Odpovědi na vaše dotazy ohledně Metro Exodus
Speciály Článek Odpovědi na vaše dotazy ohledně Metro Exodus

Odpovědi na vaše dotazy ohledně Metro Exodus

Jan Kalný

Jan Kalný

12
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Nabízíme doprovodný článek k recenzi obsahující odpovědi na vaše otázky o Metru Exodus.

Reklama

Před necelým týdnem jsme vám dali možnost se nás zeptat na téměř cokoliv týkající se nového dílu Metra, co byste rádi věděli. Jak už je zvykem, některé otázky, resp. odpovědi, jsme reflektovali v samotné recenzi. V tomto článku naopak najdete odpovědi na ty ostatní otázky, které se do recenze nevešly nebo nehodily.

Mayfish se ptá:

„Zajímá mě možnost destrukce prostředí. Co vše jde zničit. Dále kolik času se budeme pohybovat v metru oproti době mimo metro.”

Odpověď: Destrukce prostředí jako takového je vcelku minimální, ne-li žádná, pokud nebudu počítat skla/okna. Co se týče doby strávené v metru a mimo, tak jde jednoznačně o hru, která se z drtivé většiny odehrává na povrchu/interiérech/prostě mimo tunely metra. Do nich se člověk podívá vlastně jen na začátku na několik málo minut.

horicek4 se ptá:

„Je to vhodná hra pro nováčky série?”

Odpověď: Ano i ne. Hra se pro nováčky neobtěžuje s vysvětlivkami ani popsáním světa nebo známých postav z předchozích dílů. I přesto stačí nějaké základní znalosti o universu Metra, aby si mohli i nováčci Exodus užít po příběhové stránce. Do starých lokací se totiž vracet nebudeme a poznáme především až na výjimky nové postavy. V zásadě je tedy důležité jenom vědět to, že byla válka, jsou tam nějací mutanti a kdo jsou Arťom, Anna a Miller.

zoltan chivay se ptá:

„Metro, nebo spíše variace cheeki breeki Mad Max?”

Odpověď: Get out of here, Stalker. Myslím, že recenze dostatečně popisuje, jestli je to vážně Metro, nebo ne. Krátká odpověď: je.

Laddys se ptá:

„Zajímá mě dost Aurora. Jestli tam bude možnej volnej pohyb s nějakou možností úprav zbraní, vlaku a že když budu ready, tak zmáčknu někde „nějakej čudlík“ a spustí se animace startu další lokace (dojezd lokomotivy, atd.) A jestli se bude dát nějak vylepšovat nebo tak něco.”

Odpověď: V zásadě to tak funguje. Do Aurory/vašeho úkrytu u Aurory se jde během pohybu ve dvou otevřených lokacích (protože ty další dvě jsou lineární) vracet vlastně libovolně. A kromě stolu pro úpravu zbraní je zde i zbraňový regál, kde jdou zbraně zdarma vyměňovat za ty, které jste našli. Což je pěkná věc, díky níž absence obchodníků vůbec nechybí.

Aurora ale není kdo ví jak velká a většinou v ní není co dělat, kromě využívání toho pracovního stolu. Mezi každou misí/lokací/ročním období se ovšem nachází taková mezi-část, kde se v Auroře chodí za její jízdy a do jisté míry to funguje jako návštěva stanic v předchozích dílech.

Co se týče vylepšování samotného vlaku, tak k tomu dochází jenom zřídka a jde o naskriptované, předem dané úpravy v závislosti na tom, jak daleko je hráč v příběhu. Nějaké RPG prvky v tomto ohledu určitě nehledejte.

Cracky se ptá:

„Jaké budou na výběr obtížnosti a jestli [umělá inteligence] bude vážně tak „tupá“, jak jsme všichni viděli na trailerech?”

Odpověď: Pokud jde o obtížnosti, tak na výběr jsou (vzestupně): Čtenář, Normální, Těžká, Hardcore a Hraničář Hardcore. Tentokrát ovšem nejsou na výběr režimy Přežití nebo Sparťan. V otevřených lokacích mám pocit, že se ta hra hraje spíše jako na Sparťana, zatímco v lineárnějších misích jako by šlo o Přežití. Nějaká kombinace těchto dvou to bude určitě, ale nebudu lhát, ta definitivní volba mi tam chybí. A kdybych mohl vrátit čas, asi bych místo obtížnosti Hardcore zvolil rovnou Hraničáře Hardcore.

Pokud jde o tu umělou inteligenci, tak… Jo, je celkem tupá. Řekl bych, že o něco bystřejší než v předchozích dílech, ale kdoví jací géniové nepřátelé nejsou. Ani lidi, ani monstra. Jejich nejlepší zbraní je většinou početní převaha a umístění. V otevřených lokacích je například více způsobů, z jaké strany zaútočit, tudíž se vývojáři nebáli všechny jednotky nastražit tak, aby se koukaly na ty zrovna pro vás nejméně vhodná místa. Tentokrát ale můžete házet i návnady (čtěte nějaký odpad jako plechovky) k odlákání pozornosti.

Laddys se ptá podruhé:

„Podpora Nvidia Ansel?”

Odpověď: Je. Funkční tak, jak se dalo čekat. Nechybí ani podpora PhysX a Hairworks. U Anselu a photo módu ale nepotěší fakt, že Arťoma vyfotit nejde. Jeho model prostě při aktivaci zmizí.

Mirrow man se ptá:

„Mně nejvíce zajímá, jaká je přibližná herní doba?”

Odpověď: Herní dobu je fakt těžké odhadnout. Pokud se člověk zaměří pouze na příběh, může to být nějakých 10 až 15 hodin. Pokud se zaměří především na příběh s příměsí nějakého průzkumu, může to být kolem 20 hodin. A při plnohodnotném průzkumu to může být i nějakých dejme tomu 25 až 35 hodin. Velkou roli v tom určitě hraje i obtížnost. Já patřím do té třetí skupiny a hru jsem dohrál někde kolem těch 25 až 30 hodin. Neměřil jsem to, takže to beru spíš pocitově, ale méně jak 20 hodin to nebylo určitě a méně než 25 hodin také nejspíš ne.

inexet007 se ptá:

„Kolik GB to má?”

Odpověď: 50 GB.

Skiller_sk se ptá:

„Zdravim, chcel by som sa opýtať len jednu vec - bude možné sa vrátiť do oblasti po dohratí príbehu? Myslím nejaký špeciálný režim á la survival?”

Odpověď: Žádný speciální režim tam bohužel není. Vrátit se jde akorát skrze výběr kapitol, což misi restartuje.

Galus se ptá:

„Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli bude ve hře systém Moral Points jako v předchozích dílech?”

Odpověď: Ano, morální body v Exodu jsou.

Ananas10 se ptá:

„Sú v príbehu Dark Ones?”

Odpověď: Jako odpověď odkážu na jeden gif, ve kterém je buď kladná, nebo záporná odpověď. Takže klikat jen na vlastní nebezpečí! GIF.

jacks1108 se ptá:

„Dobrý den, chci se zeptat, jestli si Exodus zachovává velice temnou, syrovou a pochmurnou atmosféru a jak je to se soundtrackem? Je tam temná hudba?”

Odpověď: Syrovou atmosféru? Určitě. Pochmurnou atmosféru? Definitivně. Temnou atmosféru? Diskutabilní. Metro Exodus rozhodně není žádná pohádka, ale myslím, že oproti dřívějším dílům působí o něco málo optimističtěji, hlavně v první polovině. Což pořád není kdo ví jak moc. I přesto je ve hře spousta momentů, které působí jako pravé, nefalšované, temné Metro. Totéž platí i pro tu hudbu. Vybavuji si pár momentů, kdy mi z ní až mrazilo po zádech.

Johnysh a komunita ze subredditu Metra se ptají:

„Tak zdravíčko pane. Já bych měl tedy tyhle otázky:

  • [1] Jestli jsou ve hře zbraně, které dosud nebyly ukázány a jsou úplně nové v celé sérii? Kolik jich asi je?
  • [2] Jak dlouho strávíme v metru než vyrazíme ven?
  • [3] Co Temní? Jsou nebo nejsou? Nebo to je až moc spoiler?
  • [4] Jak je na tom morální systém? Mají některá rozhodnutí veliký dopad na hru?
  • [5] Je hra v survival obtížnosti (pokud tam taková je a nevynechali ji… třeba na DLC) hodně o přežití? Jsou suroviny v této obtížnosti velmi raritní? Je hra potom velmi složitá, atmosféra napjatá?
  • [6] Obsahuje hra některé události z knižní předlohy? (Metro 2035) Popřípadě i hra odkazuje na knihy?
  • [7] Jak funguje stealth systém oproti předchozím hrám? Jsou nepřátelé stále tak slepí a hluší jako v Last Light?

Předem díky.”

Odpověď: Na většinu otázek jsem odpovídal už jiným výše, takže ty otázky přeskočím a vrhnu se na zbytek.

  • [1] Pokud vím, nová a předtím neukázaná zbraň je tam jenom jedna. Marketing hry jsem ale tolik nesledoval, takže se můžu plést a může jich tam být i více (ačkoli jsem si celkem jistý, že tomu tak není). Nicméně platí, že úprava zbraní je docela rozsáhlá a občas jde vytvořit takové paskvily, že by se skoro daly za novou zbraň považovat.
  • [3] Samozřejmě, že je to spoiler. Ať už tam jsou, nebo ne. Odpověď je každopádně napsaná výše.
  • [4] Rozhodnutí fungují stejně jako v předchozích dílech, takže když člověk nahromadí dostatek pozitivních morálních bodů, dopracuje se k lepšímu konci.
  • [6] Knihy jsem osobně nečetl, ale kolega Martin „Cvrnda” Cvrček ano a nabídl mi jednoduchý výpis příběhových bodů. Z nich usuzuji, že si hra bere nějaké základy, jako je třeba hledání okolního života a útěk z Moskvy, ale to je tak všechno. Nějaké společné body kniha i hra mají, ale zatímco se kniha zaměřuje především na interní záležitosti v metru a končí útěkem, je na tom hra úplně opačně. Interní záležitosti jsou vyřešeny za několik desítek minut a hodiny a hodiny jde pak jenom o ten útěk a cestování Ruskem. Pokud jde odkaz na knihy, viz úvodní obrázek tohoto článku.

Tak snad odpovědi stačí. A pozdravuj na Redditu ;)

OneShot se ptá:

V podstatě mě zajímá, jak je na tom hra v porovnání s předchozími díly, konkrétně:

  • jak se změnila hratelnost přidáním polootevřeného světa (průzkum světa a jeho nutnost, tempo hry/příběhu, vedlejší úkoly, jsou-li jaké) a je-li zakomponován do hry podobně citlivě jako třeba v prvním Crysis, nebo působí-li jako pěst na oko třeba jako v Uncharted: Lost Legacy; dále (pocitová) rozlehlost největších lokací ve hře a jejich přibližné procentuální zastoupení a je-li k nim k dispozici mapa, či nikoli
  • jak je na tom hra s poměrem stealthu/bezhlavé akce v pasážích, kde hráč toto neovlivní
  • jaký je kladen důraz na „survival“ prvky - nedostatek nábojů, nutná customizace zbraní, apod., a liší-li se toto s obtížností
  • jak se změnilo UI oproti předchozím hrám
  • jak si stojí příběh i celková zábavnost hry v porovnání s předchozími díly

Díky za odpovědi, a pardon za slohovku, jako obvykle.

Odpověď:

Se slohovkou si nelam hlavu, tady máš proti-slohovku:

  • O tom, jak se hratelnost změnila, se zmiňuji v recenzi. Každopádně se zaměřím na tu rozlohu a zbytek otázky. Samotné otevřené lokace, které jsou ve hře vlastně jenom dvě, protože zbytek je docela lineární, jsou podle mě velké zhruba stejně. To znamená, že zase ne tak moc. Samotnou rozlohou nejsou obří a dojít z jednoho konce na druhý zabere jenom chvíli, ale jsou přecpané zajímavými místy a obsahem, takže hraní v nich může při pomalejším a detailnějším průzkumu zabrat takových v průměru sedm hodin na jednu. A mapa k dispozici je. Vždy.
  • Je několik momentů, kdy hra donutí hráče k akci. Stejně jako v dřívějších Metrech. Není jich ale moc, z hlavy si vybavuji jen nějakých pět-šest případů. Jinak je tichý/akční postup čistě na hráčově uvážení. Opět - stejně jako v dřívějších Metrech. Ta hra je prostě Metro… Zase tak jiný to oproti předešlým dílům opravdu není.
  • Hru jsem hrál jenom jednou na jednu obtížnost, ale jsem si jistý, že se dostupnost munice v závislosti na obtížnosti mění. Osobně jsem hru dohrál, jak už jsem zmiňoval, na obtížnost Hardcore a řekl bych, že dostupnost nábojů a surovin je adekvátní. Až na výjimky jsem nikdy neměl surovin tolik, abych se cítil v pohodě a mohl si vyrobit všechno. Naopak bývaly momenty, kdy jsem jich měl tak málo, že jsem se cítíl vyloženě bezradně. Což je dobře. Na úpravu zbraní je pak kladen vcelku velký důraz a hledání lepších součástek je rozhodně v hráčově nejlepším zájmu. Třeba revolver, který lze najít někde na začátku hry, má jenom bubínek pro tři náboje. Rozhodně se dá používat, ale když člověk najde bubínek pro šest nebo rovnou osm nábojů, nějakou pažbu k tomu, lepší grip a laser, hned je z toho tisíckrát lepší zbraň. Spousta zbraní jde navíc podobně upravit pro trochu jiné styly. Na ten revolver jde přidělat tlumič a noktovizor, ideální pro stealth postup, nebo třeba delší hlaveň a optiku pro improvizovanou odstřelovací pušku, pokud třeba hráč opravdovou pušku (ještě) nemá, nebo mu do ní došly náboje.
  • Uživatelské rozhraní je vcelku stejné jako v případě předchozích dílů. Vizuálně trochu jiné, samozřejmě, ale po stránce funkcí je vlastně stejné. A trochu přehlednější.
  • Metro 2033 i Last Light jsem dohrál jenom pár dní před tím, než jsem se pustil do Metra Exodus, takže pokud bych z tohohle úhlu pohledu měl všechny tři hry seřadit podle toho, jak se mi líbily, bylo by to v pořadí od „nejhorší” po nejlepší: Last Light -> 2033 -> Exodus. Exodus je pořád to staré dobré Metro a přesně s tím, co by člověk o nového dílu očekával, ale kromě toho má navíc ještě ty otevřené lokace. Co víc si přát.

Metro Exodus vychází 15. února na PC, PlayStation 4 a Xbox One, s českými titulky. Hru předobjednáte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama