response) jednotku. Jejich úvodní snaha o skenování tajemného objektu zvenčí může leckomu připomenout působivý sci-fi film Oblivion, i zde je inspirace více než zřejmá. Každopádně probuzený objekt na kosmonauty zareaguje tím, že je přenese na neznámou planetu daleko od naší sluneční soustavy, kde jejich loď následně havaruje.

Vaše role je vědkyně jménem Kate Ward, která svou zvědavostí a celkovým chováním v průběhu celé hry připomíná, že je v první řadě průzkumnice a vědkyně. Nic to ale nemění na tom, že si poměrně rychle sestrojí pušku, aby víceméně všechna setkání s mimozemskými organismy na planetě řešila střelbou. Kouzlo tajemna se bohužel skoro úplně rozpadne hned v první kapitole, jelikož se ke Kate jednak přidá "holografický duch" místní (mimozemské) vědkyně a rovnou je také odhalena podoba a jméno hlavního zloducha, stojícího za vším zlým, co se stalo na oběžné dráze Země i na této mimozemské planetě.

V první řadě průzkumnice a vědkyně, ale většinu setkání řeší střelbou.

Pokud máte pocit, že to působí poněkud jednoduše, pak jste uhodili hřebíček na hlavičku - příběh i dialogy jsou velmi jednoduché a předvídatelné, většinu času jsem měl dojem, že se jedná o fanfikci-prvotinu hodně mladého teenagera spíše než o komerční scénář. Poněkud křečovitému dojmu nenapomáhá ani skutečnost, že obličeje postav příliš často svojí stylizací připomínají nechvalně proslulý titul Mass Effect: Andromeda. Ačkoliv prostinký příběh není sám o sobě vyloženě tahounem pro hraní, docela mne bavilo v jeho rámci sledovat, jaké další nápady a scény ze známých filmů a her si tvůrci vypůjčili (je jich docela hodně, opakovaně třeba filmová série o vetřelcích). Ve finále musím uznat, že přinejmenším odhalení záměru hlavního zloducha mělo něco do sebe a jeho zájem o lidský genetický kód má nápaditý důvod.

Sci-fi "soulsovka"

Ačkoliv hra v mnoha ohledech připomíná Returnal (vědkyně ztracená na tajemné planetě se snaží vyzkoumat důvody pádu mimozemské civilizace, najít cestu domů a pochopit, proč se po každé smrti zde "znovu narodí"), po žánrové stránce je zde jeden zásadní rozdíl v hratelnosti: nejedná se o roguelite, nýbrž o "soulsovku". Pokud tedy zemřete, narodíte se u nejbližšího monolitu, což zároveň oživí všechny padlé nepřátele, kromě bossů. Získané předměty a odemknuté zkratky ale zůstávají. Jak už to u těchto her chodí, obtížnost je záměrně relativně vysoká - ačkoliv si ji můžete nastavit. Paradoxně nejtěžší z celé hry je zřejmě souboj s prvním bossem, protože ještě nemáte k dispozici dostatek zbraní, "dobíjecích" lékárniček a dalších pomůcek. Naopak ke konci hry jste už tak vyzbrojení, že nepřátele i bossy kosíte zcela bez problému.

Scars Above je relativně krátká hra, jejích šest kapitol proběhnete zhruba za deset hodin, šikovnější hráči to nejspíš zvládnou i rychleji. Zároveň se ale prodává za nižší cenu a je tedy potřeba ji podle toho hodnotit. Nedávno jsme tu měli podobnou "budgetovou" sci-fi hru Deliver Us Mars, která sice měla mizernou hratelnost, ale jejíž příběh stále ještě nemohu dostat z hlavy, prošel jsem si ho již dvakrát a soundtrack poslouchám dodnes. Bohužel Scars Above žádnou vyloženě silnou kvalitu nenabízí. Mechanicky je funkční, na konzoli se ovládá a běží poměrně příjemně, bez výraznějších technických problémů a místy vypadá docela působivě. Pokud jste tedy fanoušky žánru a správně si nastavíte očekávání, může vám sednout.

Recenze Scars Above - nápadná podobnost
PlayStation PlayStation 4
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 5
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Přímočará zábava pro fanoušky sci-fi příběhů a herních "soulsovek" je k dispozici za budgetovou cenu, podle toho je potřeba si nastavit očekávání od ní. V rámci své kategorie nabídne funkční zábavu, kdy některé pasáže fungují lépe a jiné hůře. Jako první větší hra tvůrců přijatelné, nicméně náročnější hráči by se měli porozhlédnout jinde.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Uspokojující bojový systém
Některá působivá prostředí
Motivace hlavního zloducha
Předvídatelný přímočarý příběh
Rychlá ztráta "pocitu tajemna"
Očividné "opisování"
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama