Forts – soupeřova základna na dohled, generále!
Recenze Forts – soupeřova základna na dohled, generále!

Forts – soupeřova základna na dohled, generále!

Jakub Němec

Jakub Němec

2

Světové velmoci spolu soupeří už z principu. Ve světě Forts navíc dochází ropa, takže je třeba připravit své vojsko na boj. Vychutnali jsme si obdobu Worms?

Reklama

Budování pevností, to bavilo snad každého malého caparta. Tvůrci ze studia EarthWork Games zřejmě zavzpomínali na svá dětská léta a jako svou prvotinu vytvořili hru, v níž budete pevnosti stavět a ničit pořád dokola. K tomu přidali přestřelky z jednoho opevnění do druhého, které se vyhýbají kontaktním soubojům. Dokáže tento jednoduchý princip utáhnout celou hru?

Orel proti medvědovi a drakovi

Real-time strategie Forts nabízí velmi zjednodušený pohled na boj v blízké budoucnosti. Každá velmoc bude mít své přesunovatelné atomové jádro, kolem nějž může vybudovat základnu kdekoliv na světě. Místo obrovských bitev se tak střety odehrávají mezi dvěma kolosy a záleží jen na tom, kdo dřív odpálí zdroj nepřítele a promění jeho pevnost v hromádku popela. Pak už vítězi nemá kdo zabránit v okupaci území, protože rival nemá šanci se bránit.

„Na všech obydlených kontinentech mezi sebou soupeří Říše orla, Dračí armáda a Aliance železného medvěda, takže se myšlenkově vracíme do bojů studené války.“

Hodně schematicky se tváří také příběhová zápletka, která se drží tradičních klišé válečných filmů, jen tomu přidává špetku nadsázky. Na všech obydlených kontinentech mezi sebou soupeří Říše orla, Dračí armáda a Aliance železného medvěda, takže se myšlenkově vracíme do bojů studené války. Svět se totiž ocitá na pokraji otevřeného konfliktu, v němž jde především o zásoby ropy. Jak si poradíte s touto alegorií na dnešní dobu, záleží na vašich schopnostech.

Po nutném drilu na cvičišti vás váš mentor vypustí přímo na bojiště. Postupně převezmete velitelskou židli všech tří stran sporu, čímž budete odhalovat motivaci k boji jednotlivých frakcí. Z počátku vám budou připadat národy jeden jako druhý, ale každý má své přednosti, které poznáte až při hlubším ponoření do herních principů, především v multiplayeru, kde se projeví osobnosti jednotlivých vůdců.

Fyziku neoblbneš

Princip misí kopíruje podstatu RTS, to znamená postavit základnu, vytvořit útočnou sílu a zlikvidovat nepřítele. Tvůrci všechny prvky natěsnali do jedné budovy, vaší základny. Její stavba ve čtvercové síti je intuitivní, můžete tvořit roztodivné tvary. Kreativitě se meze nekladou, ale při stavbě musíte respektovat především fyzikální zákony. Gravitace a rovnováha budou vašim největším spojencem a soupeřem zároveň.

„Přes všechno vybavení se však chytrost ukáže jako úspěšnější taktika než využití hrubé síly.“

Občas budete muset na velmi malých základech větvit pevnost do slunných výšin či temných hlubin a vše vám bude držet pohromadě jen díky systému úchytů. Vaše díla se klidně mohou celou dobu pohupovat ve větru a záleží jen na štěstí, jestli se vám pevnůstka nerozpadne v hromadu suti.

Výrobní materiál získáváte těžbou surovin. Důležitá je především těžba kovů na opancéřování dřevěných částí pevnosti. Budete přemýšlet, jestli vybudovat důl, nebo místo raději využít pro stavbu raketového sila. Počet vhodných lokací pro stavbu obou struktur je totiž značně omezen.

Celá fortifikace by byla k ničemu, pokud by nebyla poháněna energií, jíž si vyrobíte pomocí větrných elektráren v horní části stavby. Velmi dobře hořící napájecí články musíte chytře schovat, protože po jejich rozstřelení utrží škody velká část vaší budovy.

Zamířit…. Pal!

Primární snahou by mělo být dobře opevnit dřevěné stabilizační body ocelí a laserovými bránami, které umí odrážet projektily zpět k nepříteli. Mizerně odvedená práce se projeví velmi rychle, protože jedna dobře mířená rána soupeře do palivových článků nebo těžiště pevnosti ji v doprovodu efektních výbuchů složí jako domeček z karet.

Vy můžete sokovi samozřejmě odpovědět stejnou mincí. K dispozici jsou vám lehké kulometné jednotky s velkým rozptylem střelby, přesní odstřelovači, granátomety, těžké dělostřelectvo, raketová sila a moderní laserové zbraně. Své rekruty budete moci vylepšit, což z nich udělá ještě nebezpečnější hrozbu. Branci jsou poschováváni různě po pevnosti, ale jakmile je soupeř objeví, začne do nich pálit naplno. Zde se vyplatí instalace otevíracích pancéřových dveří, které vaše svěřence na čas ochrání.

