Mashinky - dojmy
Preview Mashinky Článek Mashinky - dojmy

Mashinky - dojmy

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

5

Měli jsme možnost postavit si malý dopravní podnik. Jak se nám tato zkušenost líbila, se dočtete v našem preview.

Reklama

Na herní scénu dorazila v posledních letech řada titulů snažících se nahradit oblíbený simulátor řízení železniční společnosti Railroad Tycoon. Většina z nich nestála za řeč, za zmínku nám stojí snad jen nedávno vydaná budovatelská strategie Transport Fever, která nenabídla hráčům jen vláčky. K dispozici jste měli při hraní lodě, auta a dokonce i letadla. Naneštěstí v některých ohledech pokulhávala tam, kde kultovní drážní projekt skóroval, takže jej nebylo možné označit za jeho plnohodnotného nástupce. Nedávno k nám do redakce dorazila budovatelská hra Mashinky od nezávislého českého vývojáře Jana Zeleného, která se s trochou štěstí možná časem stane obstojným následovníkem slavné série. Díky času, který jsme jí mohly v minulých dnech věnovat, vám jí skrze naše dojmy z hraní detailněji představíme.

Cestování v čase

Dějovou část v tomto textu plně vypustím. Místo ní se zaměřím na mírné nastínění drážní historie. Železnice začala v našich zemích fungovat již v roce 1827. Zpočátku se jednalo o koňmi tažené vagony, které byly časem nahrazeny parními stroji schopnými vyvinout výrazně vyšší sílu i rychlost než zvířaty poháněné vozy. Během čtyřiceti let byla vybudována sít hlavních tratí, na něž byly následně napojeny díky velké státní podpoře lokální spoje. Krátce po první světové válce vznikla státem řízená společnost Československé dráhy, jíž bylo v prosinci 1920 dáno právo převzít kontrolu nad tratí sloužící k veřejné dopravě. A právě v tento významný moment začínáte v Mashinkách psát svůj vlastní příběh.

Vaše nově založená drážní společnost startuje svou cestu v roce 1920. Současná verze Mashinek nabízí, kromě této historické etapy, také druhé dějové stádium, jež vám dá k dispozici o něco lepší technologie a rychlejší mašiny. Tím však vaše cesta dějinami končí. Ve finální hře bychom měli místo dvou ér nalézt sedm zásadních milníků určitým způsobem ovlivňujících vývoj na kolejích. Prakticky by nám měla být dána možnost podívat se i na lokomotivy z blízké budoucnosti. Osobně se zřejmě nejvíce těším na etapu po druhé světové válce, která mi dá do rukou nově zavedené motorové lokomotivy.

Železniční magnát

Jakožto správný podnikatel začínáte se slušným kapitálem, jenž je vám z velké části zapůjčen místní bankou. Velikost počáteční sumy si nastavíte ještě před začátkem hry. Stejně tak vám bude umožněno definovat výši úroků, rozsah dalšího možného úvěru a ceny různých komodit zásadních pro fungování železnice. Abych byl upřímný, na vyšších úrovních obtížnosti nemáte šanci váš projekt bez cizích financí rozjet. Věřitelům byste však měli jejich žetony vrátit co nejdříve, jinak vás stáhnou ke dnu.

V úvodní fázi hry musíte hodit pomalu rostoucí dluhy za hlavu, vaší prioritou je především vybudování železniční sítě. Vydělávat na živobytí si tu totiž budete překvapivě přepravou zboží a lidí po vámi vystavěných tratích, nikoliv aktivním placením vašich závazků. Na startu budete mít k dispozici již zmíněný kapitál od banky a pár drobných našetřených v průběhu veselejších let. S jejich pomocí vybudujete nádraží, nakoupíte vlaky, postavíte depa a položíte koleje, po kterých budou jezdit vaše vlakové soupravy.

„Pokud se rozhodnete vydat cestou přepravy zboží, budete si muset hlídat délku tras, cenu úprav povrchu, výnosnost jednotlivých podniků a jejich celkovou náročnost. V případě, že se spletete, můžete na slibně vypadajícím podniku klidně i slušně prodělat.“

Železniční depo vám dá v současné verzi Mashinek přístup k několika typům lokomotiv, řadě odlišně navržených vagonů a rozdílně velkým přepravním vozům, do nichž je možné naložit různé typy surovin. Po vypuštění z předběžného přístupu, v němž hra nyní setrvává, by zde měla být také možnost ujmout se přímo kontroly nad vlakem. Prozatím však tento režim není aktivní, takže si jízdu v soupravě můžete vychutnat jen za předpokladu, že řízení převezme umělá inteligence. Abych byl upřímný, na tento chystaný prvek se hodně těším, protože jsem byl vždy fascinován náročnou prací, kterou musejí den co den vykonávat strojvedoucí.

Efektivní transport

Herní svět je možné v menu pokaždé nadefinovat podle jiných pravidel. Ovlivnit touto cestou můžete hornatost krajiny, výskyt jezer a řadu dalších detailů. Před vystavěním dráhy a nakoupením lokomotiv si tím pádem musíte vždy nejdříve pořádně prostudovat nově vygenerovanou mapu, na níž budete vaše podnikání provozovat. Zásadní pro vás bude především rozložení jednotlivých měst, továren a přírodních zdrojů, ze kterých budete získávat suroviny pro výrobní kolosy.

Skrze přepravu obyčejných cestujících si nějakou korunku vyděláte, nikdy to však nebude tolik jako za převoz surovin. Ten je totiž o něco náročnější než transport lidí z jednoho bodu na druhý. Pokud se rozhodnete vydat touto cestou, budete si muset hlídat délku tras, cenu úprav povrchu, výnosnost jednotlivých podniků a jejich celkovou náročnost. V případě, že se spletete, můžete na slibně vypadajícím podniku klidně i slušně prodělat.

Každý občas dělá chyby. Nepříliš úspěšní podnikatelé mohou svou společnost v Mashinkách zachránit za pomoci náhodných úkolů zadávaných různými postavami tohoto herního světa. Jednou po vás budou chtít přepravit určitý počet klád, jindy naopak vyžadují doručení nemalé hromady uhlí. Za úspěšné plnění zakázek je možné získat peníze a suroviny, které následně můžete vložit do vylepšení zvyšujících kapacitu nádražních čekáren, skladů a výši generovaných zisků.

Přístupnost nadevše

Když jsem před rokem hrál Transport Fever hodně jsem se v herních mechanizmech ztrácel, protože celek byl extrémně komplexní. Než jsem mu přišel na chuť, uběhlo několik dlouhých hodin. Mashinky mi na rozdíl od konkurence nabídly velmi přístupnou hratelnost, jež mi prakticky již od samého začátku umožnila užít si budování mého železničního impéria naplno bez toho, abych se musel trápit studiem přehnaně náročných mechanik.

„Obstojně zpracovaných budovatelských strategií je jako šafránu. Jejich tvorba je totiž extrémně náročná, a ne každému vývojáři se chce riskovat. Naštěstí tu máme tvůrce jako je Jan Zelený. Přestože jeho dílko Mashinky nedávno vstoupilo do předběžného přístupu, už nyní se jej nebojím označit za hodně slušný projekt, který si své fanoušky jistě najde.“

Vzhledem k tomu, že se Mashinky nacházejí v předběžném přístupu, je jasné, že trpí řadou menších nedostatků. Při hraní jsem zaznamenal především menší propady fps a mírně problematické načítání. Celek však jinak funguje překvapivě dobře. Mimoto nabízí hráčům příjemný audiovizuální prvek, s jehož pomocí dokáže zaujmout jak oko, tak i ucho.

Ambiciózní oddechovka

Obstojně zpracovaných budovatelských strategií je jako šafránu. Jejich tvorba je totiž extrémně náročná, a ne každému vývojáři se chce riskovat. Naštěstí tu máme tvůrce jako je Jan Zelený. Přestože jeho dílko Mashinky nedávno vstoupilo do předběžného přístupu, už nyní se jej nebojím označit za hodně slušný projekt, který si své fanoušky jistě najde. Zaujmout by je měl především svou přístupností a chytlavou hratelností. Datum vydání plné verze je staveno nejdříve na rok 2019.

Sedm let práce, jde na Mashinkách skutečně vidět. Komplet je hodně dobře odladěn, takže vám nemám problém jeho nákup doporučit, už v této fázi vývoje. Pokud roky netrpělivě čekáte na obstojného nástupce Railroad Tycoon a nevadí vám předběžný přístup, možná právě teď přišel čas na to sáhnout do peněženky a vysolit pár kaček. Mashinky za ně rozhodně stojí.

Mashinky koupíte v našem obchodě Xzone.cz za 599 Kč.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama