Inis – deskovka
Speciály Článek Inis – deskovka

Inis – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

Platformy pkgsrc Desková hra

Postaví se do čela keltské země právě váš kmen?

Reklama

Keltové se u fanoušků historie řadí mezi nejoblíbenější témata ke studiu. Zaujmou nejen válečnickou a statečnou náturou, ale také komplexní mytologií a bohatým kulturním životem. Právě tento pověstný národ se stane našim okruhem zájmu v dnešním speciálu o deskových hrách. K dobývání mlhavých údolí a zrádných kopců vás zve designér Christian Martinez (Historio, Expedition Altiplano), který se rozhodl zpracovat vzájemné sváry jednotlivých kmenů a vhodně je okořenit bájemi oslavovanými hrdinskými skutky. Nechte se pohltit bratrovražedným bojem o moc nad Irskem!

Zmiz z území mého klanu!

Už delší čas jsme v našem speciálu neměli čistě konfliktní deskovku, mezi něž se Inis počítá. Tento titul opravdu není pro taktiky, kteří dlouze budují své postavení, než se rozhodnou k útoku. Živelní Keltové se pouští do boje pro sebemenší záminku, natož když jde o obranu jejich území před vtíravými sousedy. Pokud se však nebojíte agresivního vedení boje, nebojte se nakouknout pod víko recenzovaného titulu.

Inis mixuje dohromady prvky karetních her s nutností kontrolovat vaše země před ambiciózními sousedy vašich rivalů. Nejde o žádnou prkotinu, na konci šarvátek se na piedestal postaví nejschopnější válečník, jemuž bude odměnou nadvláda nad ostatními klany. Cesta k získání titulu Brenna je trnitá, ale vede různými uličkami. Můžete být dominantním náčelníkem na území s šesti přítomnými postavami jiných klanů, ovládat alespoň šest různých území nebo být přítomen na územích s šesti svatyněmi.

Z počátku vypadá klání snadno a pohybujete se bez zábran po rozšiřující se mapě. Postupem času vám však bude čím dál více těsno, jak se do vámi ovládaných oblastí budou tlačit protihráči a velmi často se budete pouštět do krvavých potyček. Aby se vaše pouť za králem Keltů ještě více zkomplikovala, nevyhráváte jen splněním příslušných podmínek. Místo toho musíte vznést nárok a celé jedno kolo se proti ostatním bránit, abyste se vládcem opravdu stali.

Právě v posledních fázích dochází k nelítostným střetům vedoucím ke vzniku či rozpadu nejednoho spojenectví, v nichž svou roli hrají karty epických příběhů a žolíkové žetony Skutků. Abyste si však poměřování sil náležitě užili, je lepší mít kolem stolu plný počet hráčů, tedy čtyři, i když je Inis obstojně hratelná deskovka i ve dvou. Jen postrádá intenzitu jednotlivých bojů a zrádnou prohnanost jednotlivých tahů, jež mohou zahnat nepřátelské klany do kouta. Ztrát bude nepočítaně a možná proto zvolili tvůrci doporučený věk až od čtrnácti let.

Kolotoč karet

Po otevření krabice se hračičkové možná ihned vrhnou na hromadu figurek jednotlivých rodů či budou obdivovat nádherné provedení puzzle dílků jednotlivých území, ale hlavní roli hrají v Inis karty. První pohled vám padne na jejich výtvarné zpracování. Malůvky evokující tvorbu českého velikána Alfonse Muchy, které podle keltských bájí a pověstí vytvořil Jim Fitzpatrick. Po prvotním nadšení zjistíte, že karty jsou v angličtině. Nemusíte se bát, český distributor deskovky REX hry se postaral o dodatečnou lokalizaci a na jejich stránkách najdete české přelepy (stačí vytisknout na lepící papír a s troškou snahy, šikovnosti a trpělivosti máte funkční český překlad).

Jakmile se dostatečně vynadíváte na obrázkovou nádheru, můžete se pustit do prvních střetů. Každé kolo Inis má dvě fáze – shromáždění a roční období. Během shromažďovací fáze dojde k draftu karet, které budete mít k dispozici do konce tahu. Zisk karet má netradiční, ale funkční charakter – ze čtveřice možných akcí si ponecháte jednu a zbylé tři pošlete sousedovi podle směru, který určilo orákulum (hodíte si žetonem). Z nové čtveřice si ponecháte dvě karty a v poslední fázi tři. Nikdy si tak nebudete jisti, s jakou taktikou vstoupíte do hry a jaké karty si ponechal soupeř (kromě toho, jemuž jste posílali karty vy). Musíte být proto neustále na pozoru. Nakonec si přeberete karty výhod za území, jimž vládnete, a přidáte karty epických příběhů, pokud je vlastníte.

Ve fázi ročních období se soustředíte na pohyb po mapě, kterou skládáte z trojúhelníkovitých dílů, které do sebe mohou zapadnout hned několika způsoby. Veškerá činnost je odvozena od karet, jež jste si nadraftovali v první části kola. Lze hrát velmi působivá komba, která soupeře donutí ke změně strategie, či ještě lépe k ústupu. V rámci kol můžete také pasovat (tedy vzdát se tahu), ale když se dostane opět na řadu, tak se může vrátit zpět do boje. Fáze končí ve chvíli, kdy pasují všichni hráči, a poté se začíná opět shromážděním a rozdáním karet akcí.

Do boje!

Určitě hledáte zmínku o boji, když jsem jej z počátku tak intenzivně zdůrazňoval. Dostávám se k němu nyní ve vlastní kapitole. K boji dochází kdykoliv se přesouvá vaše postava z jednoho dílu světa na druhý (pomocí karty) a zde již čekají nějaké klany. Inis patří k diplomatickým hrám, takže se můžete kdykoliv domluvit se soupeřem o přerušení střetu (ke zkřížení mečů ani nemusí dojít). Pokud se však otevřenému sporu nelze vyhnout, postupuje se podle jednoduchých pravidel.

Nejdříve se jednotlivé klany mohou uchýlit do pevností, jež jsou v průběhu hry stavěny. Na válečném poli se střetnou pouze jednotky těch, kteří neměli to štěstí, aby se schovali za stěny kamenných staveb. Počínaje útočníkem mají všichni v pořadí dle orákula tři strategické možnosti. Mohou zaútočit, ustoupit s rody na sousední pole, kde mají příslušníky svého klanu, nebo zahrát kartu epického příběhu. Tyto karty mnohdy citelně zamíchají s průběhem klání.

V rámci útoku vybíráte nepřítele, na nějž máte políčeno. Jeho obranou jsou karty akcí, které drží v ruce. V rámci defenzívy tak může odhodit jednu kartu nebo místo toho obětovat jeden svůj klan v dané oblasti. Agresivní přístup tak může být efektivní redukcí herních možností v ruce soupeře, vůbec nemusí jít o dobývání nových lokací. Souboj končí ve chvíli, kdy se na plánu nevyskytuje nepřátelský nechráněný rod, popř. když se zástupci rodů domluví na ukončení šarvátky.

Království věčného sváru

Dokončit Inis ke zdárnému konci není jednoduchý úkol. Ve chvíli, kdy se blížíte ke kýženému cíli a prohlásíte se následníkem, musíte čelit atakům svých spoluhráčů, kteří by rádi na nejvyšší piedestal vystoupili sami. Titulu krále Keltů (Ard-Rí) si tak budete náležitě vážit a hodinovou (někdy i dvouhodinovou) řež nad stolem budete kamarádům předhazovat ještě dlouho (nebo do nové bitvy o irský ostrov).

Inis potěší především zájemce o intenzivní válčení, kterým nevadí, že jejich plán se musí přizpůsobit aktuálním kartám. Náhodným krokům lze docela efektivně zabránit, pokud přizpůsobíte strategii své aktuální sestavě akcí. Budovatelští stratégové budou asi agresivitou této deskovky mírně odrazeni, ale fanoušci zákulisních intrik a podlých plánů budou plesat (nejlépe v rámci čtyř hráčů).

Na závěr se musím přiznat, že na recenzi Inis jsem se dlouho těšil. A mé prvotní nadšení nepolevilo ani s delším testováním této společenské hry. Nejenže se zabývá mou oblíbenou tématikou Keltů, ale na první pohled zaujme nádherným grafickým zpracováním a potěší funkčně zpracovaným bojem klanů o moc nad zeleným ostrovem.

Líbí se nám

- snadná pravidla

- komplexnost strategických voleb

- boj od samého začátku

- prvek karet epických příběhů umí hodně změnit situaci

- nádherné grafické zpracování

Vadí nám

- pokud se proti vám ostatní spiknou, nic s tím neuděláte

- nutnost české „samolokalizace“ (ale s podporou distributora)

- konfliktní hra (opravdu není pro každého)

Deskovou hru Inis koupíte v obchodě Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama