Čeští vývojáři v zahraničí: Martin Holas
Speciály Článek Čeští vývojáři v zahraničí: Martin Holas

Čeští vývojáři v zahraničí: Martin Holas

Marek Černý

Marek Černý

3
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Tentokrát se podíváme do Dánska za tvůrci Hitmana.

Reklama

Martin začal herní kariéru rovnou v dánském IO Interactive, kde už je více jak 5 let.

Proč vlastně Dánsko a Hitman? Jak probíhalo rozhodování, možnosti a stěhování?

Dánsko i Hitman byla náhoda. V bývalé práci jsme se s šéfem nedohodli na tom, kdy se chodí do práce, a tak jsme se rozešli, ale myslím si, že v dobrém. No tak jsem rozeslal po netu životopis a jedna z odpovědí přišla z IOI. Udělal jsem test, prošel technickým Skype pohovorem a pak si mě pozvali do Kodaně, kde se mě ještě dál ptali na nějaké technické znalosti a taky jsem měl pohovor s lidmi z různých pozic nade mnou. Taky mě provedli po celé budově a dali jsme si oběd v jejich bufetu. Nakonec mi řekli, ať se porozhlídnu po Kodani a nasměřovali mě do Christiánie. Za pár dní mi pak přišla nabídka.

V Kodani se mi moc líbilo a v práci to taky vypadalo v pohodě, tak jsem to vzal.

Stěhování bylo dost jednoduché, sbalil jsem oblečení, prodal postel a prostě odletěl.

První měsíc jsem měl zaplacený hotel, pak jsme se ještě s dalšími 2 novými kolegy přestěhovali do bytu.

Hlavní město Dánska, Kodaň
Hlavní město Dánska, Kodaň

Takže nabídek nakonec bylo víc, akorát IOI odpovědělo rychle a vypadalo dobře?

Přesně, bylo toho víc, ale IO nechtělo žádný projekt, jen ten test a pohovor.

Jak se IOI vypořádává s epidemií?

Co vím, do kanclů může pár lidí, musí být od sebe a je tam nějaký limit na počet osob. Jinak většina dělá z domu s tím, že si mohli domů vzít cokoliv potřebovali pro práci, i nábytek pokud vím.

Chápu správně, že jsi programátor online složky hry? Na čem přesně pracuješ?

Jsem součástí online týmu, vyvíjíme a spravujeme servery pro autentizaci, hráčův progres, challenge, inventář a podobné. Taky máme na starosti podporu pro konzole jako achievementy, rich presence a různé jiné, pro konzole specifické věci.

Jaký pro tebe byli největší rozdíly při vývoji nového Hitmana 1 a 2?

No já jsem přišel asi rok před vydáním jedničky, tak jsem byl ještě možná trochu dezorientovaný. Hlavně pokud vím, tak jedničku dělali cekem dlouho, několik let, protože dělali i nový engine. Dvojka pak už byla relativně rychlovka. Co se týče online týmu, tak my jsme přidávali podporu pro nové konzole a vylepšovali náš backend, hlavně co se týče technologie. Samozřejmě jsme taky pracovali na nových vlastnostech, které jsme dostali od designerů. Osobně nevidím moc velký rozdíl mezi vývojem 1 a 2, ale jak říkám, to bude hlavně tím, že jsem přišel asi rok před koncem vývoje jedničky a tak jsem si to neprožil naplno.

Čeští vývojáři v zahraničí: Martin Holas

Hráči jsou už nějakou dobu proti crunchům. Neznám studio, kde by k němu došlo ani v menší míře. Jak to bylo u vás?

Já jsem zažil jeden crunch u Hitman 2016, to jsem 5 víkendů po sobě byl v práci. Ale dali nám pak extra volno, tak to bylo trochu vykompenzované. Ale přišlo mi, že od té doby se to zlepšilo, líp se to plánuje, aspoň co se týče našeho týmu.

Jak vypadá tvůj běžný den? I z pohledu života v Dánsku, tak v IOI.

Noo, běžný den v IO a v Kodani. Vstával jsem většinou cca 9:30, skočil na kolo a v 10 byl v práci.

Pak jsme většinou měli standup a pak se makalo.

Oběd všichni měli v IO, mají svoji jídelnu s kuchaři.

Pak se zase makalo, sem tam meeting (na ty si tam lidi moc nepotrpí) v 6 pak zas na kolo a dom, nebo po městě na jídlo, nebo na deskovky, nebo na badminton. Prostě volný čas.

Ale vypíchl bych to kolo hlavně, v tomhle je Kodaň úplně boží, pokud teda rádi jezdíte na kole.

Ještě mě napadlo, že jsme mívali aspoň jednou do měsíce friday bar. Ale postupně mi přišlo, že to začlo být skoro každý pátek.

Bud došly piva v práci, nebo jsme my došli do hospody. Byl to fakt velmi přátelský kolektiv. Teď v koroně si taky sem tam dáme pivo přes Teams, ale už to tak nejede, blbá doba.

Cyklisté v Kodani
Cyklisté v Kodani

Které deskovky tě baví? U designéra bych se zeptal, jak ho inspirují k práci. Co tebe jako programátora?

Baví mě toho dost celkem, ale nedá se to hrát všecko pořád, bo není čas. Scythe, Root, Dice Forge, Ticket to Ride, Gloomhaven (to už hrajem tak přes rok,) Jungle Speed, Game of Thrones (ta nekaretní), Clang (břink), Mage Knight. A spousta dalších.

No rád bych si myslel, že mi ty logické/strategické nějak udržujou mozek v kondici, ale jestli to tak je, to teda nevím.

Co oblíbené videohry? Hraješ hodně i multiplayer, nebo je spíš náhoda, že ses dostal k online složce vaší hry?

Z multiplayeru nejvíc asi drtím Dotu 2, sem tam Quake Live, nebo Diabotical, občas Northgard. Jinak si sem tam strhnu nějakou adventuru, RPG nebo hopsačku. Nedávno jsem dojel nového Oriho.

Ale ten online bude celkem náhoda. Já jsem ve skutečnosti studoval počítačovou grafiku, ale pak jsem chvíli dělal na cloudu pro AVG, tak to je možná zaujalo v online.

Hrál jsi starší díly Hitmanů? Jak bys je hodnotil?

Co se týče hraní Hitmana, tak to jsem celkem lama. Ty starší díly jsem nehrál vůbec, a co se týče nových, tak jsem dojel tutoriál v prvním díle.

Naštěstí mně to v práci vůbec nijak nepřekáží, protože game design nedělám. Jsem zaměřený na čistě technickou stránku věci, takže v zásadě mi je jedno o jakou hru jde. Prakticky to ani nemusí byt hra. Ale hry jsou boží prostě.

Jak jsou na tom české hry v Dánsku?

Co se týče znalostí českých her, tak to úplně nevím, bo na žádnou nepřišla řeč (co si tak pamatuju.) Ale s jedním grafikem jsem se bavil o krtečkovi a toho moc pochvaloval.

Nedávno vyšel Hitman 3. Jak ses na něm podílel?

Na trojce jsem dělal integraci s epicem, export/import dat z hitmana 2, playstyle, pak různé optimalizace už existujících systémů. dost jsem si hrál s nastavením našeho cloudu a pak samozřejmě fixoval bugy a určitě spoustu dalších věcí, na které si teď nevzpomenu.

Ale skoro u všeho platí, že na těch věcech dělá samozřejmě více lidí, protože nám už ten systém celkem narostl.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama