Arma 3: Contact – fotografie z Livonie
Preview Článek Arma 3: Contact – fotografie z Livonie

Arma 3: Contact – fotografie z Livonie

Martin Cvrček

Martin Cvrček

11
Platformy Windows PC

Po Altisu, Maldenu a souostroví Tanoa přichází do Army 3 další mapa, Livonia.

Reklama

Studio Bohemia Interactive nedávno překvapilo řadu hráčů Army 3 oznámením spin-off expanze Contact, která se zaměří na první kontakt s mimozemšťany. Rozšíření, na němž pracují autoři DLC Laws of War z pobočky v Amsterdamu, však nabídne i řadu novinek, které samy o sobě nemají s tématikou mimozemšťanů nic společného. Patří mezi ně i nový terén s názvem Livonia, který představuje postsovětskou zemi mnoha tváří. Úředním jazykem je polština, na světové mapě by se nejspíš nacházela mezi baltskými státy a je založena na topografických datech oblasti jihozápadně od Kroměříže. Na první pohled ale vyzařuje typickou středoevropskou atmosférou, která mě ihned zaujala.

Protože je Livonia už nyní k dispozici ve vývojové verzi Army 3 pro každého, kdo si expanzi předobjednal, při první příležitosti jsem nový terén navštívil, abych zjistil, co může vlastně nabídnout. Během tohoto virtuálního výletu jsem přitom pořídil celou řadu fotografií, které jsem se rozhodl použít pro přiblížení mapy, o níž se již nyní mluví jako o nástupci legendární Černarusi z Army 2 a DayZ. Jedná se skutečně jen o další Černarus, nebo může Livonia nabídnout i něco, co v předešlých oficiálních terénech série Arma nenajdeme?

Od města k městu

Na území Livonie se nachází nemalé množství měst a vesnic, které se liší nejen rozlohou a strukturou, ale třeba i terénem, v němž jsou vystavěny. Veteráni Army 2 a DayZ si také mohou snadno všimnout značného množství budov převzatých z Černarusi, jež už na první pohled tvoří naprostou většinu obytných objektů v každém městě či vesničce. Díky terénu, objektům z jiných map série Arma a některým vlastním stavbám, třeba kostelům, se však přesto nezřídka daří eliminovat pocit, že jste v Černarusi. Kromě toho je třeba mít na paměti, že v DayZ byla klasická postsovětská země podstatně rozšířena a pozměněna, takže jestli jste ji navštívili jen v Armě 2, v případě řady budov nejspíš ani nepoznáte, že byly původně vytvořeny právě pro DayZ.

Sbohem armádo

Dobrá zpráva je, že interiér značné části budov je alespoň zčásti přístupný. Špatná zpráva ale je, že i tentokrát v něm takřka nikdy nenajdete žádný nábytek. Vybavení je zkrátka i nadále čistě v kompetenci autorů misí, které se na mapě Livonie odehrávají, což ale neznamená, že není možné na určitých místech narazit na zajímavé interiéry, jak dokazuje třeba opuštěná radarová základna. Ta snadno zaujme i při pohledu zvenku, je to ale právě zdevastovaný vnitřek budovy, na jejímž vrcholu se nachází obří radar, díky němuž se mi toto místo ihned zarylo do paměti. Na takových místech si člověk až příliš snadno vzpomene třeba na sérii S.T.A.L.K.E.R.

Vodácký sen

Kdybych měl určit jeden jediný prvek, který odlišuje Livonii od Černarusi, byly by to nepochybně vodní toky. Snahy o implementaci řek do oficiálních terénů série Arma jsme tu už měli, stačí si vzpomenout na DLC Army of the Czech Republic pro Armu 2 či na mapu Weferlingen, která je součástí nedávno vydaného Creator DLC Global Mobilization – Cold War Germany. Tvůrci Livonie však dokázali s vodou vykouzlit něco mnohem přesvědčivějšího a svéráznějšího. Výsledkem je řeka, kterou doplňují nejen rybníky, ale i mokřady, které občas připomínají spíše Floridu nebo svět Zaklínače. Nikdy jsem neměl pocit, že by byly lodě v Armě 3 ve větší míře využívány k něčemu jinému než k přesunu z bodu A do bodu B, ale věřím, že díky proměnlivým a různě se kroutícím a propojeným vodním tokům Livonie by se na nich dal postavit nejeden zajímavý scénář.

Lesní moudrost

Zatímco severní část Livonie patří řece a kolem ní vystavěným městům a vesnicím, na jihu dominují husté listnaté i jehličnaté lesy. Člověk by řekl, že naházet na určitou plochu tunu stromů a vytvořit tak les dokáže každý Franta, ale to samozřejmě nestačí. Člověk musí mít pocit, že se pohybuje ve skutečném lese, který vznikl přirozenou cestou, a Livonia ten pocit rozhodně dokáže navodit. Přechod jednotlivých typů lesů mi zpravidla připadal dost přirozený, na každém kroku lze zakopnout o zarostlé kameny, ztrouchnivělé pařezy či popadané a uschlé stromy, stejně tak je radost běhat po různých mýtinách nebo vykácených svazích. Nejen díky nim není problém narazit na pozůstatky lidské aktivity, díky čemuž jsou livonijské lesy ještě uvěřitelnější.

Patroly a přesuny pod korunami stromů jsou v sérii Arma tradicí už od dob Operace Flashpoint a já jsem přesvědčený, že i zde bude pro tuto klasickou aktivitu víc než dost řádného prostoru. A nejen pro ni. S ohledem na ústřední téma expanze Contact a oblibu starých dílů seriálu Simpsonovi už jen čekám na to, až nám nějaký šikovný modder přinese mír a zpracuje v lesích Livonie nezapomenutelný díl parodující Akta X. Leonard Neemoy vám přeje dobrou noc.

Venkovská idyla

Když lesy opustíte, zpravidla se ihned ocitnete na širokých loukách a polích Livonie, které každému snadno připomenou, že tahle mapa o rozloze 163 kilometrů čtverečních vážně není žádný prcek. I přes zdánlivou jednotvárnost a romantickou idylku víceméně českého venkova však není problém narazit na celou řadu orientačních bodů, jež snadno pomohou při rychlém přesunu nebo při nedostupnosti pořádné mapy. Napříč terénem se kromě řeky táhne i železnice s několika přejezdy, které si přímo říkají o využití pro scénář s přepadením konvoje, při důkladnějším rozhlížení si lze všimnout i svéráznějších objektů, třeba větrného mlýna. Nijak neobvyklé nejsou ani různé farmy, samoty a hospodářská družstva. Na loukách lze navíc narazit na němé svědky minulosti, tedy opuštěné bunkry, s jejichž pomocí se dá nepochybně také vytvořit řada pořádných bitevních scénářů.

Devastace a známky minulosti

Bunkry však nejsou jediným náznakem skutečnosti, že minulost Livonie nebyla asi úplně nejrůžovější. Jedna celá oblast svědčí o rozsáhlé devastaci, o jejíž konkrétní příčině se zatím můžeme jen dohadovat, ačkoliv popisky při načítání terénu by možná mohly poskytnout nějaké vodítko. Nechci hned tvrdit, že se zdá, jako kdyby část Livonie zasáhla atomová bomba, faktem ale zůstává, že hned několik vesnic můžete najít v desolátním stavu. O rozpadající se budovy tu zkrátka není nouze, přičemž kromě lidských sídel lze narazit třeba na opuštěné a rozpadající se letiště. I v té zkáze lze však občas pozorovat určitou krásu. Zvlášť když spatříte klasický vrak staré škodovky, bez něhož by prostě Arma 3 nikdy nemohla fungovat. Nejde přitom o jediný odkaz Livonie na takříkajíc československou minulost (a na starší díly série Arma), stačí se podívat na libovolnou autobusovou zastávku.

Courání po kopcích

Ačkoliv to tak na některých fotografiích nemusí vypadat, Livonia je poměrně kopcovitý terén, přičemž vrcholky těch kopců kromě hustého zalesnění sem tam nabídnou i nějakou zajímavou stavbu či orientační bod. Už jsem zmínil opuštěnou radarovou základnu, dostatečně výkonní turisté však mohou narazit i na nejednu rozhlednu, která nabízí pořádný výhled do širokého okolí. Milovníky dávné historie pak nepochybně potěší zřícenina hradu, která se pyšní zejména místností dost připomínající vězení. Ačkoliv věřím, že hráči Army nejsou takoví sadisté jako mnozí přeživší v DayZ, dovedu si představit, že prosté kamenné vězení na tak odlehlém místě se bude nejen v multiplayeru dost hodit.

Noční život

Livonia je na pohled krásná země s úchvatnou atmosférou, a to nejen ve dne. Ani v noci nevypadá věru zle, hlavně díky pouličnímu osvětlení, které dokáže skvěle podtrhnout osobitý půvab zdejších kostelů s freskami na průčelí či budov převzatých z DayZ. A pokud se v té tmě náhodou ztratíte, můžete se orientovat podle věčného červeného svitu majestátních věží. Příznivci plížení pod rouškou tmy, pozorování hvězd a nočních bitev ve městech si tak nepochybně přijdou na své.

Shrnutí

Vše nasvědčuje tomu, že v Bohemia Interactive opravdu vzniká nástupce Černarusi, ale přesto si myslím, že není úplně fér hovořit o Livonii jen jako o Černarusi 2.0. Podobnosti jsou nezpochybnitelné, hlavně díky celé řadě objektů převzatých z DayZ, ale přesto nový terén nabízí dostatek svérázných prvků, které ho od předchůdců dostatečně odlišují, ať už jde o dosud nejzajímavější oficiální práci s vodou, jakou lze v sérii Arma spatřit, některé vlastní objekty, viditelně zdevastovanou oblast či lesy s mnoha známkami těžby a zpracování dřeva. Nemluvě o atmosféře, která je i díky osvětlení přeci jen trochu odlišná od Černarusi nebo třeba podobně laděného severního Sahrani z Army: Armed Assault.

Je zjevné, že vývojáře čeká ještě nějaká práce, protože při procházkách napříč Livonií lze narazit na různé drobné nedostatky, třeba prolínání některých objektů či neviditelné nerovnosti na silnici, které dokážou už tak divoké fyzice hry ještě víc zamotat hlavu. Optimalizace má jako obvykle nemalé mouchy a někdo může také poukázat na to, že Livonia vůbec nevypadá jako moderní země. Nezapomínejme na to, že veškerý oficiální obsah Army 3 se odehrává v době kolem roku 2035, ale když navštívíte novou mapu, máte pocit, že jste se ocitli nejpozději v 90. letech nebo v období na přelomu tisíciletí. Vyloženě moderní nebo snad futuristické objekty byste tu zkrátka hledali marně, ale v tomto případě záleží na preferencích každého hráče, protože ne každému koneckonců výchozí časové zasazení Army 3 vyhovuje, takže může Livonia zrovna tak představovat vítanou změnu či návrat ke klasice. V každém případě se nám tu rýsuje další působivý terén, jenž má všechny předpoklady k tomu, aby se mohl zařadit po bok těch nejlepších a nejoblíbenějších map, jaké série Arma v minulosti nabídla.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama