Gamescom 2024: dojmy z hraní S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
i Zdroj: GSC Game World
Preview S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl Článek Gamescom 2024: dojmy z hraní S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Gamescom 2024: dojmy z hraní S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

1
Platformy Xbox Xbox Series X|S Windows PC

Vyzkoušeli jsme si konzolovou verzi.

Reklama

Microsoft přivezl na letošní Gamescom přesně po roce další hratelné demo očekávané postapokalyptické akce S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Loňská hratelná ukázka ze hry ve mně dlouhou dobu nechávala hořkou pachuť, která pramenila především z technického stavu, ze kterého bylo velmi dobře patrné, že si na hru ještě delší dobu počkáme. 

Tento dojem se brzy poté potvrdil ve formě hned několika odkladů. Nejprve došlo k posunu z loňského prosince na první polovinu letošního roku. O několik měsíců později autoři oznámili další odklad, který znamenal posun na září. Zatím posledního odkladu se hra dočkala letos v červenci, kdy vývojáři oznámili, že k vydání dojde v průběhu listopadu. 

Konzolová verze na scéně

Po všech těchto ne zrovna pozitivních zprávách a vzpomínce na loňské „rozbité“ demo jsem u stánku studia GSC Game World postával se značnou nejistotou. První pozitivní impuls ale následoval hned při vstupu a pohledu na jednotlivé herní stanice, které byly rovnoměrně rozděleny mezi PC a konzolovou verzi. Spíše dílem náhody jsem nakonec skončil právě u konzolové verze, která běžela na devkitu Xboxu Series X.

Gamescom 2024: dojmy z hraní S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
i Zdroj: Zing.cz

Za pozornost v první řadě stojí, že jsem měl možnost vyzkoušet úplný začátek hry v podobě vstupu do samotné Zóny. Nešlo tedy o nějakou speciálně připravenou ukázku pro Gamescom, ale o plnohodnotnou část hry, kterou absolvují všichni hráči bezprostředně po jejím spuštění. V kůži hlavního protagonisty Skifa jste jednou z vedlejších postav vysazeni do Zóny v okolí černobylské jaderné elektrárny. Kromě základní pistole, baterky a nože vás hra vybaví ještě tajemným artefaktem, který dostanete za úkol uvnitř Zóny otestovat.

Hned po přeskočení zdi a vstupu do Zóny mě hra dokázala oslovit svou vtahující atmosférou a pocitem permanentního nebezpečí. Tento dojem byl výrazně umocněn tím, že se celá hratelná pasáž odehrávala v noci. Nejdůležitějším nástrojem se tedy minimálně v úvodních momentech stala baterka a později také Geigerův počítač, který hlídal hodnotu všudypřítomné radiace. 

Pod rouškou noci

Při prozkoumávání tunelů a různých polorozpadlých objektů jsem narazil na několik mrtvol, díky kterým se mi do rukou po chvilce dostalo také několik lepších zbraní v čele s osvědčeným AKM. Právě tato výbava se společně s bandážemi hodila při prvních střetech s mutanty i živými protivníky. Právě přímému střetu s mutanty se mi podařilo díky tmě a částečně dílem náhody vyhnout. 

Skupinu vojáků jsem naopak poměrně rychle vyřídil za pomoci již zmíněné AKM. Bylo tedy velmi dobře patrné, že minimálně v noci si budete moci v některých momentech vybrat mezi využitím stealthu a přímím střetem s nepřáteli. Důležitou součástí hry bude viditelně také průzkum otevřeného světa, kde budete nalézat různé předměty a vybavení.

Přestože se celá 30 minut dlouhá pasáž odehrávala v noci, kde logicky nedokážou některé efekty tolik vyniknout, tak si rozhodně nemohu na grafiku stěžovat. Hra dokáže velmi dobře pracovat s jednotlivými zdroji světla i celkovým nasvícením, díky čemuž je zajištěna dostatečně temná atmosféra, která ale zároveň nijak výrazně nezhoršuje orientaci.

Bezproblémový technický stav

V celku s přehledem největším překvapením ale byla technická stránka a optimalizace. Hra běžela na zmíněném devkitu Xboxu Series X na stabilních 60 FPS bez jakýchkoli propadů nebo jiných technických problémů. V průběhu hraní jsem navíc nenarazil na žádný bug nebo glitch, který by mi dokázal hraní  jakkoli znepříjemnit.

Co zatím vývojáři ještě zřejmě nemají úplně vyladěné, jsou nahrávací časy, které mi po jedné smrti a následném načtení kontrolního bodu přišly na dnešní doby příliš dlouhé. Jinak ale k technického stavu hry nemám jedinou výtku.

V loňském roce jsem stánek studia GSC Game World opouštěl zklamaný a plný obav, zda se hru vůbec někdy podaří vydat v obstojném stavu. Letošní zážitek se naproti tomu nesl v přesně v opačném duchu. Dostala se ke mě vyladěná konzolová verze, která působila hotovým a propracovaným dojmem. Kromě bezproblémové technické stránky a detailní grafiky hra navíc nezůstala nic dlužna ani na poli atmosféry a hratelnosti. 

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl vychází 20. listopadu na PC (Steam) i konzoli Xbox Series X/S. Již v den vydání hra zamíří rovněž do předplatného Xbox/PC Game Pass.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama