Dojmy z hraní Frozenheim
Preview Článek Dojmy z hraní Frozenheim

Dojmy z hraní Frozenheim

Ondřej Partl

Ondřej Partl

1
Platformy Windows PC

Jak se nám zatím zamlouvá nová vikinská strategie?

Reklama

V poslední době se na nás přiřítil větší počet titulů se severskou tématikou, než je tomu běžné. V listopadu minulého roku jsme si vyzkoušeli dobývat Anglii v kůži nelítostného vikinga v Assassin’s Creed Valhalla, v únoru jsme zase okusili, jak těžké je přežívání v očistci zvaném Valheim, no a v dubnu jsme se zase pokoušeli zabránit Ragnaroku v akčním RPG s názvem Viking Vengeance.

A aby toho nebylo málo, tak v květnu to se svou prvotinou zkusí malé vývojářské studio Paranoid Interactive. Tato prvotina se jmenuje Frozenheim, přičemž 20. května dorazí do předběžného přístupu na Steamu, kde si ji bude moci za sníženou cenu zakoupit široká veřejnost. My jsme následně dostali možnost vyzkoušet hru s předstihem, pročež vám aktuálně můžeme přinést naše dojmy z několika hodin, které jsme s ní strávili. A musíme uznat, že to byl celkově příjemně strávený čas.

  • Platforma: PC
  • Datum vydání: Předběžný přístup 20. května
  • Výrobce: Paranoid Interactive
  • Žánr: RTS
  • Česká lokalizace: Ne
  • Multiplayer: Ano
  • Přístupnost: 12+
  • Doba hraní: Aktuálně nabízené scénáře v kampani 2,5 hodiny / potenciálně nekonečno
  • Cena: Prozatím nespecifikováno

Postav si svůj gord

Nicméně pevně věříme tomu, že někteří z našich čtenářů vlastně ani netuší, co je tento titul zač. Inu, pro takové jedince mezi vámi můžeme prozradit, že Frozenheim je veskrze budovatelskou strategií, která je doplněna o RTS souboje a exploraci. V podstatě si to můžete představit jako takové spojení Banished a Strongholdu.

Vy se na začátku každé hry se základním počtem pracovníků, hlavní budovou a průzkumníky ocitnete na mapě a vrhnete se do budování své vlastní vesničky/osady/gordu, kdy musíte stavět obydlí pro své obyvatele (každý domek oplývá ukazatelem štěstí, jehož zvyšováním se zvyšuje i maximální počet lidí, jenž v něm mohou bydlet), čímž se vám rozšiřuje populace, přičemž jednotlivé volné pracovníky přiřazujete do dalších budov, které generují jednu ze šesti zdejších surovin (jídlo, kámen, železo, ocel, kůži a oblečení). Samozřejmě pak k tomuto generování surovin musíte využívat své prostředí, kdy pro zisk dřeva je třeba kácet stromy, pro kamen zase kutat zdejší ložiska, pro kůži postavit farmy či loveckou chýši, a tak dále. Nicméně tyto suroviny musíte někde skladovat. K tomuto účelu pak slouží právě hlavní budova, která může sbírat suroviny maximálně z pěti budov najednou, případně lze postavit skladiště, které je také schopné sbírat z pěti budov, avšak jeho dosah je o poznání menší, tudíž většinou skončíte zhruba u třech. Mechanika je to zajímavá, nutí hráče více strategicky umisťovat objekty, avšak přijde mi, že ji tvůrci zatím nedostatečně vysvětlují, tudíž s ní hráči ze začátku mohou mít trochu problém.

Hru si můžete představit jako spojení Banished a Strongholdu.

Ostatně celkově je zdejší tutoriál poměrně těžkotonážní, kdy je zde přítomen pouze soubor několika zpráv, jenž vysvětlují ty nejzákladnější mechaniky, takže na zbytek si hráč musí přijít sám. Samozřejmě to má i své kouzlo, pročež první rychle prohrané hry probíhaly metodou pokus-omyl, ale jakmile to přešlo do ruky, už to šlo jako po másle.

Oheň, voda, vítr být

Každopádně abyste to stavění neměli příliš jednoduché a aby se dostavily oblíbené pocity deprese, rozhodli se vývojáři do hry zakomponovat i lehké survival prvky. Ty se většinou projevují skrze počasí/roční období, které má výrazný vliv na několik aspektů hry. V praxi to třeba znamená, že pokud nestihnete vytvořit dostatečný počet jídla na zimu, kdy je jeho spotřeba o poznání vyšší, je dost možné, že vaši obyvatelé velice brzy pojdou hlady. Z počátku to člověk sice jako problém nevidí, ale jakmile se dostane do pozdějších fází, zjistí, že zastavení mlýnů a farem na docela dlouhou dobu ve skutečnosti představuje velkou překážku. Tento prvek vás nutí s předstihem rozmýšlet vaše kroky, abyste třeba zbytečně příliš rychle neexpandovali či netrénovali příliš mnoho vojáků. Kromě toho není výjimkou, že vám začne hořet budova, takže hlavně nezapomenout postavit dostatečný počet studen!

Lehké survival prvky přinášejí příjemné pocity deprese.

Jak jsem ale již předestřel, tak nejen budováním je Frozenheim živ. Významnou složkou je zde totiž ještě bojování a explorace. Za využití vašich vycvičených jednotek (chodících v oddílech, většinou po pěti, ale bohužel chybí možnost jejich spojování) odhalujete zdejší mapu, která skrývá mnohá tajemství. Můžete tak narazit na různé zničené povozy, jejichž prozkoumání vám dá suroviny, případně lze potkat menší vesničku, která se na vás otočí s nějakou prosbou (většinou takovou, abyste zničili blízké bandity). Tato část je pro úspěch vitální, jelikož tímto průzkumem dostáváte hlavně v brzkých fázích potřebné suroviny, a navíc můžete objevit jednotlivé runové sochy, jenž vám v případě, že máte postavený druidský kruh (chrám), propůjčí nezanedbatelné bonusy.

Na zteč! A nebo ne

Během tohoto prozkoumávání se ovšem také velice brzy stane, že narazíte na nějaké nepřátele. Jakmile na to dojde, máte tři možnosti. Buďto se kolem nich proplížíte ve vysoké trávě, takticky si připravíte léčku či obchvat, a nebo to rovnou vezmete na zteč. Kromě toho lze využít různé speciální schopnosti jednotlivých jednotek, které bojům propůjčují další vrstvu (a samozřejmě nechybí ani možnost přepínání mezi neutrálním, agresivním a defenzivním postojem).

Do bojů se nemusíte hrnout, stačí se proplížit.

Každopádně z pohledu soubojů mě přeci jen trochu zamrzelo, že nelze volit permanentně jednotlivé formace. Naopak je ale příjemné, že můžete ovládat čas, a dokonce je zde i aktivní pauza, takže byly by na vás události příliš rychlé, můžete hru zastavit a v klidu se rozmyslet. No a žádná vikinská hra se nemůže obejít bez drakkarů, které přirozeně stavíte i zde, přičemž v loděnici budete mít hned několik možností, tedy bude jen na vás (a vašich dostupných surovinách), zda vytvoříte malou a svižnou veslici či pořádnou bárku, na kterou se vejde hned několik oddílů, ale je přeci jen nemotornější. Jen tyto vámi vyrobené lodě mají tendenci z nějakého důvodu zničehonic zmizet.

Kdo, kde a s kým?

Hra v květnu dorazí do předběžného přístupu, což znamená, že ani zdaleka to nebude hotový produkt. To nás přivádí na otázku, na co všechno se v této verzi můžete těšit. Hlavní množství času pravděpodobně strávíte ve volném režimu, v němž se pustíte do hraní bez vyšších cílů na jedné ze tří map, kde se proti vám mohou postavit až tři nepřátelé, jenž bude ovládat umělá inteligence jedné ze tří obtížností. Kromě toho si užijete i dva scénáře v kampani, které vás provedou kompletními základy. Také se zde dočkáte i základního multiplayeru, kdy se spolu s kamarády můžete pustit do vzájemných soubojů (tuto možnost jsme bohužel nemohli vyzkoušet), avšak minimálně prozatím zřejmě budou absentovat dedikované servery. No a na závěr si vaše kreativní duše mohou užít speciálního fotorežimu.

Hra nabízí úvodní příběhové scénáře, volnou hru, základní multiplayer a fotorežim.

A ten dost možná budete využívat docela často, jelikož je hra pohledná a plná detailů. Ohýbající se stromy ve vichřici, vyšlapané cestičky ve sněhu, blesky zasahující budovy. Jednoduše se na to všechno hezky dívá. Nebo tedy minimálně do doby, než pohled příliš přiblížíte, ale to je nešvar skoro všech strategií. K tomu vám běhen hraní bude hrát do uší příjemná neagresivní hudba, s níž to budování je hned o něco příjemnější.

Chce to práci

Co ale aktuálně asi nejvíce kazí zážitek z hraní, je technický stav. Ano, jedná se o nehotový produkt, tudíž se s tím dá počítat, ale upozornit na to jednoduše musíme. Docela očekávaně dochází na časté a výrazné propady snímkovací frekvence, tudíž nějaká dodatečná optimalizace bude ještě muset proběhnout. Kromě toho je zde přítomno mnoho bugů, kdy se jednotky zasekávají o textury, pathfinding je občas dost mizerný, kamera je neposedná a docela často se stává, že vojáci ignorují vaše povely. Rozhodně se ale na tomto místě hodí doplnit, že tvůrci hru aktualizují v podstatě denně, kdy s každým updatem se situace zlepšuje. Proto je reálně možné, že tyto problémy už při oficiálním vydání přítomné nebudou.

Technický stav občas dokáže slušně zkazit zážitek z hraní.

Změnou ovšem prozatím nejspíše neprojde uživatelské rozhraní. To většinou sice funguje, ale čas od času se člověk přistihne u toho, že musí různé věci hledat, případně se k nim složitě proklikávat. No řečeno prostě a jednoduše, není to tak intuitivní, jak by bylo záhodno.

Panoramix prorokuje světlé zítřky

Pokud se ovšem autorům podaří tyto mušky vychytat, pořádně celý zážitek odladit a dodat dostatečné množství dalšího obsahu, což podle aktuálních plánů vypadá, tak se nám tu potenciálně rýsuje příjemné překvapení, jehož jádro už je teď zdravé.

Hru si zakoupíte na platformě Steam.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama