Recenze Arma 3: Contact - přináším vám mír
Recenze Recenze Arma 3: Contact - přináším vám mír

Martin Cvrček

Martin Cvrček

7

Arma 3 se dočkala jednoho z nejzajímavějších a nejsvéráznějších rozšíření.

Když se mě někdo zeptá, jaké DLC pro Armu 3 považuji za nejkvalitnější, vždy odpovím Laws of War. Projekt amsterdamské pobočky Bohemia Interactive si mě díky velmi inteligentnímu pojetí získal víc než jakýkoliv jiný přídavek, možná s výjimkou expanze Apex, která je ale z hlediska rozsahu a množství obsahu přeci jen někde jinde. Teď tu však máme další expanzi, na níž pracovali právě v Amsterdamu, a tak jsem byl navzdory dost zvláštnímu a možná lehce kontroverznímu tématu čerstvého rozšíření dost optimistický. Jak se ale ten optimismus nakonec popasoval s realitou?

Trochu jiný kontakt

Jestli se ptáte, co je tím zvláštním a kontroverzním tématem, odpověď je dost jednoduchá - mimozemšťané. Nebo spíš první kontakt s mimozemšťany. Ten zažijete v nové singleplayerové kampani nazvané První kontakt, přičemž její příběh je zasazen do jakési alternativní časové linie univerza série Arma. Prozrazování jakýchkoliv detailů o příběhu by ale bylo krajně nežádoucí, protože První kontakt dost sází na atmosféru záhad a neznáma a celkově je tajemný jako hrad v Karpatech. Řeknu asi jen tolik, že kdybyste vzali mixér, hodili do něj Armu 3, Blízká setkání třetího druhu, Válku světů, Akta X a první Crysis, vypadne vám Contact.

Rozhodně ale není od věci varovat, abyste od kampaně nečekali plnohodnotnou válku s mimozemšťany a možnost likvidace desítek zelených mužíků. O tom Contact vážně není. Je spíše o tom, jak se s návštěvou cizích bytostí vypořádají lidé, co to mezi nimi způsobí a jak moc nepřátelští chtějí za daných okolností být. Díky tomu vzniká dost střídmý, uzemněný příběh, který má podobně jako Laws of War šanci donutit hráče k zamyšlení nad lidským jednáním, povahou a podstatou ozbrojeného konfliktu. Contact může nabídnout mnoho věcí, ale vývoj událostí ve stylu "Amerika se setká s mimozemšťany, Amerika zničí mimozemšťany, Amerika zvítězí" mezi ně vážně nepatří. Stále se bavíme o sérii Arma, takže čekejte střízlivé a co možná nejvíce autentické pojetí.

Totéž platí o misích, jež samotnou kampaň tvoří, přičemž jsem se snažil splnit a prozkoumat opravdu všechno, co nabízejí, a tak mi jejich dohrání zabralo zhruba 7 hodin. A že k plnění a zkoumání je toho opravdu dost. Každou misi provází nádherná, tísnivá atmosféra neznáma, přičemž leckdy máte solidní svobodu ve vašem konání. V některých případech tak sice máte jeden jasně stanovený cíl, ale jeho dosažení je poměrně neurčité, navíc máte k dispozici ještě hrst volitelných činností nebo ukazatelů k prozkoumání. Vývojáři vám tedy málokdy vysloveně určují styl a směr vašeho konání, proto jsem občas vzpomínal na podobně svobodné ztvárnění misí v kampani původní Army 2. Jen s podstatně menším počtem bugů a s větším množstvím příležitostí najít různé letáky, poznámky a jiné věci ke čtení, díky čemuž se můžete dozvědět více o herním světě či aktuálně plněné misi.

Komunikace i bez tónů Johna Williamse

Náplň misí je navíc dostatečně pestrá a různorodá, kupříkladu klasických ozbrojených potyček není zrovna mnoho. Přesto mají zpravidla jednoho společného jmenovatele, a to je příruční zařízení nazvané spektrální analyzátor. Ten má nejedno využití. Můžete s ním a s jeho dvěma vyměnitelnými anténami zachytávat různé signály, shromažďovat data, komunikovat s... nimi, sledovat různá zařízení, rušit signály a dokonce klamat (lidského) nepřítele. Může se kupříkladu stát, že se dostanete na dohled nepřátel a nechcete bojovat. Žádný problém, stačí vytáhnout spektrální analyzátor, chvilku za pomoci nemalé jazykové výbavy hlavního hrdiny poslouchat rádiovou komunikaci protivníků a pak odvysílat klamný rozkaz, jenž je pošle až někam na Everon. Stejně tak není problém odvysílat šum nebo zvuky rádia hrajícího Smetanovu Vltavu, což je jeden z mnoha milých easter eggů a skvělých detailů, na něž můžete při hraní kampaně narazit.