„Střelba je svěřena kompletně do rukou hráče, jen kulometčíci mohou v rámci obrany sami sestřelovat nepřátelské projektily.“

Přes všechno vybavení se však chytrost ukáže jako úspěšnější taktika než využití hrubé síly. Využití předsazené základny nebo systematicky umístěný odstřelovač, který má pod kontrolou bojiště, poskytuje větší výhodu, než celá artilérie. Nikdo vám nebrání kropit soupeřovu základnu množstvím raket a projektilů, ale moudře zacílená střela do zásobovacího barelu udělá v dřevěné pevnosti větší paseku.

Střelba je svěřena kompletně do rukou hráče, jen kulometčíci mohou v rámci obrany sami sestřelovat nepřátelské projektily. Na první pohled vypadají souboje jako vážněji pojaté půtky červů z Worms nebo dálkové lety ptactva v Angry Birds, ale zdání klame. Je to mnohem těžší. Z počátku jsem měl problém úspěšně zacílit, ale s troškou cviku vám akční část přejde do krve a s odstřelovačem budete likvidovat jednoho nepřítele za druhým, zatímco s granátometem vykroutíte roztodivné parabolické křivky za štíty soupeře. Tvůrci šli hráčům naproti a ulehčili jim míření tím, že v zorném poli jednotky zůstane značka posledního výstřelu, podle níž můžete kalibrovat a propočítat změny vedoucí k dalšímu úspěšnému zářezu do pažby.

Multiplayerové žně se zatím nekonají

Hra proti umělé inteligenci na nějakou dobu zabaví. Nepřítel je záludný a dostatečně přizpůsobivý i na nižší obtížnosti, vyšší úrovně už jsou výzvou pro otrlé bojovníky. Přesto je soupeření s živým protihráčem nenahraditelné a Forts má všechny předpoklady stát se úspěšným multiplayerovým titulem. Prezentuje se jednoduchým, nenáročným a svým způsobem roztomilým grafickým kabátkem, který zachovává přehlednost prostředí, má pevně daná a jasná pravidla, disponuje širokou škálu map, které může dotvářet komunita, a jeden souboj trvá asi čtvrt hodiny.

Tvůrci si uvědomují potenciál svého titulu, a proto aplikovali řadu prověřených módů pro hru o více hráčích. Můžete kooperovat ve dvojici v rámci arén až pro osm hráčů, kdy se jeden zaměří na budování pevnosti a druhý bude plenit soupeřovo opevnění, nebo se ponořit do klasického team deathmatche. Nabízené mapy jsou dostatečně různorodé, aby si vybral každý a mohl využívat různé taktické postupy. Někde to však skřípe.

Problém tkví v tom, že během našeho recenzování byl multiplayer prozatím málo navštěvovaným místem. Pokud nováčci objeví kvality Forts a situace se v komunitě kolem počinu EarthWorks Games zlepší, najde řada hráčů nového favorita v netradičně pojatých RTS.

Zatím poloviční úspěch

Jediná výtka směřuje k umisťování jednotek do pevnosti. Nelze totiž provádět při zobrazení celého bojiště. Neexistuje žádná tolerance při pokládání vašich svěřenců, takže si musíte pevnost přiblížit a postavit artilérii přesně na podlahu. Během zběsilejších soubojů proto neustále točíte kolečkem myši jako splašení. Což v kombinaci se stavbou pevnosti a mířením při střelbě působí mírně chaoticky.

Forts je typický příklad prvotiny nezávislého studia. EarthWork Games vytvořili graficky čisté a líbivé prostředí, v němž se rozjíždí ryzí hratelnost. Je to náročné? Ano! Je to zábavné? Ano! Je to mainstreamová hra? Ne! Forts si prostě musí najít své fanoušky a má k tomu velmi slušně nakročeno.

Prostor pro kamarádské seance se stavbou pevností se povedlo vytvořit na výbornou a Forts se může stát hříčkou, kterou si se známými zahrajete, když budete mít 15 minut času. V případě, že se vytvoří fanouškovská základna, posune se zábavnost celého titulu o celý řád nahoru.

Forts koupíte na Steamu za 14,99€.

Forts – soupeřova základna na dohled, generále!

Verdikt

Hra Forts se jeví jako zajímavý pokus o vytvoření RTS v rámci jedné budovy. Najdete v ní vše, co od strategie očekáváte, správu a těžbu materiálu a energie, tvorbu a vylepšování jednotek a líté boje. Vše ve zběsilém tempu. Netradiční přístup může být pro fanoušky žánru osvěžujícím zpestřením, které by nemuselo zklamat.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

návyková hratelnost
netradiční přístup k žánru RTS
kreativní stavby pevností
problematické umisťování jednotek v oddálené mapě
zatím málo živý multiplayer
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama