Deskovka: Nájezdníci ze severu
Speciály Článek Deskovka: Nájezdníci ze severu

Deskovka: Nájezdníci ze severu

Jakub Němec

Jakub Němec

1
Platformy pkgsrc Desková hra

Vydejte se s větrem v plachtách plenit bohatá pobřeží Evropy.

Reklama

Zvuku řinčících mečů a tříštících se štítů se v dnešní době oddává stále více příznivců vikingských válečníků. Popularita drancířů ze Skandinávie roste a můžeme spekulovat, zda za to může lákavá severské mytologie, seriál Vikingové či další popkulturní odkazy. Na módní vlně drakkarských lodí se vezou nejen videoherní tituly (God of War, Ancestors, Total War: Thrones of Britannia), ale také stolní hry. My se dnes společně podíváme na deskovku Nájezdníci ze severu novozélandského autora Shema Philipse (Explorers of the North Sea, Shipwrights of the North Sea). Připravte posádku, bude se plenit!

Hlavně nepodcenit přípravu

Řekněme si na rovinu, že rozsáhlejší stolní hry, u nichž najdeme větší množství komponent, začátečníka vyděsí a mnohdy vzdá svou účast v partii předem s tím, že se bude jen dívat. Titul Nájezdníci ze severu by právě tyto opatrné nováčky mohl zaujmout svou vstřícností pravidel, jež každý pochopí během pár prvních tahů. Tím rozhodně nechci naznačit, že zkušeným matadorům nemá tahle líbivá deskovka co nabídnout. Právě naopak, v plánování nájezdů do okolí se mohou vyřádit i takticky vyspělejší jedinci.

Designér deskovky Shem Phillips totiž vytvořil svižný mechanismus, který nezahltí mozkové závity hráčů nekonečným množstvím voleb, ale spíše cílí na pragmatickou stránku plánování. V kůži jednoho z lodivodů drakkaru musíte ohromit svého náčelníka, rozšiřovat posádku a připravovat se na krvavé výlety do jižních krajin. Herní kroky je třeba dobře promyslet, protože ve svém tahu můžete provést pouze dvě akce, během nichž se pokoušíte posílit svou výchozí pozici, ale zároveň také mírně zavařit svým soupeřům. Nečekejte žádné velké naschvály, spíše křížení vašich a protivníkových plánů.

Cílem hry je získat co nejvíce vítězných bodů, k nimž vedou různé cesty. Můžete obětovat část své pracně naloupené kořisti veliteli vesnice výměnou za jeho vrtkavou náklonost, nebo úlovek investovat do nadcházející výpravy. Posun na počítadle bodů zaručí také smělé výpady do míst, kde na válečníky čekají valkýry odvádějící vaši posádku do Valhally (ano, zemřou), za což ovšem rozšíří slávu vaší družiny. Nesmíme zapomenout ani na speciální vlastnosti postav a odměňování za dobytí velkých pevností a klášterů. Zkrátka cest k vítězství vede celá řada a během jedné partie trvající okolo 90 minut je určitě všechny nepoznáte.

Rychlá akce

Příprava jedné hry netrvá nijak dlouho. Na přehledné mapě rozmístíte dřevěné žetony kořisti (zlato, železo, dobytčata) do přístavů, klášterů a pevností. V rámci stejného kroku rozmisťujete také Ódinovy služebnice valkýry. Promícháte karty vesničanů a obětin náčelníkovi, černé Vikingy postavíte k bráně, pokladnici a poradní síni a můžete se pustit do klání.

Jak jsem již naznačil, během jednoho tahu má každý hráč k dispozici dvě akce, jež může provést. První tkví v umístění Vikinga na libovolnou pozici na plánu vesnice, čímž provede příslušnou činnost podle jasně daného schématu přímo na herní ploše. Některá políčka vyžadují šedou nebo bílou barvu figurky, takže je všem z počátku zapovězena a otevřou se jim až po prvním plenění. Druhá akce spočívá v odebrání jiné figurky z herního plánu, což opět spustí příslušnou činnost. V případě, že jste se pustili do plenění, tak jsou daným rozhodnutím vyčerpány obě vaše akce.

Během svého tahu musíte myslet na fakt, že po předání titulu aktivního hráče můžete vlastnit pouze osm kusů každého druhu, tedy proviantu, mincí a karet na ruce. Před sebou můžete mít vyloženo maximálně pět členů posádky. Tím odpadá možnost hromadit majetek, protože časem zkrátka musíte vyjet na výpravu za ctí, slávou a především kořistí. Ve své podstatě se nakonec dostanete do rytmu, v němž dvě až tři kola budete připravovat raid do vybrané oblasti, načež jej s větším či menším úspěchem provedete.

Se štítem či na štítu

Nájezdy do mírumilovných končin oplývajících lákavou kořistí chtějí mimo pečlivé přípravy také trochu štěstí na vaší straně. Pro úspěšně provedené přepadení musíte mít nashromážděné zásoby proviantu, v některých případech zlato a dostatek lidí šířících strach a zhoubu. Lup z dané oblasti získáte v každém případě, o válečníka dle vašeho uvážení v případě přítomné valkýry také, ale je ve vašem nejlepším zájmu urvat také co nejvíce vítězných bodů.

Jejich počet je odvozen od síly vaší družiny, úrovně vaší výzbroje, kterou si zvyšujete ve vesnici, a příklonu vrtkavé štěstěny na stěnách kostek. Právě součet těchto hodnot určuje, zda jste překonali obranu soupeře a jak velký posun po stupnici úspěchu vám váš útok přinese. Z počátku proto budete vyhledávat spíše méně bráněné lokality, popř. zaútočíte na zcela nebráněné přístavy přinášející alespoň jeden vítězný bod do závěrečného zúčtování.

Při drancování vesnic narazíte na možnost nejvíce škodit soupeřům tím, že přepadnete oblast, z níž by mohl oponent vytěžit nejen potřebné zásoby, ale také kýžený úprk po stupnici získaných bodů. Bojovníci v každé družině totiž mají speciální vlastnosti, které mohou zvýšit zisk z každého přepadu nebo jinak pomoci k úspěchu. Pro příklad, zbrojíř zvedá sílu o dva při přepadení kláštera, lučištnice přidá dva vítězné body při plenění strážnice a rváč umožní přehodit kostku. Ve své partě můžete mít také jednoho hrdinu s mnohem silnějšími vlastnostmi, popř. obyčejné vesničany dodávající bonusy v přípravné fázi. Skladba družiny tak bude jednou z vašich hlavních starostí.

Každý si najde svou cestu

Doporučit deskovku Nájezdníci ze severu celé rodině by vzhledem k tématice nájezdů na mírumilovné pobřeží a umírání Vikingů pod dohledem valkýr bylo zřejmě trochu odvážné. Ale pro odrostlejší hráče od dvanácti let by se mohl tento titul stát báječnou kratochvílí, kterou si zahrají s rodiči či přáteli. Jednoduchá pravidla a přívětivé mechanismy dají příležitost nakouknout do světa stolních her založených na worker placementu i méně zkušeným pařanům, což je jednoznačné plus. Zároveň však není dílo Shem Phillipse ochuzeno o taktické volby a slušnou míru znovuhratelnosti.

Mnohé zaujme grafické pojetí Nájezdníků ze severu v podání Mihajla Dimitrievskiho. Z mého hlediska se jedná o méně tradiční koncepci, která mě okamžitě okouzlila, zatímco někteří hráči z mého okolí si museli na svérázné zpodobnění seveřanů zvykat. Pochvalu si zaslouží také dřevěné komponenty, které neohlodá ani zub času. Karty jsou vytištěny na měkčím papíru, ale vzhledem k jejich používání bych o jejich opotřebení strach neměl. Obavy směřují především k povrchu přehledné a pěkně malované herní desky, u níž podle nás hrozí riziko poškrábání, především při hraní s mladšími hráči.

I přes menší nedostatky hodnotím Nájezdníky velmi pozitivně a vřele je doporučuji všem začínajícím hráčům „složitějších“ deskovek. Vstřícná pravidla, česká lokalizace v režii místního dodavatele REXhry a slušná cena okolo osmi stovek pomohou se vstupem do kouzlené říše taktizování nad herním stolem.

Líbí se nám

  • propojení tématiky a grafiky s duchem hry
  • střídání příprav a nájezdů
  • jednoduchý princip, snadná pravidla
  • krátké prostoje podporující dynamickou hratelnost
  • přehledný herní plán
  • grafická stránka (nemusí sedět každému)

Vadí nám

  • když vám někdo vykrade vysněný klášter těsně před vaším tahem
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama