Seznam kapitol
Příjemná evoluce hybridní konzole, ale také pár zvláštních problémů.
Vylepšené Joy-Cony
Pochválit nicméně musím samotné Joy-Cony, které jsou na první pohled prakticky stejné jako u prvního Switche, ale malé změny dělají docela divy. Zaprvé jsou díky velikosti konzole samy o sobě větší, díky čemuž se lépe drží v ruce, ale také se lépe mačkají bumpery a „triggery“ (které jsou bohužel stále pouze digitální, což je pro mě v roce 2025 opravdu nepochopitelné). Větší jsou ale třeba také páčky, které nově zároveň mají větší prohlubeň, díky čemuž je jejich držení mnohem příjemnější.
Za velké vylepšení rovněž považuji systém přichycení. Zbytečně krkolomná kolejnice z původního Switche, která navíc Joy-Cony nedržela dokonale a trochu se na zařízení kývaly, je pryč. Místo ní zde máme magnety, které fungují naprosto skvěle. Joy-Cony na konzoli drží jako přibité, ale když je chcete oddělat, je to velice jednoduché a přímočaré. Díky systému magnetů navíc můžete bez problémů vyndat oba Joy-Cony naráz, což je výrazně rychlejší a příjemnější než u původního Switche.
Joy-Cony samozřejmě můžete používat také s Motion controls, které fungují stejně dobře jako u původního Switche. Za zmínku ale rozhodně stojí vylepšený HD Rumble, jenž je skutečně citelnější a detailnější než u Joy-Conů původního Switche, díky čemuž je zážitek z nich srovnatelný s haptikou ovladače DualSense. Jde tak o jednu z hlavních předností nových Joy-Conů a do hraní se ponoříte zase o něco víc.
Mouse controls aneb nejlepší nová funkce
Tou největší novinkou jsou však bezpochyby Mouse controls. Ovládání pomocí Joy-Conu jako myši sice Nintendo promovalo, ale podle mě se na něj v marketingu klidně mohlo zaměřit ještě o něco víc, protože jde o funkci, kterou jiná zařízení nenabízí. V podporovaných titulech můžete kdykoli svůj Joy-Con položit na stůl či jinou podložku (klidně i nohu, ale to mi úplně pohodlné na ovládání nepřijde) a pohybovat s ním jako s myší.
Detekce pohybu je přesná a s Joy-Conem se hýbe po podložce dostatečně plynule, takže vše působí velmi dobře. Pro střílečky či třeba strategie je to podle mě vyloženě game changer, protože díky tomu získáte přístup k mnohem přesnějšímu ovládání. A kdykoli budete chtít přepnout zpátky, stačí Joy-Con zvednout a opět používat páčku. Přechod je naprosto instantní.
Faktem je, že přepínat asi chtít budete, ve střílečkách třeba jen pro momenty, kdy skutečně potřebujete střílet. Tím, že Joy-Con není příliš velký, a navíc vám poněkud překáží páčka, nedrží se při delším hraní zrovna dobře. Jsem zvědavý, jestli nějaká společnost nezkusí vytvořit grip specificky na tuhle funkci, osobně bych to rozhodně uvítal.
Proč jsem ale i přesto z Mouse controls natolik nadšený, je unikátnost kombinace ovládání, kterou nikde jinde nenajdete. Switch 2 vám totiž umožňuje pohybovat se pomocí levého Joy-Conu na páčce, ale ovládat kameru pomocí „myši“, což je třeba pro first-person střílečky podle mě dokonalá kombinace a, minimálně pro mě, příjemnější než myš klávesnice.
Skutečně profesionální ovladač
Joy-Cony samozřejmě můžete používat jak zvlášť, v každé ruce jeden, tak v přiloženém gripu, který simuluje klasický gamepad. Stejně jako u původního Switche platí, že je to funkční řešení, ale dlouhodobě ne úplně pohodlné. A i proto Nintendo opět vydalo také Pro Controller, jenž připomíná například Xbox ovladač.
Vzhledem k tomu, že jsem na prvním Switchi hrál výhradně v handheldu, Pro Controller jsem nikdy nevlastnil, takže porovnávat bohužel nemůžu. Ten nový je každopádně dost kvalitní. V ruce se drží velmi dobře a ruce mě z něj nijak nebolely, i když bych tedy ocenil, kdyby byl o maličko větší, ale poměrně rychle jsem si zvykl.
Páčky reagují skvěle, stejně tak bumpery a triggery (vzhledem k Joy-Conům také digitální). A/B/X/Y tlačítka jsou vyloženě obrovská, takže se vám nemůže stát, že byste je stiskli málo či špatně. Velkou výhodou je pak samozřejmě D-pad, který levý Joy-Con vůbec nemá (místo toho má klasická tlačítka), ale také dvě dodatečná tlačítka zezadu, která si můžete naprogramovat dle libosti, což je velmi příjemná funkce. A zapomenout nesmím ani na HD Rumble 2, jenž i u Pro Controlleru funguje skvěle.
Zdaleka největší předností je každopádně výdrž baterie, která je oficiálně neuvěřitelných 40 hodin. A ačkoli to nemůžu plně potvrdit, nemám problém věřit tomu, že je to pravda, protože za celou dobu používání jsem ještě ovladač nabíjet nemusel. A to je oproti DualSensu u PS5, kde je lepší ovladač nabíjet prakticky po každém hraní, velmi příjemná změna.