Recenze Rise of the Ronin - přepište dějiny Japonska
Recenze Recenze Rise of the Ronin - přepište dějiny Japonska

8
Platformy PlayStation PlayStation 5

Rozsáhlé historické dobrodružství se zábavnými souboji.

Japonské vývojářské studio s příznačným jménem Team Ninja nám již dlouhé roky naděluje náročné akční hry s důrazem na intenzivní souboje zblízka, vyžadující nejen rychlé reflexy a pevné nervy. Mezi jejich nejslavnější série patří třeba hry Ninja Gaiden nebo Nioh, jehož druhý díl se může velmi směle řadit mezi jedny z nejlepších zástupců soulslike žánru. Pro svoji nejnovější hru se rozhodli výrazně přidat na rozsahu a výpravnosti, díky čemuž nám nabízejí své první dobrodružství s otevřeným světem, připomínajícím třeba sérii Assassin´s Creed. Navíc v tomto světě vypráví hodně ambiciózní příběh, který je výrazně větvený a nelineární. Samozřejmě nechybí ani jejich tradičně kvalitní soubojový systém nebo záplava lootu.

• Platforma: PS5
  • Datum vydání: 22. 3. 2024
  • Výrobce: Team Ninja (Japonsko)
  • Žánr: ARPG s otevřeným světem
  • Multiplayer: ano (coop až pro 4 hráče)
  • Dat ke stažení: 96 GB
  • Herní doba: 40+ hodin
  • Cena: 1799,- Kč (Alza)

Strastiplná cesta Rónina

V druhé polovině 19. století se Šógun rozhodl ukončit období odloučenosti Japonska od zbytku světa a otevřít se návštěvám i spolupráci s cizinci, přivážejícími nové zboží, technologie i zbraně. Spolu s tím ale do země dorazily také nové problémy nebo třeba nové nemoci, což pohromadě s celkovým ohrožením tradiční japonské suverenity a kultury velmi špatně nesly některé části společnosti, které se následně postavily na odpor - jak cizincům, tak vládnoucímu Šógunovi. Výsledkem byly roky krvavých povstání i odvetných poprav. A právě do tohoto období se zapojíte jako jedno z dvojčat, jejichž vesnice byla vyvražděna a vy i váš sourozenec následně dostanete výcvik coby "Veiled Edge", tedy elitní bojová dvojice samurajů.

Jedním z velkých kladů hry je celkový důraz na rozhodování hráče, který se projeví i v tom, že si podobu obou dvojčat budete moci nastavit v editoru zcela podle sebe (včetně pohlaví obou sourozenců). Po tragických událostech během prologu hry zůstanete coby osamělý Rónin odkázání jen na sebe a vydáváte se na toulky rozlehlou zemí, zmítanou stále krvavějšími nepokoji. Na svých toulkách se seznámíte s historickými postavami, stojícími na obou stranách konfliktu a budete se muset rozhodnout, ke kterým z nich se přidáte - dokonce to můžete zkusit hrát i na obě strany zároveň (s odpovídajícími následky). Co se rozhodně musí hře nechat, nabízí pocit opravdové svobody a volby, ať už se jedná o toulání jejím světem, příběhová rozhodnutí nebo bojový styl vaší postavy. Nechybí bohatá nabídka kostýmů a zbraní, včetně transmogu (možnost změny vzhledu předmětu).

Pocit svobody a volby pro toulání světem, příběhová rozhodnutí i bojový styl.

Obzvlášť to úvodní rozhodnutí, zda se přidám na stranu Šóguna nebo separatistů, byl pro mě hodně silný zážitek: vyloženě jsem asi na deset minut odložil ovladač a zíral na obrazovku, zvažující pro i proti obou stran - nejen z filozofického hlediska, ale také s ohledem na sympatické postavy na obou stranách, které jsem tou dobou již stihl poznat. Nakonec jsem se rozhodl schválně zkusit co nejvíce změnit dějiny a přidal se tedy na tu stranu, která nakonec ve skutečné historii Japonska prohrála. Ačkoliv to ale vedlo k řadě zajímavých situací a také ke smrti některých postav, nakonec jsem měl stejně dojem, že tvůrci nejsou Quentin Tarantino a netroufnou si historii opravdu výrazně přepsat - příběh má většinou tendenci přeci jen sklouznout do určených kolejí, pouze s dílčími rozdíly.

Ostří meče

Hry tohoto studia ale většinou na příběhu nestojí. Jejich těžištěm bývá mimořádný bojový systém a ani zde tomu není jinak. Přestože je mírně zjednodušený, vychází ze základů položených sérií Nioh a přidává do ní špetku inspirace z dalších příbuzných her, jako je třeba Sekiro. Naprosto zásadní roli tedy hraje ukazatel výdrže, který pro vás i nepřátele definuje schopnost udělovat i odrážet rány, případně uskakovat. Jakmile vy nebo protivník výdrž "přečerpáte", na pár vteřin se zapotácíte - to je moment, kdy nepříteli můžete zasadit speciální "dorážecí" úder. Jedním z nejúčinnějších nástrojů jsou správně načasované protiúdery, s náležitě adrenalinovým řinčením oceli. Nechybí ani úskoky nebo možnost použití sekundární zbraně, jako jsou lano s kotvou, vrhací hvězdice, revolver a tak dále. V řadě misí je dostatek prostoru také pro tiché plížení a zákeřné popravy zezadu. Samotné souboje jsou pak náležitě krvavé a brutální, včetně usekaných hlav.

Správně načasované protiúdery s náležitě adrenalinovým řinčením oceli.

Ačkoliv hra nabízí trojici nastavitelných obtížností, nenechte se mýlit: i na tu nejjednodušší budou někteří bossové, kteří pořádně otestují vaše reflexy a trpělivost. Obzvláště pokud se na vás vrhnou dva extra silní nepřátelé zároveň. Naštěstí i vy máte možnost brát sebou do jednotlivých příběhových misí pomocníky, ať již ovládané AI (na které se ale můžete přepnout a ovládat je přímo) nebo v doprovodu až tří dalších online hráčů. Podobně jako v jiných souls hrách tedy platí, že případné záseky může vyřešit doprovod zkušenějšího nebo lépe vybaveného spoluhráče. Pokud jde o AI parťáky, tam je důležité plnit pro ně vedlejší mise, dávat jim dárky a říkat jim v rozhovorech, co chtějí slyšet - čím lepší vztah s nimi máte, tím více vám odemknou pomocných bonusů.

Pokud jde o celkové zpracování hry, je dokonale funkční a sem tam vás příjemně překvapí nějakým tím působivým výhledem do krajiny nebo dramatickou a dojemnou filmovou sekvencí. Nelze ale nezmínit, že citelně podobná hra Ghost of Tsushima z roku 2020 zvládla nastavit laťku audiovizuálního provedení a celkové estetiky tématu historického Japonska tak vysoko, že se jí zřejmě jen tak nikdo nepřiblíží. Otevřený svět v této hře samozřejmě nabízí plejádu tradičních nepovinných aktivit, od čištění nepřátelských ležení po hledání ztraceních koček: jsou to žánrová klišé, ale pořád fungují, pokud o ně stojíte. Za vyzdvihnutí rozhodně stojí grafické režimy, kdy v nastavení pro výkon se hra většinu času drží dostatečně blízko slíbených 60 fps, což citelně zlepšuje dojem z akce.

Pokud vás láka samurajská tématika, nejspíš vám nebude vadit, že audiovizuální zpracování nedosahuje na špičky žánru. Dostanete totiž rozsáhlou a hlubokou hru, ve které můžete zkoumat příběhové větve, vychutnávat brutální bojový systém napříč několika obtížnostmi a navíc k tomu přibrat také online spoluhráče.

Adrenalinový a brutální bojový systém
Nepovinný kooperativní multiplayer
Náročná příběhová rozhodnutí