"Nečekejte plnohodnotnou válku s mimozemšťany a možnost likvidace desítek zelených mužíků. O tom Contact vážně není."

Nejen že je spektrální analyzátor výtečné oživení hratelnosti a propracovaná a po všech směrech autentická hračka s nejedním využitím. Navíc ještě více prohlubuje autentické ztvárnění a svobodnou hratelnost, v níž se můžete sami rozhodnout, jak budete postupovat. Často se tak lze pustit do boje, přičemž je v takovém případě většina potyček obvykle dostatečně přehledná a zvládnutelná, ale také není problém zvolit nebojové řešení formou v podstatě elektronické války. Výjimečně se dokonce dají oba přístupy zkombinovat, třeba když za pomoci analyzátoru hacknete pojízdný dron, který pak sám vystřílí nepřátelskou četu. Škoda že volba bojového nebo nebojového přístupu nemá vliv na vývoj a konec příběhu, ale i tak snadno nabudete dojmu, že vás nikdo nevede za ručičku.

Mimochodem, kampaň je celkově dost bohatá na prvky, s nimiž se ve zbytku Army 3 hned tak nesetkáte. Přehled úkolů najdete na klasickém papíru, mapa je kopií tištěné mapy oblasti, v níž se Contact odehrává, občas můžete přepínat na dost speciální mapy, na obrazovce máte klasický kompas s ukazatelem úkolu a při plnění misí se příležitostně dostanete do takzvaných nepřátelských oblastí, v nichž nemůžete ručně ukládat hru. Automatické ukládání v takových případech probíhá dost často, takže se nebojte, nicméně z tohoto důvodu mi celý koncept nebezpečných oblastí přijde docela zbytečný. I díky tomuhle všemu je každopádně První kontakt dost svérázný zážitek, který navíc umožňuje vyzkoušet některé obsahové novinky, které se neomezují jen na kampaň.

Mimozemská optimalizace

V první řadě jde o miniaturní bezpilotní vozidlo ED, které je tak miniaturní, že ho můžete nosit složené na zádech. Hlavní ale je, že ho ve hře najdete ve dvou různých verzích. Jedna verze se hodí pro případ, kdy chcete cokoliv neznámého, na co narazíte, prozkoumat a třeba z něj odebrat vzorky. Druhá verze je zase vhodnější v situacích, kdy to chcete spolehlivě zabít. V každém případě je miniaturní bezpilotní vozidlo vítaným zpestřením, jež se navíc docela snadno ovládá a i po vizuální stránce jde o robota, který na bojišti přes své nepatrné rozměry vynikne a kterého si s ničím jiným nespletete.

Jen škoda, že jízdu s robůtkem a jakoukoliv jinou činnost v kampani dost kazí optimalizace. Jsem zvyklý na to, že Arma 3 nikdy nebyla po stránce výkonu nejideálnější, stejně tak je faktem, že prostředí jednotlivých misí je málokdy prázdné a o činnosti nezávislé na jednání hráče tu vážně není nouze. Přesto První kontakt v negativním smyslu překonává svou optimalizací jakýkoliv oficiální obsah, s jakým jsem se v souvislosti s Armou 3 kdy setkal. I při snížení všeho na minimum byl zázrak, když se ukazatel snímků za sekundu přehoupnul přes hodnotu 38, nezřídka jsem ale pozoroval spíše rozmezí mezi 24 a 29fps se vzácnými pády k 17fps. A to na sestavě, která se zbytkem hry nemá obvykle výrazné výkonnostní problémy.

Je to vážně škoda, protože jinak bych nejen kampani, ale vlastně i celé expanzi Contact neměl pořádně co vytknout, když pominu několik bugů a příležitostně méně pochopitelnou (ale snadno dostupnou) nápovědu. Takhle tu ale máme tragickou optimalizaci, jež může snadno pokazit jinak výtečný a ojedinělý herní zážitek a v neposlední řadě i vychutnávání kvalitního ozvučení, vyhovujícího dabingu a skvěle padnoucího hudebního doprovodu.

Válka mezi beruškami a muchomůrkami

Nutno podotknout, že mizerná optimalizace se alespoň v mém případě omezovala jen na kampaň, takže na vině většinou není terén, na němž se odehrává. Proti němu nelze říct ani mimozemský popel. Nad postsovětskou zemí s názvem Livonie jsem chrochtal blahem už v nedávném preview, takže pro podrobnější informace bych doporučil tento článek pročíst, přičemž od doby jeho vydání si mapa o rozloze 163 kilometrů čtverečních rozhodně nijak nepohoršila, spíše naopak. Sem tam přibyly různé detaily, například poletující berušky či vrány, prvotní načítání objektů je o poznání rychlejší a z hlediska optimalizace bych samotnou Livonii přirovnal k souostroví Tanoa z expanze Apex.

Stále zůstává faktem, že málokdy vypadá jako moderní země z 30. let tohoto století, což je koneckonců časové zasazení samotné Army 3. Navíc každý, kdo strávil pár hodin v Černarusi v Armě 2 nebo v DayZ, snadno pozná celou řadu převzatých budov a dalších objektů. To jsou ale jen nepatrné vady na kráse jinak nádherného a přirozeného terénu, který se dá díky své rozloze, členitosti, atmosféře a dostatku vlastních prvků, třeba řece, snadno označit za pravou následnici odkazu Černarusi. Kromě toho se Livonie hodí na prakticky libovolný scénář a jakýkoliv styl boje. Podtrženo sečteno, s klidným svědomím a rád ji zařadím mezi ty nejkrásnější a nejpovedenější terény, s jakými jsme se kdy v sérii Arma mohli setkat.

Nečekejte ale, že vám První kontakt umožní procestovat celou Livonii a do detailů ji poznat. Nejde ani tak o to, že za 7 hodin něco takového není dost dobře možné, spíše o to, že příběh omezuje kampaň a její mise jen na určitou oblast, a tak nezbývá než se věnovat návštěvám nové mapy hlavně v multiplayeru (Livonie nabízí vlastní scénáře pro oficiální režimy Combat Patrol, Warlords a Zeus), v uživatelských scénářích a v editoru. V těchto neodmyslitelných složkách Army 3 může dostat dost prostoru třeba druhé nové vozidlo, traktor. Jeho textury možná nejsou úplně nejdetailnější a prozrazují převzetí z Army 2, v ostatních ohledech je však tahle zemědělská klasika dostatečně vylepšená a modernizovaná. Někdy není od věci vykašlat se na válku a prostě jezdit po rozlehlých zlatavých polích Livonie s traktorem, vyhýbat se balíkům sena a opuštěným bunkrům a nic neřešit.

"Livonie se dá díky své rozloze, členitosti, atmosféře a dostatku vlastních prvků, třeba řece, snadno označit za pravou následnici odkazu Černarusi. Kromě toho se hodí na prakticky libovolný scénář a jakýkoliv styl boje."

Konečně brokovnice. A trvalo to jen 6 let

Jestli ale po té válce toužíte, přijdou vám vhod dvě nové frakce. Bez jakýchkoliv spoilerů se dá říct, že v kampani se sice s frakcí LDF a příslušníky ruských Specnaz setkáte, ale nebudete mít moc příležitostí pořádně vyzkoušet s nimi uvedenou výbavu. A tou výbavou myslím hlavně zbraně. Na AK-12, RPK-12 a AKU-12 snad není co pokazit, jedná se zkrátka o naprostou klasiku, byť oceňuji třeba věrné zpracování některých pohyblivých prvků při střelbě. O něco méně tradiční je útočná puška Promet, zvlášť když na ni nasadíte obří hranaté hledí či podvěsnou brokovnici. Ano, po letech do Army 3 konečně zavítala oficiální cestou nějaká brokovnice, přičemž nezůstalo jen u příslušenství Prometu, jak dokazuje zbraň Kozlice. Ta je k dispozici ve standardní i zkrácené variantě, a i když byste raději neměli čekat zážitek ze střelby srovnatelný s DOOMem, přesto si následky zásahu z těsné blízkosti s žádným jiným kvérem nespletete.

Poslední novou zbraní do party je civilní varianta pušky Mk14, na níž asi také nebylo co pokazit. Jedná se zkrátka o vyhovující zbraň, která je spolu s Kozlicí mimo jiné důkazem, že se nová výbava neomezuje jen na LDF a Specnaz. Těm tvůrci rozhodně věnovali velkou pozornost, jak dokazují i různé uniformy, helmy, vesty a další kusy oblečení a výstroje, stejně jako kompletně namluvené protokoly v polštině a ruštině, jejichž kvalitě není co vytknout. Ale není to všechno. Contact tak přináší třeba obleky na CBRN (obrana proti chemickým, biologickým, radiologickým a jaderným hrozbám), respirátory, batohy, civilní oblečení, pásky přes oči, lesní kamufláž pro jednotky NATO, předměty spojené s dekontaminací a elektronickým bojem, případně nové varianty offroadu a náklaďáku HEMTT. Dokonce nechybí ani zářivá alobalová čapka, aby vám mimozemšťané nemohli číst myšlenky.

Dobrá zpráva je, že některé z těchto novinek, zejména kamufláž NATO, civilní oblečení a tuny dekorativních předmětů a objektů prostředí, jsou k dispozici zdarma každému majiteli Army 3. Co je ale důležitější, autoři vlastních scénářů a uživatelé editoru dostali díky Contactu spoustu nových hraček, přičemž i já sám jsem si připadal jako milovník stavebnice LEGO, který naráz a zčásti zdarma dostane ne jednu, ale tak deset nových stavebnic (nutno však podotknout, že LEGO kostka na jednom z okolo se válejících screenshotů není součástí expanze, ale modu Operation Blockhead).

Vítejte v Livonii, domově traktorů a mimozemšťanů

Přitom je jen malé procento toho všeho spojené s tématikou mimozemšťanů. Cokoliv, co s nimi přímo souvisí, standardně ve hře ani nenajdete, nejprve musíte pustit hru přes samostatné tlačítko v launcheru nebo v něm povolit načítání volitelné části rozšíření při běžném spuštění Army 3. Jen mě mrzí, že takřka všechny kostky těch pomyslných stavebnic slouží pouze pro účely dekorací či kompozic. Minimálně tématika CBRN by si určitě zasloužila nějakou aktivnější a obšírnější roli napříč celou hrou a celkově v Contactu nenajdete moc herních mechanik, které mohou snadno opustit hranice singleplayerové kampaně.

Osobně bych každopádně řekl, že je ta kampaň největší lákadlo expanze Contact, protože mi nabídla jeden z nejunikátnějších, nejsvéráznějších, nejatmosferičtějších a hlavně nejzábavnějších singleplayerových zážitků za hodně dlouhou dobu. Jedná se sice o mizerně optimalizovaný zážitek, ale i tak přináší do Army 3 svěží vítr a jsem přesvědčený, že kdo hraje Armu hlavně kvůli singleplayeru, z Contactu bude nadšený. Zvlášť pokud nepohrdne trochou té sci-fi tématiky, k níž je však přistupováno s maximálním respektem a s co možná největší mírou autenticity a uvěřitelnosti. Tudíž platí, že jestli chcete plnohodnotnou válku s mimozemšťany, tady vám svítící a levitující pšenka, s níž můžete komunikovat pomocí rádiových vln, nepokvete.

I ti, které příběhová kampaň nezajímá, si však přijdou na své. Hrst nových zbraní a vozidel rozhodně neurazí, desítky dekorativních objektů a nové kusy výbavy snadno najdou své využití a mapa Livonie má všechny předpoklady k tomu, aby se stala domovem hráčů Army 3 na následujících pár let. Contact zkrátka znamená nejen příležitost zažít první kontakt s mimozemským životem, ale i kontakt s novinkami, jež dávají dohromady jednu z nejzajímavějších expanzí za celou historii série Arma. Proto doporučuji co nejdříve naplánovat cestu do překrásné Livonie, abyste zde mohli psát vlastní historii, která ani zdaleka nemusí být spojená jen s válkou nebo s čímkoliv, co přicestovalo z vesmíru.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.