Catan: Říše Inků – deskovka
Speciály Článek Catan: Říše Inků – deskovka

Catan: Říše Inků – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

3
Platformy pkgsrc Desková hra

Postarejte se o vzestup jihoamerické indiánské civilizace před jejím zničením Španěly.

Reklama

Tématika rozvoje iberoamerických kultur se do deskových her již několikrát podívala (např. Tzolk´in), takže se nelze divit, že lákání podlehla také značka Catan, která v posledních letech roubuje své návykové a oblíbené principy do zajímavých prostředí. Naposledy jsme se spolu vydali za Noční hlídkou z Her o trůny, dnes navštívíme teplejší končiny. Jižní Amerika nás v zimním čase láká svou exotikou a teplejším podnebím. Takže neváhejte a nahlédněte s námi pod víko krabice Catan: Říše Inků.

Základy se nemění

Osadníci z Catanu jsou tu s námi už od roku 1995 a stále se řadí mezi nejpopulárnější rodinné hry deskoherního nebe. Velmi snadný princip budování vlastní říše pomocí kostek, slušná míra taktizování a možnost (nutnost) škodit spoluhráčům nabízí zajímavý mix, který pochopí hráči každého věku. Tvůrci Klaus a Benjamin Teuberovi by tedy byli blázni, kdyby do zavedeného konceptu významně zasahovali, takže v Říši Inků najdete klasické skládání hexagonových dílků, aby vznikla nezalidněná krajina, jíž se svými osadníky vytrhnete z lůna přírody a přetvoříte ve vlastní civilizaci.

Každý dílek přináší suroviny nutné ke stavbě vesnice a měst, které navzájem propojují cesty. U jednotlivých oblastí se na vás směje číslo rozhodující o sklizni. Na začátku tahu jednotlivého hráče vrhne tento šťastlivec kostkami, jejichž součtem získáme hodnotu polí, na jejichž hranici dojde ke sběru surovin. Tradiční dřevo, kámen a ruda zůstávají, vždyť se jedná o osadníky celého světa vyhledávanou trojici zdrojů, ale Říše Inků samozřejmě přináší jihoamerické reálie. Místo tradičních ovcí se tak budou po stráních prohánět alpaky a pěstování bude patřit bramborám. Cennými komoditami, sloužící k výměně nezbytných surovin či akčních karet, se stávají koka, peří a ryby.

Nesmíme zapomenout ani na zloděje, který dokáže při hodu sedmičky krást suroviny hrabavým hráčům. Při držení více než sedmi karet se tak musí poloviny vzdát, krást ještě další karty sousedům a navíc blokuje některé z produkčních políček. Podobnou funkcí jako zloděj disponují bojovníci, jež můžete zahrát jako svou akční kartu. Přepadávání sousedních indiánských vesnic se tak stane vítaným způsobem k vlastnímu obohacení. Pokročilejší akční karty vám umožní brát suroviny ze společného banku, stavět rychleji cest či vytvořit monopol na určitý druh surovin nebo zboží, jež vám musí hráči ihned odevzdat.

Vzestup a úpadek kmene jako na houpačce

Jestli se o jihoamerické reálie zajímáte více, tak jistě víte, že vzestupy a pády jednotlivých civilizací následovaly v rychlém sledu. Ostatně almanach přiložený v krabici dnes recenzované deskovky vás o tom přesvědčí řadou zajímavých informací obohacujících váš herní zážitek. Z historických reálií si vzali inspiraci tvůrci hry a obohatili jimi Catan: Říše Inků. Po výstavbě určitého množství měst dosáhnete aktuálního vrcholu civilizace, což předesílá pád vašeho kmene. Vesnice a města zarostou houštinami a zapomene se na ně. Ztracená sídla ovšem stále poskytují svému majiteli cenné suroviny, ale pouze do té doby, než se jich zmocní někdo jiný.

Chápete správně, Catan: Říše Inků vám umožní krást města, jež vám padnou do oka. V případě, že narazíte svými cestičkami na liánami prorostlou usedlost, můžete ji přestavět a zapojit do své říše. Takže se vlastně budete snažit dosáhnout co nejrychleji vrcholu civilizace a zároveň se třást, aby se k vašemu městu nedostal někdo dřív, než jej stihnete sami přebudovat. Díky této sympatické mechanice, která se mně osobně hodně zamlouvá, tak i hráči, kteří jsou v některé fázi hry pozadu, mohou stále doufat ve vítězství, protože se mohou dostat k silným polím ve fázi úpadku ostatních.

Vítězen partie se stává osadník, který se dopracuje k třetímu vrcholu civilizace jako první. Stane se tak vládcem všech Inků do příjezdu španělských dobyvatelů, kteří se s místním obyvatelstvem moc nepárali a prosadili svou dobyvatelskou povahu na úkor incké kultury. Jedno střetnutí vám potrvá okolo hodiny a půl podle počtu hráčů. Ve třech ubíhá hra samozřejmě svižněji a o poznání pohodověji než ve čtveřici, kdy začíná být na plánu opravdu těsno a bojuje se o každé políčko.

Tradiční kvalita

Fanoušci Catanu již tuší, že výbava krabice bude splňovat standardní nároky hráčů. Plastové komponenty silnic, vesnic a města reflektují architekturu předkolumbovské jižní Ameriky a designéři využili tradiční indiánské barvy. Grafická podoba jednotlivých území se také povedla a dokáže vás přenést na druhou stranu světa, stačí si pustit tradiční incké rytmy a o atmosféru máte postaráno. Postěžuju si možná na tenčí karton dílků, takže při pohybu plánem se některé krajní lokace dostávají pod rám. Přesto si troufnu tvrdit, že distributor Albi se Říší Inků postaral o další kvalitní přírůstek do rodiny Catan na našem trhu. Za svých cca 850 Kč dostanete exotikou okořeněnou tradiční hru, kterou si užijí jak nováčci, tak osadničtí veteráni.

Líbí se nám:

  • tradiční Catan s novými nechanismy
  • vhodný i pro začátečníky
  • úpadky civilizací dávají šanci i hráčům s pomalejším startem
  • grafická podoba

Vadí nám:

  • někomu nemusí sedět náhoda kostek, což je ovšem podstata Catanu
  • tenčí karton u mapových dílků
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama