FTL: Faster Than Light
Recenze FTL: Faster Than Light

FTL: Faster Than Light

Miroslav Hesoun

Miroslav Hesoun

6

Kapitáne, hlásím požár v přetlakové komoře číslo 3, poškozený trup na ošetřovně a nepřátelskou loď v dostřelu. Nažhavte FTL, musíme odsud rychle zmizet.

Reklama

Tahle indie hříčka vzešla z Kickstarteru a dokázala v záplavě retro her přinést natolik zajímavý gameplay, že by byla škoda ji pro svůj nepříliš líbivý grafický styl vynechat. Ostatně to už nám tu jasně dokázala Terraria, Super Meat Boy nebo Minecraft.

V jedné předaleké galaxii...

zuří boje mezi Federací a vzbouřenci. Do tohoto zmatku jste uvrženi vy se svou lodí. Na palubě nesete klíčové informace, které mohou obrátit karty ve prospěch Federace a tak se vydáváte na dlouho cestu napříč širým vesmírem. Ten je zde rozdělen na 8 sektorů a nespočet stanovišť, mezi kterými můžete přeskakovat nadsvětelnou rychlostí svých FTL motorů. Rebelové jsou vám pořád v patách a tak prozkoumáte, co se dá a mizíte za hranicí dalšího sektoru, dokud vaše loď drží pohromadě.

Téměř na každém FTL bodu vás čeká úkol nebo nepřátelská loď. Questy se generují náhodně, stejně jako celá mapa. Hra se tak se hra každým průchodem mění a vy si nikdy nemůžete být jisti, co na vás čeká. Pokud mise selže a vaše loď skončí rozervaná plachtit vzduchoprázdnem, musíte začít od začátku. Jakkoli hardcore to zní, vůbec to není otrava, ba naopak vás vyšší obtížnost stále motivuje zkoušet to znovu a znovu a pokud přetrpíte úvodní seznamovačky, snadno se přistihnete sedět u hry dlouho do noci.

Příběhová linka je pak doplněna jednotlivými úkoly. Ty jsou vždy uvozeny krátkým povídáním, po kterém zpravidla následuje bitka s nepřátelskou lodí. Jindy máte možnost včas upláchnout a do zuřícího boje se nemíchat. Hra vám dá často na výběr zda pomoci lodi v nesnázích a riskovat vlastní posádku na palubě hořícího torza, zda prozkoumat povrch planety, ze které nemusí být návratu či sledovat signál, který může vést do pasti. Vždy je potřeba zvážit míru rizika, aktuální poškození a stav vašich zásob. Pokud uspějete, připíše se vám na konto několik galonů paliva, dílů na robotické drony nebo kovového šrotu, který tady supluje hlavní platidlo. Šrotem vylepšujete jednotlivé systémy vaší lodi, nakupujete nové zbraně, suroviny a hlavně opravujete trup. Ten na rozdíl od ostatních klíčových systémů vaše posádka sama neopraví a tak si musíte dobře plánovat trasu, abyste po cestě narazili na obchodníka. Svou nepozorností se můžete snadno ocitnout uvězněni v malém koutku galaxie bez paliva nebo bez munice.

Kapitánem vlastní lodi

Pokud přehlédnete slabší grafiku, hra vás dokonale vtáhne do pozice kapitána vlastního vesmírného korábu, kterému nechybí kokpit, strojovna, ošetřovna, obranné štíty ani vlastní posádka. Tu můžete v průběhu hry postupně rozšiřovat. Více personálu obslouží více stanovišť najednou a snáze během boje opraví poškozené systémy. Během vašich cest narazíte na 7 hratelných ras. Každá má své výhody i nedostatky. Základem jsou vybalancovaní lidé, kteří ničím nevynikají. Engi dovedou opravit poškozenou techniku v polovičním čase, ale při boji utrpí dvojnásobné poškození. Rockmen je imunní vůči ohni. Slug dovede telepaticky nahlížet do prostor bez kamerového systému a takhle bychom mohli pokračovat dál. Složení posádky hraje významnou roli a sami to pocítíte, až se nepřátelé teleportují na vaši loď nebo propukne požár, který mimochodem můžete uhasit otevřením přetlakové komory a vysátím vzduchu. Jen dejte pozor, abyste se neudusili.

Všechny systémy můžete postupně vylepšovat, ale všechny sežerou nemalé množství energie hlavního generátoru a tak bude přerozdělování energie vaší soustavnou prací. Zbraně se dělí na laserové a raketové. Druhé zmíněné potřebují munici, které není nikdy dostatek. V arzenálu najdete i iotová děla, která mohou vyřadit libovolný systém nepřátelské lodi bez poškození. A pokud si nevystačíte ani s nimi, vždycky si můžete nainstalovat robotický systém a nakupovat drony. Ty mohou útočit, bránit či opravovat vaši loď. Během boje pak můžete, vlastně musíte, chytře volit své cíle a odstavit vhodné části nepřátelské lodě včas. Když pak dojdou rakety a slabší laserový paprsek nepronikne obrannými štíty, aby zlikvidoval jejich generátor, nezbývá než zbrklý útěk z boje.

Roguelike-like

FTL se starým dobrým DOSovým hrám nepodobá jen navenek, ale oživuje prvky, které v novodobých hrách už potkáváme jen zřídka. Roguelike je odnoží RPG s vysokou mírou náhodně generovaných levelů a pekelnou obtížností nesoucí smrt a restart za každým neprozkoumaným rohem. Naštěstí autoři mysleli i na méně otrlé a do hry implementovali obtížnost "easy". Tou rozhodně začněte a naučte se na ní herním principům. I tak vám cesta k poslednímu sektoru a likvidace bose zabere spíše několik hodin.

Achievementy, které můžete odemykat na libovolnou obtížnost, navíc neplní jen vaše sběratelské choutky (nutno podotknout, že nejsou vázány na Steam), ale odemykají další lodě a jejich varianty. Každá začíná s jiným složením posádky, vybavením a některé jsou silnější než jiné. Už proto nepředpokládám, že by se někomu podařilo projít hrou až do úspěšného konce na normální obtížnost rovnou.

Výkop na orbit

FTL je jednou z těch mála klenotů indie scény, co na pohled nijak neoslní, ale zkusit si jej prostě musíte. Retro grafiku mám rád, ale v tomhle konkrétním případě asi hodně lidí odradí a to je škoda. Vzhledem k tomu, že tahle nezávislá partička na Kickstarteru vybrala 20x více, než požadovala, mohli si tu práci s grafikou dát. Perfektní funkčnost herního rozhraní se jí však upřít nedá. Pokud vás chytne, na dlouhé hodiny nepustí. Tedy aspoň než ji pokoříte a to mi věřte, že dá zabrat. Takže energii přesměrovat do štítů a plnou FTL vpřed.

Hra se prodává za necelých 10 EUR a je k dispozici také na Steamu.

FTL: Faster Than Light

Verdikt

Překvapivě návyková záležitost, které to na poli indie her sluší a stačilo málo, aby doslova zářila. Tahle hra není pro všechny, ale pro svou minimalističnost je snadné začít. Pro milovníky vesmírných lodí povinnost.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

atmosféra prozkoumávání vesmíru
propracovaný micromanagement
vychytaný bojový systém
znovuhratelnost a výzva daná vyšší obtížností
slabší grafické zpracování
po delším hraní stereotypní hudební podkres
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama