Andor – deskovka
Speciály Článek Andor – deskovka

Andor – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

1
Platformy pkgsrc Desková hra

Hranice Andoru ohrožují temné síly a pouze čtveřice hrdinů může království pomoci.

Reklama

Ze sousedního Německa k nám proudí velké množství deskovek a právě na jednu z nich se dnes podrobně podíváme. Celým názvem Dobrodružné legendy Andor vyšly již v roce 2012, ale stále se těší velké přízni mezi všemi RPG pozitivními jedinci, kteří neváhají spočinout u herní desky několik hodin. Proto se nemůžeme divit, že tuzemský distributor Albi se rozhodl k výrobě již třetího vydání kooperačního autorského počinu Michaela Menzela, který se věnuje soustavnému doplňování dalších příběhů oblíbeného světa. Má v dnešní konkurenci stále své místo?

Život v ohrožení

Říše Andoru skomírá. Její hranice odolávají náporům hord zrůdných nepřátel, král Brandur se na svém hradě Rietburg potýká s neznámou chorobou a místní sedláci se připravují na další kruté rány osudu. Naštěstí se princi Thoraldovi daří přesvědčit čtveřici hrdinů, kteří mohou ošemetnou situaci v království zlomit. Přestože se udatní bohatýři liší svým původem, ve prospěch ohrožené země spojí své síly. Očekávat můžete klasické složení postav – rytíř, čaroděj, lučištník evokující elfy a trpaslík. Každou z postav můžete vybírat v ženské nebo mužské alternaci, takže nebudete mít problém sžít se se svým vyvoleným charakterem.

Zážitek z Andoru si totiž budete vytvářet sami. Základní kulisy příběhu jsou dány kartami legend, jež si na začátku hry připravíte do předem definovaného balíčku (dokonce si budete moci vybrat mezi lehčí a těžší obtížností), který postupně odhaluje dějové zvraty a staví hrdinům nové a většinou čím dál těžší překážky. Zbytek atmosféry již dotváří v nádherně ilustrovaných kulisách samotní hráči (pokud je mezi nimi fanda pen & paper her, dokreslující příběhy postav, může zážitek ze hry mohutně eskalovat k nejlepším okamžikům D&D her).

Jednotlivé scénáře doporučujeme vybírat postupně. S každou další legendou přichází nové mechaniky a pozměněné podmínky, jež vás postupně naučí všechna pravidla. První příběh je ve své podstatě tutoriálem, v němž si vyzkoušíte základní principy. Opravdovou jízdou jsou až události druhého až pátého balíčku. Během nich budete řešit problémy okolo hradu Rietburg, propracujete se do zakouřených dolů (druhá strana herního plánu), abyste nakonec čelili oheň dštícímu drakovi.

Bohužel se po absolvování všech dobrodružství dostaví zklamání z pokoření hry, protože jednotlivé příběhy už budou odhaleny. Naštěstí se nabízí možnost vymyslet si vlastní zápletku (kde je důležitý ten kamarád s velkou představivostí) nebo se vrhnout na internet, kde najdete řadu sad od fanoušků. Znovuhratelnost naštěstí podporuje balíček náhodných událostí, které s každým absolvováním scénáře mírně pozmění průběh a tím samozřejmě klade na hrdiny jiné nároky.

Každý příběh se odehrává v cyklech, zastoupených sedmihodinovými dny. Každý pohyb po mapě nebo jedno kolo souboje ukousne z pevně daného intervalu jednu hodinu. Hráči si tak musí pečlivě rozmyslet, co budou během svého vyměřeného času činit. Mohou obětovat také část své vůle (ovlivňuje v soubojích počet kostek, jež má hrdina k dispozici), aby pohyb slunce ještě přibrzdili. Nakonec však musí všechny charaktery ukončit svůj tah a mohou se obávat všeho, co jim krutý osud přichystá.

Nejdříve se otočí a vyhodnotí jedna z karet balíčku událostí. Některé přináší zajímavou nabídku, jiné uklidnění situace po tuhých bojích, ale skrývají se mezi nimi i další těžké překážky v cestě za splněním úkolu. Následně se dají do pohybu všechny zrůdy v Andoru na základě jednoduchého, ale velmi funkčního principu. Díky tomu se vždy můžete připravit na pochod nepřátel a naplánovat účinnou obranu. Nakonec se doplní zásoby hrdinů a voda ve studních, aby se po liště průběhu legendy posunula bílá figurka vypravěče o další políčko vpřed.

Kvarteto do nepohody

Pojďme se nyní podívat, s kým se budeme prohánět po androských polích a lesích. Moje první volba padla na kouzelníka ze severu Lipharda (v ženském provedení Eara), který sice bojuje pouze s jednou kostkou, ale může ji otáčet na protější stranu s vyšší hodnotou (nejen sobě, ale také spolubojovníkům v jedné bitvě), což je v soubojích dost výhodné (o principu souboje níže). Také lučištník Pasco z Bdělého lesa (resp. lučištnice Chada) umí potrápit příšery, protože je může ostřelovat ze sousedního pole mapy, ale musí vrhat kostky popořadě a riskovat horší hody. Válečník Thorin z Rietské země (bojovnice Mairen) umí doplňovat své body vůle efektivněji než jeho přátelé, zatímco trpaslík Kram z Hlubokého Dolu (v ženské verzi Bait) umí usmlouvat slevu u obchodníka.

Žádná RPG hra by se neobešla bez pořádné výbavy bojovníků s výjimečnými vlastnostmi. Takže si za mince nalezené u mrtvol příšer či v ruinách království můžete nakoupit obranný štít, luk na útoky z dálky, sokola schopného přenášet výbavu od jiných hrdinů či helmu poskytující výhodu v boji (součet stejných hodnot na kostkách). Odhalovat neznámá tajemství v mlze můžete díky dalekohledu, únavu z cest redukovat vodou z měchu a posílení v šarvátkách přináší kouzelný lektvar od čarodějnice či léčivé byliny. Všechny předměty si postupně umisťujete na příslušná políčka svého inventáře, takže máte okamžitý přehled o tom, zda můžete zakoupit další, či budete muset některý odložit.

Počet kouzelných artefaktů však nezaručuje úspěch v boji, protože jako v každém dobrodružném deskovém zážitku, štěstí má v Andoru nezastupitelnou roli. Hody kostkou určují osudy vašich hrdinů, protože střety jsou založeny na porovnávání hodnot rivalů. Každý hrdina má svou sílu, která se přičítá k nejvyšší hodnotě na kostkách, jejichž počet je odvozen od vůle postavy. Stejnými vlastnostmi, které jsou přehledně zobrazeny na hracím plánu, disponují zrůdy invazivní armády – slabší gorové, hbitější skralové, mohutní trollové a nebezpeční wardraci. Pokud hodnota vašich kostek, s bonusem vlastností postavy a artefaktů, převyšuje součet zrůd, rozdíl se odečte z vůle protivníka. V opačném případě utržíte zranění vy.

Souboje jsou velmi jednoduché, ale řada modifikátorů z nich dělá dynamicky se vyvíjející záležitost, napínavou do samotného konce. Přesto se střetům budete snažit spíše vyhýbat, protože každý poražený nepřítel znamená posun vypravěče ve formě již zmíněné bílé figurky směrem k poslední události. Když tam dorazí a vy nebude mít splněný primární úkol, můžete partii rozehrát znovu. Nakonec se z kooperativního zážitku stanou velké šachy, během nichž budete přemítat se spoluhráči nad každým tahem postavy. Zážitek může zkazit jeden diktátor u stolu, který se bude snažit všem vnutit svou představu o dalším postupu. Ostatní hráči se tak stanou pouhými loutkami a úroveň herního zážitku klesá (vzkaz všem deskovkovým diktátorům – „Hrajte sami!“).

Do posledního detailu

Dobrodružné legendy Andor si sebou nesou dědictví německých her, a to platí nejen ve stolních, ale také počítačových hrách. Herní mapa, pomocné desky, postavy hrdinů i příšer a ostatní části jsou vypracovány s pečlivým smyslem pro detail. Můžete se kochat takovými maličkostmi jako oboustranné žetony figurek, poskládaná věž či pompézní drak složený ze dvou částí.

Druhým typickým znakem je obrovské množství jednotlivých komponent. V případě, že rádi vylupkáváte dílky z nově rozbalených deskovek, čekají vás hotové žně. Na šesti kartonových arších najdete téměř 150 žetonů, čekajících na své osvobození. Postavy mají svůj barevně odlišený podstavec a igelitových pytlíčků je dost na to, aby do nich pořádkumilovní hráči vše sklidili. V tomto ohledu není českému distributorovi Albi co vytknout, naopak jej musíme pochválit za povedenou lokalizaci textů na několika desítkách karet příběhů a událostí.

Koupě Andoru se vyplatí především milovníkům rozsáhlých příběhových RPG s nutností spolupracovat s až třemi dalšími hráči. Typickým znakem recenzovaného titulu je především obtížnost volby. Neustále jste atakováni rozhodnutími, mezi nimiž musíte vybírat bez znalosti důsledků, jež se mohou projevit až v pozdějších fázích legend. Osobně mi vadí konstantní časový tlak, protože už od začátku máte pocit, že nestíháte. Jedna chyba se může stát osudnou a musíte rozehrát partii od začátku. Přesto zmíněná mechanika k Andoru neodmyslitelně patří, je podstatnou součástí celého dobrodružství a řadě hráčů bude vyhovovat.

Za cenu necelé tisícovky dostanete titul, který má sice problém s opětovným hraním (protože základní premisu příběhu poznáte po jeho prvním absolvování), ale aktivní komunita zajišťuje přísun nových výzev, což je obrovským přínosem pro fanoušky této deskovky. Navíc se v jednotlivých scénářích projevují karty událostí, přinášející odlišné výzvy s každým novým rozehráním.

Líbí se nám

- silný příběhový RPG zážitek - povedené dějové zvraty - možnost volby obtížnosti - důraz na osudovost volby v každém okamžiku - pohyb příšer - ovlivnitelnost soubojů a redukce náhody - grafické zpracování komponent - silná komunita tvořící nové příběhy

Vadí nám

- časově náročná příprava hry - nebezpečí jednoho hráče diktující postup ostatním u stolu - pořád velká míra náhody (prostě kostky) - pro někoho neustálý časový nátlak

Deskovku Andor koupíte na Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama