Recenze Octopath Traveler II - malé velké dobrodružství
Recenze Recenze Octopath Traveler II - malé velké dobrodružství

Recenze Octopath Traveler II - malé velké dobrodružství

Martin Zavřel

Martin Zavřel

3
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Co má společného tahle hra a Elden Ring?

Reklama

Na první pohled, se statických screenshotů, vám tahle hra může připadat jako jedno z těch nenápadných pixel-artových indie JRPG. To se ale dramaticky změní, jakmile hru uvidíte v pohybu, obzvláště pokud tak učiníte na výkonném hardware ve vysokém rozlišení: ačkoliv postavy jsou tradiční 2D sprity, prostředí samotné je ve skutečnosti 3D a kombinace natáčení úhlu kamery s dynamickým nasvětlováním i dalšími efekty oživuje tenhle herní svět neuvěřitelným způsobem. Tím největším esem v rukávu téhle mimořádné hry je ale samotná hratelnost a celková hloubka, připomínající ta největší CRPG ve stylu Pillars of Eternity a disponující nečekanou svobodou i bohatostí herní světa, připomínající Elden Ring.

  • Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, Switch, PC
  • Datum vydání: 24. 2. 2023
  • Výrobce: Acquire/Square Enix (Japonsko)
  • Žánr: JRPG
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 5 GB
  • Herní doba: 70+ hodin
  • Cena: 1410 Kč (Steam)

Osm cestovatelů

Jak naznačuje svérázný název této série, příběh vypráví osudy osmi hratelných postav. Na začátku hry si můžete vybrat kteroukoliv z nich. Ta se následně stane vaším hlavním hrdinou/hrdinkou a nebudete ji moci vyjmout z aktivní družiny (maximálně 4 postav), dokud nedokončíte všechny kapitoly jejího příběhu. Vybírejte proto pečlivě, jelikož mezi jednotlivými postavami jsou výrazné rozdíly jak v jejich povaze a příběhu, tak samozřejmě ve schopnostech a herním stylu. Octopath patří mezi hry inspirované klasickým "job" systémem ze starých JRPG, takže každá postava má vyhraněnou určitou profesi a s ní spojené vybavení, bojový styl i schopnosti mimo boj, například při interakci s NPC postavami.

Solistia je svět, tvořený dvěma rozsáhlými kontinenty, oddělenými oceánem. Zatímco východní kontinent obsahuje "tradiční" pouštní království nebo vesnice v lesích, západní kontinent je technologicky o něco pokročilejší a v jeho městech najdete kromě jiného první parní stroje. Mezi všemi těmito lokacemi se budete přesouvat jak po vlastních nohou, tak pomocí lodí. Hra má velmi nelineární strukturu, nicméně je ve vašem zájmu na počátku obejít domovské země osmi hlavních postav, abyste poskládali svoji družinu. Zároveň jsou jednotlivé lokace i kapitoly příběhu rozděleny podle úrovní monster či nepřátel, což jste nuceni brát v potaz s ohledem na překvapivě poctivou obtížnost hry, obzvláště pokud se jedná o monumentální souboje s bossy, kteří prověří připravenost vašeho týmu i vaše taktické schopnosti.

Hra má velmi nelineární strukturu.

Příběh každé postavy se nese v citelně osobitém duchu. Najdete zde prakticky vše od tragického válečného dramatu po nadějeplnou cestu za kariérou světové tanečnice. Mezi vaše postavy tedy patří samurajský válečník, lovkyně schopná ochočit zvířata v divočině, léčitelka hledající lék na děsivý mor, obchodník z westernového městečka, falešně odsouzený učenec, starostlivý klerik vyšetřující vraždu, zlodějka snažící se vymanit zločineckému syndikátu nebo dobrosrdečná tanečnice. Mnoho příběhů je nabitých klišé a předvídatelných, obzvláště zpočátku, ale nelineární náplň herního světa a jeho hlavních i vedlejších aktivit vás dokáže zaskočit mnoha nevšedními nápady i zvraty. A jak už to u těchto stohodinových poutí bývá, vaše postavy vám přirostou k srdci, čemuž kromě bohatého scénáře pomáhá třeba i dabing nebo hudba.

Zábavné boje a poutavé putování

Jádrem hratelnosti každého JRPG je bojový systém a zde se vrací velmi povedený tahový systém z předchozího dílu (na který ale jinak hra příběhově nenavazuje, kromě drobných odkazů). Dvojice funkcí "Break" a "Boost" neboli "rozbíjení a posílení" vypadá na první pohled jednoduše, ale v praxi jde o velmi zábavnou kombinaci mechanik, které doprovází kromě jiného také parádní audiovizuální efekty. Každý protivník má slabiny vůči určitému typu zbraní nebo útoků - jejich používání mu snižuje jasně vyčíslenou hodnotu "štítu". Jakmile se štít rozbije, protivník ztratí schopnost útočit nebo se bránit a je zranitelnější. Právě na tyto chvíle si můžete šetřit jeden až čtyři stupně "posílení", což znásobí počet i sílu vašeho útoku. Stejně tak je ale možné posílení využít právě pro rozražení nepřátelského štítu. Je to velmi intuitivní a velmi uspokojující systém, který vás motivuje na obě mechaniky neustále myslet při každém tahu. Zároveň je ale potřeba podotknout, že řeč čísel je zde neoblomná a občas budete muset tzv. "grindovat" neboli cíleně trénovat s vašimi postavami, než se vydáte do oblasti s vyšší úrovní nepřítel. Tomuto procesu bohužel nepomáhá, že neaktivní čtveřice postav se bez vašeho zapojení nijak nezlepšuje.

Kde se vzalo ono zdánlivě podivné přirovnání k loňskému trháků od From Software? Nuže, nejsem první, koho při hraní napadlo. Souvisí to se způsobem, jakým je hráči víceméně od začátku otevřen celý herní svět, který je zároveň naplněn obrovskou dávkou aktivit, příběhů i mechanik, které jsou nejen zcela nepovinné, ale dokonce vás na ně hra ani nijak výslovně neupozorní. V praxi se tak vyplatí vyrážet na průzkum každého kouta, ale také zkoušet promluvit s každou postavou, kterou potkáte. Tyto mechaniky dramaticky prohlubuje skutečnost, že vaši hrdinové mají unikátní schopnosti pro interakce s NPC postavami, které můžete kromě jiného vyslýchat, okrádat nebo dokonce přidat do vaší družiny. Kombinováním toho všeho můžete zcela nečekaně například pomoci nalézt cestu k sobě ztracené dvojici postav ze dvou různých kontinentů. Objevování a experimentování v této hře nepřestává překvapovat.

Objevování a experimentování v této hře nepřestává překvapovat.

Pokud jde o to, jak dalece je hra vylepšena proti předchozímu dílu, je toho docela hodně. Nový druh "Shared Stories" misí se soustředí na společné výpravy dvojice vašich postav, což napomáhá pocitu, že vaše družina není jen nesourodou skupinou jednotlivců. Denní a noční režim můžete prakticky kdykoliv přepnout, což má následně vliv nejen na druhy či sílu monster v herním světě, ale také na typ interakcí s lidmi ("Path Actions"). Latentní schopnosti vašich postav dodávají extra vrstvu unikátních mechanik při bojích. Plavba lodí zpřístupní nové části mapy i formy objevování a cestování. V neposlední řadě je třeba jmenovat také všemožná vylepšení ve vizuálním zpracování, od pestrosti prostředí přes práci kamery až po celkovou míru detailů. Je toho zkrátka hodně a fanoušci prvního dílu nebo klasických JRPG her budou nadšeni. Pokud jde o nějaké ty slabiny, jak jsem již zmínil, část příběhů je díky využivání klišé poněkud předvídatelných. Kromě toho bych také preferoval viditelnost nepřátel v prostředí místo náhodných bojů. Nic to ale nemění na tom, že mne tahle mimořádně rozsáhlá a nápaditá hra dokonale pohltila.

Recenze Octopath Traveler II - malé velké dobrodružství
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch
PlayStation PlayStation 5
Windows PC

Verdikt

Zdánlivě roztomilá hra klame tělem - pod její stylizací se skrývá obrovský otevřený svět, nabízejí nespočet způsobů průzkumu a záplavu neustálého experimentování. Pocit z objevování zde dosahuje na nejvyšší příčky nejen v rámci žánru. Jen málo her dokáže nabídnout takovou hloubku, rafinovanost, zábavnost a svobodu.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Zážitek z cestování a objevování
Otevřenost a nápaditost hry
Osm skvělých protagonistů
Hloubka herních mechanik
Audiovizuální zpracování
Strhující bojový systém
Některé předvídatelné příběhy
Občas nevyhnutelný "grind"
Náhodné souboje
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama