Cities in Motion – řešení dopravní zácpy
Preview Cities in Motion Článek Cities in Motion – řešení dopravní zácpy

Cities in Motion – řešení dopravní zácpy

Jiří Markvart

Jiří Markvart

7

Zpožděné autobusy, přeplněné tramvaje a špinavé vagony metra. Pokud jste alespoň jednu z těchto radostí MHD zažili a láká vás rozjet vlastní, lepší dopravní podnik, zkuste raději nejprve Cities in Motion, ať se přesvědčíte, jestli na to opravdu máte.

Reklama

Znáte to. Němci, potažmo Rakušáci, jsou schopni vytvořit simulátor prakticky čehokoliv. Od bagru přes traktor až po hromadnou dopravu. Je proto s podivem, že Cities in Motion, která tak nápadně připomínají dnes již vysloužilý Traffic Giant od rakouského JoWooDu, pocházejí z dílen finského studia Colossal Order a pod svou hlavičkou je vydává švédský Paradox Interactive. Avšak díky tomuto titulu budeme moci již velmi brzo porovnat, zda je úroveň MHD vyšší spíše v alpských zemích, nebo ve Skandinávii.

Realistické jako fotka

Jediné, co zatím můžeme s jistotou tvrdit, je, že finská variace na hromadnou dopravu je oproti té rakouské mnohem plastičtější. CiM totiž přichází obohatit nezaslouženě skomírající žánr budovatelských strategií simulátorem MHD, který je plně vyveden ve třech rozměrech. Při pohledu na první screenshoty a videa se musí autorům připsat k dobru, že se snažili vytvořit opravdu vkusně vyhlížející města propracovaná do posledního detailu. Všechny regiony, ve kterých budete hrát, vypadají velmi reálně a přesvědčivě vám podsunují nejen samotné město coby základ vašeho budoucího zisku, ale rovněž i jeho nejbližší okolí a s ním spojenou infrastrukturu. Narazit tak můžete na plně funkční letiště, přístavy, železniční koridory s mezinárodními nádražími, šestiproudé dálnice a dokonce i polní stezky k nedalekým farmám.

Lokality, v nichž se budou rozkládat vaše dopravní impéria, jsou čtyři a jsou inspirovaná skutečnými evropskými městy. Konkrétně se jedná o Vídeň, Berlín, Helsinky a Amsterdam. Volba padla na tyto metropole hlavně z toho důvodu, že každá z nich je dostatečně odlišná a má specifický dopravní systém, takže se hráč během přechodů mezi městy ani nestihne začít nudit.

Arzenál a strategie

I samotný vozový park, kterým budete disponovat, je z velké části inspirován skutečnými přibližovadly, která sloužila občanům v průběhu tohoto i minulého století. Dohromady se můžete těšit na více než 30 modelů z celkem pěti kategorií – autobusy, tramvaje, vlaky, lodě a vrtulníky. Poslední dva jmenované způsoby dopravy jsou okrajové a určené převážně pro fajnšmekry (i když v Helsinkách nebo Amsterdamu dozajista najdou své uplatnění), ale s klasickými prostředky MHD si užijete spoustu zábavy.

Nebudete ovšem smět zapomenout na několik základních pravidel pro rozhodování, jaký druh dopravy je pro danou linku nejvhodnější. Autobusy se třeba skvěle hodí na kratší linky na okraji měst, které nemusí obsluhovat tolik cestujících. V centru by totiž velmi snadno uvízly v zácpě, takže tam mnohem lépe poslouží tramvaje, které se propletou i místy, kam se autobusy jen tak nedostanou. A nakonec, potřebujete-li přesouvat masy cestujících na dlouhé vzdálenosti, měla by vaše volba padnout na železnici, ať už se rozhodnete ji vést nad zemí či pod ní. Městská doprava je živoucí, avšak velmi křehký organismus, který musí být budován s rozmyslem.

Studenty do školy, důchodce do Kauflandu…

Důležité pro volbu správné trasy budou zejména požadavky občanů. Pomocí jednoduchých režimů budete moci přepínat mezi několika vrstvami, díky nimž poznáte, odkud kam chtějí obyvatelé města nejčastěji cestovat. Není tedy důležité jen to, aby jednotlivé zastávky dokázaly obsáhnout co možná největší počet okolních domů, ale je potřeba vědět, kam se obyvatelé těch domů potřebují dostat. Starat se budete muset celkem o 7 skupin občanů (dělníci, obchodníci, studenti, důchodci…), přičemž každá skupina má odlišné požadavky a jejich skloubení nebude nic snadného.

Kampaň bude obsahovat celkem 12 misí a v každém ze čtyř měst strávíte rovných sto let, počínaje rokem 1920 a konče v blízké budoucností roku 2020 (pokud nenastane v roce 2012 konec světa). Během těchto let se bude město a požadavky jeho občanů samozřejmě vyvíjet, stejně tak jako možnosti vašeho vozového parku. Co je ovšem zajímavé je to, že města budou během tohoto dlouhého období reagovat na světové události, které se v daných letech odehrály. Celkem určitě vás tak nemine ekonomická krize v roce 1929, druhá světová válka (předpokládáme ovšem, že k destrukci měst nedojde) nebo ropné šoky v sedmdesátých letech.

Money, money, money!

Ekonomický model je v CiM ještě o trochu podrobněji provedený, než je v podobných hrách zvykem, a tak bude možné (a vlastně i nutné) sledovat ukazatele inflace a úrokových sazeb, podle kterých budete muset upravovat mzdy a ceny jízdného, případně podle kterých se budete rozhodovat, zda je právě vhodné si vzít úvěr na vybudování nové linky metra, nebo raději ještě pár měsíců počkat. Nemalou výhodu zde budou mít ti, co dávali na hodinách dějepisu pozor, neboť díky respektování skutečné historie půjde mnohé události snadno předvídat.

K tomu všemu nesmíme ještě zapomenout zmínit oblíbený sandbox mód, ve kterém se hračičkové mohou dokonale vyblbnout, a hlavně editor map, kde si bude moci každý navrhnout vlastní město podle svých představ. Osobně se už teď těším, až někdo sebere odvahu a zkusí narýsovat Prahu nebo některé podobné město nám blízké.

Pokud vás CiM zaujalo, můžete až do 18. února zkoušet budovat své dopravní podniky v otevřené betaverzi (zde bych se s pány autory trochu hádal, neboť vypuštěná ukázka má mnohem více parametrů demoverze, než bety), kterou si můžete stáhnout přes odkaz na stránkách vydavatele. Na plnou verzi si budeme muset počkat až do 25. února.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama