Recenze F1 24 - sympatická evoluce
F1 22 Recenze Recenze F1 24 - sympatická evoluce

Recenze F1 24 - sympatická evoluce

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

2

Osvědčený základ s několika vylepšeními.

Britské studio Codemasters má sérii F1 pod palcem již od roku 2009. Od té doby nám vývojáři každoročně servírují nový ročník, který se snaží z hlediska hratelnosti i obsahu překonat ten předchozí. Ačkoli značka po vzoru jiných každoročně vycházejících sérií na tento formát do určité míry doplácí, tak se autorům i díky bohatým zkušenostem na poli závodních her vždy dařilo zachovat obstojnou úroveň kvality i u ročníků, které třeba tolik novinek nepřinesly. Důležitý milník nastal v roce 2021, kdy studio odkoupila společnost Electronic Arts, která tím rozšířila své působení na poli závodních/sportovních titulů. Kromě pozměněného názvu tato změna přinesla větší důraz na komunitní funkce a prvky, se kterými EA slaví úspěch u sérií jako EA Sports FC (dříve FIFA), NHL nebo Madden NFL.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze) PC, PS4, Xbox One, Xbox Series X/S
  • Datum vydání: 31. 5. 2024
  • Výrobce: Codemasters (Velká Británie)
  • Žánr: závody
  • Multiplayer: ano (online i split-screen)
  • Dat ke stažení: 100 GB
  • Cena: 1999,- Kč (Alza)

Kariéra začíná

První znatelný rozdíl mezi loňským a letošním dílem objevíte už při pohledu na skladbu herních režimů. Zatímco F1 23 z velké části sázelo na příběhový režim Braking Point, tak F1 24 se spoléhá především na tradičněji pojatou kariéru a doplňkové herní režimy. Vývojáři tedy zůstali věrní strategii z minulých let, která znamená, že příběhový režim najdete pouze v lichých ročnících. Výsledkem je, že se letošní díl s číslovkou 24 musí obejít bez příběhu. Samotná příprava příběhového režimu bezesporu ukousne nemalé procento času i lidských zdrojů uvnitř studia, takže jsem schopen tuto strategii pochopit. Na druhou stranu se tím ale pro hráče, které lákal především u závodních her neobvyklý příběh, stává F1 24 objektivně méně atraktivním titulem. Každý potenciální zájemce o nový ročník si tak musí před koupí položit otázku, zda mu absence příběhu výrazně vadí či nikoli.

Ačkoli osobně považuji chybějící příběh za určitou ztrátu, tak ho v mých očích dokáže vykompenzovat právě robustní kariérní režim. Jeho možnosti a propracované mechaniky totiž hledají na poli závodních her jen obtížně konkurenci. Na rozdíl od řady jiných licencovaných závodních titulů to totiž není pouze o tom, že si vyberete skutečného jezdce případně vlastní postavu a poté jezdíte sérii závodů podle reálného kalendáře. Codemasters šli se sérii F1 do výrazně větší hloubky, kterou charakterizuje propracovaná správa týmu, postupný vývoj a vylepšování monopostu, vztah a porovnávání se stájovým kolegou nebo jednání s jednotlivými inženýry. A tak bych mohl ve výčtu možností ještě chvíli pokračovat.

Při startu kariéry máte na výběr hned několik možností.

F1 24 díky tomu není pouze závodní hrou, ale také robustním manažerským simulátorem, ve kterém ovlivňujete chod i směřování celého závodního týmu. Právě postupný progres týmu z úplného chvostu pole až mezi ty nejlepší pro mě představoval tu největší zábavu mimo samotné dění na trati. Při startu kariéry máte na výběr hned několik možností. V první řadě si můžete vybrat mezi jedním z dvaceti oficiálních jezdců formule 1 a deseti týmů, které doplňuje soupiska juniorského šampionátu formule 2. Ten bohužel opět nabízí jezdce a týmy pouze z loňské sezóny. Letos je to o to bolestivější z toho důvodu, že F2 přesedlala na novou generaci monopostů, které hra při vydání vůbec neobsahuje. Fanoušci formulových závodů se navíc ani tentokrát musí obejít bez formule 3. Upozadění juniorských sérií dlouhodobě příliš nerozumím, jelikož při skladbě kariéry považuji za logické, že si mladý začínající jezdec nejprve proklestí cestu přes juniorské série a až poté usedne do kokpitu některého z týmů v F1. Jinak výbornému kariérnímu režimu proto tento dlouhodobý nedostatek zbytečně bere kredit.

Kromě skutečných jezdců si v rámci kariéry samozřejmě můžete vytvořit také vlastní postavu. Tyto tradiční možnosti vývojáři pro letošek doplnili skutečnými legendami minulosti, za které si můžete zajezdit přímo v kariéře. Celkem jde o 12 jezdců, mezi kterými nechybí jezdci jako Michael Schumacher, Ayrton Senna, Nigel Mansell nebo méně úspěšní piloti nedávné doby jako Kamui Kobajaši či Pastor Maldonado. Zmínku si zaslouží také režim nazvaný jako Challenge Career, ve kterém se budete v kůži konkrétního skutečného jezdce porovnávat v online žebříčcích s ostatními hráči. Nechybí ani již dobře známá kooperativní kariéra pro dva hráče.

Samostatnou kapitolu představuje režim My Team, ve které kompletně spravujete vlastní závodní tým. Nad rámec běžných „jezdeckých“ povinností se v tomto režimu musíte starat o financování týmu prostřednictvím sponzorů, výběr týmového kolegy, personální složení důležitých lidí i vývoj monopostu. Ještě před samotným startem vás navíc čeká výběr jedné z dostupných pohonných jednotek a vytvoření vizuální identity týmu v čele s barevným složením monopostu, kombinéz, polepů a log. Již v úvodu zmíněný vliv vydavatelství Electronic Arts je dobře patrný při pohledu na systém ratingu, který nijak neskrývá společné prvky se sportovními tituly od EA. Skuteční jezdci i vámi vytvořená vlastní postava disponuje na startu kariéry určitým ratingem a doplňkovými hodnotami, které reflektuje zkušenosti, rychlost a výsledky z minulosti. Rating jezdců se v případě dobrých výsledků i účastí v trénincích bude postupně navyšovat, čímž můžete získat větší vliv na celkové směřování týmu nebo převahu nad svým stájovým kolegou.

Důraz na multiplayer a komunitní funkce

Ačkoli považuji kariéru za nejhodnotnější režim hry, tak toho F1 24 nabízí více. Kromě tradičních herních módů v podobě rychlého závodu, šampionátu či jízdy na čas je to především takzvaný F1 World. Ten sdružuje online multiplayer a jednotlivé vedlejší herní režimy. Navíc funguje jako hub vašeho profilu ve hře. Kromě samotných online závodů, které podporují cross-play, nabízí také různé singleplayerové výzvy, jež jsou označeny jako Series režim. V praxi jde o převážně kratší závody arkádovějšího charakteru, ve kterých v rychlejším sledu navštívíte různé okruhy. Nic extra objemného ale od tohoto režimu nečekejte. Z pohledu online multiplayeru stojí za zmínku systém divizí a licencí. Systém divizí si opět vývojáři vypůjčili ze sportovních her. Za aktivní hrání a dobré výsledky vás hra odmění postupem do vyšší divize, kde se setkáte s rychlejšími soupeři. Pokud se vám naopak příliš dařit nebude, tak vás může postihnout sestup o patro níž.

K dispozici je také nepřeberné množství kosmetických předmětů.

K dalšímu rozřazení hráčů podle jejich schopností slouží systém licencí, který pro změnu hodnotí váš jízdní styl. Pokud budete jezdit čistě a dodržovat traťové limity i další pravidla, tak vás hra časem odmění vyšší licencí, které vám otevře cestu k realističtěji pojatým online závodům se zkušenějšími jezdci. Pokud naopak pravidla závodů respektovat nebudete, tak vám hra bude nabízet spíše arkádověji pojaté závody s obdobně naladěnými hráči. Jedná se o poměrně dobře fungující systém, který dělá z online multiplayeru funkční režim, jež má potenciál oslovit různě zaměřené hráče.

Všechny zmíněné režimy a online závody v rámci F1 World jsou navázány na levelování hlavního profilu, zvyšování takzvaného technologické úrovně a s tím spojeného sbírání herní měny. S využitím všech zmíněných proměnných můžete postupně vylepšovat svůj vlastní tým i monopost. Po vzoru předchozích dílů je k dispozici také nepřeberné množství kosmetických předmětů v čele s oblečením, polepy a závodním vybavením v podobě helem, rukavic či kombinéz. Tento obsah ocení především aktivní hráči multiplayeru, kteří si si chtějí maximálně personalizovat svůj profil a budovat vlastní identitu.

V ostatních herních režimech naopak tento obsah postrádá hlubší význam a osobně jsem překvapen, jak moc se ho autoři snaží tlačit do popředí. Připravte se tedy na to, že na vás budou poměrně často vyskakovat různé předměty nebo upozornění o překonání další úrovně. Ve skutečnosti ale půjde o nepříliš významné odměny, jejíž hodnota je značně diskutabilní. Tyto elementy známé spíše z live service her doplňuje takzvaný Podium Pass, což je ekvivalent tradičního battle passu z jiných her, který obsahuje další doplňky v čele s oblečením, upgrady či herní měnou.

Do celého systému je implementována také prémiová herní měna (Pit Coiny), za které si můžete zakoupit další kosmetické předměty. Z principu proti tomuto typu obsahu a jeho monetizace nic nemám. Myslím si však, že by hře i celé sérii více prospělo, kdyby vývojáři omezený čas na vývoj věnovali jiným oblastem, než složité implementaci a následné monetizaci celé řady kosmetických předmětů a doplňků, jejichž získání má na celkový herní zážitek jen velmi malý vliv. Pokud však máte podobný typ naopak obsahu v oblibě, tak si v F1 24 bezesporu přijdete na své. Ze zbývajících herních režimů si zaslouží zmínku ještě offline split-screen, díky kterému si můžete užít tradiční gaučový multiplayer.

Vylepšený jízdní model

Společně s rozšířenou kariérou se mezi největší novinky aktuálního ročníku řadí upravený jízdní model. Vývojáři v tomto směru získávali zpětnou vazbu i od samotného Maxe Verstappena, se kterým EA v roli sponzora spolupracuje. Výsledkem změn na poli jízdního modelu je lepší pozic v rychlých zatáčkách a při vypnutých asistentech náročnějších ovládání v těch pomalých. Názory na tyto změny se mezi komunitou různí, což není nic výjimečného. Osobně mi ale sedly. Jelikož nejsem pilot F1, tak si rozhodně netroufnu odhadovat, zda se díky těmto změnách chování formulí přiblížilo realitě nebo naopak. Oproti starším dílů mi ale letošní ročník dokázal lépe zprostředkovat pocit s přítlaku, který monoposty generují především v rychlejších zatáčkách. Již zmíněná přetáčivost při výjezdech a obtížnější práce s trakcí poté představuje slušnou výzvu, které je nutné si osvojit.

Důležitou součástí hry jsou rovněž zastávky v boxech.

Paradoxně nejvíce zmíněné změny pocítí hráči na gamepadu, na kterém se hra i při vypnutých asistentech ovládá překvapivě dobře. Podíl na tom má právě lepší zpětná vazba, kterou vám hra dává. Jako u všech podobných změn si ale zkrátka budete nějaký čas zvykat. Celkově ale série F1 i s novým dílem dílem zůstává široce rozkročeným titulem, který dokáže oslovit příznivce arkád i simulací. Vše závisí na nastavení obtížnosti a především aktivaci/deaktivaci jednotlivých asistentů. Velkou roli v tomto směru hraje především asistent kontroly trakce, který zamezí zmíněnému přetáčení na výjezdech.

Na poli samotných závodů a jejich struktury zůstalo v zásadě vše při starém. Vývojáři o něco prohloubili obsah volných tréninků, které slouží především k plnění dodatečných výzev, za jejichž dokončení získáváte důležité vývojové body. Ty následně proměníte v konkrétní vylepšení monopostu, které mají na rozdíl od kosmetických doplňků opravdu smysl. Při samotných závodech poté hraje prim především správa pneumatik. Právě nešetrné zacházení s pomyslným černým zlatem může dobře rozjetý závod snadno zkazit. Po vzoru reálného šampionát se musíte starat také palivo, systém DRS a rekuperaci. Důležitou součástí hry jsou rovněž zastávky v boxech a s nimi spojená volba strategie. V tomto směru je hra při realističtějším nastavení v maximální možné míře věrná reálné formuli 1, což její fanoušci bezesporu ocení.

Velice dobrý dojem ze samotných závodů a skladby závodního víkendu doplňuje také povedená umělá inteligence. Vývojářům se podařilo najít dobrý mix mezi agresivitou a férovostí počítačem ovládaných protivníků, s čímž celá řada závodních her dodnes bojuje. V Codies se ale i tak rozhodli zážitek ze závodů ještě více okořenit náhodnými výzvami, které dostáváte v jejich průběhu od závodního inženýra. V požadovaném času musíte například snížit teplotu motoru, vyhnout se poškození nebo ušetřit požadované množství paliva. Ačkoli to může působit jako zajímavé zpestření, tak bych se bez tohoto náhodného elementu klidně obešel. Výzvy totiž často nedávají příliš smysl a zbytečně devalvují jinak realistické zpracování závodů. Ačkoli mi tedy jejich přítomnost nijak výrazně nevadí, tak bych uvítal jejich chytřejší implementaci, která bude lépe odpovídat realitě a skutečnému dění na trati.

Další povedená evoluce

Z pohledu audiovizuální stránky série prochází postupnou evolucí. I letošní díl ale nadále běží na osvědčeném interním enginu s názvem Ego, kterého se vývojáři drží už 15 let. Hra přesto vypadá o poznání lépe než například sesterská série EA Sports WRC, kterou pohání populární Unreal Engine. V rámci inovací stojí za pozornost vylepšené obličeje jednotlivých jezdců, které po řadě let mají opravdu blízko ke své reálné předloze. Dále si zaslouží zmínku grafické vylepšení celkem pěti tratí (Silverstone, Spa-Francorchamps, Džidda a Lusail). Jinak ale hra samozřejmě nabízí kompletní soupisku okruhů z aktuální sezóny, která čítá přesně 24 tratí.

Některé hráče bezesporu zamrzí absence příběhového režimu.

Pochvalu si zaslouží také celková prezentace, která vychází z reálných televizních přenosů. I v tomto směru tedy vývojáři nabízí fanouškům skutečné F1 ukázkový servis. Po technické stránce tedy hře není v zásadě co vytknout. Přestože se jedná o mezigenerační titul, který navíc běží na starším interním enginu, tak hra z hlediska audiovizuální grafiky a prezentace rozhodně nezklame. Testovaná verze pro konzoli PlayStation 5 navíc netrpí žádnými obtížemi ani ze stran optimalizace.

F1 24 v součtu nijak výrazně nevybočuje z dlouhodobého směřování série. Vývojáři ale navzdory omezenému času na vývoj dokázali přinést několik zajímavých novinek a inovací. Pochválit musím především opravdu rozsáhlý kariérní režim, u kterého bez problémů utopíte minimálně několik desítek hodin. Osobně mi sedly také změny na poli jízdního modelu, který přináší ideální kombinaci mezi výzvou a přístupností. Hra nezklame ani na poli grafiky a prezentace. Při zpracování samotných závodů se autoři snažili maximálně držet pravidel a podoby reálných závodů, ve kterých hraje prim správa pneumatik a strategie.

Kromě samotných závodů byly ještě více rozšířeny prvky managementu, které z F1 24 dělají něco víc, než jen standardní závodní hru. Přes všechny pozitiva se nejedná o zážitek bez chyb. Některé hráče bezesporu zamrzí absence příběhového režimu, který se zřejmě vrátí až příští rok. Fanoušci reálných závodů budou muset opět zkousnout jednoznačné upozadění juniorských sérií. Osobně bych tento obsah hned vyměnil za nepříliš záživně postavený F1 World, který s výjimkou online závodů nabízí poměrně nesourodou směsici aktivit a výzev, jež se skutečnou F1 nemají příliš společného. Tyto výtky ale nic nemění na tom, že se v současnosti jedná jedny z nejlepších licencovaných závodů na trhu, které mají potenciál oslovit nejen fanoušky reálné formule 1.

F1 22

Nový ročník série F1 se chlubí výborným kariérním režimem, vylepšeným jízdním modelem a povedenou audiovizuální stránkou. Na poli licencovaných závodních her se jedná o jeden z obsahově nejnabitějších titulů, který nad rámec samotných závodů přináší také propracované prvky managementu. Výrazněji zamrzí pouze absence příběhového režimu, upozadění juniorských šampionátů a nesourodý režim F1 World.

Zábavný a zároveň propracovaný jízdní model
Rozsáhlé možnosti na poli asistentů a volby obtížnosti
Pohodlné ovládání na ovladači i volantu