Článek 5000265
Preview Článek Článek 5000265

Článek 5000265

Daniel Kremser

Daniel Kremser

26

Série Heroes of Might and Magic je tady s námi jako věrný souputník již řadu let a za tu dobu si prošla nespočtem změn. Jaké jsou ty poslední, které přináší díl s pořadovým číslem šest?

Reklama

Abychom předešli případným pozdějším nesrovnalostem, nesmíme opomenout nový název, který nyní daleko více vyhovuje dnešním standardům. Jestli se nám nový tvar Might & Magic: Heroes VI libí více, než ten předchozí je hodně diskutabilní. Každopádně to potřebuje nějakou dobu na zvyknutí, a přesto pak ještě dlouho budeme používat název starý.

Král je mrtev, ať žije král

Ale daleko důležitější, než název je samotná hra. Šestý díl se hrdě hlásí ke kořenům celé série. A sice k hojně opěvované trojce, která byla posledním stabilním dílem. Pak už jen přišly pokusy o změnu zažitých prvků Might & Magic, jež sice nebyly tragické, ale už to prostě nebylo ono. Takže co že to staronový díl přinese?

„I ohlédnutí nazpět se někdy vyplatí, zvláště pak u téhle ságy, jež se z chyb učí velkou měrou.“

Samozřejmě nebude chybět zase úplně nový příběh, s nímž se taktéž drasticky změní celý herní svět. Ale na to jsme si už nějak zvykli. Vrátíme se v čase zhruba o 400 let oproti poslední hře a staneme se svědky nelítostné války mezi pěticí příbuzných, kteří si servítky rozhodně neberou. Po smrti krále Slavona ovládne Ashan panika a chaos a ještě nedospělá kvítka, která se neumí dohodnout, celé situaci nijak nepomáhají. Jak už asi tušíte, každý hrdina bude reprezentovat jednu frakci se zcela unikátními jednotkami a schopnostmi.

Vyznavač boha, nebo služebník ďábla?

Pomyslnému vrcholu celé sourozenecké hierarchie vévodí právoplatný následník trůnu Anton. Samozřejmě se jedná o toho dobrého, jenž zastupuje Azyl, frakci disponujícími například hrdinnými rytíři nebo zkázonosnými Griffiny. Ale jak už to tak bývá, jeho sourozenecký kvartet mu trůn nehodlá přenechat jen tak zadarmo.

Do hry tak vstupuje ještě Anastasia hrdě hájící barvy nekropole. Pozor na ni, takoví upíři můžou nadělat pěknou paseku! Ještě horší je Kiril inklinující rovnou k Infernu, takže ani o pekelníky či Sukuby nepřijdeme. Podobnou silou bude disponovat i Sandor, jenž má na povel Harpyje a Kentaury. Nově oznámenou a také poslední pátou rasou je říše Nagů, hadích lidí, jež jsou sice ve svém živlu především ve vodě, ale ani suchá zem jim přílišné potíže nečiní. Tvůrci se při jejím tvoření inspirovali především v kultuře Japonska a hlavními přednostmi by měla být vodní magie a neuvěřitelná hbitost. Ve světě Heroes se sice neobjevují poprvé, ale jako svébytná rasa jsou prozatím velkou neznámou.

„ 5 frakcí, přes 25 map a desítky hodin špičkové zábavy!“

Jak jste asi sami poznali, příběh rozhodně neaspiruje na dílko hodné nějakého ocenění, ale na rozehrání příjemného příběhového pozadí rozhodně postačí. Navíc, když se jedná o tahovou strategii, jejíž příběh byl vždy ryze průměrný.

Diskutabilní inovace

Nejdůležitější je, jak se to hraje a to nám ani tak klišovitý příběh zkazit nemůže. Heroes byli vždycky o hodinách prosezených před monitorem se slovy: „Ještě jeden tah a půjdu spát“. A přesně v tomhle nebude nový díl jiný. Singleplayer nám nabídne pětici kampaní po čtyřech mapách pro každou příběhovou linku za jednoho hrdinu a tedy i jinou frakci. Pořadí v jaké budeme jednotlivé příběhové linky hrát je jen a jen na nás a i tento nepatrný detail ovlivní vyústění celého příběhu. Podle toho, jak se budeme celou dobu hraní chovat nakonec dojdeme k závěrečné mapě, která je k dispozici hned ve dvou verzích, pro dobro a pro zlo. To už máme dobrých dvacet pět map a o těch multiplayerových navíc prozatím netušíme vůbec nic.

V úvodu jsme psali, že se hra vrací ke kořenům, ale to neplatí tak docela. Najdeme totiž dost kompromisů, které se snaží hru udělat daleko stravitelnější pro dnešní hráče. Například členění map do samostatných koridorů je poměrně nové a osobně to vítáme s potleskem. Alespoň tak odpadá zbytečné zabírání všech budov, nově stačí obsadit jen tu hlavní a celý koridor vám rázem spadne do klína. Navíc v případě, že dobudeme soupeřovo město, můžeme jej díky magii hladce proměnit na sídlo naší frakce a produkovat další a další věrná vojska.

Samotná města prošla kosmetickými změnami. Trochu divné prolétávání městem ve 3D dostalo vale a přednost byla dána mnohem přehlednějšímu a účelnějšímu 2D. Ale zase se změny budou projevovat i na samotné herní mapě, na které bude jasně vidět, co je v kterém městě postavené a bude tak jednoduché, odhadnou jeho význam.

„Méně je někdy více, zde to platí dvojnásob.“

Dalším příjemným zjednodušením je snížení počtu surovin. Samozřejmě zůstanou hlavní suroviny dřevo, zlato a ruda. Nyní se však budeme muset obejít bez rtuti, krystalů, síry a drahých kamenů, na jejichž místo přichází krystaly Dračí krve. Možná si teď zoufáte, ale všechno se dá brát pozitivně. Výhodou je, že nyní nebudeme muset čekat, než se nám z jednoho dolu nastřádá dostatek rtuti na nějaké vylepšení. Naopak by snížení počtu surovin mělo hru daleko více rozpohybovat a přinést častější střety o životně důležité krystaly po vzoru veleúspěšného StarCraftu II.

Každý je menší unikát

Menších změn dosáhl i systém vylepšování hrdiny. Nově dostaneme k dispozici přehledné stromy schopností a kouzla už se nebudou učit jen ve městech. Všechno bude samo přibývat při postupu na vyšší úroveň. Nově by se také nemělo stávat, že už mate uprostřed hry nabušeného válečníka a nepřemožitelného mága v jedné osobě. Celá hratelnost má být mnohem vyváženější a vaše síla má vzrůstat mnohem úměrněji. Také půjde zvolit jen jednu cestu, buď síly, nebo magie, nelze mít obojí, což hráče nutí přizpůsobit stylu hraní i skladbu jednotek a strategii.

Již jednou zmíněná cesta dobra a zla, nebo chcete-li dračích slz a dračí krve neovlivní jen vyústění příběhu, ale i schopnosti samotného hrdiny. Například se můžete v obou případech dostat k rozdílným kouzlům. Ale pozor, i když se mohou jevit jako dobrá, jejich nesprávným použitím si můžete naopak vytvořit zápornou reputaci.

„Nabušený silák, nebo studovaný mág? Obojí prostě nejde.“

Hrdinů se krajně dotýká i restart soubojového systému. Stejně jako kdysi, i nyní se nebudou přímo zúčastňovat boje, ale pouze sem tam své jednotky podpoří. Ty nově budou mít vždy jen po jednom tahu, už žádné specialitky á la tři tahy za sebou.

Styl se tomu upřít nedá

Jedním z důvodu, proč byl pátý díl přijat u fanoušků dosti rozpačitě, bylo jeho vizuální zpracování. Svět Might & Magic vždy sázel na roztomilost a jakýsi vlastní těžko definovatelný styl, který se autorům tehdy nepodařilo vystihnout. Všechno bylo moc strnulé a nijak zajímavé. Někteří to připisují přechodu do plného 3D hávu, ale my si to společně s vývojáři nemyslíme.

Naopak to jen chce udělat svět daleko uvěřitelnější. Nově by se mělo vše pohybovat, vlajky plápolat ve větru, jednotky a hrdinové spontánně reagovat. Celý svět se taky zase o kousek přiblíží ideálu Heroes of Might and Magic, který se nedá popsat jiným slovem než úchvatné.

Autoři se netají tím, že inspirace se brala plnými hrstmi například u StarCraftu 2 a dosti velkým vzorem je i Warcraft III. Pokud jste si tedy v traileru všimli trochu „Blizzardovského“ stylu, vůbec se nedivte!

Nové nápady - nová krev

Vývoj šestky musel být svěřen zcela novému studiu. Chlapci z Nivalu přešli ke konkurenci a rozhodli se rozvíjet značku King's Bounty, takže Ubisoft musel narychlo hledat náhradu. Volba padla na studia Black Hole Entertainment sídlící v Maďarsku a to musíme rozhodně kvitovat s nadšením.

Nutno totiž říci, že je to volba více než logická. Sice nejsou žádnými experty na tahovky, ale fantasy strategie mají v malíčku. Navíc do světa Heroes přinesli vlastní a hlavně promakaný engine, který údajně umožní v sérii dosud neviděné věci. Rozhodujícím faktorem pak byly zkušenosti z prací na jiných licencovaných projektech, například na hrách s cejchem Warhammer.

„Obavy nejsou na místě, na hru pořád dohlížejí staří známí.“

Kdyby teď nějakého zarytého fanouška náhodou bral infarkt, ať s tím ještě chvíli počká. Obavy o naši milovanou hru totiž nejsou na místě. I kdyby na krásně chtěli v Black Hole Entertainment celý svět nechutně sprznit, ještě pořád tady je výkonný producent z Ubisoftu Erwan Le Breton, který nad sérií drží ochranou ruku.

Legenda se vrací

I když musela série v posledních letech čelit tvrdým ranám a ještě tvrdší konkurenci, nyní na své 25. výročí povstává jako fénix z popela a znovu se hodlá chopit trůnu, na který má právoplatně nárok. Věříme, že hru fanoušci podrží a všechny změny budou přijaty se stejným nadšením, jako se tomu stalo u nás.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama