Fallout 4 - druhá várka DLC pod drobnohledem
Speciály Fallout 4 Článek Fallout 4 - druhá várka DLC pod drobnohledem

Fallout 4 - druhá várka DLC pod drobnohledem

Martin Cvrček

Martin Cvrček

11

Hodnotíme druhou a zároveň poslední trojici DLC pro Fallout 4, které lze získat díky Season Passu nebo koupit samostatně. Končíme s přídavkem <strong>Nuka-World</strong>.

Reklama

Není to tak dávno, co jsem uzavřel speciál, v němž jsem postupně hodnotil první tři DLC pro Fallout 4. Klidně bych mohl pokračovat, protože hra se dočká celkem šesti přídavků, ale nechtěl jsem, aby byl článek dlouhý jako Lovosice. Proto ke zhodnocení druhé várky DLC využívám další speciál. Bethesda si pro hráče nejdřív připravila drobný addon Contraptions Workshop, po něm následuje taktéž nijak rozsáhlý Vault-Tec Workshop a celou šňůru DLC uzavírá příběhové rozšíření Nuka-World. Stále tudíž platí, že dodatečný obsah Falloutu 4 má pokaždé dost odlišný rozsah, takže se někdy recenze prostě a jednoduše nevyplatí, což je další důvod, proč vše řešíme za pomoci speciálů. A hned první přídavek toto prohlášení potvrzuje.

Contraptions Workshop

Datum vydání: 21. 6. 2016 / Cena: 4,99 €

Publikováno 21. 6. 2016

Doufal jsem, že se Bethesda po dost negativní odezvě na přídavek Wasteland Workshop poučí. Ale očividně jsem se mýlil. Vážně by mě zajímalo, kdo by si ve Falloutu chtěl jen tak pro zábavu stavět v prostorách osídlení vlastní výrobní linky. Protože právě ty jsou alfou a omegou Contraptions Workshopu. Postavíte základní Builder, napojíte na něj zdroj energie a pásy, aby měly vyrobené předměty kam putovat, do samotného Builderu naházíte jakékoliv menší předměty, které chcete vyrábět, případně i nějaké ty suroviny. A to je všechno. Pak už jen můžete sledovat, jak výrobní linka produkuje další a další předměty, pro něž většinou nenajdete využití. A položky, které byste využili, si většinou žádají poměrně vzácné materiály, takže se jejich výroba zkrátka nevyplatí. Případně můžete stavět další linky na výrobu dalších předmětů nebo vše trochu rozšířit a udělat komplexnější, ideálně za pomoci složitějších pásů nebo nových spínačů a obvodů.

Nutno říct, že samotná stavba výrobních linek je relativně jednoduchá a snadno pochopitelná, takže se neopakuje situace s dost špatně navrženými arénami Wasteland Workshopu. S nově postavenými stroji lze také slušně zkrášlit osídlení a je určitě zajímavé alespoň chvíli sledovat, jak linka produkuje ocelové koule (to abych mohl citovat Duke Nukema) nebo plyšové medvídky. Za 100 vyprodukovaných předmětů navíc dostanete jeden ze tří nových achievementů, ale tím to opravdu hasne. Nejhorší je, že celý systém je sice solidně zpracovaný, ale většinou opravdu zbytečný a do Falloutu jako takového nepřináší nic nového. I když se o to Bethesda zjevně intenzivně snaží, Fallout 4 není post-apokalyptický Minecraft, nebo by jím alespoň podle mého názoru neměl být. Jedinou nadějí je, že se hráčům povede vymyslet nějaký naprosto nečekaný způsob, jak to všechno zužitkovat, pak by snad tahle novinka měla smysl a někdo by jí mohl skutečně ocenit.

Ne všechno, co Contraptions Workshop nabízí, je naštěstí tak zbytečné. Leckdo určitě využije možnost dát dohromady stojany na zbroje nebo na zbraně. Ty si můžete vystavit jak na zdi, tak v klasické vitríně, přičemž součástí přídavku je dokonce stojan na Power Armor. A pokud chcete, aby váš dům rostl do nebes, rozhodně není od věci postavit výtahy. Stejně tak máte nově možnost stavět skladiště a stodoly a kdejaké osídlení mohou oživit minomety, které fungují buď jako ohňostroj, nebo jako dělo střílející cokoliv, co do něj hodíte.

Relativně příjemným bonusem je pak pranýř, do něhož lže zavřít libovolného osadníka, a to včetně společníků. Konečně jsem se tak mohl alespoň částečně pomstít Prestonovi Garveymu za udílení všech těch otravných, generických úkolů spojených s ochranou nebo dobytím sídel po celém Commonwealthu. On byl přirozeně první, na kom jsem pranýř vyzkoušel, ale než jsem se mohl s uspokojením dívat na bídného červa zavřeného v kládě, musel jsem přetrpět pohled na otřesné chování umělé inteligence.

Když někoho chcete zavřít do klády, uděláte to stejným způsobem, jakým byste dotyčného přiřadili k pečování o záhony nebo k jiné bohulibé činnosti. Jenomže Preston se při cestě od záhonu k pranýři neustále zasekával o ploty nebo domy, často se z ničeho nic zastavil, a jakmile se konečně přiblížil k místu svého trestu, najednou oznámil, že se k němu nemůže dostat. Jenže kolem něj nebylo nic, co by komukoliv bránilo v přístupu. Pranýř tedy bylo třeba několikrát přesouvat a otáčet, aby se k němu Preston konečně dostal a sám se do něj na několik minut zavřel. Pak jsem po něm samozřejmě s velkou radostí hodil několik předmětů a celou scénu zlepšila kolemjdoucí brahmína, která do uvězněného Prestona neustále vrážela. Jen škoda, že takhle potěšujícímu divadlu muselo předcházet dost nepotěšující divadlo spojené s chováním AI.

Těm, kteří nevlastní Season Pass, nemohu ani tentokrát doporučit koupi samostatného DLC. Pět eur je opět příliš vysoká cena za zpravidla zbytečnou možnost stavět výrobní linky, za stojany na zbraně a zbroje nebo za možnost stavět výtahy, pranýře nebo ohňostroje. Zvlášť když jde často o recyklované věci z původní hry nebo z předešlých přídavků, jen v trochu pozměněné nebo jinak fungující podobě. Ve výsledku jde tedy nanejvýš o menší bonus pro majitele Season Passu, kteří za něco takového naštěstí nemusí platit nic navíc, nebo pro ty, které stále neomrzelo zvelebování vlastního sídla. Bethesda to ale s těmi DLC zaměřenými na osídlení dost přehání, takže mám pocit, že takových hráčů už musí být minimum. Nezbývá než doufat, že další přídavek, jenž má umožnit stavbu vlastního Vaultu, bude o něco hodnotnějším a originálnějším dodatečným obsahem, díky němuž bych měl zase pocit, že Season Pass Falloutu 4 má co nabídnout. Zatím ale platí, že nabízí za hodně zátek málo muziky a jediným skuteně hodnotným DLC zůstává Far Harbor.

Vault-Tec Workshop

Datum vydání: 26. července 2016 / Cena: 4,99 €

Publikováno 26. 7. 2016

Co se stane, když smícháte Fallout 4 a free-to-play hříčku Fallout Shelter? Dostanete přídavek Vault-Tec Workshop. Po nainstalování DLC vás hra zavede k Vaultu 88 v jihovýchodní části Commonewealthu, kde se setkáte s ghúlí ženou jménem Bartstow. Ta měla být správcem tohoto Vaultu a po vás se přirozeně nechce nic jiného, než jí pomoci s jejími úkoly a postupně vybudovat vlastní protiatomový kryt, do kterého můžete zvát obyvatele a provádět na nich různé experimenty. Tohle všechno si vyzkoušíte v dost krátké sérii úkolů, v nichž musíte provést několik experimentů na prvních obyvatelích, které nalákáte do jejich budoucího domova. Také je třeba prozkoumat rozsáhlý komplex jeskyní, vyčistit je od zmutované havěti a zpřístupnit si v nich zóny pro stavbu. Odměnou za vaše snažení je pak pozice správce, díky níž se můžete konečně pustit do vybudování plnohodnotného Vaultu.

Jestli se ale s těmi úkoly nechcete příliš zdržovat a zároveň nechcete, aby vám někdo jiný říkal, co máte dělat a co přesně na obyvatelích testovat, není problém prostě Bartstow zastřelit, čímž se k pozici správce dostanete hned a můžete si okamžitě dělat všechno podle svého. Tímto způsobem se mimochodem dá dost urychlit získání jednoho ze tří nových a celkově velmi prostých achievementů/trofejí. Ať už se ale k pozici tzv. Overseera dostanete plněním úkolů nebo několika přesně mířenými ranami, můžete se zaměřit na stavbu v předem připravených jeskyních. Ty jsou naštěstí dostatečně rozsáhlé, jen mi přijde, že vývojáři opět odbyli design prostředí, takže pohyb mezi jednotlivými jeskyněmi dokáže být nesmírně otravný a chaotický. V síti jeskyní se zkrátka dá velmi snadno ztratit a hledat v nich něco konkrétního je často dost náročný úkol, zvlášť když je vám mapa oblasti jako vždy k ničemu, protože z ní nic nevyčtete.

Samotná stavba Vaultu je naštěstí dost prostá, funguje zkrátka prakticky stejně jako stavba čehokoliv v původní hře nebo předešlých přídavcích. Na výběr máte množství chodeb a panelů, díky nimž lze snadno dát dohromady všechny potřebné místnosti, nechybí ani předválečný nábytek, osvětlení, různé dekorace nebo pár nových reaktorů. Samozřejmě nechybí ani vše potřebné pro experimentování s obyvateli, jimž lze rozdat modré kombinézy a vlastní Pip-Boye. A pokud by vás jejich testování nelákalo nebo omrzelo, můžete je využít třeba jako zaměstnance ve vlastnoručně postaveném kadeřnictví vašeho Vaultu. To abyste se nemuseli trmácet do Diamond City kvůli změně účesu. Všechen nový obsah lze navíc použít i na povrchu, ne pouze v nových jeskyních.

Výstavba pořádného Vaultu se nicméně může dost protáhnout. Zapomeňte na to, že byste mohli umístit celé místnosti jako ve Fallout Shelteru, vše zkrátka musíte dát dohromady sami, což si žádá dost času a také trpělivosti. Na druhou stranu si můžete vše vybudovat opravdu k obrazu svému. S tím souvisí i otázka, jestli vůbec Vault-Tec Workshop stojí za váš čas a peníze. Aby bylo jasno, tentokrát obsah zcela odpovídá ceně za samostatný přídavek. Zmíněné úkoly vám sice mohou zabrat nanejvýš hodinu a půl, ale jakmile se pustíte do stavby něčeho, co by stálo za řeč, herní doba může prudce vzrůst a tentokrát by se neměl dostavit pocit, že využíváte jen věci recyklované z původní hry. Navíc si myslím, že stavba Vaultu je mnohem zajímavější a pestřejší činnost než montování pastí ve Wasteland Workshopu nebo montážních linek v Contraptions Workshopu. Ale pořád je to jen stavba s určitými volitelnými činnostmi. Nic víc.

Několikrát jsem na různých místech četl, že Fallout 4 trpí v případě DLC vážnou krizí identity a já s tímto tvrzením zcela souhlasím. Kdyby šlo o jediný přídavek tohoto typu, bral bych ho všema deseti, stejně jako jsem bral DLC Hearthfire pro Skyrim. Jenže tohle už je potřetí. Sice s jiným zaměřením, ale podstata je v zásadě stále velmi podobná, ne-li shodná. I Vault je lidské osídlení, dokonce tak i funguje, jen zkrátka vypadá jinak a nachází se pod zemí. A já už jsem všemi těmi Workshopy vážně přejedený. Jestli jste na tom stejně, Vault-Tec Workshop vám navzdory té zdánlivé odlišnosti nejspíš nic nenabídne. Jestli vás naopak zvelebování světa Falloutu 4 pořád baví, v tomhle DLC budete určitě rádi trávit svůj čas.

Nevlastníte Season Pass a spadáte do druhé skupiny? Pak věřím, že by se vám mohla vyplatit i koupě samotného přídavku. Ti, kteří se identifikují s mými pocity, by však měli na koupi raději zapomenout. Vlastníte Season Pass? V tom případě určitě nebude od věci nový obsah alespoň zkusit. Když zjistíte, že to není nic pro vás, můžete se na něj koneckonců kdykoliv vykašlat. Já sám ale budu raději trávit čas ve zcela nových lokacích a s novým příběhem, výbavou nebo postavami. A bez stavby jakožto primární činnosti. Tohle všechno má nabídnout poslední DLC, Nuka-World, které se svým stylem a rozsahem blíží k přídavkům třetího dílu a New Vegas nebo k Far Harboru, tedy zatím jedinému pořádnému DLC pro Fallout 4. Snad půjde o důstojné zakončení toho, co Season Pass nabízí, protože z něj mám i nadále dost smíšené pocity.

Nuka-World

Datum vydání: 30. srpna 2016 / Cena: 19,99 €

Co mi paměť sahá, vždycky jsem chtěl být gangsterem. Přesněji řečeno Raiderem, tedy nájezdníkem, který si neváží nikoho a ničeho a který páchá jen zlo. K téhle pozici vám nedopomůže film Martina Scorseseho, ale Nuka-World, poslední DLC pro Fallout 4 a zároveň stejnojmenný zábavní park. V závěrečném přídavku jde v první řadě vážně o to stát se Raiderem a mít konečně možnost hrát si na padoucha. V podání Bethesdy to bohužel není tak zábavné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Nuka-World je sice krásné, členité a rozlehlé místo, které je radost prozkoumávat. Jenomže to prozkoumávání doprovází řada nudných a generických úkolů nebo nutnost vyvraždit vše živé (a občas i neživé) v oblasti. A to proto, abyste si získali přízeň tří rozdílných gangů, které v Nuka-Worldu operují, a mohli jim rozdělit území a pořádně vládnout.

Ať máte sebevětší úroveň nebo sebelepší výbavu, připravte se na to, že při druhé zmíněné činnosti se občas zapotíte. Bethesda se totiž rozhodla navýšit obtížnost, čehož ale většinou dosáhla tím, že na vás v určitých lokalitách posílá abnormální množství nepřátel. Občas jsem měl dokonce pocit, že v jedné jediné části Nuka-Worldu je více nepřátel než v celé původní hře. A když se vypořádáte s tím návalem a přesunete se jinam, zjistíte, že v dalších částech parku je pro změnu všechno až směšně jednoduché nebo prostě nezajímavé. Úkolů, které by mě v této fázi nového přídavku opravdu bavily, moc nebylo.

Jakmile po několika úmorných hodinách konečně vyčistíte všech pět neprozkoumaných částí parku a přidělíte je gangům, konečně se dostanete k možnosti stát se vrchním Raiderem a rozšířit svůj vliv i na Commonwealth, tedy na mapu z původní hry. Což opět neprobíhá nijak slavně. Stačí si vyhlédnout nějaké osídlení a buď ho vyvraždit, nebo ukecat obyvatele, aby vypadli. A zase to místo přiřadit některému z gangů tím, že na něm vztyčíte jejich vlajku.

Kdyby vám to nestačilo, jiná osídlení zase můžete zotročit a využívat je k dodávkám různých položek. I v tomto ohledu se velmi brzy dostaví stereotyp, nemluvě o tom, že když chcete takto pokračovat v hlavní úkolové linii nového přídavku, můžete velmi snadno přijít o osídlení, které jste pracně budovali. Já sám s tím neměl problém, odjakživa se zaměřuji na zvelebování jednoho jediného sídla, konkrétně Sanctuary Hills. Tudíž jsem ostatní použitelná místa s radostí přenechával gangům. Ale jestli jste zvelebovali více sídel, připravte se na to, že možná budete muset svou práci obětovat.

Když na některou skupinu Raiderů budete kašlat a upřednostňovat v udělování území zbylé gangy, tak přirozeně dojde ke vzpouře. Pak nezbývá než se jí prostě zbavit. Tohle riziko dokáže jako jeden z mála prvků celé to vaše zločinecké tažení oživit, i když v mém případě se z nějakého důvodu vzbouřil gang, kterému jsem docela stranil. Dalším oživením může být nový parťák Gage, který se hodí do boje i na zajímavou konverzaci. Jinak vás ale většinou čeká stereotypní série úkolů a činností, v nichž můžete často víc ztratit než získat a kde navíc chybí jakýkoliv skutečný příběh. Na druhou stranu se ale můžete konečně naplno zbavit Prestona Garveyho nebo jiného prašivého červa, který vám pil krev a který si doteď v klidu hovil v nějakém osídlení.

Doteď jsem vycházel z předpokladu, že opravdu chcete být padouchem. Protože jestli nechcete, tak vám toho Nuka-World moc nenabídne. Vždy se můžete do parku vydat za novou výbavou a poměrně šikovnými zbraněmi, které čítají třeba čínskou pušku, elektrický meč, vodní pistolku nebo pálku s míčkem. Nebo se můžete vydat za prostým průzkumem jednotlivých částí parku, v nichž vás čekají především noví a často docela zákeřní nepřátelé. Najdete tu třeba aligátoří obdoby Deathclawů, obří cvrčky, roje mravenců nebo Nuka-Colou nasáklé Mirelurky. A kdyby vám boj moc neříkal, vždycky se můžete vydat za hledáním receptů na různé příchutě Nuka-Coly nebo si v parku odskočit k minihrám, v nichž vyhráváte lístky, které lze vyměnit za nějakou tu odměnu. A pak je tu také možnost nasát informace o vzniku a pozadí ikonického nápoje, kterých je víc, než je vůbec potřeba.

Jinak vás tu ale vážně nic nečeká. Jestli si chcete hrát na slušňáka nebo nechcete mít s těmi gangy Raiderů nic společného, v rámci úkolů a možností moc daleko nedojdete. Nuka-World je zkrátka nesmírně jednostranná záležitost, která přijde vhod především těm, kteří dlouho toužili mít podobně jako v předešlých dílech možnost být nelítostným zmetkem. A v jejímž případě stojí za řádnou pozornost snad jen samotné prostředí, nové zbraně a noví nepřátelé. Opravdu totiž nevěřím tomu, že by vás ty generické úkoly, nesmyslný nával nepřátel v některých místech a nijak zvlášť zábavné zabírání osídlení v Commonwealthu mohly dlouhodobě zabavit.

Nepotěším ani příznivce achievementů/trofejí. Značná část se získává opravdu těžko, zdlouhavě nebo dalšími nezábavnými činnostmi. Příkladem může být třeba achievement spočívající ve splnění 12 úkolů pro vůdce jednotlivých gangů. Podobně jako v případě úkolů, které vám zadávají frakce v původní hře, jde o stále se opakující a triviální poslání, které vás navíc neustále nutí se vracet do Commonwealthu. Kdyby se tyhle úkoly odehrávaly na mapě Nuka-Worldu, neřekl bych ani popel. Sice se opakují a jsou asi stejně zábavné jako močení do prázdné láhve od Nuka-Coly, ale mohly by sloužit alespoň jako další příležitost k prozkoumávání nových lokalit. Takhle vás tvůrci neustále nutí Nuka-World opouštět, což mi přijde vyloženě nesmyslné a kontraproduktivní.

Doufal jsem, že Nuka-World bude takovou hezkou tečkou, posledním záchranným bodem, který by aspoň částečně vytáhnul Season Pass Falloutu 4 z toho radioaktivního bahna, ve kterém se díky záplavě Workshop přídavků a absenci většího množství hodnotných DLC nachází. Ale nestalo se tak. Teď tu máme jen DLC, které odměňuje jeden jediný styl hraní a který se kromě povedeného a různorodého prostředí, zajímavých nepřátel, zbraní a sympatického společníka může chlubit pouze povětšinou nudnými a neustále se opakujícími úkoly nebo další na pohled slibnou činností, která se ale opět zasekla na půli cesty. Dříve či později se totiž určitě dostanete do fáze, kdy se to rabování a zabírání osídlení v původní hře zvrhne v další generickou činnost, která se moc neliší od té záplavy stále stejných úkolů, jež vám zadává Preston a další nezajímavé postavy v samotném Falloutu 4.

Shrnutí

Pokud jste tento a předešlý speciál četli pravidelně nebo jste je přečetli nyní a naráz, asi vás nepřekvapí, když Season Pass Falloutu 4 prohlásím za velké zklamání. Kde jsou ty časy Falloutu 3 a New Vegas, kdy bylo každé DLC opravdu nabité novým obsahem, často spojeným s trochu zajímavým příběhem nebo zábavnou herní náplní? V tomto případě nemá vážně smysl komukoliv doporučovat celý Season Pass, protože jeho obsah je natolik členitý a zaměřený na různé skupiny hráčů, že se podle mého názoru nemůže jako celek nikomu vyplatit. A tak ho ani nemohu doporučit.

Zato ale mohu doporučit následující postup: Jestli vás původní Fallout 4 bavil a chtěli byste něco navíc, zvažte, co vás na hře bavilo a nebavilo, ještě jednou si pročtěte detaily všech šesti DLC napříč mými dvěma speciály a podle toho se rozhodněte, co se vám vyplatí. Já osobně bych každému fanouškovi světa Falloutu bez ohledu na jeho preference doporučil pouze Far Harbor, který považuji za jediný skutečně kvalitní přídavek Falloutu 4, protože se může bez obav měřit s těmi nejkvalitnějšími DLC pro Fallout 3 a New Vegas. Zbytek přídavků bohužel obvykle uspokojí jen jednu skupinu hráčů s konkrétními zálibami, což je prostě špatně.

Pak je tu ještě skutečnost, že i to zaměření na jednu konkrétní činnost není vždy úplně povedené. Zrovna Nuka-World je toho ideálním důkazem. Nejde ve všech směrech o zklamání, jen o zmařený potenciál, který krásně odráží zmařený potenciál celého Season Passu. Celé to postupné zkoušení dodatečného obsahu Falloutu 4 bylo zkrátka jako dlouhá cesta autem, která sice občas nabídla zajímavé a líbivé zastávky, ale většinou zahrnovala jen objížďky, zácpy nebo otravné skákání přes nerovnosti na vozovce, která je vyspravená sotva z poloviny. Hlavně ale zahrnovala nutnost zajíždět do míst, která nemají co nabídnout a v nichž si člověk každou chvíli uvědomuje, jak je ta cesta zbytečná, drahá a že většinou nezahrnuje to, co od ní většina zájemců očekávala.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama