Budoucnost PlayStationu: Singleplayerové hry, žádný battle royale a v únoru jedna akce
Speciály Článek Budoucnost PlayStationu: Singleplayerové hry, žádný battle royale a v únoru jedna akce

Budoucnost PlayStationu: Singleplayerové hry, žádný battle royale a v únoru jedna akce

Jan Tomanek

Jan Tomanek

41
Platformy PlayStation PlayStation 4

Shawn Layden popisuje svou vizi a vysvětluje absenci Sony na E3.

Reklama

Kdo ten vlak zastaví?

Že se herní průmysl v posledních letech otřásá v základech si všiml snad každý. Změny nejde zastavit, to je jasné. Pokud je to však změna k horšímu, tak je těžké jen přihlížet. Ať už tady mluvíme o začleňování politiky, rasové vyváženosti nebo lenosti vývojářů dodat nám hotový a kvalitní produkt. Ta změna zde bez pochybností proběhla a bohužel proběhla k horšímu.

Podívejme se na dva dokonalé příklady. Začneme s tím více očividným, a to DICE, které spadá pod hlavičku EA. Pokud zapátráme do minulosti, zjistíme, že studio vytvářelo hry s větším odstupem, než je tomu dnes. Zpravidla se jednalo o pauzu dvou let. Byly i výjimky, ale dva roky byly standard.

Všechno to začalo rokem 2015. Tehdy světlo světa spatřily hned dvě hry v průběhu jednoho roku. Ne moc úspěšný Battlefield Hardline (ten dělalo hlavně Visceral Games, ale DICE vypomáhali) a hlavně méně úspěšný Star Wars Battlefront. Určitě si vzpomenete na kritiku Battlefrontu za svou absenci obsahu. Následně to již šlo jen z kopce. Druhý Battlefront si vykopal svůj hrob agresivním systémem loot boxů, který byl nakonec nucen změnit. Lidé jsou opět nespokojení s Battlefield V a nazývají ho reskinem Battlefieldu 1. Nyní však k jádru problému.

Pokud jste jako vývojář vydavatelem nucen chrlit hry jako na běžícím páse, tak jaké inovace, jaké změny, a hlavně jakou kvalitu můžeme od takového titulu čekat? Vývojáři jsou potom hru nuceni vydat nedodělanou a přistoupit i na season pass, kterým plánovaný obsah dodají později.

Druhý příklad je snad ještě horší. Fallout 76. Kdo by o takovém propadáku neslyšel. Zde byla Bethesda svým pánem a starala se jak o vývoj, tak o jeho vydání. Nemluvě o slovech ze strany Todda Howarda, že tohle prostě funguje. Výsledek byl však katastrofa. Nefunkční, prázdná a nudná hra s chybami, které měl už Fallout 4 a zůstaly stále neopraveny. Zde se už však Bethesda nemůže vymlouvat na tlak ze strany vydavatele. Musí sníst, co si upekla a přijmout, že svůj projekt nezvládli a příště si dát víc záležet. Snad si z toho vzali ponaučení a příští The Elder Scrolls bude v dobré formě.

Nemůžeme se tak divit slovům analytika, že se herní průmysl řítí do situace, kdy poprvé za 20 let v tomto odvětví hrozí vážný ekonomický propad.

Sony o svůj trávník pečuje

Tak, trochu delší úvod máme za sebou, ovšem muselo to být zmíněno, jelikož Shawn Layden, bývalý ředitel divize Sony, nám představuje vizi, kterou se Sony bude v budoucnu řídit, aby k těmto situacím nedošlo. Layden má teď na starost studia Sony po celém světě.

U vývoje her na PlayStation dávají jasně najevo, že kvalita je pro ně mnohem důležitější než kvantita. Layden říká, že se vždy snažili být o krok před konkurencí a určovat nové standardy. Nicméně trh s hrami se neustále vyvíjí a musíme brát na zřetel, co nespokojení fanoušci dokáží. Battlefield V se totiž prodává víc než špatně. Nespokojenost hráčů při reakci na vývoj v herním průmyslu zasáhlo i Sony. Navzdory vysokým prodejům (téměř 100 miliónů konzolí PlayStation 4), nebyla Sony schopná během Vánoc vydělat a byla prodělečná. To je v takovém období obzvlášť alarmující.

Laydenova práce spočívá v nalákání lidí na exkluzivity PlayStationu, což se za éru PlayStationu 4 povedlo a budoucnost je stále velmi zářná s tituly jako The Last of Us Part II, Ghost of Tsushima, Death Stranding nebo Days Gone. Všechny tyto tituly si budeme moci vychutnat na stávající generaci. Jistě jste si všimli, že všechny zmíněné hry jsou čistě singleplayerové záležitosti. Sony se totiž stále chce soustředit na silné příběhové exkluzivity. Koneckonců je to právě jedna z věcí, které umí Sony nejlépe.

S obří popularitou her jako Fortnite a obecně žánru battle royale se možná ptáte, jestli si Sony taky nechce ukrojit svůj kus úspěchu. Shawn Layden však říká, že herní scéna nyní obsahuje tolik her se zaměřením na battle royale, že si každý najde tu svou a další tedy nejsou potřeba.

V poslední době, se do herního průmyslu tlačí víc a víc světových značek. Apple ohlásil svou herní streamovací službu a Amazon se taky pustil do vývoje svých her. Herní giganti začínají stále více prozkoumávat možnosti streamovacích služeb. Sony nepochybuje, že s příchodem nových studií musí přijít nové technologie a služby. Sony tohle bere v potaz, ale zároveň si uvědomuje, že doba, kdy budou streamovací služby denním chlebem, je ještě pár let vizí budoucnosti. Navíc s počtem 94 miliónů prodaných kusů PlayStationu 4 má tato generace stále co nabídnout. Zároveň nás však společnost uklidňuje slovy, že celou situaci bedlivě sleduje a rozhodně nechce ztratit krok s dobou.

S příchodem digitálních verzí her se zájem o krabicové verze rapidně snížil. U konzolí to ještě není tak horké, ale vzpomenete si, kdy jste do svého PC naposledy vložili disk? Nebo kolik vašich známých DVD mechaniku vůbec nemá? Před vydáním PlayStationu 4 se diskutovalo o vydávání her pouze digitální cestou. To však Shawn Layden zavrhl se slovy, že ne všude na světě je rychlý a stabilní internet a jako příklad uvedl válečné zóny, kde si lidé objednávají hry na dobírku formou balíku. Konec krabicových verzí, tedy aspoň pro fanoušky PlayStationu, je stále daleko.

A co E3? Má si s čím hrát?

Otázka padla i na oznámení, které mnohé z nás překvapilo - proč Sony vynechá letošní E3? Když se Sony v roce 1995 rozhodla převzít hry z CESu, což je největší světový trh spotřební elektroniky, tak E3 fungovala na dvou aspektech. Zaprvé sloužila jako nabídka obchodníkům a za druhé jako zdroj informací pro novináře. Nyní má však Sony vlastní akci v únoru, Destination PlayStation, kde zve všechny zákazníky třetích stran. Tu navíc dělí od E3 pouhé čtyři měsíce. Za takovou dobu zkrátka nemá společnost dostatek novinek, aby uspokojila jak spolupracující firmy, tak novináře. Layden tak vysvětluje, že jim odpadly dva hlavní důvody, proč se E3 zúčastnit

E3 se tak stala obchodní akcí, která však pro Sony v otázce obchodu nic nenabízí. Doba se změnila a novináři mají dnes nonstop přístup k internetu, což v minulosti nebylo možné a odhalení novinek na E3 bylo tehdy protkáno napětím. Shawn Layden dále vysvětluje, že pokud chtějí dělat dobré a kvalitní hry, vyžaduje to čas. To znamená méně titulů za delší časový úsek, což jen dál podporuje myšlenku vynechání E3.

Layden by si přál, aby se E3 změnila v jakýsi festival, kde se budou hry oslavovat ve své podstatě, a ne jako obchodní záležitost, jak je tomu doteď. Měla by více sloužit herním fanouškům, a ne pouze herním vydavatelům a vývojářům. Při této příležitosti vzpomenul Gamescom, ten se koná vždy v srpnu v Kolíně nad Rýnem a je více nakloněn samotným hráčům.

Jak uzavřít dnešní článek? Destination PlayStation je akce určena zejména pro third-party firmy, které se Sony spolupracují. V takovém případě lze mluvit o vývojářích, které Sony nevlastní, stejně tak o vydavatelích a neposlední řadě o obchodnících, kteří prodávají jejich hry. Možná se dočkáme dat vydání očekávaných PlayStation 4 exkluzivit, ale zároveň mohou tyhle a další informace zůstat ještě nějaký čas pod pokličkou.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama