Naughty Dog údajně pracuje na remake TLOU1 pro PS5
Days Gone Novinka Naughty Dog údajně pracuje na remake TLOU1 pro PS5

Naughty Dog údajně pracuje na remake TLOU1 pro PS5

Martin Zavřel

Martin Zavřel

49
Platformy PlayStation PlayStation 5

Bloomberg informuje také o Days Gone 2 a Uncharted 1 remake.

Reklama

Pravděpodobně nejznámější herní novinář současnosti, Jason Schreier, vypustil do světa další zásadní článek, odkrývající zákulisí herního vývoje. Tentokrát se soustředí na způsob, jakým v posledních letech Sony řídí a upřednostňuje svoje klíčové herní trháky a velká studia na úkor těch menších. Vyzpovídal na toto téma osm bývalých i současných vývojářů, kterých se to přímo týká. V rámci podrobných informací o zákulisním dění v uplynulých třech letech jsme se tak dozvěděli například o tom, že Naughty Dog pracuje na remake prvního dílu The Last of Us z roku 2013, ale také na další hře pod značkou Uncharted (není zřejmé, zda jde o remake prvního dílu, o který se předtím snažilo studio VASG). Zrušen nebo pozastaven byl naopak vývoj Days Gone 2, na kterém pracovalo Bend Studio.

Zrušen nebo pozastaven byl naopak vývoj Days Gone 2.

Kalifornské studio Sony se jménem Visual Arts Service Group (VASG) je již několik let utajovaným hrdinou v pozadí mnoha klíčových PlayStation titulů, pro které pomáhalo především s previzem, animacemi a filmovými sekvencemi - jejich práci jste mohli vidět například ve hrách Uncharted nebo Spider-Man. Zhruba tři roky se ale klíčoví představitelé tohoto studia chtěli osamostatnit a rozběhnout vývoj jejich vlastního titulu, i kdyby to třeba měl být remake nebo pokračování již oblíbené značky. Podobně výpravné/nákladné hry vždy představují riziko a proto je již zaběhnutá značka určitou jistotou.

Naughty Dog údajně pracuje na remake TLOU1 pro PS5

Michael Mumbauer, který v roce 2007 VASG založil, pro účel vlastního projektu shromáždil zhruba 30 vývojářů (interně i z dalších studií Sony). Jejich cílem bylo buď rozšířit již existující značky (například doplňujícími tituly jiného žánru nebo třeba i CG animovaným seriálem), pro což si nakonec vybrali za projekt plnokrevný remake prvního dílu The Last of Us z roku 2013. Samotná Sony ale nikdy neposkytla plnou podporu tomuto jejich projektu. Mateřská společnost místo toho posléze rozhodla přenést řízení TLOU1 remake přímo do studia Naughty Dog. Zklamaný Mumbauer firmu poté zcela opustil, stejně jako mnozí další z jeho týmu. Mumbauer i Sony odmítli Schreierův článek komentovat.

Mateřská společnost přenesla řízení TLOU1 remake do studia Naughty Dog.

Tento incident poodhaluje interní hierarchii a konzervativní přístup Sony k vývoji her pro PS5. Firma vlastní pod značkou PlayStation Studios zhruba tucet studií po celém světě, ale v posledních letech citelně upřednostňuje ta nejúspěšnější z nich. Sem spadá pobočka v Santa Monice, kalifornští Naughty Dog a Guerrila Games z Amsterdamu. Do vývoje jejich her Sony investuje desítky milionů dolarů s nadějí, že se zisky vyplatí několikanásobně. A to se obvykle podaří. Exkluzivní tituly pro PlayStation 4 jako jsou God of War z roku 2018 nebo The Last Of Us Part II pomohly Sony prodat 114 milionů této konzole. Konkurenční Microsoft se místo toho zaměřuje na široké spektrum studií a her, které na své platformě nabízí formou měsíčního předplatného Xbox Game Pass, připomínajícího svojí pestrou nabídkou například Netflix.

Naughty Dog údajně pracuje na remake TLOU1 pro PS5

Zaměření Sony na exkluzivní trháky tak probíhá na úkor menších "niché" týmů a studií uvnitř PlayStation organizace, což vede k vysokému střídání zaměstnanců a méně volbám pro hráče. Reorganizace japonské pobočky Sony způsobila hromadné odchody lidí, kteří pracovali na méně známých, ale oblíbených titulech jako Gravity Rush nebo Everybody´s Golf. Firma své vývojáře informovala o tom, že nechce nadále produkovat menší hry, které jsou úspěšné jen v Japonsku. Soustředění na tvůrce hitů však bolí i další studia v Sony portfoliu. Bend Studio z Oregonu, stojící za hrou Days Gone z roku 2019, se ten samý rok pokusilo nabídnout pokračování. Přestože ale první hra byla výdělečná, její vývoj byl zdlouhavý a reakce recenzentů smíšené, takže Days Gone 2 nebylo schváleno.

Days Gone byla výdělečná, ale vývoj zdlouhavý a reakce recenzentů smíšené.

Místo toho byl jeden tým uvnitř studia přiřazen pro podporu multiplayerové hry pro Naughty Dog a druhá skupina dostala zadanou práci na Uncharted titulu, opět s řízením ze strany Naughty Dog. Část zaměstnanců Bend Studio, včetně některých vedoucích, s tím nebyli spokojeni a odešli. Vedení studia se začalo obávat svého plného začlenění do Naughty Dog a požádali, zda by nemohli být z projektu Uncharted vyjmuti. Minulý měsíc jim bylo vyhověno a nyní pracují na svojí vlastní hře.

Naughty Dog údajně pracuje na remake TLOU1 pro PS5

Proč si VASG vybrali právě remake TLOU1? Uvědomovali si obavy vedení Sony z rizikových projektů a tak chtěli hrát na jistotu. Vymyslet a vyvinout novou hru od základů je mnohem zdlouhavější a dražší, než vyrobit moderní remake již existujícího titulu. Navíc je pak možné hru prodat díky nostalgii původním fanouškům, stejně jako zcela novým zákazníkům. Tým chtěl původně vyrobit remake prvního dílu Uncharted z roku 2007. S ohledem na stáří hry to ale představovalo příliš nákladné úpravy, proto nakonec skončili u remake TLOU1. V té době Naughty Dog pracovali na druhém dílu s mnohem modernější grafikou i vylepšenou hratelností. Mumbauer tak plánoval dosáhnout podobné kvality u remake jedničky, aby obě hry mohly být posléze zabaleny a prodávány pohromadě. Jeho cílem pak (po úspěšném výsledku a získání důvěry Sony) ale bylo vrátit se k Uncharted 1 remake a následně se posunout ke svojí první zcela nové hře.

Tým VASG chtěl původně vyrobit remake prvního dílu Uncharted z roku 2007.

Jenže přechod od remaků k vlastní tvorbě není nic snadného, protože se tak tým najednou "musí postavit konkurenci stovek dalších týmů z celého světa, s pestrou škálou zkušeností i úspěchu", prohlásil Dave Lang, zakladatel Iron Galaxy Studios, pracujících právě jako podpůrný tým pro ostatní firmy. "Investoři se vyhýbají rizikům a pokud si mají vybrat mezi někým, kdo se snaží stvořit vlastní hru od základu poprvé a někým, kdo to již má úspěšně za sebou, dají většinou přednost druhé možnosti," řekl. Přesně to Sony udělala. Projekt s přezdívkou T1X byl předběžně schválen, ale udržován v tajnosti a s omezeným rozpočtem. Přesto se jim na konci roku 2019 povedlo dokončit část hry, ukazující její výsledný vzhled a funkcionalitu.

Naughty Dog údajně pracuje na remake TLOU1 pro PS5

Jenže právě když se VASG chtěli pustit do skutečné výroby hry, zpozdil se jiný velký projekt Sony. TLOU2 byla odložena z roku 2019 na 2020 a VASG byli povoláni na pomoc s dokončením hry. Dotklo se to většiny Mumbauerova týmu, stejně jako ostatních zhruba 200 zaměstnanců VASG. Tou dobou Sony právě procházela výměnou vedení a nový šéf nebyl ohromen. Hermen Hulst, bývalý ředitel Guerrilla Games, se stal ředitelem PlayStation Worldwide Studios v listopadu 2019. Od začátku se mu nezdál požadovaný rozpočet T1X a ptal se, proč je tak vysoký v porovnání s remaky Sony z minulosti. Příčinou byl zbrusu nový grafický engine pro PS5. Mumbauer potřeboval najmout více lidí pro překopání grafiky a redesign herních mechanik. Hulsta to ale nepřesvědčilo.

Sony právě procházela výměnou vedení a nový šéf nebyl ohromen.

Pak se role obrátily. Sony se rozhodla do projektu zapojit některé vývojáře přímo ze studia Naughty Dog. Mumbauerův tým to vnímal jako konec jejich krátké samostatnosti - přidali se k nim vývojáři, kteří na prvním TLOU původně pracovali a jejich slovo tak mělo větší váhu. Navíc se organizačně projekt převedl pod rozpočet Naughty Dog, čímž firma získala obecně větší páku. Dynamika se tak pro VASG vrátila zpátky tam, kde byli celé roky: podporovali jiné vývojáře, místo aby pracovali na vlastním projektu. Z pohledu Sony změna dávala smysl. Podle analytika Matthewa Kantermana z Bloomergu "Naughty Dog vždycky byli jedno z klíčových studií pro Sony a konkurenční výhoda Sony proti Microsoftu vždy byla exkluzivní obsah. Více her i remaků klasických titulů od takto slavného týmu mohlo pomoci poptávce po PS5." T1X projekt tak po odchodu Mumbauerovy skupiny zůstává ve vývoji v Naughty Dog studiu, za asistence VASG.

Jason Schreier se svým článkem citelně staví na stranu Mumbauerova týmu a důrazně kritizuje Sony za způsob, jakým zachází s malými týmy a pestrostí svého portfolia. Pokud ale odhlédnu od tohoto citelně politického postoje, který má samozřejmě z pohledu jednotlivců a menších týmů svoje opodstatnění, nepřipadá mi na chování Sony nic příliš překvapivého nebo nesprávného. Zatímco vývoj her se s každou generací stává složitějším a dražším, PlayStation se dlouhodobě zaměřuje na výrobu těch největších trháků. Je logické, že investice tohoto kalibru vybírá velmi pečlivě a netroufne si vložit je do rukou jen tak někomu.

PlayStation se dlouhodobě zaměřuje na výrobu těch největších trháků.

Stejně tak dává dobrý smysl i péče o jejich "klasické tituly" formou vysoce kvalitních remaků, jako byly Shadow of Colossus nebo Demon´s Souls. Jako člověk, který ve velké vývojářské korporaci dlouhé roky pracoval, jsem si dobře vědom, že to je často ubíjející práce, třeba i na úkor osobního rozvoje. Zároveň si ale nemyslím, že ty největší tituly, vyžadující zapojení stovek vývojářů a obrovské finanční investice, mohou vzniknout nějak jinak. Mnozí herní vývojáři vám naopak potvrdí, že (minimálně do nějaké fáze jejich kariéry) je naopak velkou ctí a profesní výhodou, podílet se na něčem tak významném. Zároveň by bylo nefér kritizovat Sony za přílišnou opatrnost, jak dokazují odvážné "experimenty" typu Death Stranding nebo Horizon: Zero Dawn (překvapivá open world hra z pohledu třetí osoby od jejich jinak tradičního vývojáře lineárních FPS stříleček), nemluvě o nečekaně odvážném scénáři The Last of Us Part II.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama