Deskovka: Eldritch Horror
Speciály Článek Deskovka: Eldritch Horror

Deskovka: Eldritch Horror

Jakub Němec

Jakub Němec

2
Platformy pkgsrc Desková hra

Stvůry z jiných světů roztáhly svá chapadla po celé zeměkouli. Odvážíte se vydat po stopách prastarého zla?

Reklama

Mezi designéry deskových her patří mystická tématika knih H. P. Lovecrafta k těm nejvíce oblíbeným. Mocní bohové, kteří by mohli veškerý život zašlapat do země pouhou myšlenkou, jsou adekvátní nepřátelé, proti nimž se vždy rádo spojí několik dobrodruhů u jednoho stolu. V našich speciálech jsme se již věnovali kooperativním titulům Arkham Horror a Temné znamení a dnes budeme pokračovat v dalším díle z tematické řady Arkham Horror Files s názvem Eldritch Horror. Odvážíte se vydat po stopách prastarého zla?

Nenápadně, ať je neprobudíte

Po celé planetě se objevují prorocká znamení zvěstující příchod mytických Prastarých, kteří by změnili podobu světa podle svých zvrácených choutek. Proti ohrožení z jiných dimenzí se postaví pouhá hrstka bojovníků, kteří neignorují náznaky nadpřirozené činnosti chapadlovitých monster. Odvážlivce dohromady svedl společný zájem – porazit plíživé zlo a jeho posluhovače. Až osmička hráčů se tak může chopit jednoho z tuctu rozličných hrdinů (šamanka, politik, námořník, vedoucí expedice, herečka a mnoho dalších) a odhalovat spletité plány vyznavačů pohanských božstev.

Před každou partií si mimo svého vyvoleného hrdiny (mou favoritkou je mistryně bojových umění Lily Chen) vylosujete i svého soka. Bude jím jeden z kvarteta Azathoth, Yog-Sothoth, Shub-Niggurath a kultovní Cthulhu. Každý vládne svými unikátními vlastnostmi, určujícími průběh jednotlivých kol, osobité úkoly a unikátní nepřátele. Jejich spletité plány určují specifické balíčky karet mystérií, pátrání a u některých ještě zvláštní karty střetnutí. Jakmile vyřešíte tři mystéria dříve, než se Prastarý probudí, vítězíte v celé hře. Pokud procitne, můžete se mu postavit a bojovat v závěrečném zápasu o osud lidstva.

Cesta kolem světa

Už po rozložení herního plánu vám bude jasné, že invaze z alternativních světů nabraly globálních rozměrů, kterým budete muset věnovat více času, než se vpravíte do všech principů. Rozmístění velkého množství komponent a znalost pravidel vyžaduje u stolu alespoň jednoho zkušeného hráče, který provede nováčky jejich prvním soubojem s Prastarým. Příprava jednoho souboje vám sice zabere nejméně patnáct minut, ale na druhou stranu vám poskytne zábavu nejméně na dvě hodiny, spíše tři. Délka partie samozřejmě závisí na počtu hráčů (optimum jsou čtyři až šest, ale můžete se pustit také do solitérní verze) a sžití hráčů s průběhem kola.

Na začátku každého tahu má každý hráč dvě akce, které může směřovat k pohybu po mapě, aby se přiblížil k cíli vaší cesty, nakupovat jízdenky, odpočívat k doplnění zdraví a duševních sil, obchodovat s ostatními hráči na společném políčku nebo provádět speciální akce typické pro jednotlivé postavy. Oblíbenou možností bude také získávání výhod – v obchodě můžete nakupovat různé předměty, které vám budou pomáhat během soubojů a zkoušek. Transakce závisí na štěstí při hodu kostkami, jejichž hodnota ovlivní úroveň vašeho vlivu. Pokud budete mít smůlu, můžete si půjčit od pochybných existencí, jež si váš dluh vyberou v tu nejméně vhodnou chvíli.

Poté, co všichni využijí své akční body, se pohroužíte do fáze střetnutí. Nejdříve se musíte přesvědčit, že na políčku postavy není žádná nestvůra. V případě že ano, musíte boj podstoupit se všemi v libovolném pořadí. Nejdříve otestujete svou duševní kondici. Pokud se tváří v tvář hrůze nezblázníte, začnete se s příšerou rubat hlava nehlava na základě své síly. Během bitek budete využívat především vašich osobních předmětů, jež vás mohou zachránit od cesty do blázince či márnice.

Jakmile se vypořádáte s přímým ohrožením vaší postavy, můžete se rozhodnout na základě své pozice na herním plánu, do jakého dobrodružství se pustíte. Právě střetnutí místa dávají Eldritch Horror punc unikátního příběhového zážitku. Můžete se pustit do hledání indicií ve městech, divočině či na moři, šmejdit ulicemi velkých metropolí, prozkoumávat stopy okultní činnosti nebo se odhodlat do nebezpečných expedic na zapomenutá místa. Nejodvážnější bojovníci se budou věnovat zavírání démonických bran, z nichž při vhodné konstelaci hvězd proudí do naší reality zástupy rozličných nestvůr. Osobně považuji místní střetnutí za nejlepší část, kterou designér Corey Konieczka (Star Wars: Rebelion; Panství hrůzy, Twilight Imperium) vymyslel.

Po aktivitě hráčů přichází na řadu tah pekelných sil. Fáze mýtů na vás soustavně vytváří tlak odhalováním nových překážek, s nimiž se musíte vypořádat dříve, než se projeví jejich nemilé účinky. Každá příběhová karta může vyvolat nové příšery, otevřít pekelné brány, změnit postavení hvězd, objevit nové stopy pátrání či další skutečnosti hodné vašeho zájmu. Obzvlášť nepěkné situace přichází při vyhodnocování efektu zúčtování, kdy čelíte všem skrytým účinkům vašich předchozích akcí (nejvíc mě asi dostalo obětování jednoho hrdiny, aby se splatil dluh, opravdu krutá chvilka).

Zábava na dlouhé večery

Z počátku si budete připadat zavaleni neustále se objevujícími mechanikami a jejich specifickými pravidly. Přitom základní princip tkví ve zkouškách odvozených od vlastnosti vašich vyvolených postav. Podle jednoduchého principu bude o vašem osudu rozhodovat hod kostkami, jejichž počet závisí na číselné hodnotě vašich atributů. V zásadě se budete snažit hodit tzv. úspěch (pětka a šestka) alespoň na jedné kostce. Své šance můžete zvýšit posilováním vlastností a zmíněným nákupem předmětů. Určitě se vyplatí také prohledávat archeologické struktury, v nichž se vyskytují magické artefakty výjimečné síly.

Jinou kapitolou jsou souboje, u nichž budete cedit krev. Téměř nikdy si nebudete výsledkem jisti a v prvních kolech se budete příšerám spíše vyhýbat, abyste získali pomocníky a vybavení. Přesto se může stát, že vaše postava se odebere do věčných lovišť či do polstrované místnosti v blázinci. Hráč nemusí dlouho smutnit, protože sáhne do krabice pro jinou postavu a nadále se zapojuje do veškerého dění. Autoři z Fantasy Flight Games prostě chtějí, abyste se u Eldritch Horror bavili všichni a dlouho.

Proto nepodcenili ani grafickou stránku této oblíbené deskovky. Umělecké ztvárnění se drží v intencích na začátku zmíněné série Arkham Horror Files, takže pokud jste hráli některé z jiných titulů, přivítáte některé hrdiny, stvůry a především prastaré jako staré známé. Tajemné ladění podtrhuje styl dvacátých let, dávající vzpomenout na klasické hororové snímky z počátků kinematografie. Podobným směrem se ubírají také atmosférické texty na všech kartách, jež můžeme plně vychutnat v mateřštině díky práci českého distributora ADC Blackfire.

Ztracené vědění

Dnešní recenze bude trochu delší, než jste zvyklí. Je mou milou povinností poznamenat, že se na místní trh podíval první z mnoha přídavných balíčků k Eldritch Horror. V krabičce Ztraceného vědění naleznete pátého Prastarého Yiga přinášejícího nové výzvy všem zkušeným vymítačům padlých bohů lovecraftovského univerza. Svého posílení se však dočkalo také původní kvarteto záporáků, protože balení obsahuje nové karty mýtů a mystérií také pro ně. Díky tomu se zvýší počet hrozeb číhajících v náhodně vytvářených balíčcích definujících každou partii.

Některé zviklané zájemce však možná odradí cena přídavku. Zatímco za základní hru zaplatíte velmi přátelských tisíc korun, Ztracené vědění si nepořídíte pod sedm stovek. Osobně si myslím, že Eldritch Horror si svou cenovku v pohodě obhájí. Jedná se totiž o titul s velkou mírou znovuhratelnosti s komplexními pravidly a napětím v každém kole. S vhodnou partou kamarádů (nejlépe čtenářů H. P. Lovecrafta) se k deskovce budete pravidelně vracet, ale užijí si ji také méně zkušení hráči. U Ztraceného vědění bych doporučení směřoval především na fanoušky základního díla chtějící obohatit panteon nepřátel a osvěžit balíček mýtů. Ostatní musí nejdříve pořádně vyzkoušet původní hru, než se pustí do kupování rozšíření. Já osobně doufám, že rozšíření uspěje a Blackfire se pustí do lokalizace dalších přídavků.

Líbí se nám

- využití lovecraftovského univerza

- komplexní pravidla

- vysoká znovuhratelnost (i když se budou opakovat příběhy pátracích karet)

- velká míra svobody v rozhodování

- správa postavy

- až pro osm hráčů najednou, kdy pravidla zohledňují počet hrdinů

- grafické zpracování

Vadí nám

- z počátku náročné učení

- relativně dlouhá příprava hry

- někomu může vadit náhoda zastoupená kostkami (ale tady vyloženě sedí)

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama