Anno 2205 – chudáci letí na Měsíc
Anno 2205 Recenze Anno 2205 – chudáci letí na Měsíc

Anno 2205 – chudáci letí na Měsíc

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

11

Zachrání nás Měsíc?

Reklama

Když se řekne Anno, většině hráčů se asi v mysli vybaví budovatelská strategie zaměřená na kolonizaci neznámých břehů. Série jako taková neměla nikdy stabilní datový postup. Jednotlivé díly skákaly z jednoho letopočtu na druhý a jejich ustálení nastalo až posledním titulem. Ten se překvapivě odehrával v dnech, které nás teprve čekají. Jeho následovník jede na podobné vlně, od předchůdce ho ale dělí přesně 135 let.

Anno 2205 jsme vám před pár týdny do jisté míry již představili v našem preview. Víceméně jsme byli spokojeni. Jediné, co nám scházelo ke štěstí, byl povrch Měsíce a kvalitní technická stránka. Její absence ale není ničím neobvyklým. Možná nás nyní Ubisoft příjemně překvapí.

Hledání řešení

Nové Anno nám ve své kampani prezentuje futuristické lidstvo, které se po překonání ekologické krize snaží vybudovat funkční společnost nezávislou na fosilních palivech. Na této cestě osvěty ho vedou gigantické společnosti, které si daly za úkol nalezení nového zdroje energie. Před dosažením svého cíle musí ale lidstvo nejprve znovu osídlit svůj domovský svět, který se po ekologické krizi změnil k nepoznání. V tomto nelehkém úkolu mu pomůžete vy a vaše malá korporace.

Podobně jako v předchozím Anno i zde začínáte svou budovatelskou odyseu na palubě lodi, s kterou připlujete k jednomu z neosídlených ostrovů. Ten se po vystavění doků stane základním kamenem vaší společnosti, která jeho povrch rychle zastaví továrnami, domy, cestami a doly.

Stavba budov jako taková má v Anno 2205 vcelku hořký nádech. Prakticky nic se zde nedá postavit špatně, a když už se náhodou něco nezadaří, nepřichází žádná penalizace. Prostě to jen rozbijete a následně přemístíte na jiné místo bez ztráty jediného kusu stavebního materiálu. Díky absenci postihu se ztrácí prvek stratéga budujícího svou říši s láskou a dlouhodobým plánováním, jenž byl pro tento žánr tak zásadní.

Chléb a hry

Extrémně zjednodušenou stavbu se autoři snaží kompenzovat vcelku povedeným vývojem společnosti. Ta má zpočátku jen dělnickou třídu, která se spokojí s málem. Expanze do města ale přiláká nové exempláře, které budou vyžadovat trošku jiný typ zacházení než základní pracanti. Nejnáročnější skupinou jsou asi investoři, kteří se neobejdou bez nejmodernějších technických vymožeností. Civilizaci jako celek spojuje trojlístek potřeb. K bezproblémovému fungování potřebuje jídlo, vodu a zábavu. Pokud se vám podaří splnit tyto tři základní požadavky, máte z části vyhráno.

„Stavba měst se v počáteční lokaci brzo ohraje. Naštěstí má Anno 2205 v rukávu jeden trumf. Tím jsou další dvě klimatické zóny.“

První základní potřeba se dá v elementárních fázích hry utišit i miskou rýže. Některým ale stačit nebude a tak se budete muset dát do přípravy luxusního jídla. Jeho výroba je na rozdíl od misky rýže o něco náročnější. Podobně jsou na tom i nápoje. Voda postačí maximálně žíznivému, ostatní si budou chtít chřtán nalévat něčím kvalitnějším. Nejsnadněji se asi plní touha po zábavě. Prakticky stačí jen postavit centrum a následně do něj navést dostatečné množství proudu. Pokud ho nemáte, problém je na světě.

Čím víc bude vaše civilizace expandovat, tím zásadnější pro vás elektrický proud bude. Každá z industriálních budov si totiž ke svému chodu bere určité procento ze sítě. Pokud si nebudete hlídat spotřebu, jednou se může stát, že se vám některé stavby odpojí a jednoduše nebudou fungovat. Osobně jsem měl v počáteční fázi hry obrovské problémy s nedostatky elektřiny. Můj neduh vyléčil až výlet na Měsíc, který mou žízeň po proudu konečně uhasil.

Klimatická trojka

Stavba měst se v počáteční lokaci brzo ohraje. Naštěstí má Anno 2205 v rukávu jeden trumf. Tím jsou další dvě klimatické zóny. Ty nabízí jak nové lokace, tak i originální budovy a suroviny. Hratelnost jako taková se v nich též mírně mění. Měsíc je kupříkladu neustále ostřelován meteority a tak musíte rychle postavit generátory štítu. Ty vás před padajícími kusy kamene dokáží efektivně ochránit. Arktida naopak disponuje extrémně nízkou teplotou. Osadníci musí v této lokalitě žít blízko továrních budov, jinak je bude trápit chlad.

Krom rozdílných typů počasí, mají jednotlivá pásma i specifické úkoly. Ty se dělí na primární a sekundární. Aktivita v hlavních se bude většinou točit kolem stavby jednoho z civilizačních monumentů, které čekají na to, až je dáte znovu do pořádku. Vedlejší úlohy naneštěstí nejsou ničím originální, ve většině případů se opakují tři variace stále do kolečka. Odměnou za splnění mise budou suroviny či určitý peněžní obnos.

„Bitevní vřavu na svých ostrovech nečekejte. Válka má nyní specifické území, na kterém se odehrává. Krizová zóna je místem, v němž není žádná loď v bezpečí.“

Na aspektu propojených klimatických zón se mi hodně líbí to, že jsou na sobě závislé i ve směru surovin a financí. Nejvíce výdělečná je lokace s mírným klimatem, ta je díky daním finančním tahounem skupiny. Dvě zbývající sekce jsou zde spíše proto, aby zásobovaly ostatní specifickým materiálem. Měsíc je asi nejprodělečnější lokací. Před tím, než se na něj vydáte, je dobré mít našetřený pořádný balík. Vše na něm totiž stojí nemalý peníz. Peněžní náročnost vám ale časem dokáže vynahradit díky fúznímu generátoru, který produkuje obrovské množství energie. Tu následně posíláte do ostatních méně energeticky zdatných kolonií.

Válka je nuda

Při stavění industriálních budov budete mít k dispozici různá rozšíření, která dokáží zvýšit produktivitu jednotlivých zařízení. K jejich nákupu budete ale krom peněz potřebovat ještě speciální suroviny, které nikde nevytěžíte. Pro jejich získání budete muset plnit stereotypní úkoly. Pokud vás to přestane bavit, můžete se vydat na moře plné pirátů, kde se raritní materiály dají též získat.

„Chudost hry jako taková je hodně citelná, díky ní se zábava rychle mění ve stereotyp, který není ani dostatečně optimalizován.“

Bitevní vřavu na svých ostrovech nečekejte. Válka má nyní specifické území, na kterém se odehrává. Krizová zóna je místem, v němž není žádná loď v bezpečí. Naštěstí se v ní většinou budete plavit ve slušné přesile, takže vás jen tak někdo neohrozí. Mimo to mají vaše lodě ještě paletu speciálních schopností, díky kterým se můžou opravit či posílit.

Souboje s umělou inteligencí jsou nudné. Mimo to se mapy stále opakují, takže i kdyby vás bitvy na moři náhodou bavily, po pár opáčkách stejně přijde moment, kdy jich budete mít plné zuby. Škoda, že hra nemá osobitější soubojový systém, který by dokázal zaujmout na delší dobu.

Zase ten Ubisoft

Chod Anno 2205 je v počátečních fázích plynulý. Postupem času se začne pomalu ale jistě zadrhávat. Pokud budete mít trošku větší zástavu, můžete se dočkat i slušných pádů fps. Počet snímků se pohybuje někde mezi 30-60. Jelikož již uplynul asi měsíc od vydání, čekal bych trošku vyladěnější titul. Takto by AAA dílo jet rozhodně nemělo.

Krom nekvalitní optimalizace, mě ještě nepříjemně překvapila celková chudost Anno 2205. Na rozdíl od předchozích dílů je nové Anno hodně osekané. Díky absenci výrazného obsahu mi průchod hrou trval asi 11-13 hodin. Po dosažení cíle jsem už neměl prakticky žádný důvod dál hrát.

Je to Anno?

Nové Anno 2205 se vůbec nepovedlo. Celek v praxi podpírá jen grafická stránka spolu s klimatickými zónami. Ostatní aspekty jsou na tom žalostně. Chudost hry jako taková je hodně citelná, díky ní se zábava rychle mění ve stereotyp, který není ani dostatečně optimalizován. Tvůrci promarnili velkou část potenciálu, jenž jim byl servírován na zlatém podnose. Místo plnohodnotného díla tu máme ořezaný nedodělek čekající na DLC.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

Anno 2205

Verdikt

Nový díl slavné série Anno se moc nevydařil. Jako celek nabízí minimální počet inovací. Krom toho, byl značně osekán, takže se brzy po zapnutí dostavuje stereotyp. Za kvalitního následovníka se rozhodně považovat nedá.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

grafická stránka
klimatické zóny a jejich propojení
extrémní osekanost
nevydařená optimalizace
rychle nastupující stereotyp
jednoduchá stavba budov
nezáživné PvE
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama