Článek 8000528
Blogy čtenářů Článek Článek 8000528

Článek 8000528

Anonymní

Anonymní

Když jsem zjistil, že můj minulý článek o sérii Crash Bandicoot komunita vzala docela kladně, rozhodl jsem se, že napíšu nový. Tentokrát o sérii…

Reklama

Když jsem zjistil, že můj minulý článek o sérii Crash Bandicoot komunita vzala docela kladně, rozhodl jsem se, že napíšu nový. Tentokrát o sérii Ratchet & Clank, která čítá 13 titulů, z toho 10 hlavních. Celá série se stala velmi populární a PSkáři se mohli uhrát. Ano, je Playstation exkluzivitou (hry vycházely na PS2, PS3 a PSP), kterou si Sony velmi hýčká. Celkově se všech her prodalo přes 30 milionů, což je vysoké číslo. A právě v tohmle článku bych rád těch 30 melounů rozpočítal na jednotlivé tituly, protože série, jako je R&C, si to určitě zaslouží.

 

KLENOT INSOMNIACU, PERLA SONY

 

Ve hře ovládáte Lombaxe (fiktivní odvětví mluvících, po dvou nohách chodících koček) Ratcheta a v některých pasážích i jeho robotického kamaráda Clanka. Tituly jsou klasické plošinovky, hra střídá klasické skákací pasáže a akci - někteří totiž usuzují z možnosti pohledu první osoby, že se jedná tak trochu i o střílečku. Tomu dopomáhá i Ratchetův zbraňový arsenál, ten je totiž vskutku zajímavý. Od granátů, které donutí všechny tancovat či tornádo střelu, přes zbraň měnící všechny na mechanické tučňáky a brokovnici v podobě říhnutí ropuchy, až po černou díru, z níž vylézá příšera podobná chobotnici... a to nemluvím o tajemných verzích zbraně RYNO. Tyto zbraně (a v některých titulech i něco jiného) si Ratchet kupuje za "Bolts" (šrouby), což je hlavní měna v R&C sérii. Klasickým prvkem jsou také bedny, obsahující buď zmiňované Bolty nebo náboje do náhodné zbraně či doplnění životů zvané jako "Nanotech" . Hra obsahuje také XP systém, jak u zbraní, tak u životů. To jsou základní prvky, ale jen zlomek toho, proč si tuto sérii hráčstvo tak oblíbilo.

 

BUM SEM, BÁC TAM A CIMPR TADY

 

Vtipnými hláškami série doslova překypuje, cutscény jsou taktéž podařené a soundtrack taky. Grafika v té době byla (a stále je) pastva pro oči a výbuchy, efekty a všechny tyhle věcičky působily hezky. Přesně takhle by se měli dělat plošinovky. Příběh by byla samozřejmě škoda opomenout - ten je u každého titulu velmi dobrý. Kritici skoro vždy tituly hodnotili kladně, což jenom potvrzuje jejich kvalitu. A celý tenhle kolotoč debat, faktů a kritiky začal na PS2. Někdy si musím sednout a zavzpomínat na minulost, kdy jsem na této konzoli druhé generace hrál. Nicméně zpátky do reality, abych dokončil úvod. Princip plošinovky je znám, základní rysy také, hrdinové, krititika... ano, je to všechno. Můžeme začít.

 

Ratchet & Clank

 

Roku 2002 spatřil světlo světa titul s názvem "Ratchet & Clank". Na tu dobu to byla menší změna od titulů, co do dosavadních dob vycházely. Příběh se točil okolo jisté továrny na zlé, nadupané roboty. Jednou se však stane chyba a jeden robot místo toho, aby byl zlý, je hodný. Uteče a dostává se na domovskou planetu Ratcheta - ten ho najde a pojmenuje jako "Clank" . Když projíždí jeho nahrávací systém, zjistí, že jistý "Chairman Drek" se chystá postavit novou planetu, jelikož ta jeho už je pro jeho rasu neobyvatelná. To by nebyl až takový problém, ale Derk jí chce postavit z materiálu planet ostatních, což by je mohlo nadobro zničit. Clanka napadne možná pomoc od mediálního superhrdiny, kapitána Qwarka, ten se do toho však moc nehrne, a tak se naši hrdinové budou muset na výpravu vydat sami. Hra sklidila velký úspěch díky různosti zbraní, grafice a právě pěknému příběhu. I kritici hodnotili hru vždy lépe, než známkou 8 či nad 80%, a to je na hru tehdejších poměrů dost dobré. Navíc pracovala na svém vlastní enginu a byla vydána i platinová edice. Hra vyšla pouze na PS2.

 

Ratchet & Clank: Going Commando

 

Roku 2003 vyšlo pokračování předchozí gamesky, s podtitulem známým však pod třemi názvy. Ve většině zemích jako Going Commando, v Japonsku jako Commandos of the Galaxy a ve zbytku jako Locked and Loaded. Děj začíná hned po tom, co první skončil - společnost Megacorp si najme Ratcheta, aby jim našel jejich malé stvoření (robota), které jim bylo ukradeno z laboratoří. Ratchet to poslušně splní, najde zloděje a vrátí příšerku Megacorpu. Ovšem až poté, co ji vrátil, zjistí, že je to zabijácké monstrum s neuvěřitelnou reproduktivní ryhclostí a Megacorp jí chce prodávat dealerům. Tím začíná další cesta dua na záchranu galaxie. Hra opět sklidila velký úspěch, získala cenu za 11tou nejlepší hru na PS2 vůbec a kritika byla průměrně okolo 90%, některým totiž vadilo ztížení hry - a to pro ty jedince až extrémní. Zajímavostí bylo, že po nahrání Savu z předchozího dílu se hráčovi zpřístupnili minulé zbraně, které jinak získat nešlo. Grafika, systém a hratenost na tom byly opět o něco líp a to se odráží i v číslech prodeje hry. Novinkou byly boje ve vesmíru.

 

Ratchet & Clank: Up Your Arsenal

 

Následující rok, 2004, vyšel další díl R&C s podtitulem Up Your Arsenal. Mezi největší novinky titulu patřil multi-player, a to dokonci i online! Podporoval 3 módy, a to klasický Deathmatch, CTF a Siege, ve kterém bylo úkolem zničit jádro základny vašich protivníků. Příběh byl opět dobrý a poprvé jsme se zde setkali s Dr. Nefariousem. Ten měl nyní po celé galaxii rozeseté tzv. "Tyranoidy", které on sám ovládal a měl v plánu přeměnit vše živé ve vesmíru na roboty, kteří mu budou sloužit. Proto se vydáváte na další epické dobrodružství, začínající s záchranou kapitána Qwarka, který se schoval v džungli. Hra, překvapivě, opět sklidila úspěch a stala se 12tou nejlepší hrou na PS2 (ano, místo za předchozím dílem). Průměrné hodnocení těch předních kirtiků bylo 95% a za první den se v Americe prodalo 2,5 milionu kopií. Pro mě osobně je to nejlepší z titulů na PS2.

 

Ratchet: Deadlocked

 

Čtvrtým titulem, co vyšel v roce 2005, se stal Deadlocked (v Evropě známý jako Gladiator). Ten byl trochu jiný než ostatní hry ze série, jelikož bylo od skákaní upuštěno a první housle hráli střílecí pasáže. Ratchet se totiž ocitá v nelegální soutěži Dreadzone, ve které je úkolem se zbavit všech protivníku a přežít - trochu jako gladiátorské zápasy. V těch ale soutěžící na sobě nenosí tzv. Deadlock, který exploduje, pokud se soutěžící stane nudným nebo uteče. V příběhu je to vysvětleno tím, že se z galaxie ztrácí superhrdinové a Ratchet se je rozhodl najít. Přitom potkává právě zakladatele Dreadzone, do které se nakonec shodou okolností dostane. Ratchetovi tedy nezbývá nic jiného, než zabíjet protivníky a s pomocí Clanka zjistit, jak se Deadlock sundavá. Hra neměla tak velký úspěch, jako předchozí díly, jelikož působila temně a skákání si mladší hráč moc neužil. I přesto kritici hodnotili kladně, jelikož střílecí pasáže byly velmi zábavné a osvěžení už také bylo nutné. Hra navíc obsahaovala online i lokální Multiplayer, tentokrát s 5 módy.

 

Ratchet & Clank: Size Matters

 

V roce 2007 zavítala na PSP další hra ze série s podtitulem Size Matters. Dva hlavní rozdíly - 1) Byl na PSP! , což znamenalo, že kdokoliv mohl zachránit s pomocí R&C galaxii kdekoliv a kdykoliv. 2) Nevyvíjel ho Insomniac, ale High Impact Games - zřejmně Insomniac nechtěl dělat Ratcheta na kapesní platformu, tak to Sony svěřilo někomu jinému. I přesto základní prvky a gameplay zůstávají stejné... moment, co to plácám! Ve hře totiž ovládáte MEGA Clanka, a netrvá dlouho, aby každému došlo, o co jde. Ano, Clank přichází jako hratelný charakter a zábava to tedy je. Každopádně bez příběhu není dobrá hra - ten se tentokrát váže třemi různými směry. Ratchet poznává malou holčičku, která má hodně vědomostí a velký potenciál, nicméně záhy jí unáší roboti a Ratchet jí chce zachránit. Clank naopak nalézá artefakt jedné vzácné rasy - Technomitů, a rozhodne se jí nalézt. Qwark ale dělá, jako vždy, pro vesmír to nejcenější... snaží se nalézt své rodiče. Pro PSP to byla bomba, a tomu odpovídá i hodnocení kritiků a nákupy hráčů. Po roce vyšla hra také na PS2, tam však takový úspěch nezaznamenala.

 

Secret Agent Clank

 

Roku 2008 vyšel na PSP další titul, se jménem Secret Agent Clank. Je to vlastě jeden veký spoiler na Jamese Bonda, s Clankem v hlavní roli. Příběh nijak na žádný díl nenavazoval, ale odehrával se po Size Matters a před Tools of Destruction. Příběh je o tom, že Ratchet byl zatknut za něco, co neudělal a Clank se ho snaží dostat z vězení ven. Od jeho logických pasážích v ostatních titulech bylo upuštěno a Clank se tedy stává plně akčním hrdinou, stejně jako byl Ratchet, se svým vlastním (a velmi zajimavým) zbraňovým arsenálem. Hodnocení se pohybovalo okolo známky 6-8, ale i přesto se hra kupovala. Pěkné byly cutscény, ve které bylo nutné zmáčknout příslušná tlačítka, známé například z AC či Heavy Rain. Vyšla i verze pro PS2, ale ta měla hodnocení v dolní polovině a prodeje také nic moc. Navíc metoda pro PS2 vyšla v roce 2008, což už byl nějaký pátek na trhu silnější bratříček PS3.

 

Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction

 

V roce 2007 konečně zavítal R&C i na PS3! Tímto titulem začíná tzv. Future trilogie, zřejmě kvůli novému příběhu rozdělného do tří dílů a možností konzolí nové generace. Po dvouch odbočkách od základní hratelnosti se vrací starý skákací/střílecí Ratchet, tak jak ho známe. Příběh začíná nevině, Ratchet a Clank, spravující svůj vzdušný motocykl, zachytí nouzovovou zprávu o pomoc od Qwarka. Toho, a celou motropoli, prý zachvátilo řázení, cituji, "Few thousands Heavily Armed Robotic Comandoes". Dvojka se za ním vydá, ale nakonec skončí u vůdce těchto robotů, známéh jako "Tachyon", který jim objasní, že na ně má spadeno a že se chce stát pánem galaxie. Tomu samozřejmě utečou, a rozhodnou se o něm zjistit něco víc a zatnout mu tipec. Clanka však začnou sledovat podivné stvoření se jménem "Zoni" a jak to vše vyústí... no, to buď víte, nebo spěchejte do obchodů, protože to stojí za to. Jak už jsem říkal, vše šlo díky kvalitám PS3 nahorů, což je poznat i na prodejích a hodnoceních, hra byla navíc oceněna jako "Nej PS3 hra roku 2007". Rozhodně, díky lepší dostupnosti, doporučuji ke koupi. Nebudete litovat.

 

 

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/QdHs9cd2csU?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/QdHs9cd2csU?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

 

 

Ratchet & Clank Future: Quest for Booty

 

Rok poté vyšlo pokračování Future trilogie, známé jako Quest for Booty. Někteří to ale jako nový titul ani moc nepočítají, spíš jako DLC k Tools of Destruction, jelikož nabídl jen 4-5 hodin gameplaye. To ale odpovídá ceně, která se už v době vydání pohybovala kolem 6 stovek, což je na novou hru velmi málo. Příběh začíná přesně tam, kde minulý končí, a tak, po porážce Tachyona, se Ratchet vydává na záchranu Clanka, kterého unesli právě již zmiňovaní Zoni. I přes svojí délku hra působila dobře, pro mě prostředím nejlépe z celé série. Kritika byla celkem dobrá a prodeje také - může za to i fakt, že celá hra je dostupná na Playstation Store. Cena přívětivá a vše ostatní skvělé - jasná koupě.

 

Ratchet & Clank Future: A Crack In Time

 

Nový rok, nový R&C - s tím byly všichni spokojeni. Roku 2009 vyšel poslední titul ve Future trilogii, s výstižným podtitulem A Crack In Time. To, co bylo nejvíce zábavné na sérii, se vrátilo, díky střídání hraní za Ratcheta a Clanka. Zatímco Ratchetovské pasáže byly obyčejné střílecí, tak, jak je známe, Clankovské díky možnosti přehrávat jeho vlastní já (hrátky s časem) více logické. Tento princip podrobně vysvětlovat nebudu, pravá zábava přichází až se hrou. Příběh opět začíná na konci předchozího dílu, Zoni vzali Clanka do továrny známe jako The Great Clock ve středu vesmíru, která má za úkol uchovávat čas. Bohužel v ní už delší dobu operuje Dr. Nefarious, který se chce za pomocí Clanka dostat do tzv. Orvusovi komanty, ve které je hlavní ovladač času. Mezitím se však Ratchet s pomocí Qwarka snaží zjistit něco o Clankovi, ikdyž dosud nemá tušení, kde byl mohl být - epické dobrodružství tím vrcholí. Hra získávala skvělé hodnocení, velké prodeje a dobrý ohlas + navíc pracovala na novém enginu. Souboje ve vesmíru byly také famózní, takže pokud někdo nechce kupovat všechny předešlé díly trilogie, TOHLE MUSÍ MÍT!

 

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/WkBLJ6uS8SU?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/WkBLJ6uS8SU?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

 

Ratchet & Clank: All 4 One

 

Po trilogii Future byl oznámen titul All 4 One, jehož hlavní předností má být multiplayer. Ano, ten už sice v Up Your Arsenal a Deadlocked byl, ale tohle nemá znamenat "jen možnost multiplayeru". Na spolupráci se zakládá celá hra, ale abych to stručně vysvětlil. Když hrajete offline, vyberete si, za koho chcete hrát (k výběru je Ratchet, Clank, Qwark a Nefarious) a automaticky za vámi budou chodit 3 AI společníci v podobě zbylých postav na výběr. Během hry můžete kdykoliv připojit další ovladač a hned se přírustek přidává do hry. V offline módu můžete z aktuální pozice také přehodit do online módu a hned jsou vám přidáni zbylí, reální online hráči. A takhle přepínat budete moct kdykoliv. Navíc spolupráce bude někdy nutná, takže se škůdcem se daleko nedostanete. Příběh... ten se mimochodem odehrává dva roky před událostmi A Crack In Time. Při Nefariousově práci na plánu, jak se zbavit Ratcheta a Clanka jednou provždy se shodou okolností právě s nimi + s Qwarkem, ocitá v domovině Creature Collectora, a jedinou možností, jak se dostat pryč, je pracovat spolu. Zatím toho moc odtajeno nebylo - ano, hra vyjde až na podzim 2011, takže mnoho informací není. Sepsal jsem též preview, které si můžete přečíst tady.

 

Heroes on the Move (Playstation Move Heroes)

 

Poslední titul, o kterém bych se rád zmínil, je Heroes on the Move (vím, oficiálně bylo přejmenováno na Playstation Move Heroes, ale ten první název se mi zdá... lepší). Není to sice čistě R&C titul, ale o tom to není. Hlavní předností hry je sjednocení 6 nejoblíbenějších hrdinů z různých sérií v jednu hru + ovládání přes PS Move. Zní to vážně skvěle! Kromě Ratcheta a Clanka bude možnost hrát za Jaka, Daxtera, Sly Coopera a Bentleyho v celkem padesáti levelech, z toho každá čtvrtina bude tématická k jiné sérii (z R&C je to konkrétně Metropole na Kerwanu, známá např. z ůvodu Tools of Destruction) a jedna bude speciální pro tento titul. Bude podporovat i multiplayer pro 2 hráče, zatím však není známo, jestli online (ikdyž se tu tato skvělá možnost přímo vybízí). O příběhu moc spekulováno nebylo a titul má vyjít v březnu, předcházet má však demo, které bych si později rád, v podobě nového článku, rozebral. Můžeme se jen těšit.

 

SHRNUTÍ A OMLUVA

 

Dočetli jste se konce, je to tak. Musím se přiznat, že jsem několikrát při dlouhém psaní tohoto článku odsedl od monitru a nostalgicky vzpomínal na doby, kdy jsem hrával Up Your Arsenal. Nicméně teď je rok 2011 a série Ratcheta a Clanka dosáhla dnešní podoby. Ještě, abych zhodnotil tituly, nejlepší na PS2 je pro mě Up Your Arsenal, na PS3 A Crack In Time a bonus za prostředí uděluji titulu Quest for Booty - je to však jen moje čistě osobní hodnocení. Omlouvám se, pokud jsem vás informacemi o titulech jenom nudil, a za opakování se, ale rozhodl jsem se těm dvoum vzdát hold. Za to, co jsem s nimi v dětství prožil a za to, co jsem s nimi prožil teď. Celou sérii hodnotím průměrnou známkou 9/10 a za hlášku "LAAAAAAWREEEEENCE!" dávám palec nahoru.

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama