Čeští vývojáři v zahraničí: Tomáš Jelínek
Speciály Novinka Čeští vývojáři v zahraničí: Tomáš Jelínek

Čeští vývojáři v zahraničí: Tomáš Jelínek

Marek Černý

Marek Černý

Tomáš se v Londýně podílel kromě jiného na sérii Tomb Raider.

Reklama

Tomáš Jelínek pracuje 13 let u londýnského vydavatele Square Enix Europe.

Jeho momentální pozice v této firmě je Principal DevOps Specialist.

Co tvoje herní začátky?

Herní začátky? To už je hrozně dávno, někdy cca 1986-7 (opravdu si teď nedokážu vybavit přesný rok) kamarád dostal ZX Spectrum a u něj jsme hrávali všechno možné z té doby - matně si vybavuju naše soupeření kdo bude lepší ve West Bank (klon Bank Panic), dlouhé sessions s Fukovým Tetris 2 nebo bitky v Target: Renegade.

Počítač ZX Spectrum
Počítač ZX Spectrum

Netrvalo dlouho a táta mi dal tuším k Vánocům moje vlastní ZX Spectrum+, na kterém jsem nejen hrál, ale začal i programovat. Vzpomínám si, že jsem chvilku chodil do nějakého svazarmovského kroužku kdesi u estakády (pod Prosekem,) kde nás nutili programovat Karla - což mě moc nebavilo a tak jsem si jel ten svůj Basic posléze assembler z80. Her co jsem hrával na Spectru bylo hodně. Z těch oblíbených, které nejvíce utkvěly v paměti - všechny možné díly Dizzy série, ATV simulátor, Saboteur 1/2. Spy Hunter, Deflektor, R-type, Head over Heels, Knight Lore, Barbarian, The Great Escape, Ninja 2, Elite, Sentinel, Nebulus. Pak samozřejmě všechny ty perly české produkce jako Belegost, Indiana Jones, Piškworks. Hry na Spektru byly fascinující svojí obtížností a tím jak se s hráčem vůbec nepatlaly - třeba jsem trávil strašně času u Movie a přitom si vůbec nepamatuju, že bych přišel na to o čem to je a co se tam dá dělat (a nebyl jsem sám.)

Někdy v té době jsem se skamarádil s Patrikem Rakem (Raxoft) se kterým jsme tuhle vášeň pro hry sdíleli - seznámení proběhlo tak, že on v nějakém loaderu nechal svůj telefon, já mu zavolal a říkám: “Ahoj, já jsem Tomáš, budeme se kamarádit,” a za chvíli jsme seděli u něj doma a něco hráli. Od té doby jsme stále velmi dobří přátelé, vášeň pro hry nám vydržela až do dnes.

Díky němu jsem si nějak pořídil (samozřejmě pomohli rodiče) Amigu 500. Tam bych ve výčtu oblíbených her mohl pokračovat, snad jen zmíním první dva díly Turrican, Black Crypt, Dynablaster, Apidia, Alien Breed, Project-X a Superfrog. Ten list by mohl být nekonečný a přijde mi hodně nefér spoustu těch her nejmenovat.

Následně přišla GameCube, PS2 a různé handledy jako Game Boy Advance.

Dokázal bys popsat svůj typický den jak v práci?

Typický pracovní den - stále on-line - Slack a Zoom meetingy - středa a pátek se snažíme mít no meeting days.

A porovnat Londýn třeba s Prahou?

Londýn se s Prahou nedá dost dobře srovnat - oboje má co do sebe a svoje kouzlo - Praha je oproti Londýnu malá, což je v jistém ohledu výhoda - život je tu klidnější. V Londýně se člověk nikdy nenudí.

Pracoval jsi na spoustě her. Na kterých například? A co zajímavého bys nám o jejich vývoji mohl říct?

Vybrat jen pár her, na kterých jsem pracoval a byly něčím zajímavé je těžké - každý projekt byl něčím zvláštní a zajímavý - asi bych ale určitě chtěl zmínit úplně první hru, na které jsem dělal - Tomb Raider: Underworld, protože k tomu se váže zajímavá historka - kdysi dávno na jedné game party u Patrika Raka přinesl Franta Fuka prvního Tomb Raidera - už si nepamatuju přesně na jaké platformě - hádám PlayStation - všichni jsme z toho byli nadšení - byla to vůbec první hra tohoto typu a mě tehdy prostě vůbec nenapadlo, že můj první herní projekt, na kterém budu pracovat, bude právě jedno z jeho pokračování.

Tom Raider: Underworld (2008)
Tom Raider: Underworld (2008)

Další titul bude určitě Just Cause 2 - tehdy QA ještě neuměla dělat QA online věci a my potřebovali mít real time osobní leaderboards nejen ve hře, ale i v profilu každého hráče. Musel jsem tehdy osobně zkusit každou akci, která se do statistik počítala (a bylo jich stovky,) každý achievement včetně objevení a zničení všech setlementů - takže jsem v práci strávil několik týdnů tím, že jsem hrál a na druhém monitoru kontroloval, zda se data korektně zaznamenávají do databáze. Kdo někdy dělal QA ví, jak otravné to může být, ale u JC2 mi to hru vůbec nezošklivilo - naopak když pak hra vyšla, tak jsem si jí ještě s chutí zahrál znovu na Playstationu (QA jsem dělal na Xbox buildu) a znovu si zopakoval všechny settlementy. Z dalších titulů, na kterých jsem pracoval, musím zmínit určitě reboot (poslední 3 díly) Tomb Raidera - ty hry jsou prostě skvělé a Crystal Dynamics to zvládl na jedničku. Pak třeba Life is strange a určitě nelze nezmínit tu poslední - Avengers - přiznám se bez mučení, filmy ani komiksy nejsou můj šálek kávy, ale tenhle projekt byl neskutečně zajímavý po technické stránce.

Který díl Tomb Raidera je celkově tvůj nejoblíbenější?

Těžko se rozhodnout mezi TR 2013 a Rise.

Jakou vidíš budoucnost online hraní?

Online tu je a bude - já osobně stále čekám na hru, jakou popisoval Ernest Cline v Ready Player One. A taky se opatrně těším na Ready Player Two.

Square má studia i v Kanadě, Japonsku, USA. Jak se práce mezi nimi liší?

Možná tě překvapí, když ti řeknu, že se má spolupráce s nimi od sebe v podstatě nijak zásadně neliší. Po profesní stránce nejsou rozdíly žádné, chytré a technicky nadané lidi najdeš po celém světě. Odlišnosti jsou (a tady asi nebudu říkat nic neočekávaného) v mentalitě jednotlivých národnosti a rozdílnostech jejich kultur. To ale není specifické pro herní průmysl - určitě to platí pro všechny obory. Například spolupráce s kolegy z Japonska vyžaduje víc času - je třeba ponechat jedenkrát tolik času pro překlad.

Na co jsi v kariéře nejvíce hrdý?

Tak určitě na infrastrukturu, kterou jsme vybudovali pro Avengers - pracovat na projektu takového rozsahu a zvládnout to bez jediné chybičky je opravdu zázrak. Druhá věc, která mě napadá - napsal jsem webovou aplikaci, která se stará o monitoring a deployment produkčních serverů a všechno toho kolem - je to napsané přesně na míru našich potřeb a výrazně to zjednodušuje naši práci, takže se to dá krásně zvládat i v malém počtu lidí. Navíc to minimalizuje možnost lidské chyby... fakt užitečná věc.

Co očekáváš od nových konzolí a budoucích her?

Od nových konzolí / her očekávám lepší grafiku (capt. Obvious)... ale osobně doufám, že se budou stále dělat hry především zábavné a nebude převyšovat forma nad obsahem.

Máš nějakou zajímavost, co bys chtěl zmínit?

Historek mám hodně, ale ani jedna se nedá publikovat. Jak se říká - What Happens at GDC, Stays at GDC.

Čeští vývojáři v zahraničí: Tomáš Jelínek
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama