Deskovkový speciál: Vzhůru do podzemí
Speciály Článek Deskovkový speciál: Vzhůru do podzemí

Deskovkový speciál: Vzhůru do podzemí

Jakub Němec

Jakub Němec

2
Platformy pkgsrc Desková hra

Pootevřené dveře podzemního tunelu lákají k hrdinským činům. Dostanete se až na jeho konec?

Reklama

Pamatujete na hodiny a dny strávené ve sklepě u stolu, kde jste s kamarády podstupovali nástrahy Dračího doupěte? A jak vám okolí nerozumělo, co na tom vidíte? Designér Masato Uesugi (Paper Tales, Vorpals) si uvědomil nepochopenou komunitu a ve své bleskové hříčce Vzhůru do podzemí se pokusil alespoň přiblížit pocit z dobývání laické veřejnosti. Nepouštěl se do vytvoření velkých epických dobrodružství, ale na základě jednoduchého principu ukázal, že vstupem do podzemí začíná boj proti démonickým stvůrám.

Čtveřice hrdinů

Největší slabinou Vzhůru do podzemí je absence jakéhokoliv příběhového pozadí. Zklamání navyšuje potenciál, který se při jakémkoliv vykrádání ztemnělých chodeb přímo nabízí. Holt dobrodružství čtveřice hrdinů potulujících se po těch nejméně přitažlivých koutech neznámé země si musíte domyslet sami. Především důmyslně promyšlené vyprávění o hrůzostrašných nástrahách, jež v kobkách číhají na osamělého bojovníka, by mohl menším hráčům (doporučený věk se točí okolo osmi let) poskytnout komplexnější zážitek a prověřit tak fantazii dospělejšího osazenstva.

V naší bandě putují bok po boku rytíř, barbar, zlodějka a čaroděj. Každý disponuje jinou výbavou, která by mu měla poskytovat jasnou převahu proti stvůrám z podzemí. Barbar spoléhá na svou sílu a sekeru, rytíř drakobijec třímá štít, kopí a meč, ale za opaskem se mu houpe také svatý grál. Zlodějka spoléhá spíše na obratnost a nejsilnější padouchy oblafne neviditelným pláštěm, což jí dovolí zničit je ze zálohy. Kouzelník se spoléhá především na magické triky, jež mohou obrátit bezradnou situaci v ladné vítězství.

A to tam mám vlézt bez brnění?!

Vzhůru do podzemí se řadí k deskovým hrám, které rychle pochopíte a které vám nezaberou celé odpoledne. Pokud si chcete zpříjemnit poobědový čas nenáročnou výpravou do neznámých hlubin, je počin Masato Uesugiho přímo pro vás. Stačí si najít alespoň jednoho k výpravě svolného kamaráda (ale až ve čtyřech hráčích se naplno projeví komplexnost a záludnost celého díla), vybalit krabici, nachystat balíček karet s nestvůrami a do pěti minut můžete hrát.

Princip tkví ve vytvoření co nejnepříjemnější situace vašemu spoluhráči s tím, že musíte mít na paměti, že v chystané polízanici můžete skončit sami. Na začátku dobrodružství zvolíte postavu, která si s sebou vezme celou svou výbavu. Hráči postupně berou karty z hromádky nepřátel a musí si zvolit jednu ze dvou činností – buď stvůru umístí do podzemí, nebo obětují část hrdinovy zbroje, čímž stvůru eliminují. V každém případě se o druhu pekelného zplozence (od slabých orků, přes mocné golemy po největší hrozby – kostěje, démona a draka) nedozví nikdo jiný než aktuální hráč.

Postupem času se tenčí hromádka nepřátel, ale tím narůstá nebezpečí v dungeonu a zároveň se redukuje arzenál a brnění vašeho statečného bijce. S hrozícím nebezpečím budou odpadávat jednotliví hráči, kteří přenechají nebezpečnou výpravu svým spoluhráčům tím, že se vzdají svého kola. Nakonec zůstane pouze jeden aktivní jedinec, který se musí vydat na průzkum temného tunelu. K dispozici má pouze předměty, které nebyly během předchozích kol obětovány. Ve zpětném pořadí se musí odvážlivec střetnout se všemi nestvůrami ve sklepení. Pokud vřavu přežije, získává vítězný bod, v případě smrti záporné ohodnocení. Poté se poslední průzkumník rozhodne, který hrdina zamíří na další výpravu, zamíchají se karty stvůr a hurá na další kolo. Vítězem Vzhůru do podzemí se stává taktik se dvěma vítěznými body, nebo poslední přeživší.

Záludná zrada

S odehranými partiemi postupně proniknete k podstatě všech záludností, které můžete svým kolegům provést. Můžete vehnat do temných chodeb nejmocnější monstra a vzít potřebné obranné předměty. Nebo se můžete tvářit, že se díky vám silné stvůry plíží ponurými uličkami, zatímco spí pod obětovaným vybavením přímo před vámi. Kolegové vás pošlou na lov pekelníků a vy slupnete vítězný bod jako malinu. Kouzlo Vzhůru do podzemí tkví v nevědomosti a můžete jen hádat, jakou taktiku zvolí vaši protihráči. Ale věřte mi, připravte se vždy na nejhorší, protože každá vaše zrada se vám může dvojnásobně vrátit. Na druhou stranu se můžete profilovat jako totální záporák, poslat všechny protivníky na smrt a zůstat posledním vítězným přeživším.

Dílo Masato Uesugiho zpočátku nedoceníte. Postupem času jej však zařadíte do klasických rychlovek (herní doba se počítá řádově na půlhodinu), které si zahraje celá rodina. Atraktivitu především pro mladší publikum zajišťuje až pohádkové výtvarné provedení, za nímž stojí grafik Paul Mafayon (Diamant, Loony Quest), jednoduché symboly všech akcí na pomocných kartách a česká lokalizace, za níž stojí vydavatel REXhry. Přesto není jazyková bariéra nijak závratná, díky čemuž můžete zainvestovat do rozšíření s dalšími hrdiny v anglickém jazyce. Na českém trhu se také můžete setkat s „druhým“ dílem Vzhůru zpátky do podzemí, který jde s recenzovanou hrou nakombinovat.

Líbí se nám

- svižný herní princip- šíře možností, jak dosáhnout vítězství- taktizování a vyhodnocování hrozeb podzemí- pocit napětí před vstupem do kobky- grafické zpracování- skladné balení

Vadí nám

- absence příběhu- pomalý rozjezd, než objevíte taktické prvky hry- malý počet hrdinů (který však lze rozšířit)

Vzhůru do podzemí koupíte na Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama